Ik ben er zelf vaak geweest en heb in Oekraine gewoond (en tijdje in Rusland gestudeerd).
Petersburg - Moskou: veel treinen per dag. Je hebt veel keuze, als je alleen reist zou je zeggen dat er meestal wel ergens een plekje vrij is, maar op sommige seizoenen (feestdagen enzo) kan het ook vol zitten. Maargoed als je echt zekerheid wil kan je het via de treinreiswinkel regelen. Het duurt varierend van 4,5 uur (Nevsky Express) tot 12 uur. Het ligt aan de trein wat het kost. Ik had meestal iets van 15 euro ofzo, platzkart. Via treinreiswinkel zijn alle kaartjes 55 euro, de trein is wel redelijk luxe en je kan alleen 2e klas boeken.
Moskou -Kiev: 14 uur (bij mij dan). Ik had het kaartje 4 weken van te voren gekocht (toen was ik al in Moskou). Geen idee hoe snel dat uitverkocht is. Ik weet de prijs ook niet meer precies, ik dacht iets van 25-30 euro voor 2e klas.
Kiev-Odessa: Totaal uitverkocht in de zomer, ik was in Kiev en het eerste kaartje was beschikbaar over 3 weken

Toen maar de bus genomen, zonder problemen. Duurt 8 uur, kost misschien 10 euro. Er is een nieuwe snelweg daar, dus het is goed te doen. De bus was van Avtolux (gewoon naar het Avtovokzal gaan en daar een kaartje boeken bij de Avtolux stand) en was comfortabel genoeg.
Odessa-Sumy: Geen flauw idee!
Ik hoop wel dat je de taal een beetje kan of in ieder geval cyrillisch kan lezen. Bij de loketten kan niemand Engels en ze helpen je volgens mij ook niet echt als je geen Russisch spreekt.