abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 mei 2008 @ 23:34:54 #26
182269 sneakypete
On the edge
pi_59024216
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb het al vaker gezegd. Let op: rond 2040 krijgt links hiervan de schuld terwijl de enige echte boef deze VVD'er is:
[ afbeelding ]
Links en rechts zijn beiden even schuldig
pi_59024415
Polen werken hard, klagen niet en zijn nooit ziek. Als klap op de vuurpijl kosten ze ook nog eens minder ook. Eindelijk eens druk op de ketel om de loonkosten echt naar beneden te krijgen. Ik zie dus geen enkel probleem.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 23:55:25 #28
182269 sneakypete
On the edge
pi_59024673
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 23:43 schreef Fastmatti het volgende:
Polen werken hard, klagen niet en zijn nooit ziek. Als klap op de vuurpijl kosten ze ook nog eens minder ook. Eindelijk eens druk op de ketel om de loonkosten echt naar beneden te krijgen. Ik zie dus geen enkel probleem.
En hoe zou dat over 20 jaar zijn?

Opzich is er niks mis mee, maar in het politieke stelsel dat we nu kennen, en in de situatie waarin Nederland nu verkeert, zou ik niet te vroeg juichen.
pi_59024713
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 23:55 schreef sneakypete het volgende:

[..]

En hoe zou dat over 20 jaar zijn?

Opzich is er niks mis mee, maar in het politieke stelsel dat we nu kennen, en in de situatie waarin Nederland nu verkeert, zou ik niet te vroeg juichen.
Niet meebetalen aan de sociale zekerheid is geen uitkering. Dus niet werken is teruggaan,
  zaterdag 31 mei 2008 @ 00:05:08 #30
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_59024842
quote:
Hoe kun je toch dit soort taal uit je muil krijgen? Hebben jullie fascisten dan zo weinig respect voor de medemens?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 31 mei 2008 @ 00:07:09 #31
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_59024878
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 21:21 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Polen hebben volgens het EU verdrag gewoon het recht hier te komen wonen als ze dat willen. Dus de overheid heeft helemaal niks toe te staan of te verbieden. En Nederlands leren is ook helemaal niet verplicht voor EU-burgers (de gemiddelde NL'er in Spanje leert ook echt geen Spaans).

Het echte probleem is dat Nederland zich eens moet afvragen waarom wij vrijwel alleen maar ongeschoolde Polen krijgen, terwijl Poolse HBO'ers en academici naar landen als Engeland, Frankrijk en Scandinavie gaan.
Bron?

Ben ook wel benieuwd ja waarom dat zo is. Aan de belastingdruk ligt het in ieder geval niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_59024890
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe kun je toch dit soort taal uit je muil krijgen? Hebben jullie fascisten dan zo weinig respect voor de medemens?
Je mag kiezen: het werk wordt hier gedaan door laagbetaalde Polen of door-het-grootkapitaal-aan-het-werk-geschopte Nederlanders, of het werk wordt gedaan in het buitenland, uiteraard onder minstens even schrijnende omstandigheden en ook ten koste van onze eigen werklozen.
Lastig he, kiezen tussen 2 kwaden.
pi_59024930
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:07 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Je mag kiezen: het werk wordt hier gedaan door laagbetaalde Polen of door-het-grootkapitaal-aan-het-werk-geschopte Nederlanders, of het werk wordt gedaan in het buitenland, uiteraard onder minstens even schrijnende omstandigheden en ook ten koste van onze eigen werklozen.
De consument moet deze keuze maken, niet ik. Het enige wat de overheid moet doen is ervoor zorgen dat mensen die niks bijdragen of hebben bijgedragen aan de sociale zekerheid ook geen aanspraak hierop kunnen maken. Het liefste zou ik natuurlijk zien dat de sociale zekerheid geprivatiseerd wordt, maar dat zit er niet denk ik niet in.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 00:14:11 #34
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_59025005
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:07 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Liever dat het werk gewoon (gelijdelijk) verdwijnt uit Nederland. Net zoals dat ook uit Denemarken is verdwenen.

Maarja, dat VVD-tuig heeft moeite met afscheid nemen en vergrijpen zich daarom massaal aan Polen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_59025233
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Liever dat het werk gewoon (gelijdelijk) verdwijnt uit Nederland. Net zoals dat ook uit Denemarken is verdwenen.

Maarja, dat VVD-tuig heeft moeite met afscheid nemen en vergrijpen zich daarom massaal aan Polen.
Oogkleppen dude.
Als mensen in china uitgebuit worden, en wij kopen hun producten massaal, met als bonusje onze EU-protectionisme leidend tot nog meer armoede in china, is dat dan serieus beter dan mensen die hier vrijwillig (dus niet door de overheid aangemoedigd zoals wat CDA/VVD helaas vaak trachten) komen voor een kans, en daar zelf hard voor werken en ook de consequenties dragen (dus niet, zoals Pvda/SP/GL wil na een aantal jaar in de WW of bijstand)?

In mijn ogen is de meest eerlijke optie dat mensen hier mogen komen werken als zij en een werkgever dat zelf willen, echter dan moet het niet zo zijn dat er ook accuut aanspraak gemaakt wordt (voor zover dat bij Nederlandse werknemers wel goed is, maargoed dat laat ik er nu even buiten) op ons sociale stelsel.
Is dat gemeen, slecht, en niet goed voor de Polen? Dan komen ze toch lekker niet. Is het een gouden kans? Dan houdt ik ze niet tegen.
pi_59025255
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:10 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

De consument moet deze keuze maken, niet ik. Het enige wat de overheid moet doen is ervoor zorgen dat mensen die niks bijdragen of hebben bijgedragen aan de sociale zekerheid ook geen aanspraak hierop kunnen maken. Het liefste zou ik natuurlijk zien dat de sociale zekerheid geprivatiseerd wordt, maar dat zit er niet denk ik niet in.
Hierover zijn we het denk ik tamelijk eens, het probleem is dat je zelf al stelt dat het er niet in zit.
Als er een loeiduur en inefficient stelsel heerst in ons land, moet je geen kansarmen hier naartoe aanzuigen, dat draagt enkel bij tot een verder faillisement van ons land, om nog maar te zwijgen over toename van misdaad natuurlijk.
pi_59025697
De consument bestaat evenmin als de Nederlander.
Voor wat betreft de werknemers uit het buitenland nemen we twee extremen: een stratenmaker en een programmeur. Beiden uit lagelonenlanden.
De stratenmaker komt hier, belt aan bij een villa en biedt aan om een oprijlaan en terras aan te leggen. Voor de helft van de prijs van een Nederlands bedrijf. Dus hij krijgt de klus. Van een Nederlander.
De programmeur komt hier en zoekt een schoonmaakster interieurverzorgster voor zijn huis en een au pair voor zijn kinderen. Nederlands uiteraard, maar ze moeten wel Engels spreken.

Let op: iemand die voor een laag loon hier komt, stoot anderen met een laag loon het brood uit de mond, maar is een voordeel voor de mensen met een hoog loon.
Iemand die voor een hoog loon hier komt, stoot anderen met een hoog loon het brood uit de mond, maar is een voordeel voer mensen met een laag loon.

Me andere woorden: de Nederlandse burger neemt het liefst een buitenlander aan, want die werkt hard voor een laag loon. Maar de Nederlandse werknemer heeft de pest aan een buitenlander, want die werkt hard voor een laag loon.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 31 mei 2008 @ 13:53:56 #38
170945 smoekie
individualist
pi_59030728
quote:
Beetje te simpel gedacht, jij hebt er in het dagelijks leven waarschijnlijk geen “ last” van, maar als je als zelfstandigondernemer werkt, heb je er wel degelijk last van. Jij betaald je als Hollander zijnde scheel aan ziektekostenverzekering, arbeidsongeschiktheidspremie’s e.d. en mede daardoor zijn de tarieven van Nederlandse zelfstandigondernemers ook hoger (normaal) in vergelijking met de tarieven die poolse zzp’ers hanteren. Vaak werken ze hier een bepaalde periode en gaan ze weer terug naar Polen, waar ze van het verdiende geld heel heel goed kunnen leven. Met het loon dat een nederlandse zzp’er verdient, kan hij bij lange na niet zo goed leven als een poolse zzp’er die weer terug gaat naar huis.

Het is heel aantrekkelijk voor opdrachtgevers om Polen in dienst te nemen, ze werken hard, en vragen minder uurloon dus tja nogal logisch, maar het helpt wel de eigen economie naar de klote, hoeveel kleine zelfstandige denk je dat er niet over de kop gaan omdat men poolse zelfstandige boven hen verkiest. Een heleboel.

Waarom zouden volgens jou de loonkosten naar beneden moeten? Enig idee hoeveel een zelfstandige jaarlijks af moet dragen aan de belastingdienst? Als de loonkosten gehalveerd zouden worden want dat is wat een pool af en toe verdiend (de helft van wat mijn man aan uurloon vraagt) , is het voor zelfstandige niet meer aantrekkelijk om als zelfstandige werkzaam te zijn en zal deze kleine groep(1 mlj.) die een grote inkomstenbron voor de kas is langzaam verdwijnen, want met lagere loonkosten kun je als zelfstandige dan niet eens meer in je eigen levensonderhoud voorzien.
"De gemakkelijkste manier om nooit van mening te moeten veranderen, is er geen hebben."
  dinsdag 3 juni 2008 @ 18:54:41 #39
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_59096842
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 11:46 schreef Aoristus het volgende:

Krijgen ze stemrecht in Nederland?
EU-burgers (dus zowel Polen als Roemenen) hebben stemrecht voor de gemeenteraad vanaf het moment dat ze zich inschrijven bij een Nederlandse gemeente. Niet-EU-burgers hebben stemrecht voor de gemeenteraad nadat ze 5 jaar onafgebroken legaal in Nederland gewoond hebben.

Daarnaast hebben EU-burgers stemrecht voor het Europees Parlement. Daarbij moet door niet-Nederlanders echter gekozen worden of ze hun stem uitbrengen in Nederland, of in hun land van herkomst. Willen ze stemmen in Nederland, dan moeten ze een formuliertje invullen, en dat naar de gemeente sturen.

Voor de Tweede Kamer en Provinciale Staten zijn niet-Nederlanders niet stemgerechtigd.
pi_59097280
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 11:46 schreef Aoristus het volgende:
wat ik wel mis in het verhaal is hoe het zit met de rechten die Polen en Roemenen hebben,

Moeten zij bijvoorbeeld dezelfde zorgpremie betalen als wij of betalen ze naar Poolse maatstaven, ook als zij een dure operatie nodig hebben in een Nederlands ziekenhuis?
Een zorgverzekering betalen ze of via het werk of via hun poolse verzekeraar. Bij dat laatste maakt het niet uit of dat minder is of niet, want het bonnetje welke het ziekenhuis naar die verzekeraar stuurt zal niet minder zijn; hetzelfde bedrag zal aan het ziekenhuis betaald worden.
quote:
Bouwen ze pensioenrechten op, of worden ze een excuus om de vergrijzingsleugens te stimuleren?
Niet zeker, maar sluit het ene het andere uit?
quote:
Krijgen ze stemrecht in Nederland?
Niet zolang ze Pools zijn.
quote:
Het gaat in bijna alle gevallen om werk via een uitzendbureau, welke perspectieven worden er over en weer geboden?
De toekomst perspectieven kan ik makkelijk opsommen:
-Je werkt waar wij willen dat je werkt
-Is er geen werk meer of willen we iemand anders dan ben je je werk kwijt
-Op de aspergevelden hebbern ze geen grafisch designers nodig, en ook geen advocaten, maar gewoon aspergeplukkers dus verwacht geen carriere.
pi_59097356
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 00:54 schreef Kees22 het volgende:
De consument bestaat evenmin als de Nederlander.

De Consument, in de zin van 'de consument beslist' bestaat zeker.
pi_59097555
quote:
Het enige nadeel is dan weer dat de overige mensen op de werkvloer spontaan dronken worden van de alcoholdampen die ze uitstoten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 3 juni 2008 @ 19:42:44 #43
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_59098104
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 19:24 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het enige nadeel is dan weer dat de overige mensen op de werkvloer spontaan dronken worden van de alcoholdampen die ze uitstoten.
Nog grotere probleem is dat de polen (en roemenen vast ook) maar al te gek zijn op de dure spullen die de nederlandse arbeiders gebruiken en het daarom maar al te graag willen jatten.
Drugs are good mkay?
  dinsdag 3 juni 2008 @ 20:47:48 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_59099858
Polen zijn prima mensen die ik werkelijk het allerbeste gun. Maar om in ons overbevolkte land, met al zijn verkeers- en huisvestingproblemen ook nog eens millioenen Oost-Europeanen toe te laten, dat vind ik geen goed plan. De laatste stukjes natuur en buitenruimte worden dan definitief verleden tijd, vooral in de Randstad en in Brabant.
En waarom? Allemaal omdat onze politici te bang zijn om beroepswerkelozen, die al generaties lang met een uitkering op de bank hangen aan het werk te zetten. Door bijvoorbeeld hun uitkeringen te verlagen of de sollicitatieplicht werkelijk na te laten leven. Want een andere reden dat het zware werk moet worden gedaan door mensen die helemaal uit Polen komen is er niet.
Lafheid en angst van de regerende elite dus. En gemakzucht. Want op de korte termijn is Koos blij dat hij op de bank mag blijven hangen, Diederick dat zijn keukentje goedkoop gezet wordt en Pjotr dat hij een ruime zakcent bij kan verdienen. De problemen komen pas over 20 jaar, dat zien we dan wel weer.
The End Times are wild
pi_59105505
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 20:47 schreef LXIV het volgende:
Polen zijn prima mensen die ik werkelijk het allerbeste gun. Maar om in ons overbevolkte land, met al zijn verkeers- en huisvestingproblemen ook nog eens millioenen Oost-Europeanen toe te laten, dat vind ik geen goed plan. De laatste stukjes natuur en buitenruimte worden dan definitief verleden tijd, vooral in de Randstad en in Brabant.
Overdrijven is ook een vak hè?
quote:
Lafheid en angst van de regerende elite dus. En gemakzucht. Want op de korte termijn is Koos blij dat hij op de bank mag blijven hangen, Diederick dat zijn keukentje goedkoop gezet wordt en Pjotr dat hij een ruime zakcent bij kan verdienen. De problemen komen pas over 20 jaar, dat zien we dan wel weer.
Welke problemen ontstaan dan precies? Miljoenen Polen die na een jaartje seizoenswerk hier in Nederland blijven hangen en de rest van hun leven een bijstandsuitkering opstrijken, omdat ze vanwege hun slechte talenkennis nergens worden aangenomen?

Zo simpel is het gelukkig niet.
pi_59105540
Dat zeiden ze in de jaren 70 ook over de Marokkaanse en Turkse gastarbeiders: ach dat komt wel goed.
Nee dus. Er zijn natuurlijk ook zat goede voorbeelden, gelukkig maar, maar uiteindelijk heeft het per saldo ook heel wat ellende opgeleverd, zowel economisch als maatschappelijk
pi_59105714
Nu ja, ten eerste zijn die Polen geen moslims, maar gewoon christelijk. Of misschien streng christelijk. Dat vinden het CDA en het CU waarschijnlijk geweldig.

En verder moet een Pool hier vijf jaar lang legaal wonen én werken voordat hij aanspraak kan maken op een uitkering.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2008 00:15:32 ]
pi_59107828
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 00:15 schreef Igen het volgende:
En verder moet een Pool hier vijf jaar lang legaal wonen én werken voordat hij aanspraak kan maken op een uitkering.
En je denk dat de vorige gastarbeiders gelijk een uitkering kregen?
pi_59109224
Ik zou het niet weten. Op internet kan ik er helemaal niks over vinden.

De VVD, of tenminste Rutte, wil trouwens die periode van 5 jaar oprekken tot 10 jaar:

“Vrijwillige migranten hebben wat mij betreft de eerste tien jaar geen recht op bijstand. Geen baan? Dan gaan ze maar terug naar Polen. De Verenigde Staten hanteren hetzelfde principe: als je geen baan hebt, dan lazer je weer op.”

Maar blijkbaar zou zelfs dat al tegen de mensenrechten ingaan. Rutte heeft daarvoor wel een oplossing: dan moeten we het mensenrechtenverdrag maar opzeggen.
  woensdag 4 juni 2008 @ 10:24:09 #50
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_59109729
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 09:57 schreef Igen het volgende:
Ik zou het niet weten. Op internet kan ik er helemaal niks over vinden.

De VVD, of tenminste Rutte, wil trouwens die periode van 5 jaar oprekken tot 10 jaar:

“Vrijwillige migranten hebben wat mij betreft de eerste tien jaar geen recht op bijstand. Geen baan? Dan gaan ze maar terug naar Polen. De Verenigde Staten hanteren hetzelfde principe: als je geen baan hebt, dan lazer je weer op.”

Maar blijkbaar zou zelfs dat al tegen de mensenrechten ingaan. Rutte heeft daarvoor wel een oplossing: dan moeten we het mensenrechtenverdrag maar opzeggen.
Ben het hier wel eens met Rutte, dat mensenrechtenverdrag slaat ook nergens op.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')