abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59117293
...als het bestaan van God wetenschappelijk zou worden aangetoond?

Stel dat de wetenschappelijke wereld het erover eens wordt dat God bestaat, dat de bijbel het geìnspireerde woord van God is, de evolutietheorie er al die tijd naast bleek te hebben gezeten en dat dit op geen enkele manier meer te ontkennen valt. Hoe zou je daarmee omgaan? En wat is je motivatie daarvoor?

Poll: Wat zou je doen?
  • Niets, ik zou het negeren en doorgaan met mijn leven zoals normaal.
  • Me erin verdiepen maar zeker doorleven zoals normaal.
  • Me erin verdiepen en me eventueel bekeren.
  • Me erin verdiepen en me acuut bekeren.
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-06-2008 16:44:29 ]
  •   woensdag 4 juni 2008 @ 14:59:46 #2
    211347 Red_Cat
    Je weet wel...
    pi_59117415
    Ik zou helemaal niks doen en gewoon verder leven zoals ik nu ook al doen, zonder geloof en zonder bijbel waar ik dan zogenaamd naar zou moeten luisteren. Dank je vriendelijk..
    Ik kwam, ik zag en ik was pleite...
    Rokers maken de keuze per definitie om eerder dood te gaan, dus waar maak jij je druk om
      woensdag 4 juni 2008 @ 14:59:58 #3
    69415 Buschetta
    Jouw IP toevallig ?
    pi_59117421
    Zou proberen een dealtje te maken met Satan.
    pi_59117532
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 14:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    ...als het bestaan van God wetenschappelijk zou worden aangetoond?

Stel dat de wetenschappelijke wereld het erover eens wordt dat God bestaat, dat de bijbel het geìnspireerde woord van God is, de evolutietheorie er al die tijd naast bleek te hebben gezeten en dat dit op geen enkele manier meer te ontkennen valt. Hoe zouden jullie daarmee omgaan?
    Dan zou het Jodendom geen geloof meer zijn.
    Het christendom dan weer wel...

Ik denk dat er niets zou veranderen.
    De meeste mensen hier schoppen zo erg tegen het geloof aan dat ze nooit een draai van 180 graden zouden kunnen maken.
    Life's good (h)
    pi_59117562
    Het zou wel erg onwaarschijnlijk zijn.
    Ik zou gewoon verder gaan met m'n leven. Shit happens. En om nou ineens gaan bidden zou wel erg lijken op het inlikken van zijn enorme achterste. Mocht ik hem persoonlijk nog spreken, dan krijgt hij er van langs. Hij mag dan almachtig zijn, ook Hij dient verantwoording af te leggen voor zijn daden. Quis custodiet ipsos custodes?
    For every fact, there is an equal and opposite opinion.
    Twitch.tv/bensel15
    pi_59117581
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 15:03 schreef Bensel het volgende:
    Het zou wel erg onwaarschijnlijk zijn.
    Ik zou gewoon verder gaan met m'n leven. Shit happens. En om nou ineens gaan bidden zou wel erg lijken op het inlikken van zijn enorme achterste. Mocht ik hem persoonlijk nog spreken, dan krijgt hij er van langs. Hij mag dan almachtig zijn, ook Hij dient verantwoording af te leggen voor zijn daden. Quis custodiet ipsos custodes?
    Dat bedoel ik
    Life's good (h)
      woensdag 4 juni 2008 @ 15:10:37 #7
    105095 ElectricEye
    Je Maintiendrai
    pi_59117767
    Geloofszaken kunnen niet wetenschappelijk bewezen worden.
    Je kunt niet geloven in wetenschappelijk bewijs.

Geloof en wetenschap kunnen elkaar aanvullen, de Ark van Noach kan bijvoorbeeld gevonden worden, maar ze zijn in wezen onverenigbaar. De resten van de Ark van Noach an sich bewijzen namelijk het bestaan van God niet.
    Sic transit gloria mundi
    --- --- --- --- --- --- ---
    I drink, therefore I am!
    pi_59117842
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 15:02 schreef bigfoot1987 het volgende:

[..]

Dan zou het Jodendom geen geloof meer zijn.
    Het christendom dan weer wel...

Ik denk dat er niets zou veranderen.
    De meeste mensen hier schoppen zo erg tegen het geloof aan dat ze nooit een draai van 180 graden zouden kunnen maken.
    Maar wat zou jij persoonlijk doen? Zou je je tot Hem wenden of je kop in het zand steken en het gewoon negeren.
    pi_59117882
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 15:10 schreef ElectricEye het volgende:
    Geloofszaken kunnen niet wetenschappelijk bewezen worden.
    Je kunt niet geloven in wetenschappelijk bewijs.

Geloof en wetenschap kunnen elkaar aanvullen, de Ark van Noach kan bijvoorbeeld gevonden worden, maar ze zijn in wezen onverenigbaar. De resten van de Ark van Noach an sich bewijzen namelijk het bestaan van God niet.
    Daar gaat dit topic niet over. Wat zou jij doen als Zijn bestaan wél bewezen zou worden?
    pi_59117918
    Het gaat niet gebeuren, maar als dat zo is dan hoef ik me geen grote zorgen te maken dat ik direct naar de hel ga, omdat de morele normen en waarden voor mij gewoontegoed zijn.
    Misschien een paar eeuwen hellevuur...
    “Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
    pi_59117952
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 15:15 schreef shilizous_88 het volgende:
    Het gaat niet gebeuren, maar als dat zo is dan hoef ik me geen grote zorgen te maken dat ik direct naar de hel ga, omdat de morele normen en waarden voor mij gewoontegoed zijn.
    Misschien een paar eeuwen hellevuur...
    Dus er zou voor jou niks veranderen? Je zou er niets mee doen?
      woensdag 4 juni 2008 @ 15:17:55 #12
    169701 HugoBaas
    Ik ben niet meer hier
    pi_59118003
    Ik zou precies hetzelfde doen als dat ik nu doe.
    Lekker doorgaan met mijn leven zonder naar die onzin te luisteren.
    Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
    Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
      woensdag 4 juni 2008 @ 15:19:55 #13
    116015 SicSicSics
    Crushing Cranial Contents!
    pi_59118062
    Ik zou dan wel willen weten welk geloof gelijk heeft voor ik 'wat' ga doen.

Mag ik echt geen tv kijken op zondag?
    Moet ik misschien toch stoppen met varkensvlees eten?
    Klopt het dat mannen en vrouwen zoveel mogelijk gescheiden leven?
    Mag ik mezelf inenten tegen ziekte of heeft U dat liever niet?

Er blijven een hoop vragen, als daar een duidelijk antwoord op komt en het houdt het leven een beetje leefbaar wil ik wel gaan overwegen om naar de regels te leven.

Me verdiepen maar gewoon normaal doorleven dus!

[ Bericht 11% gewijzigd door SicSicSics op 04-06-2008 16:02:26 ]
    Fine, fuck you then!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
    pi_59118067
    Dat feit dan proberen in te passen in mijn huidige denkwijze. En verder weer elke dag oprecht gaan bidden natuurlijk.
    Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
    mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
    pi_59118409
    Dan zou ik de duivel gaan aanbidden, want als die mongool daadwerkelijk zou bestaan zou ik het hem uitermate kwalijk nemen dat hij het maar heeft laten gebeuren dat jan en alleman zijn woord maar naar eigen wens heeft kunnen interpreteren, waardoor deze wereld behoorlijk veel verziekter is geworden dan strikt noodzakelijk was geweest...
    The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
    pi_59118429
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 15:29 schreef AlphaOmega het volgende:
    Dan zou ik de duivel gaan aanbidden, want als die mongool daadwerkelijk zou bestaan zou ik het hem uitermate kwalijk nemen dat hij het maar heeft laten gebeuren dat jan en alleman zijn woord maar naar eigen wens heeft kunnen interpreteren, waardoor deze wereld behoorlijk veel verziekter is geworden dan strikt noodzakelijk was geweest...
    Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
    mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
    pi_59118534
    hmmmm Ali, dat is wel heeeel erg hypothetisch hoor
    Maar ik kan me voorstellen dat het omgekeerde een werkelijk dilemma voor mensen kan zijn.

Maar goed.... in dat hypothetische geval wat jij nu schetst...
    Ik ben bang dat ik 'dan' mijn vertrouwen in de wetenschappelijke methode zou verliezen.

groet
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      woensdag 4 juni 2008 @ 15:37:36 #18
    105095 ElectricEye
    Je Maintiendrai
    pi_59118657
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Daar gaat dit topic niet over. Wat zou jij doen als Zijn bestaan wél bewezen zou worden?
    Sandalen kopen, denk ik.
    Sic transit gloria mundi
    --- --- --- --- --- --- ---
    I drink, therefore I am!
    pi_59118805
    Wat heeft die evolutietheorie er nou weer mee te maken? En aangezien hier mensen ook de kop in het zand steken wat betreft de evolutietheorie, denk ik dat er ook zat mensen die dat geloof en God, wat dan "bewezen is", nog steeds niet zouden erkennen. Mensen zijn koppige wezens en doen er vaak alles aan om hun gevestigde wereldbeeld te behouden.
    pi_59118966
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 15:41 schreef Haushofer het volgende:
    Wat heeft die evolutietheorie er nou weer mee te maken? En aangezien hier mensen ook de kop in het zand steken wat betreft de evolutietheorie, denk ik dat er ook zat mensen die dat geloof en God, wat dan "bewezen is", nog steeds niet zouden erkennen. Mensen zijn koppige wezens en doen er vaak alles aan om hun gevestigde wereldbeeld te behouden.
    Ik heb er bij gezet dat ook bewezen zou zijn dat de bijbel het geìnspireede woord van God is. Evolutietheorie en de bijbel kunnen niet naast elkaar bestaan, aangezien de dood dan iets is wat pas ná de schepping is gekomen, en de dood dus geen rol heeft gespeeld in het tot stand komen van de mens.
    pi_59119084
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 15:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
    Evolutietheorie en de bijbel kunnen niet naast elkaar bestaan....
    ...als je de bijbel kneitertje letterlijk gaat opvatten. Ik persoonlijk heb er geen problemen mee.
    pi_59119373
    ff polletje toegevoegd
    pi_59119388
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 15:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

...als je de bijbel kneitertje letterlijk gaat opvatten. Ik persoonlijk heb er geen problemen mee.
    Maar het hele thema in de bijbel is het eeuwige leven... Ik bepaal bij deze dat de interpretatie van het scheppingsverhaal is letterlijk aangehouden wordt en evolutie er onverenigbaar mee is. Wat zou jij doen?
      woensdag 4 juni 2008 @ 16:11:24 #24
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_59119728
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 16:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    Maar het hele thema in de bijbel is het eeuwige leven... Ik bepaal bij deze dat de interpretatie van het scheppingsverhaal is letterlijk aangehouden wordt en evolutie er onverenigbaar mee is. Wat zou jij doen?
    Jij bepaalt maar! Maar enfin, ik zou me erin verdiepen en me eventueel bekeren. Maar dat de evolutietheorie niet waar is zie ik echt nooit gebeuren. Prima dat evolutie Gods manieren van scheppen is, maar enfin. Overigens zul je nog steeds een hele zooi interpretaties hebben, en ik denk dat ik niet zo snel bij een heel strenge interpretatie zou belanden, tenzij God hoogstpersoonlijk uitduidt wat de beste denominatie is.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_59119800
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 16:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Jij bepaalt maar! Maar enfin, ik zou me erin verdiepen en me eventueel bekeren. Maar dat de evolutietheorie niet waar is zie ik echt nooit gebeuren. Prima dat evolutie Gods manieren van scheppen is, maar enfin. Overigens zul je nog steeds een hele zooi interpretaties hebben, en ik denk dat ik niet zo snel bij een heel strenge interpretatie zou belanden, tenzij God hoogstpersoonlijk uitduidt wat de beste denominatie is.
    Het is mijn topic
    pi_59119874
    Nou ja op het moment dat iets 'wetenschappelijk bewezen' wordt is er niet echt meer sprake van 'geloven' natuurlijk. Dan zou ik die feitelijkheid gewoon aannemen. Ik buig echter niet voor een dictator die aanbeden wenst te worden.
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
    pi_59120479
    Voor de mensen die niets zouden veranderen, zouden jullie niet een soort verantwoordelijkheid voelen als je zou weten dat je leven, en uberhaupt het bestaan van het leven en alles waarvan je kan genieten, te danken is aan een hogere macht? Wekt dat geen gevoel op van ´misschien heeft die schepper bepaalde verwachtingen?´ Ik kan mij dat zelf heel moeilijk voorstellen namelijk, dat ik gewoon mijn kop in het zand zou steken als het een feit zou zijn, ben benieuwd hoe de gedachtengang van anderen daarover is.
      woensdag 4 juni 2008 @ 16:35:58 #28
    116015 SicSicSics
    Crushing Cranial Contents!
    pi_59120524
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 16:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    Voor de mensen die niets zouden veranderen, zouden jullie niet een soort verantwoordelijkheid voelen als je zou weten dat je je leven, en uberhaupt het bestaan van het leven en alles waarvan je kan genieten, te danken is aan een hogere macht?
    Ja, maar ik zou het niet prettig vinden om Hem dat elke dag te moeten vertellen!
    Fine, fuck you then!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
      woensdag 4 juni 2008 @ 16:36:29 #29
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_59120544
    quote:
    Voor de mensen die niets zouden veranderen, zouden jullie niet een soort verantwoordelijkheid voelen als je zou weten dat je je leven, en uberhaupt het bestaan van het leven en alles waarvan je kan genieten, te dankenwijten is aan een hogere macht?
    Nope. Ik heb vooralsnog niet het idee dat God, als hij bestaat, veel dank toekomt.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_59120569
    quote:
    Voor de mensen die niets zouden veranderen, zouden jullie niet een soort verantwoordelijkheid voelen als je zou weten dat je leven, en uberhaupt het bestaan van het leven en alles waarvan je kan genieten, te danken is aan een hogere macht? Wekt dat geen gevoel op van ´misschien heeft die schepper bepaalde verwachtingen?´ Ik kan mij dat zelf heel moeilijk voorstellen namelijk, dat ik gewoon mijn kop in het zand zou steken als het een feit zou zijn, ben benieuwd hoe de gedachtengang van anderen daarover is.
    Dat zeg ik in de post boven je. Ik heb niet gevraagd om een schepper die zonder dat ik of andere mensen daar enige inspraak in hebben allerlei regeltjes oplegt.
    pi_59120745
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 16:37 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat zeg ik in de post boven je. Ik heb niet gevraagd om een schepper die zonder dat ik of andere mensen daar enige inspraak in hebben allerlei regeltjes oplegt.
    Maar de bijbel zegt dat God liefde is. Zou je je niet af gaan vragen of je beeld van 'allerlei regeltjes' misschien niet klopt? Je zou ervoor kiezen om te geloven dat God een leugenaar is in plaats van Hem te vragen wat ie er over te vertellen heeft?
    pi_59120835
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 16:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar de bijbel zegt dat God liefde is. Zou je je niet af gaan vragen of je beeld van 'allerlei regeltjes' misschien niet klopt? Je zou ervoor kiezen om te geloven dat God een leugenaar is in plaats van Hem te vragen wat ie er over te vertellen heeft?
    Als God liefde is, dan zal hij het vast wel accepteren dat ik mijn leven inricht zoals ik zelf wens en handel naar eigen goeddunken toch?
    pi_59120894
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 16:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als God liefde is, dan zal hij het vast wel accepteren dat ik mijn leven inricht zoals ik zelf wens en handel naar eigen goeddunken toch?
    Dat doet Hij ook. Maar zou je je niet afvragen wat Zijn mening is?
    pi_59121021
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat doet Hij ook. Maar zou je je niet afvragen wat Zijn mening is?
    Ach hij mag me best wel eens komen vertellen dat hij vindt dat ik iets verkeerd doe als hij dat onderbouwt. Ik sta altijd open voor constructieve kritiek.
    pi_59121044
    Ik zou in elk geval een heleboel vragen hebben....
    Hoe kwam Jezus b.v. aan zijn Y-chromosomale DNA? En als hij dat van God heeft gekregen zou ik
    wat meer willen weten wat die God nou eigenlijk is. Ik merk dat ik me er tot nu toe geen beeld van
    kan vormen. Ook niet door de omschrijvingen van gelovigen zelf, ik kan niets met een vaag begrip
    zoals "liefde", en de bijbel geeft ook al geen uitleg over DNA. (Ik heb een dikke statenbijbel uit 1907)

Maar... normaal vind ik die vragen niet relevant. Zie ik de betekenis van religie voornamelijk als de
    betekenis die het voor mensen persoonlijk heeft. Niet als een bron die exact beschrijft hoe de
    wereld en de natuur in elkaar zit. Het verklarende heeft m.i. wel in het verleden een betekenis
    gehad. Toen er nog vele vragen waren waar toen nog geen antwoord op gegeven kon worden.
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
    pi_59121328
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 16:15 schreef Monolith het volgende:
    Nou ja op het moment dat iets 'wetenschappelijk bewezen' wordt is er niet echt meer sprake van 'geloven' natuurlijk.
    Noot (wellicht ten overvloede): voor 'gelovigen' betekent 'geloven' niet zoals als 'aannemen tegen beter weten in', maar een vast vertrouwen en wéten dat God bestaat en aanwezig is het hun leven.

[ Bericht 0% gewijzigd door VonHinten op 04-06-2008 17:15:23 ]
    pi_59121388
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:06 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Noot (wellicht ten overvloede): voor 'gelovigen' betekent 'geloven' niet zoals als 'denken tegen beter weten in', maar een vast vertrouwen en wéten dat God bestaat en aanwezig is het hun leven.
    Dat snap ik. Maar die definitie van geloven wordt bijvoorbeeld ook gehanteerd in de context van 'geloven dat persoon X onschuldig is'.
    pi_59121540
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:09 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar die definitie van geloven wordt bijvoorbeeld ook gehanteerd in de context van 'geloven dat persoon X onschuldig is'.
    Klopt, maar ik blijf het binnen een religieuze context echter een misleidend werkwoord vinden om de relatie tussen een 'gelovige' en zijn/haar God te omschrijven. Ze wéten dat God bestaat en vertrouwen daarop, het is geen aanname tegen beter weten in.
    pi_59121629
    Over de poll: ik zou me erin verdiepen en acuut bekeren. Ik heb het grootste gedeelte van mijn leven al in God geloofd, onder andere omdat ik dacht dat hij bestond zoals in de bijbel beschreven staat. Toen de zekerheid zijn bestaan voor mij echter op losse schroeven kwam te staan, gebeurde hetzelfde met mijn geloof, met een 'afval' als gevolg. Zou ik (op welke manier dan ook: rationeel of via een ervaring) voor mezelf echter zeker komen te weten dat God bestaat, dan zou ik dat een plaats in mijn leven geven.
    pi_59121660
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 16:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Tsja, als ik erg sterk de indruk zou krijgen dat creationisme een hele goede beschrijving is, de evolutietheorie niet, en de schepper van het universum net die ene Christelijke God is die ook nog hele specifieke eisen van ons gaat eisen, dan zou ik me denk ik wel bekeren. Maar zoals ik zei, dat is een volslagen onrealistische situatie.
    quote:
    Ik kan mij dat zelf heel moeilijk voorstellen namelijk, dat ik gewoon mijn kop in het zand zou steken als het een feit zou zijn, ben benieuwd hoe de gedachtengang van anderen daarover is.
    Het is maar net wat je als feit opvat.
    pi_59121689
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 16:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ach hij mag me best wel eens komen vertellen dat hij vindt dat ik iets verkeerd doe als hij dat onderbouwt. Ik sta altijd open voor constructieve kritiek.
    Maar het feit dat Hij God is impliceert dat Hij het bij voorbaat alles beter weet voor jou dan jij voor jezelf. Zou je bereid zijn Hem de controle over je leven te geven?
    pi_59121733
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar het feit dat Hij God is impliceert dat Hij het bij voorbaat alles beter weet voor jou dan jij voor jezelf. Zou je bereid zijn Hem de controle over je leven te geven?
    Waarom zou God controle over mijn leven (en miljarden anderen) willen? Heeft ie niet genoeg aan zichzelf?
    pi_59121788
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tsja, als ik erg sterk de indruk zou krijgen dat creationisme een hele goede beschrijving is, de evolutietheorie niet, en de schepper van het universum net die ene Christelijke God is die ook nog hele specifieke eisen van ons gaat eisen, dan zou ik me denk ik wel bekeren. Maar zoals ik zei, dat is een volslagen onrealistische situatie.
    Het doet er niet toe hoe realistisch, ik ben alleen benieuwd naar de redenatie achter het gedrag wat men na zo'n ontdekking zou vertonen. Staat men er in het geheel niet open voor en voor en negeert men het dus gewoon, wil men wel wat meer weten maar niet bereid zijn om de gevolgen van zoiets te onderzien, of een beetje, of ziet men acuut in dat dit tot de kern van het bestaan gaat en men daarom als men nog geen christen is, de enige eerlijke optie eigenlijk bekering is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-06-2008 17:33:57 ]
    pi_59121803
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:26 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Waarom zou God controle over mijn leven (en miljarden anderen) willen? Heeft ie niet genoeg aan zichzelf?
    Omdat Hij van je houdt en het beste voor je wil en Hij de enige is die weet wat het beste voor je is.
      woensdag 4 juni 2008 @ 17:33:32 #45
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_59121915
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    Omdat Hij van je houdt en het beste voor je wil en Hij de enige is die weet wat het beste voor je is.
    En dat blijkt nu nergens uit.
    pi_59121947
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:33 schreef Iblis het volgende:

[..]

En dat blijkt nu nergens uit.
    Of jij ziet het niet.
    pi_59121961
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het doet er niet toe hoe realistisch, ik ben alleen benieuwd naar de redenatie achter het gedrag wat men na zo'n ontdekking zou vertonen. Staan men er in het geheel niet open voor en voor en negeert men het dus gewoon, wil men wel wat meer weten maar niet bereid zijn om de gevolgen van zoiets te onderzien, of een beetje, of ziet men acuut in dat dit tot de kern van het bestaan gaat en men daarom als men nog geen christen is, de enige eerlijke optie eigenlijk bekering is.
    Jawel, het doet er wel toe hoe realistisch. Als ik bepaalde mensen hier mag geloven, is het allang overduidelijk dat God bestaat en dat de Koran/de Bijbel/whatever Zijn woord is, en dat het overduidelijk is hoe dat precies moet worden geïnterpreteerd. Toch zijn veel mensen niet gelovig.

Als er tegenwoordig weer een nieuwe profeet/messias zou komen, zou deze waarschijnlijk ook weer vermoord worden, of in ieder geval niet begrepen. Mensen zijn stug, koppig, en willen hun eigen vertrouwde wereldbeeld behouden. Dat zag je bij Jezus heel mooi.

Als God persoonlijk voor onze neus zou komen, met alle tierelantijnen erbij, dan zou iedereen zich denk ik wel massaal bekeren hoor, kunnen ze nog zo stoer "God is een klootzak" of "ik leef gewoon verder" roepen Ook iets wat je in de evangelieën leest: veel mensen hebben wonderen nodig om te geloven. Ik denk dat waar geloof geloof inhoudt wat je niet kunt redeneren. Dus je hoeft je God niet filosofisch te onderbouwen, je hoeft het niet te rationaliseren, en je hoeft je kop niet in het zand te steken wat betreft wetenschappelijke vindingen. Je moet het simpelweg ervaren. Dat is waar geloof, in mijn optiek.
    pi_59121985
    quote:

[..]

Omdat Hij van je mij houdt en het beste voor je mij wil en Hij de enige is die weet wat het beste voor je me is.
    pi_59122030
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jawel, het doet er wel toe hoe realistisch. Als ik bepaalde mensen hier mag geloven, is het allang overduidelijk dat God bestaat en dat de Koran/de Bijbel/whatever Zijn woord is, en dat het overduidelijk is hoe dat precies moet worden geïnterpreteerd. Toch zijn veel mensen niet gelovig.

Als er tegenwoordig weer een nieuwe profeet/messias zou komen, zou deze waarschijnlijk ook weer vermoord worden, of in ieder geval niet begrepen. Mensen zijn stug, koppig, en willen hun eigen vertrouwde wereldbeeld behouden. Dat zag je bij Jezus heel mooi.

Als God persoonlijk voor onze neus zou komen, met alle tierelantijnen erbij, dan zou iedereen zich denk ik wel massaal bekeren hoor, kunnen ze nog zo stoer "God is een klootzak" of "ik leef gewoon verder" roepen Ook iets wat je in de evangelieën leest: veel mensen hebben wonderen nodig om te geloven. Ik denk dat waar geloof geloof inhoudt wat je niet kunt redeneren. Dus je hoeft je God niet filosofisch te onderbouwen, je hoeft het niet te rationaliseren, en je hoeft je kop niet in het zand te steken wat betreft wetenschappelijke vindingen. Je moet het simpelweg ervaren. Dat is waar geloof, in mijn optiek.
    Klopt. Maar voordat je wonderen kan aanschouwen, zal je al een of andere connectie met God moeten hebben, een roep om een teken of een tijd waarin je geloof hevig getoetst wordt, anders kan je die wonderen ook anders interpreteren. Wat jij bedoelt is 'faith', bijna blind geloof als gevolg van levenservaring. Maar je hebt ergens wel een basis nodig, doctrine, anders weet je niet eens wat je moet doen, dus dan moet je toch in dit geval bij de bijbel beginnen als woord van God.
    pi_59122072
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ben jij christen geworden?
      woensdag 4 juni 2008 @ 17:41:11 #51
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_59122111
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    Of jij ziet het niet.
    Ten eerste heeft hij me al danig verward door zowel Joden, als Christenen, als Moslims in het leven te roepen.
    pi_59122349
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:41 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ten eerste heeft hij me al danig verward door zowel Joden, als Christenen, als Moslims in het leven te roepen.
    Of sommigen daarvan zijn zelf verward.
      woensdag 4 juni 2008 @ 17:54:05 #53
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_59122406
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Of sommigen daarvan zijn zelf verward.
    Ongetwijfeld. Sterker nog, de meesten, want er kan maar hooguit één groep gelijk hebben, en ze hebben allemaal zo hun argumenten. God had daar toch wel een beetje in kunnen snijden?
    pi_59122505
    quote:

[..]

Ja, dat moet dan wel he ?

Als god blijkt te bestaan is het onzinnig er niet in te geloven. Er is dan niet zozeer sprake van 'bekering', maar gewoon van inspelen op de situatie. Als het echt zo is dat hij me eeuwig in de hel kan laten branden of eeuwige lol in de hemel kan bezorgen dan ga ik natuurlijk voor dat laatste, en zal ik eens uit gaan zoeken wat ik moet doen om dat binnen te slepen.
    Mu!
    pi_59122861
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:58 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ja, dat moet dan wel he ?

Als god blijkt te bestaan is het onzinnig er niet in te geloven. Er is dan niet zozeer sprake van 'bekering', maar gewoon van inspelen op de situatie. Als het echt zo is dat hij me eeuwig in de hel kan laten branden of eeuwige lol in de hemel kan bezorgen dan ga ik natuurlijk voor dat laatste, en zal ik eens uit gaan zoeken wat ik moet doen om dat binnen te slepen.
    Zo denk ik er ook over, maar uit bovenstaande reacties bleek dat niet bij iedereen het geval te zijn.
    pi_59122894
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:54 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ongetwijfeld. Sterker nog, de meesten, want er kan maar hooguit één groep gelijk hebben, en ze hebben allemaal zo hun argumenten. God had daar toch wel een beetje in kunnen snijden?
    Hij heeft jou hersenen gegeven om na te gaan wat waar is en wat niet. Als je dat niet doet, kan je daar die anderen niet de schuld van geven en God al helemaal niet.
      woensdag 4 juni 2008 @ 18:20:11 #57
    69415 Buschetta
    Jouw IP toevallig ?
    pi_59122985
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 18:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over, maar uit bovenstaande reacties bleek dat niet bij iedereen het geval te zijn.
    Maar uit mijn reactie blijkt dat dat wel het geval is.

Alleen ik hou rekening met de doodzonden die ik en de meeste normale mensen hebben gemaakt dus dan kan je mijns inziens beter met de duivel gaan praten.
    pi_59123051
    Mijn optie staat er niet bij. Ik zou namelijk zelfmoord plegen om per direct God ter verantwoording te kunnen roepen over wat voor een godvergeten kolerezooi het hier op aarde wel niet is...

[ Bericht 0% gewijzigd door EldorkoGrande op 04-06-2008 18:29:33 ]
    Ik vind van niet
    pi_59123103
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 18:20 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Maar uit mijn reactie blijkt dat dat wel het geval is.

Alleen ik hou rekening met de doodzonden die ik en de meeste normale mensen hebben gemaakt dus dan kan je mijns inziens beter met de duivel gaan praten.
    En als al je zonden je zouden worden vergeven?
    pi_59123127
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 18:22 schreef EldorkoGrande het volgende:
    Mijn optie staat er niet bij. Ik zou namelijk zelfmoord plegen om per direct God ter verantwoording te kunnen roepen over wat coor een godvergeten kolerezooi het hier op aarde wel niet is...
    Je zou niet willen weten waarom dat is?
    pi_59123190
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 18:25 schreef Ali Kannibali het volgende:
    Je zou niet willen weten waarom dat is?
    Juist wel!

Waarom zou ik anders per direct zelfmoord plegen om ff een babbeltje met hem te gaan maken? Enkel een potje gaan staan schelden en me vervolgens melden bij ome Satan schiet niet echt op, wel?
    Ik vind van niet
    pi_59123267
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 18:27 schreef EldorkoGrande het volgende:

[..]

Juist wel!

Waarom zou ik anders per direct zelfmoord plegen om ff een babbeltje met hem te gaan maken? Enkel een potje gaan staan schelden en me vervolgens melden bij ome Satan schiet niet echt op, wel?
    Je kan ook gewoon bidden.

Je hebt geen zin om er over na te denken?
    pi_59123359
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Je kan ook gewoon bidden.

Je hebt geen zin om er over na te denken?
    Ehm, God praat terug als jij tot Hem bid?

En nadenken zou in het geval dat jij beschrijft lichtelijk overbodig zijn. De WAARHEID is bekend, die staat immers in de Bijbel en aangezien het bewijs wetenschappelijk geleverd is, zal ik het wel aan moeten nemen. Waar kun je dan nog over nadenken? Nee, ik ga liever verhaal halen
    Ik vind van niet
    pi_59123464
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 18:35 schreef EldorkoGrande het volgende:

[..]

Ehm, God praat terug als jij tot Hem bid?
    Heel af en toe wel. Maar antwoorden komen meestal niet in de vorm van woorden.
    quote:
    En nadenken zou in het geval dat jij beschrijft lichtelijk overbodig zijn. De WAARHEID is bekend, die staat immers in de Bijbel en aangezien het bewijs wetenschappelijk geleverd is, zal ik het wel aan moeten nemen. Waar kun je dan nog over nadenken? Nee, ik ga liever verhaal halen
    Het gaat mij ook niet om het aannemen, het gaat mij om de keuze. Wat is de redenatie: ben ik bereid de waarheid te accepteren en mijn leven radicaal om te gooien, met het vertrouwen dat God het toch allemaal beter weet dus dit eigenlijk de enige juiste keuze is, of trek ik mij er niets van aan en blijf ik doen waar ik zelf zin in heb, tegen beter weten in?
    pi_59123639
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 18:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

het vertrouwen dat God het toch allemaal beter weet
    Kijk, en daar zit 'm nu net de hele moeilijkheid! Ik vind dat er nogal het 1 en ander mis is met de manier waarop deze wereld reilt ende zeilt, dus als er inderdaad een God is (die almachtig en er DUS wat aan zou kunnen doen en alwetend en DUS donders goed weet waar ie mee bezig is), dan ga ik verhaal halen en wel per direct.
    Ik vind van niet
    pi_59123859
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 18:49 schreef EldorkoGrande het volgende:

[..]

Kijk, en daar zit 'm nu net de hele moeilijkheid! Ik vind dat er nogal het 1 en ander mis is met de manier waarop deze wereld reilt ende zeilt, dus als er inderdaad een God is (die almachtig en er DUS wat aan zou kunnen doen en alwetend en DUS donders goed weet waar ie mee bezig is), dan ga ik verhaal halen en wel per direct.
    Je zou ook kunnen denken: als God er is, en almachtig, en alwetend, en hij doet nog steeds niets, kan ik erop vertrouwen dat Hij daar wel goede redenen voor zal hebben. Jouw eigen gebrek aan alwetendheid zou jou juist meer in die richting moeten laten denken, in plaats van dat je jezelf van kant maakt om verhaal te halen. Denk ik dan.
      woensdag 4 juni 2008 @ 19:02:16 #67
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_59123952
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 18:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    Je zou ook kunnen denken: als God er is, en almachtig, en alwetend, en hij doet nog steeds niets, kan ik erop vertrouwen dat Hij daar wel goede redenen voor zal hebben. Jouw eigen gebrek aan alwetendheid zou jou juist meer in die richting moeten laten denken, in plaats van dat je jezelf van kant maakt om verhaal te halen. Denk ik dan.
    Je kent die verhalen van die vrouwen die bij hun man blijven terwijl hij hen slaat, of niet? Hij bedoelt het echt wel goed!
    pi_59123963
    gelukkig is het allemaal maar een hypothese
    Mu!
    pi_59124037
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:02 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je kent die verhalen van die vrouwen die bij hun man blijven terwijl hij hen slaat, of niet? Hij bedoelt het echt wel goed!
    Wat een stomme opmerking. Wie veroorzaakt alle ellende in de wereld, wij mensen of God.
    pi_59124057
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:02 schreef SingleCoil het volgende:
    gelukkig is het allemaal maar een hypothese
    Waarom gelukkig?
      woensdag 4 juni 2008 @ 19:08:10 #71
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_59124121
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    Wat een stomme opmerking. Wie veroorzaakt alle ellende in de wereld, wij mensen of God.
    Ik denk dat je God in ieder geval wel natuurrampen en ziektes en oorlogen uit naam van religie in de schoenen mag schuiven. Dan is de rest nog niet prettig, maar redelijk onschuldig.
    pi_59124156
    quote:

[..]

Waarom gelukkig?
    Dat lijkt me duidelijk: ik moet helemaal niks hebben van iemand die voor mij gaat uitmaken wat goed en slecht is. Ik ben dienaangaande redelijk tevreden over mijn eigen beoordelingsvermogen. En mocht mij dat eens in de steek laten dan lig ik daar ook niet wakker van. Van mij mag je God en alles wat ermee te maken heeft in een vrij ruime, stevige zak van kringlooppapier stoppen, met flinke kinderhoofdjes verzwaren en in de dichtsbijzijnde stortplaats voor radioactief afval doen afzinken.

Maar je moet natuurlijk vooral geloven wat je niet laten kan. Ik geloof bijvoorbeeld dat het binnenkort weer beter weer wordt.
    Mu!
    pi_59124726
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik denk dat je God in ieder geval wel natuurrampen en ziektes en oorlogen uit naam van religie in de schoenen mag schuiven. Dan is de rest nog niet prettig, maar redelijk onschuldig.
    Sommige natuurrampen en ziektes misschien, de rest toch allemaal mensenwerk.
    pi_59124869
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:09 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat lijkt me duidelijk: ik moet helemaal niks hebben van iemand die voor mij gaat uitmaken wat goed en slecht is. Ik ben dienaangaande redelijk tevreden over mijn eigen beoordelingsvermogen. En mocht mij dat eens in de steek laten dan lig ik daar ook niet wakker van. Van mij mag je God en alles wat ermee te maken heeft in een vrij ruime, stevige zak van kringlooppapier stoppen, met flinke kinderhoofdjes verzwaren en in de dichtsbijzijnde stortplaats voor radioactief afval doen afzinken.

Maar je moet natuurlijk vooral geloven wat je niet laten kan. Ik geloof bijvoorbeeld dat het binnenkort weer beter weer wordt.
    Maar als diegene niet uitmaakt, maar _weet_ wat goed en slecht is?
    pi_59125004
    quote:

[..]

Volgens jou heeft God de wereld en de mensen geschapen, toch? Dan is het DUS Zijn schuld...
    Ik vind van niet
      woensdag 4 juni 2008 @ 19:36:30 #76
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_59125025
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
    Tja, iets als de Spaanse griep wat met gemak meer slachtoffers maakt dan de eerste Wereld Oorlog… 25 miljoen doden door AIDS reeds, met nog vele miljoenen meer in het verschiet. Pestepidemieën, et cetera.
    pi_59125342
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:36 schreef Iblis het volgende:

[..]

Tja, iets als de Spaanse griep wat met gemak meer slachtoffers maakt dan de eerste Wereld Oorlog… 25 miljoen doden door AIDS reeds, met nog vele miljoenen meer in het verschiet. Pestepidemieën, et cetera.
    Het is allemaal wat he! Als we in een perfecte wereld zouden leven zouden we daar allemaal geen last meer van hebben. Maar om daar te kunnen leven zullen we toch zelf eerst weer perfect moeten zijn.
    pi_59125361
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:35 schreef EldorkoGrande het volgende:

[..]

Volgens jou heeft God de wereld en de mensen geschapen, toch? Dan is het DUS Zijn schuld...
    Geef jij ook je ouders de schuld van alles wat je fout doet?
    pi_59125488
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar het feit dat Hij God is impliceert dat Hij het bij voorbaat alles beter weet voor jou dan jij voor jezelf.
    Nee, hoor.
    Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
    pi_59125763
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:50 schreef Apropos het volgende:

[..]

Nee, hoor.
    Ben jij eigenwijs? Antwoord: nee hoor.
    pi_59125878
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ben jij eigenwijs? Antwoord: nee hoor.
    Je gaat voorbij aan het feit dat sommigen niet in staat zijn om van hun vergissingen te leren. Wiens schuld is dat?
    pi_59125926
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 19:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar als diegene niet uitmaakt, maar _weet_ wat goed en slecht is?
    dat weet ik zelf al, dus daar heb ik niemand voor nodig. En als ik twijfel vraag ik het aan mijn vader. Of aan A. Die weet het meestal ook wel.

Het leven is zó simpel. Waarom doe jij dat eigenlijk niet ?
    Mu!
    pi_59125958
    quote:

[..]

kunnen mensen dingen doen die god niet wil ? hij is toch almachtig ?
    Mu!
    pi_59126056
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:02 schreef Apropos het volgende:

[..]

Je gaat voorbij aan het feit dat sommigen niet in staat zijn om van hun vergissingen te leren. Wiens schuld is dat?
    Ben jij wel in staat om van je vergissingen te leren?
    pi_59126065
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:05 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

kunnen mensen dingen doen die god niet wil ? hij is toch almachtig ?
    Hij is machtig genoeg om ons zelf aan te kunnen laten klooien. 'Almachtig' betekent niet 'alles regelend'.
    pi_59126114
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:04 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

dat weet ik zelf al, dus daar heb ik niemand voor nodig. En als ik twijfel vraag ik het aan mijn vader. Of aan A. Die weet het meestal ook wel.

Het leven is zó simpel. Waarom doe jij dat eigenlijk niet ?
    Omdat het dus eigenlijk niet zo simpel is. Hoe weet jij dat jij het weet? Hoe weet jij dat als jij het niet weet, je vader het wel weet? Wie heeft de kennis van alle mensenlevens door de hele geschiedenis heen, alles wat iedereen gedaan heeft, waarom, wat dat voor gevolgen heeft gehad, en de capaciteit om daar de standaarden voor goed en slecht uit te halen? Geen mens.
    pi_59126139
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ben jij wel in staat om van je vergissingen te leren?
    Ja hoor, over het algemeen wel. Ik probeer er op toe te zien dat niemand van mij te lijden heeft. Maar dat neemt niet weg dat talloze mensen worden blootgesteld aan terreur, en dat de daders vaak niet eens in staat zijn hun leven te beteren. Iedere dag weer. Een volkomen zinloos lijden. Waarom?
    pi_59126231
    Het zou je trouwens sieren om een minder betweterig toontje aan te slaan, wanneer je tenminste niet beschikt over profetische kennis.
    pi_59126243
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:13 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ja hoor, over het algemeen wel. Ik probeer er op toe te zien dat niemand van mij te lijden heeft. Maar dat neemt niet weg dat talloze mensen worden blootgesteld aan terreur, en dat de daders vaak niet eens in staat zijn hun leven te beteren. Iedere dag weer. Een volkomen zinloos lijden. Waarom?
    Je 'probeert erop toe te zien'. Dat wil dus niet zeggen dat je een ander nooit laat lijden, maar dat je er slechts probeert op toe te zien. Wat heeft dat voor waarde?
    pi_59126263
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:16 schreef Apropos het volgende:
    Het zou je trouwens sieren om een minder betweterig toontje aan te slaan, wanneer je tenminste niet beschikt over profetische kennis.
    Irritant he.
    pi_59126319
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Je 'probeert erop toe te zien'. Dat wil dus niet zeggen dat je een ander nooit laat lijden
    In ieder geval niet opzettelijk.
    quote:
    maar dat je er slechts probeert op toe te zien. Wat heeft dat voor waarde?
    Ongeveer net zoveel waarde als almachtig zijn en toekijken terwijl een fors deel van je schepping vertrapt, vergast en verwurgd wordt, of gewoon scheel ziet van de honger.
    pi_59126335
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Irritant he.
    Als je mij betweterig vindt, is dat slechts een teken dat je je godsconcept niet hebt doordacht.
    pi_59126419
    quote:

[..]

Ach 1 fatsoenlijk komeetje en we hebben de grootste genocidale maniak allertijden.
    pi_59126474
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:19 schreef Apropos het volgende:

[..]

In ieder geval niet opzettelijk.
    Doet dat er wat toe voor degene die lijdt? Maken jouw motieven het leed zachter? Gaat een vermoorde minder dood als de moordenaar uit liefde moordde?
    quote:
    Ongeveer net zoveel waarde als almachtig zijn en toekijken terwijl een fors deel van je schepping vertrapt, vergast en verwurgd wordt, of gewoon scheel ziet van de honger.
    Een betere wereld begint bij jezelf.
    pi_59126500
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:20 schreef Apropos het volgende:

[..]

Als je mij betweterig vindt, is dat slechts een teken dat je je godsconcept niet hebt doordacht.
    Maar jij speelt helemaal geen rol in mijn godsconcept.

Waar haal je de arrogantie vandaan dat ik denk dat jij god bent?
    pi_59126630
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Doet dat er wat toe voor degene die lijdt? Maken jouw motieven het leed zachter? Gaat een vermoorde minder dood als de moordenaar uit liefde moordde?
    Waarom haal je er in godsnaam moorden bij?
    quote:
    Een betere wereld begint bij jezelf.
    In ieder geval niet bij braakliggende almacht.
    pi_59126646
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar jij speelt helemaal geen rol in mijn godsconcept.
    Nee, alleen je eigen luimen en intenties.
    pi_59126716
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:28 schreef Apropos het volgende:

[..]

Waarom haal je er in godsnaam moorden bij?
    Omdat bepaalde acties bepaalde onomkeerbare gevolgen hebben, met wat voor motieven ze ook gedaan zijn. Bij een parallel met moord wordt dat een stuk duidelijker.
    quote:
    In ieder geval niet bij braakliggende almacht.
    Maar die zul je ook nooit hebben.
    pi_59126722
    Overigens doet dit topic me denken aan deze reactie van Dawkins op een soortgelijke vraag.
    pi_59126752
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 20:31 schreef Monolith het volgende:
    Overigens doet dit topic me denken aan deze reactie van Dawkins op een soortgelijke vraag.
    Dawkins ontwijkt de vraag.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')