abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58965885
Goed, een collegaatje van me wilde een orchidee in de vuilnisbak smijten omdat ze nooit meer bloeit. Dus ik heb me als pleegmoeder opgeworpen en nu wil ik haar laten opbloeien. Maar, als je niks van orchideeën weet, is dat niet evident. Dus, waar houden orchideeën van? Overigens, mijn pleegplantje heet nu Jane. Ik weet niet welke soort ze is, ze had wel natte voeten (en dat al heel lang, zelfs met van die witte schimmel op de aarde). Houdt Jane van zon, veel of weinig water en wil ze voeding? En wat zijn die rare dingen die hetzelfde zijn als haar wortels? Ze groeien nu op de plek waar ze zou moeten bloeien.

Helaas, de batterijen van mijn camera zijn op.
  woensdag 28 mei 2008 @ 15:53:56 #2
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_58966030
Zoiets?

1-2x per week water geven is voldoende, niet in de zon en dan zijn die dingen niet kapot te krijgen.
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
pi_58966039
eerst maar eens zorgen dat die droge voeten krijgt
ze houden wel van water maar slechts een keer in de week en een keer per maand wat voeding
beter is om je pleegkind dus te verpoten in orchideeen aarde, zodat de schimmel weggaat
pi_58966388
En kan ik 'm ook zo'n korrel geven die uiteenvalt in allemaal kleine bolletjes?

@ molluck:

Hoe lang gaat het duren voor Jane weer bloeit? Wat is sowieso de bloeitijd enzo?
pi_58966620
Orchideen houden niet van nat en willen ook niet in potgrond staan.

Ze hebben arme grond nodig (orchideeen aarde) zodat ze geen blaadjes maken maar alleen bloemetjes.

Mijn schoonouders hebben al drie jaar dezelfde orchidee en die bloeit elke keer weer opnieuw met tussenpozen van een maand ofzo. Hij staat bij hun op de vensterbank in de ochtendzon.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_58966641
Makkelijk een maand als je de bloemen niet nat maakt. Soms kan je ze in bloei brengen door ze te laten schrikken.
  woensdag 28 mei 2008 @ 17:05:51 #7
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_58967756
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 16:08 schreef MLI het volgende:
En kan ik 'm ook zo'n korrel geven die uiteenvalt in allemaal kleine bolletjes?

@ molluck:

Hoe lang gaat het duren voor Jane weer bloeit? Wat is sowieso de bloeitijd enzo?
Zo'n ding dat uit elkaar vlat in bolletjes in toch juist voeding? Daar houdt ie dus niet zo van. Ik heb hier ook zo'n ding staan omdat het het enige is wat ik in leven kan houden, hij bloeit al 4 maanden (was in bloei toen ik hem kreeg) en schijnt als de bloemen uitvallen ook weer een nieuwe tak te maken waarin weer bloemen komen.
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
pi_58968162
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 16:19 schreef Aneurism het volgende:
Makkelijk een maand als je de bloemen niet nat maakt. Soms kan je ze in bloei brengen door ze te laten schrikken.

Hoe doe ik dat? Zielig voor Jane!
  Moderator donderdag 29 mei 2008 @ 20:37:07 #9
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_58996765
Hoe gaat het met Jane?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_58998141
*gaat meelezen*
Ik heb een paars/roze achtige Orchidee, en die bloeit al vanaf Augustus achter elkaar door. Heb echter geen idee wat ik moet doen als ze uitgebloeid raakt, ben een heuse n00b hierin
Zal eens een fotootje maken eerdaags

Hoe is t met Jane?
pi_59003285
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 20:37 schreef senesta het volgende:
Hoe gaat het met Jane?
Nou, Jane moet nog even tot rust komen. Ik heb nog geen pot voor haar gekocht en er lijkt nog geen verandering te zijn in haar toestand. De aarde is wel al minder vochtig dus dat gaat goed. Verder heeft ze een mooi licht plekje, alleen ik ben altijd te laat wakker om haar daar optimaal van te laten genieten . Zon staat er van 9 tot 11 vol in. Ik zal haar morgenavond achter de luxaflex zetten zodat ze een vitamine D-boost krijgt. Morgen maar eens op zoek naar wat orchideeën-aarde
pi_59006408
Het zal wel een Phalaenopsis zijn Orchideeen moeten niet in direct zonlicht tussen maart en september Het overpotten kan ook niet zomaar maar die van jouw bloeit al niet dus zal wel weinig uitmaken. Zitten de takken er nog aan als je hem weer in bloei wil krijgen kun je hem afknippen boven de tweede verdikking van onder (oog)

Het kan 6 maanden duren totdat hij weer bloeit, het water geven op de aarde niet in het hart van de plant. het beste is om hem uit de pot te halen onder te dompelenalleen het wortel gedeelte en uit te laten lekken.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_59008221
post anders ff foto
I'm not the man you think I am!
pi_59061391
Orchideeen moeten worden verwaarloosd.
Max. 1x in de week water geven.
Af en toe de hele plant een aantal uur of iets in een badje zetten met water kan ook geen kwaad.
Vervolgens een tijdje geen water geven.

Succes!
  maandag 2 juni 2008 @ 04:05:50 #15
84524 Morwen
I got life
pi_59061401
Gewoon verwaarlozen als een echte slet Orchideeen hebben niet veel aandacht nodig.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_59065284
Die wortels aan het einde van die takken, die beginnen te groeien. In een week tijd zeker een paar centimeter dus er zit weer leven in. Ik heb haar nog geen water gegeven deze week.
pi_59065424
Ik heb een orchidee die een jaar niet heeft gebloeid. Toen heb ik de takken afgeknipt net boven het derde oog. Twee jaar later heeft ie vrijwel constant gebloeid!
pi_59065519
OK. MLI gaat Jane pijn doen . Of wacht ik nog even af nu ze weer groeit?
pi_59065554
quote:
Op maandag 2 juni 2008 11:47 schreef MLI het volgende:
Hm, lastig. Je kan het ook testen bij 1 tak!
pi_59067031
quote:
Op maandag 2 juni 2008 11:47 schreef MLI het volgende:
Ik zou lekker een maand wachten zodat de wortel structuur weer aansterkt en het een gezonde plant word.

Laten schrikken doe je dmv de plant op een koele plek neer te zetten en dat voor een paar weken, om vervolgens in een verwarmde kamer te zetten. Zo trek je een plant soms in bloei. (mij is het alitjd gelukt)
  maandag 2 juni 2008 @ 20:03:51 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_59076999
TVP. Interesse!
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_59077563
Oeh, orchideeën tips, die kan ik ook wel gebruiken aangezien ik de vorige heb weten te vermoorden. En mijn nieuwe moet het wel overleven.

Maar mag ik hem echt niet voorzichtig uit zijn bakje prutsen en in een nieuw potje doen? Hij zit nu in zo'n lelijk plastic ding terwijl ik een heel mooi ander potje heb.
pi_59084707
Opletten dat je de wortels niet beschadigd en nieuwe Orchideeen aarde gebruiken. Tuinaarde is iig niet goed.
  woensdag 11 juni 2008 @ 03:09:36 #24
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_59296210
Onze oude huisgenoot werkte bij een orchideeënkwekerij en dus hebben hadden we 2 orchideën in de keuken staan, sinds ie verhuisd is is er al 1 dood gegaan.
Bloeien deed degene die overbleef ook niet meer en toen heeft iemand dus de hele tak afgeknipt, we hebben dus nu alleen een orchidee met 4 bladeren..
Hoe kan je ervoor zorgen dat ie weer een nieuwe tak aanmaakt en hoe lang duurt dat?
  woensdag 11 juni 2008 @ 03:17:36 #25
6941 APK
Factual, I think.
pi_59296229
Die van mij gingen ook altijd dood, te veel water dus.

Soort van TVP, het is mij voor het eerst gelukt eentje van vorig jaar weer bloeiend te krijgen, idd door weinig water te geven.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  woensdag 11 juni 2008 @ 03:32:47 #26
84524 Morwen
I got life
pi_59296261
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 03:09 schreef SiGNe het volgende:
Onze oude huisgenoot werkte bij een orchideeënkwekerij en dus hebben hadden we 2 orchideën in de keuken staan, sinds ie verhuisd is is er al 1 dood gegaan.
Bloeien deed degene die overbleef ook niet meer en toen heeft iemand dus de hele tak afgeknipt, we hebben dus nu alleen een orchidee met 4 bladeren..
Hoe kan je ervoor zorgen dat ie weer een nieuwe tak aanmaakt en hoe lang duurt dat?
Geen water meer geven of eens per week een klein beetje. Lekker in het zonnetje, tis een tropisch sletje Als het warm is buiten, lekker in het zonnetje laten drogen[/flodder]
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_59335110
2 dingen zijn vooral belangrijk met deze planten. 1: de juiste hoeveelheid water. Water geven moet door middel van helemaal onderdompelen/volgieten met (lauw) water en daarna weer uit laten lekken. Niet kletsnat houden, water geven als de aarde/houtschors in de pot bijna droog tot droog is. Onderin de pot mag geen laagje water blijven staan. En de standplaats: absoluut geen volle middagzon in de zomer, 's ochtends en 's avonds mogen ze wel wat zon hebben. Bemesten af en toe, maar veel liever te weinig dan te veel.
pi_59560553
Nieuwe takken aan maken kost heel veel tijd en moeite. aan te raden is die takken dus niet af te knippen, dat scheeld weer als ze knoppen wilt gaan vormen. er is idd orgideeën grond, daar heb ik laatst de mijne in overgepot. Verder laat ik hem uitdrogen af en toe en geef om de week of zo wat water, soms doe ik er biovoedding bij, maar niet te vaak. Verder: niet in de felle (middag) zon zetten, noordkant van het huis is beter.
pi_59622695
Zo, even een fotootje , eindelijk mijn batterijlader terug.

Dit is Jane, nog geen verandering in haar toestand dus ik heb haar inderdaad gekortwiekt. Ik kijk het aan tot het nieuwe schooljaar.

[ Bericht 14% gewijzigd door MLI op 23-06-2008 12:16:01 ]
pi_59623137
Een orchidee uit de winkel, wat nu?

U hebt in een onbewaakt ogenblik een orchidee gekocht bij een bloemenwinkel of tuincentrum.
Dan slaat de paniek toe! Wanneer valt die exoot dood uit de pot? Hoe voorkom ik dat!

Ten eerste, gefeliciteerd met Uw aankoop!
U hebt een 'gewone' vensterbank-plant gekocht, niets bijzonders dus.
Maar net als bij Kaapse viooltjes, cactussen, vetplanten andere kamerplanten, heeft een orchidee zijn eigen behandelingswijze nodig. Hoewel dat gewoonlijk weinig verschilt met de andere kamerplanten. Even wennen!
Voor de prijs van een goede bos bloemen koopt U met een orchidee een plant waar U jarenlang plezier aan kan beleven.

Wij zullen hier trachten U enkele aanwijzingen te geven hoe U met deze prachtige planten moet omspringen.

Enkele algemene regels voor het houden van orchideeën op de vensterbank:

Gematigd licht . Dat wil zeggen, niet in de volle zon zetten, anders verbranden de bladeren. Volle zon mag tot een uur of 10 's morgens, maar wanneer de zon begint te branden moet U de plant schermen met b.v. dikke vitrage of zonnescherm laten zakken. Het mooiste zou zijn een raam op het Westen of daaromtrent.

Verschil tussen dag en nacht temperatuur is zeer nuttig voor de planten, alle planten in feite. Een constant gelijke temperatuur dag en nacht is voor de meeste planten slecht te verdragen.

Ongeveer 1 x per week water geven, de pot moet duidelijk lichter in gewicht aanvoelen voordat opnieuw water mag gegeven worden.
Bij voorkeur regenwater, het potmengsel moet voortdurend vochtig blijven.
Wanneer Uw kraanwater niet al te hard is, pak weg onder DH 10
(vraag Uw water leverancier of kijk op http://www.drinkwaterfilter.nl/hard_water.htm en http://www.lenntech.com/waterhardheid.htm ), kunt U ook kraanwater geven, mits U iedere keer het water goed door de pot laat spoelen om alle residue weg te spoelen, en de potinhoud niet laat drogen.
De potinhoud constant drijfnat houden is dodelijk voor alle planten zonder zwemvliezen tussen de wortels. Wortels van orchideeënplanten hebben ook lucht nodig, daarom is gewone potgrond zeer slecht voor hen. Zij hebben speciale, luchtig blijvende orchideeën-"grond" nodig.

De planten houden van een hoge luchtvochtigheid, besproei ze eens op droge dagen (op de vensterbank boven de verwarming kan het erg droog zijn.). Maar niet te laat op de dag, de planten moeten niet met water op of in het blad de nacht ingaan. Kan er "blad- of hartrot" ontstaan en is dat blad reddeloos verloren. Sproei niet op de bloemen, kunnen er zwarte vlekken op de bloem ontstaan.

Voeding kan uit gewone kunstmest bestaan, mits U maximaal een kwart van de voorgeschreven hoeveelheid op de verpakking hanteert en bij de volgende waterbeurt de pot eerst met schoon water doorspoelt. Eenmaal in de 2 weken voeding is ruim voldoende, minder mag ook. In de herfst stoppen met voeden en wat minder water geven. De winter is een groeirust periode. Na januari mag U weer voorzichtig met een lage concentratie gaan voeden een keertje. Geef enkele malen per jaar een lichte oplossing, 3-5 gram per liter water, Magnesium Sulfaat.
Op een enkele uitzondering na bloeien de meeste orchideeën slechts eenmaal per jaar.

Ongedierte: Op bloemen en bloemknoppen komen vaak bladluizen. Deze zo snel mogelijk met een scherpe watersproeistraal weg stralen enkele malen.
Maar ook kan men met een fijne bloemenspuit spiritus erop spuiten, helpt ook prima. Dat is ook te gebruiken tegen dop- en schildluis en wolluis. Denk erom, spiritus is brandgevaarlijk en dat hoeft U de luizen niet aan te doen. Ook vitrage en gordijnen willen best branden!

De meest verkochte orchidee in de bloemenwinkel of tuincentrum is waarschijnlijk wel de Phalaenopsis.

Bron:http://www.nov-orchidee.nl/html/winkelplant.html

Phalaenopsis : Deze soort is tegenwoordig dusdanig veredeld, dat het een prima kamer-vensterbank plant is geworden, die zeer lang blijft bloeien. Vaak het hele jaar door. Daar kan geen bos snijbloemen tegen op!
Temperatuur tussen 15° C in de winternacht en 30° C op de zomerdag.
1 x per 3 weken wat mest geven. Knip de uitgebloeide bloemstengel op 3 ogen van onder af, hij gaat dan opnieuw bloeien.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_59623244
Ik heb zelf 1 waarvan ik op internet niet de tweelingzus kan vinden.

Ik heb vorig jaar een Phalaenopsis gekregen en mijne heeft heel licht groen/geel achtige bloemen met een lichtroze kern. Heb hem 1 keer gesnoeid en hij heeft zomaar een hele nieuwe stam aangemaakt.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_60244113
Goed nieuws! Ik had Janes tak dus gekortwiekt maar die stierf daarna helemaal af. Verder heb ik haar liefdevol verwaarloost en dat blijkt te werken. Sinds een weekje ontwikkelt ze een nieuwe tak!

Evidence:

Het takje :

pi_60244177
Oh ja, die wortel die zo kronkelt, kan ik dat gewoon zo laten? Heeft ze ook onlangs ontwikkelt.
pi_60250679
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 16:18 schreef Deetch het volgende:
Orchideen houden niet van nat en willen ook niet in potgrond staan.
er zijn wel degelijk orchideeen die in potgrond kunnen en willen staan, en die zijn ook gewoon te koop in tuincentra. je moet kijken naar hoort wortels om het verschil te zien.
zijn het dikke witte of groene wortels, is het orchidee voor bark(orchideeen grond, is het er een met "normale\" wortels, dan had je hem al niet moeten uitgraven ,. die hoort er namelijk in.
orchideeen met dikke wortels kan je zelfs zonder bark in leven houden, zolang je ze maar sproeit. tussen enekele keren per dag tot eens in de week. Zolangh de wortels maar de tijd hebben om op te drogen na bewatering.
Meer info, zoek eens onder orchidee en epifyt
Liefde en infectie
pi_60282804
Volgens mij buurvrouw (die na grondig Googlen erachter kwam hoe ze haar orchidee nieuw leven kon geven) kun je een orchidee het beste in een schaal kan zetten en daar het water op kunt gieten ipv over de grond. Zo kunnen de wortels het water meteen opnemen.

Zegt zij die zelfs een kunstbloem dood kan laten gaan
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
  woensdag 23 juli 2008 @ 09:39:53 #36
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_60288621
Standaard Orchideeen vind ik zo afgezaagd. Ik hou meer van de wat exclusievere planten. Zo heb ik laatst een Tacca gekocht, die tot de Orchideeen wordt gerekend.

Edit: Oh, ik lees net dat 't niet tot de Orchideeen behoort.

[ Bericht 26% gewijzigd door Xebber op 23-07-2008 09:57:04 ]
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_60346268
of ie er nu wel of niet toe behoort, mooi is ie wel.:)
Liefde en infectie
pi_60757813
Jane krijgt knoppen! Ik zal vanavond een fotootje plaatsen.

pi_60757988
Alsof Jane het nieuwe schooljaar al rook!

pi_60758084
Ho ho, dat duurt nog 1,5 maand hier.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:28:23 #41
45 SiGNe
pi_60766276
De orchidee hier krijg ook weer een nieuw takje
pi_60784229
Zoals beloofd:

woensdag 13 augustus 2008 @ 10:43:08 #43
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_60787322
Ik heb er 3 staan momenteel...2 van de Appie. Wonderbaarlijk genoeg doen die van de Appie het het allerbest en hebben de meeste knoppen. Ik zal eens foto's maken.

Die van mij staan trouwens wel in een klein beetje potgrond, vinden ze geen probleem.

[ Bericht 23% gewijzigd door SEMTEX op 13-08-2008 10:54:45 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_61540230
JANE BLOEIT!!!!

Binnenkort foto's!
pi_61540312
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 16:28 schreef SiGNe het volgende:
De orchidee hier krijg ook weer een nieuw takje
Hoe is het met jouw orchidee?
pi_61541359
quote:
Op woensdag 10 september 2008 23:44 schreef MLI het volgende:
JANE BLOEIT!!!!

Binnenkort foto's!
Die van mij is net al zijn bloemen verloren. Ik hoopte dat het door de tijd van het jaar kwam en dat het hoorde, maar da's dus niet zo?
pi_61541431
quote:
Op donderdag 11 september 2008 00:50 schreef Bob. het volgende:

[..]

Die van mij is net al zijn bloemen verloren. Ik hoopte dat het door de tijd van het jaar kwam en dat het hoorde, maar da's dus niet zo?
Misschien dat 'ie weer bloeien:
quote:
Op maandag 2 juni 2008 12:59 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Ik zou lekker een maand wachten zodat de wortel structuur weer aansterkt en het een gezonde plant word.

Laten schrikken doe je dmv de plant op een koele plek neer te zetten en dat voor een paar weken, om vervolgens in een verwarmde kamer te zetten. Zo trek je een plant soms in bloei. (mij is het alitjd gelukt)
  donderdag 11 september 2008 @ 03:10:49 #48
45 SiGNe
pi_61542291
quote:
Op woensdag 10 september 2008 23:48 schreef MLI het volgende:

[..]

Hoe is het met jouw orchidee?
Die gaat best goed, takje is nu een centimeter of 4, zal dus nog wel even duren voor ie in de bloei staat, maar vooralsnog gaat het in elk geval de goede kant op.
pi_61546948
quote:
Op donderdag 11 september 2008 03:10 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Die gaat best goed, takje is nu een centimeter of 4, zal dus nog wel even duren voor ie in de bloei staat, maar vooralsnog gaat het in elk geval de goede kant op.
Vanaf takje ontwikkelen tot bloeien duurde ongeveer een maand of 2 bij Jane.
pi_61602107
pi_61610772
Oh, vet Waarom lukt mij dat nou niet? Heb het ook maanden laten staan
  zaterdag 13 september 2008 @ 23:01:13 #52
45 SiGNe
pi_61610947
niet echt scherpe foto maar hier een van onze ochidee:
pi_61611065
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 22:49 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Oh, vet Waarom lukt mij dat nou niet? Heb het ook maanden laten staan
Ik geef Jane heel weinig water (wekelijks klein scheutje) en elke ochtend en elke avond staat ze een uurtje in de zon, als die schijnt. Ze heeft sowieso de hele dag door veel indirect licht. En geloof me, ik ben een noob.
pi_61611095
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 23:01 schreef SiGNe het volgende:
niet echt scherpe foto maar hier een van onze ochidee:
[ afbeelding ]
Is dat een wortel of een tak?
  zaterdag 13 september 2008 @ 23:25:32 #55
45 SiGNe
pi_61611415
Da's een nieuwe tak volgens mij
het bovenste blad is ook redelijk nieuw, iets ouder dan de tak.

Onze orchidee geef ik ook maar 1 ker per week/anderhalve week water en staat ook het grootste deel van de dag in een donker gedeeltje van de woonkamer, direct zonlicht krijgt ie niet.
pi_61611463
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 23:25 schreef SiGNe het volgende:
Da's een nieuwe tak volgens mij
het bovenste blad is ook redelijk nieuw, iets ouder dan de tak.
Dan heb je misschien teveel water gegeven? Als ze teveel voedingsstoffen krijgen, gaan ze schijnbaar bladeren ontwikkelen (las ik in dit topic ergens).

Tof, dan heb je over 2 maanden bloemen!
  zaterdag 13 september 2008 @ 23:35:43 #57
45 SiGNe
pi_61611653
Een andere huisgenoot gaf 'm eerst water, iets teveel waarschjnlijk want we hadden er eerst twee en een is dood gegaan.
We hadden ook twee kaktussen en daarvan is er ook een doodgegaan door teveel water, sindsdien heb ik het overgenomen en gaat het weer goed gelukkig.
Ik hou me ook wat meer bezig met bloemen en planten dan m'n huisgenoot (eigenlijk alleen bonsaï boompjes en daar heb je ook redelijk wat discipline voor nodig)
pi_61611711
Het duurt alleen nogal lang voordat ze hersteld zijn van zulke perioden.
  zaterdag 13 september 2008 @ 23:40:38 #59
45 SiGNe
pi_61611788
hij zit nu een jaartje ofzo zonder bloemen, dus ja..dat duurt wel ff..
en zonder bloemen is het nou niet echt een mooie plant.

Doe mij dan maar Tinus (de Pinus (parviflora)):

Overichtje:
pi_61611879
Nice!
  zaterdag 13 september 2008 @ 23:49:08 #61
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_61612018
Ik vergeet nogal eens water te geven
Heb er een stuk of 7 in huis enne per 2 a 3 weken een plens water gaat super!
Heb er bij van ongeveer 8 a 10 jaar oud en zo mooi in bloei steeds
Ow als ie uitgebloeit is van onderaf ff de ogen tellen ( die verdikkingen op stengel zeg maar) en dan net onder 3e oog afknippen, komt er weer een nieuwe stengel. ( mits dat ie naar zijn zin heeft haha)

Succes !
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 13 september 2008 @ 23:52:25 #62
45 SiGNe
pi_61612092
Heb er inmiddels 7 Bonsaï (2 esdoorns, 1 5naalden den, 1 2naalden den, 1 jeneverbes, 1 spar, 1 serissa foetida) en 2 minivarens.
M'n jongste 5 naalden den is helaas van de zomer overleden, gelukkig was het niet die van ¤100,- (Tinus)

Maar Bonsaï is toch wel meer mijn hobby dan Orchideeën..
pi_61613150
Die met de rooie blaadjes .
  zondag 14 september 2008 @ 00:48:23 #64
45 SiGNe
pi_61613406
Acer palmatum 'Blood good', 't begint nu herfst te worden "dus" er zit nu wat meer (donker)groen in de bladeren (logisch )
Die andere (links) is een Acer palmatum 'Ozidono nishiki', die begint wel wat meer roze bladeren te krijgen..

gekocht bij http://www.kwekerijroos.nl/Winkel.htm
pi_63192032
Update: het gaat nog steeds goed met Jane.

Maar ze is iets te enthousiast nu, madam heeft besloten om haar bloementak door te laten groeien, zitten weer 3 of 4 knoppen in. Maar ik wil dus een tweede tak in plaats van een hele lange tak. Suggesties anyone?
pi_63272754
Anyone?
pi_63523440
Ben ik ook wel benieuwd naar, hoe je kan stimuleren dat er een tweede tak komt.
Mijne heeft nu net pas weer 1 nieuwe bloemstengel gemaakt, de vorige was een maandje geleden afgestorven, dus ben al heel blij dat er weer bloemetjes komen
Als je geen prioriteit bent, wees dan ook geen optie.
pi_63523595

Maar ok, ik wil dus 2 takken, en dát lukt me net niet.
  dinsdag 25 november 2008 @ 23:24:02 #69
45 SiGNe
pi_63523859
Hier wil die nieuwe tak (of misschien is het een wortel?) niet echt doorgroeien, nog steeds maar een centimetertje of 4-5
pi_63525283
Heb jij twee takken dan SiGNe, in je orchidee?
Die bonsaïs zijn trouwens ook erg mooi zeg, (offtopic: is dat nou erg moeilijk bijhouden? Ik twijfel steeds of ik er een zal aanschaffen)
Als je geen prioriteit bent, wees dan ook geen optie.
  woensdag 26 november 2008 @ 00:41:48 #71
45 SiGNe
pi_63525663
het ziet er eigenlijk nog steeds zo uit als op Orchidee gered! En nu?

En bonsai valt opzich wel mee, je moet ze alleen wel zo'n beetje elke dag water geven en af en toe wat takjes weghalen en bemesten, takken buigen met ijzerdraad en de wortels snoeien eens per jaar.
Op http://www.bonsaishop.nl/ hebben ze wel goedkope boompjes om mee te beginnen, kan je ook zelf kiezen of je een loofboompje wilt of een naaldboom.

Als je een kweekset koopt dan krijg je een groot stekje (1 á 2 jaar oud), die moet eerst nog groeien voor je 'm kan vormen en snoeien.
Als je een startersset koopt krijg je een redelijk boompje dat verder alleen in de grond gestaan heeft (jaartje of 8-10), die kan je dus bij aankomst zelf verpotten, takken en wortels knippen en takken bedraden.
Als je een loof- of naaldboom koopt krijg je een boom die door hun is gevormd, een kant en klaar boomje van 15-20 jaar oud, daar hoef je alleen in de lente als de takken uitlopen wat aan te doen, nieuwe takken met dun ijzerdraad bijbuigen en eens in de 3 jaar verpotten en teveel aan wortels wegsnoeien.
Op http://www.bonsaikunst.nl/ kan je veel info vinden over hoe je dat allemaal moet doen.

Als je wil overdrijven moet je naar http://www.lodderbonsai.nl/ en Vleuten gaan, daar hebben ze zelfs bonsai van ¤7000,- staan.
Prijzen daar beginnen zo rond de ¤20 en zaterdag hebben ze een eindejaarssale zo te zien.. toch 40% korting
Flink grote kas en echt letterlijk duizenden bonsai, loofbomen en naaldbomen.
pi_63544106
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 23:49 schreef MissHobje het volgende:
Ik vergeet nogal eens water te geven
Heb er een stuk of 7 in huis enne per 2 a 3 weken een plens water gaat super!
Heb er bij van ongeveer 8 a 10 jaar oud en zo mooi in bloei steeds
Ow als ie uitgebloeit is van onderaf ff de ogen tellen ( die verdikkingen op stengel zeg maar) en dan net onder 3e oog afknippen, komt er weer een nieuwe stengel. ( mits dat ie naar zijn zin heeft haha)

Succes !
Begrijp ik goed dat ik Jane nog eens moet kortwieken als haar bloemen uitgebloeid zijn? En dan krijgt ze ook zo een tweede tak?
pi_63751259
Goed dat je haar weer aan de praat hebt gekregen!
Ik herinner me nog dat ik de schoonmoeder ooit eens een hele mooie (en dure, want van kwekerij) phalaenopsis gegeven heb, na een maand had ze het al voor elkaar de bloemen eraf te laten vallen en heeft ze de hele plant weggegooid

Gelukkig doen m'n eigen orchideeën het al jaren, drie hele mooie witte waar na elke nieuwe bloei weer meer knoppen terug komen. Soms een halfjaar geen bloemen, maar daarna komen ze in volle glorie terug!
Die wortels die omhoog groeien (en bij mij ver over de pot hangen) zijn trouwens luchtwortels.

Mijn geheim, gekregen van de kweker: elke maand een borrelglaasje koude jasmijnthee per plant. Geen water dus, en al helemaal geen plantenvoeding.
pi_63766606
Hier mijn kleine collectie bloeiend gras:

pi_112260656
Heb zelf zowel thuis als op kantoor al een tijd orchideeën staan, die 3 op kantoor staan lekker in de ochtend zon tot een uur of 11 en 2 hiervan hebben 2 takken en de derde heeft 3 takken, ze staan eigenlijk altijd in bloei eerst de ene tak dan de andere en zo wisselt dat elkaar af en ook iedere keer weer meer bloemen. Ondertussen staan deze 3 al bijna een jaar in bloei. Het zijn redelijk grote vensterbankpotten waar ze in staan met onderin kleikorrels zodat daar het eventueel overbodige water in weg kan trekken en verder opgevuld met orchideeëngrond. 1x in de 2 weken krijgen ze water de ene keer met speciale orchideeënvoeding en de andere keer zonder voeding dus om en om. Takken knip ik nooit af want dat gebeurd in de natuur ook niet en tot nu toe heb ik bij alle drie op kantoor gehad dat ze een klein stukje afstierven als dat deel van de tak was uitgebloeid en dan tot aan waar de nieuwe uitloper uit de tak kwam en dat afgestorven stukje brak vanzelf af toe het helemaal uitgedroogd was.

Echter thuis heb ik het zelfde qua grond, water, voeding en potten en tegelijk gekocht met de 3 op kantoor maar die thuis willen echt niet ééntje is ondertussen al dood en die andere 2 hebben alleen bladeren die constant slap blijven en niet bij willen trekken... Geen flauw idee waar dit door komt misschien doordat ze hier ongeveer 2 uurtjes minder ochtendzon hebben maar dat lijkt me ook zo sterk, ach zal de komende weken wel zien hoe het met die overige 2 af loopt en anders maar weer eens iets anders proberen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')