Op 15 september gaan de Olympische Spelen in Sydney van start. 44 jaar geleden, in 1956 werden de Olympische Spelen ook in Australië gehouden. Toen ontbrak Nederland: het bestuur van het NOC besloot de Spelen te boycotten.quote:
OP aangepastquote:
Die vent van 98 was toch geweldig : "En dan moesten we marcheren voor Hitler en z'n bende. Met Goring die dikzak en Goebbels die mankepoot"quote:
Vind ik ook.quote:
Behalve de --knop voor zenders van 10 en hoger. Wat ik dan altijd doe is zappen naar 9 en dan met + doorzappen naar de zender die ik wil.quote:Op zondag 6 juli 2008 00:54 schreef tong80 het volgende:
Vind ik ook.
Was wel een tweede handsje. Maar alle knoppen doen het nog.
Ik dacht dat jij altijd bij 8 begonquote:Op zondag 6 juli 2008 00:57 schreef Arcee het volgende:
[..]
Behalve de --knop voor zenders van 10 en hoger. Wat ik dan altijd doe is zappen naar 9 en dan met + doorzappen naar de zender die ik wil.
Tom maakt ze niet. Hij mag ze hooguit aan elkaar praten of presenteren.quote:Op zondag 13 juli 2008 22:37 schreef tong80 het volgende:
Schiterend gemaakt weer door Tom Egberts.
Hier ligen zijn kwaliteiten. Steeds wer juweeltjes die hij maakt.
Niks BBC Tom is een geweldenaar.
Volgende week weer een mooie
Karstens was net zo gek als de Kneet.quote:Op zondag 13 juli 2008 22:37 schreef golfer het volgende:
Ik wist het nog wel, maar die Soet kon ik mij niet meer herinneren. Die andere coureurs waren later allemaal nog best grote namen in hun profcarriere.
Eef Dolman werd vooral bekend vanwege dopinggebruik.
Ok.quote:Op zondag 13 juli 2008 22:38 schreef golfer het volgende:
[..]
Tom maakt ze niet. Hij mag ze hooguit aan elkaar praten of presenteren.
Met name Jan Kelder is de grote man achter deze docu's.
Ja, logisch he? Hij hoeft dit niet live te doen en kan elke take nog een paar keer over doen.quote:Op zondag 13 juli 2008 22:44 schreef borisz het volgende:
Tom kan dit wel heel goed presenteren, dit is beter dan een CL uitzending gepresenteerd door Egbers.
Zeer logisch, live is Tom een drama.quote:Op zondag 13 juli 2008 22:52 schreef golfer het volgende:
[..]
Ja, logisch he? Hij hoeft dit niet live te doen en kan elke take nog een paar keer over doen.
Inderdaadquote:Op zondag 13 juli 2008 22:52 schreef golfer het volgende:
[..]
Ja, logisch he? Hij hoeft dit niet live te doen en kan elke take nog een paar keer over doen.
Ik ook, ik wist die allemaal nietquote:Op zondag 20 juli 2008 22:43 schreef TheVulture het volgende:
Ik heb wel een stuk minder respect voor Blankers-Koen en echtgenoot
Arme Foekje, rust in vrede...
Daar zat ik inderdaad ook op te wachten.quote:Op zondag 20 juli 2008 22:45 schreef TheVulture het volgende:
Wel jammer dat ze die Engelse doos niet hebben geconfronteerd met de uitslag... die was er zo stellig van overtuigd dat Foekje een man was
Wel voor Fanny, maar niet voor haar man Jan Blankers.quote:
Precies.quote:Op zondag 20 juli 2008 22:45 schreef TheVulture het volgende:
Wel jammer dat ze die Engelse doos niet hebben geconfronteerd met de uitslag... die was er zo stellig van overtuigd dat Foekje een man was
Die uitspraken van Fanny vond ik anders ook maar tenenkrommend... ze zal wel flink gemanipuleerd zijn door die kerel maar dit werpt voor mij toch wel een schaduw over de prestaties en de mens Fanny Blankers-Koenquote:Op zondag 20 juli 2008 22:46 schreef maril het volgende:
[..]
Wel voor Fanny, maar niet voor haar man Jan Blankers.
precies, gewoon gebrandmerkt voor de rest van haar leven omdat iemand bang was dat ze harder zou lopenquote:Op zondag 20 juli 2008 22:49 schreef maril het volgende:
Wat zal die vrouw het moeilijk hebben gehad pfffff.
Die neef zei dat-ie haar naakt had gezien. Op die manier is al sinds de oertijd eenvoudig vast te stellen of iemand man of vrouw is en die neef zei dat zij geen uitzondering vormde.quote:Op zondag 20 juli 2008 22:50 schreef thijsdetweede het volgende:
Aan de andere kant, gegeven een hele serie aan international man-wijven begrijp ik tussen de regels door dat de sexe test op een zeker moment internationaal verplicht werd. En dat Dillema's testosteron waardes toch wel bijzonder mannelijk waren. Dan kan ik me voorstellen dat met de toenmalige stand van de medische wetenschap (vlak voor de ontdekking van DNA) Dillema als man classificeerden.
Daar moest ik ook wel even aan denken maar toch... ik neem aan dat ze in die tijd toch wel een baarmoeder en vagina konden herkennen... alsof zo'n meisje van het platteland een sekseverandering zou hebben ondergaan... zeker in die tijdquote:Op zondag 20 juli 2008 22:50 schreef thijsdetweede het volgende:
Mjah, toch ook wel weer een ietwat ongebalanceerd verhaal. Natuurlijk, extreem lompe en onaanvaardbare politiek van de fam. Blankers. En volgens de huidige maatstaven was Dillema zeker een vrouw.
Aan de andere kant, gegeven een hele serie aan international man-wijven begrijp ik tussen de regels door dat de sexe test op een zeker moment internationaal verplicht werd. En dat Dillema's testosteron waardes toch wel bijzonder mannelijk waren. Dan kan ik me voorstellen dat met de toenmalige stand van de medische wetenschap (vlak voor de ontdekking van DNA) Dillema als man classificeerden.
Hoewel niet uit te sluiten natuurlijk, lijkt me dit een onlogische verklaring. Er is namelijk een gemakkelijkere, al uitgelegd in de documentaire: Door een twist of nature had ze nog wel een paar procent Y chromosomen, die voor een verhoogde concentratie testosteron konden zorgen. 90% vrouw, 10% man dus. Dus vrouw.quote:Op zondag 20 juli 2008 23:12 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Allicht gewoon een vrouw die zéér zwaar aan de testosteron, anabolen en meer van die rotzooi zat dus. Net als allicht al die andere 'mannen' waar die Engelse over sprak. Er waren uiteindelijk doodgewoon geen dopingcontroles toen ...
Ook al zoiets , je zou toch alles bij elkaar schreeuwen bij zoveel onrecht.quote:Op zondag 20 juli 2008 23:51 schreef BertMaalderink het volgende:
Jammer dat deze uitzending niet een paar jaar eerder gemaakt is. Had graag Fanny d'r reactie willen horen. Maarja, Foekje overleed later dan Fanny, en zolang Foekje leefde werd er niet over gesproken.
quote:Foekje was een genetisch mozaïek. Mythe nog niet ontrafeld
Ik heb met aandacht naar de documentaire gekeken en vastgesteld dat de primeur nu toch in mijn boek komt. Foekje was volgens het DNA-onderzoek een genetisch Mozaïek 46XX en 46XY. De verhouding was 2 staat tot 1. Een mozaïek is uiterst zeldzaam. Er zijn ongeveer 300 gevallen beschreven in de literatuur. 93% van hen heeft het uiterlijk van een vrouw. 7% fenotype man. Eén man heeft een kind verwekt. Er zijn meerdere vrouwen die een kind gebaard hebben. De meeste mozaïeken zijn onvruchtbaar. Het fenomeen komt vaker voor dan we denken. In de natuur komt het veel vaker voor.
Uit mijn biografie:
Wat is een mozaïek? Dat is iemand die zowel mannelijk als vrouwelijk weefsel heeft. Het is zeer zeldzaam, maar komt nu iets vaker voor als gevolg van IVF wanneer twee teruggeplaatste embryo’s samensmelten. De oorzaak kan zijn dat twee embryo’s XX en XY samensmelten tot één persoon (dat heet een chimeer). Maar het kan ook zo zijn dat een eicel is bevrucht door twee zaadcellen, in dit geval X en Y dat heet een mozaïek. Dat leidt doorgaans tot miskramen, maar soms lost de cel dat zelf toch redelijk goed op. In de meeste gevallen heeft het kind het uiterlijk van een vrouw. Maar ze heeft ook lichaamscellen met XY.
Veel nieuws bracht het onderzoek mij niet. Ik ben in mijn boek ervan uitgegaan dat Foekje een Y-chromosoom had. Ik snap niet waarom dit allemaal voor mij verborgen moest blijven, behalve dat er een primeur moest komen in Hilversum. Ze hadden beter met mij op kunnen trekken dan hadden ze meer geweten. Maar ik ben nu toch blij dat ik het definitieve antwoord heb. Dat ga ik in mijn boek beschrijven. De mythe is nog niet ontrafeld.
Nou het kan wel zijn dat ze een jongetje was maar heel graag een meisje was geweest das niet van deze tijd hoor. maar goed de DNA zei eigenlijk dat ze beide was maar het vrouwlijke was de overtoon. daarom was het enigzins uitzonderlijk.quote:Op zondag 20 juli 2008 22:56 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Daar moest ik ook wel even aan denken maar toch... ik neem aan dat ze in die tijd toch wel een baarmoeder en vagina konden herkennen... alsof zo'n meisje van het platteland een sekseverandering zou hebben ondergaan... zeker in die tijd
Er zijn misschien wel meer sportende vrouwen die dit 'probleem' hebben zoals bijvoorbeeld een Mutola of Mauresmo... gelukkig voor hen is de wetenschap tegenwoordig zo ver dat er geen twijfels bestaan
Ik denk wel dat je door die mannelijke hormonen beter presteert maar goed, dat is de natuur.... de ene krijgt nou eenmaal betere lichamelijke aanleg mee dan de andere
En ze werken nb samen met de VPRO.quote:Op maandag 21 juli 2008 00:08 schreef golfer het volgende:
Ook jammer dat de NOS geen gebruik heeft gemaakt van de beelden die Wilfried de Jong heeft gemaakt in Sportpaleis de Jong uit 2003 over dit onderwerp:
http://www.vpro.nl/programma/sportpaleis/afleveringen/11481206/
Mooi onderwerp.quote:Op zondag 27 juli 2008 13:25 schreef Arcee het volgende:
Vanavond over de gouden Holland 8.
Klinkt weer als een boeiende uitzending.
Jep hier ook. Samen met het volleybalgoud de eerste momenten van de Spelen die ik bewust meemaakte.quote:Op zondag 27 juli 2008 13:28 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Mooi onderwerp.![]()
Nico Rienks.![]()
Tevens de eerste gouden medaille die ik bewust heb meegemaakt. Voor 1992 was ik te jong, in 1994 wonnen we geen goud, en dit was de eerste gouden plak op de Spelen van Atlanta.
Is het ookquote:Op zondag 27 juli 2008 13:25 schreef Arcee het volgende:
Vanavond over de gouden Holland 8.
Klinkt weer als een boeiende uitzending.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |