Inderdaad. Die Partei hat immer recht, en de top verdient het in weelde te kunnen leven.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:34 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. eerst de gewone burgers en dan pas de Bobo's uit den Haag
En door dit soort constructieve bijdrages wordt een prima discussiepunt om zeep geholpen. Ridiculiseren en klaar zijn we weer voor vandaag.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 16:30 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik begrijp dat Halsema verhuisd is naar Osdorp drie hoog in een tweekamerflatje?
Maar dit is juist geen oud-links denken. Oud-links denken is wat de PVDA doet, ruzieën met de VVD over het verdelen van de kapitalistische goederen. Wat F. doet is juist vernieuwend denken. Wat zijn de kernwaarden, wat is de zin? Hiermee sluit ze beter aan bij de religieuze partijen dan bij de materialistische, zowel ilnks als rechts.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:33 schreef IHVK het volgende:
Mooie woorden uit den ouden linkschen doos.
Helaas werkt het niet zo in de praktijk, maar we moeten inderdaad een goed evenwicht proberen te vinden.
Japen heeft een hoog zelfmoordpercentage door de hoge werkdruk, maar andere landen sterven weer van de honger door gebrek aan bedrijvigheid.
Die klote mechanische rotzooi in mijn huis, tv's, computers, magnetrons, koelkasten. Op straat loop ik ook al met MP3-spelers. Hoe kan ik de switch omzetten om ooit nog te kunnen ontspannen?quote:„De samenleving klotst tegen haar grenzen aan. Huizen staan overvol met mechanische rotzooi, kleren en troep die we niet nodig hebben”, constateert ze. „En toch kopen we door. Kijk naar de kredietcrisis in Amerika; die is in wezen een consumptiecrisis. Het roer moet om, de vraag is alleen: hoe kun je mensen verleiden meer ontspannen te leven en minder te consumeren?”
heeft er niks mee te maken. GL zegt: "wij moeten minder consuemren", ik zeg "laat mensen zelf uitmaken hoeveel ze consumeren"quote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt, je hoeft dan ook niet op ze te stemmen.
Aan partijen die andere zaken prioriteren geen gebrek lijkt me zo.
Dank u. Ik heb oprecht mijn best gedaan de hypocrisie van Halsema (en dat zelfs zonder verwijzing naar Paultje R.'s bezoekjes aan zijn buitenhuisje in de Provence, hetwelk slechts per vliegtuig snel bereikbaar is) te treffen, gelukkig dat dat goed gelukt is.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:30 schreef Verbal het volgende:
[..]
En door dit soort constructieve bijdrages wordt een prima discussiepunt om zeep geholpen. Ridiculiseren en klaar zijn we weer voor vandaag.
Hulde maestro. Wees trots op uzelf.
V.
Consumeer je alles, of gooi je - net als ik - minimaal 5% weg?quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:36 schreef Picchia het volgende:
Mijn koelkast staat ook vol met allemaal troep die ik niet nodig heb, zoals knakworstjes en bier. Waar gaat dit heen? Waarom consumeer ik dat in plaats van gewoon te ontspannen?
Zelf ben ik geen voorstander van grote mate van sturing op dit gebied door de overheid. Liever laat ik de consument zelf kiezen. Ook de vernietigende werking op onze autoindustrie tov de (iets duurzamere) Japanse staat mij nogal tegen.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 19:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
GL heeft natuurlijk al wel gepleit voor het drastisch verlagen van de inkomstenbelasting en deze voor een groot deel vervangen door "consumptiebelastingen op vervuilende goederen". Daarmee maak je werken per uur lonender en kan je als je bescheiden consumeert met minder gewerkte uren toe.
Verbeter de wereld, begin bij jezelfquote:Op dinsdag 27 mei 2008 15:51 schreef Emed het volgende:
Wij kopen steeds meer omdat anderen dat ook doen. Het geeft status of compenseert het gebrek daaraan;, zegt Halsema, die naar eigen zeggen ;een jurkjes-verslaving heeft.
Ik ben benieuwd naar de uitwerking, maar als ik dit zo lees zijn het (vooral) de hogere middeninkomens die wat haar betreft minder inkomen moeten hebben... Want uiteraard, de lagere inkomens, daar mag je niet aankomen (ik neem tenminste aan dat GL op dat punt niet wezenlijk anders denkt dan tot op vandaag).quote:Op dinsdag 27 mei 2008 15:51 schreef Emed het volgende:
Toch is Halsema’s toekomstbeeld een ander: minder focus op werk en consumptie. „Verklein de afstand tussen inkomens, bevorder deeltijdwerk, maak flexibele werktijden mogelijk en bewerkstellig dat de zorg beter gewaardeerd wordt.”
Hoe zie je die tijd beloond worden ?quote:Op dinsdag 27 mei 2008 23:53 schreef LXIV het volgende:
Voor die verminderde consumptie krijg je natuurlijk vrije tijd terug. Het is maar net waar je de meeste voorkeur aan geeft. Ook wordt Halsema beticht van het afnemen van vrijheid van mensen. Dat klopt ook wel, maar vergeet niet dat ook het huidige systeem mensen van hun vrijheid berooft, maar dan eerder om de economie snelller te doen groeien. Het huidige systeem neemt veel tijd van mensen en geeft ze spulletjes terug. Om die balans meer richting meer tijd/minder spulletjes te verschuiven vind ik helemaal niet slecht.
Volgens mij is dat juist wat GL minder wil dan de reguliere partijen.quote:Op woensdag 28 mei 2008 00:02 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Hoe zie je die tijd beloond worden ?
Volgens mij zijn parttimers nu een probleem, omdat ze (te) weinig betrokkenheid tonen bij het werk dat ze doen. Meer mensen aan het werk krijgen. is wat GL wil, dat heet voornamelijk 'het afschaffen van de aanrechtsubsidie', zodat beide ouders genoeg geld in het laadje brengen om een torenhoge hypotheek te kunnen blijven aflossen, wat als bijeffect heeft dat mensen kwetsbaarder worden en dus beter te manipuleren als het om vrijheidsbeleving gaat. Consumentisme is de meest voor de hand liggende oplossing om de mensheid rustig te houden.
Noem eens een tijd waarin de Nederlander (en omdat je dat niet gaat lukken, daar Nederland niet lang genoeg bestaat daarvoor, telt iemand die op het grondgebied wat thans Nederland is als Nederlander) meer vrije tijd had dan nu...quote:Op dinsdag 27 mei 2008 23:53 schreef LXIV het volgende:
maar vergeet niet dat ook het huidige systeem mensen van hun vrijheid berooft, maar dan eerder om de economie snelller te doen groeien. Het huidige systeem neemt veel tijd van mensen en geeft ze spulletjes terug.
Ik ben het helemaal met je eens dat de grens best een keer gedocumenteerd mag worden, op een gegeven moment heb je namelijk genoeg is nieuw een slijtbaar begrip. Het probleem is m.i. dat Halsema aan de ene kant de leegheid van produktie/consumtie opvoert door gezinnen uit elkaar te trekken en anderzijds zegt dat het niet zo nodig is om daar relatieve luxe voor in de plaats te stellen. Mijn vraag is dan: wat is de bedoeling? Mogen gezinnen gezond functioneren of is het beter dat de kinderen opvoedkundig materiaal via blue ray tot zich kunnen nemen?quote:Op woensdag 28 mei 2008 00:03 schreef LXIV het volgende:
Politici bepalen wel wat de mogelijkheden zijn om de verhouding tussen tijd en geld in te delen. Bijvoorbeeld met wetgeving voor flexwerken of ouderschapsverlof, of belastingen op inkomen of op uitgaven gelegd worden, noem maar op. Per definitie bemoeien politici zich hier wel mee.
Nu ligt de nadruk (omdat dit ook veel belastinginkomsten oplevert) op veel uren werken, veel verdienen en consumeren. En het tempo van produceren en consumeren wordt al tientallen jaren opgeslingerd. Het is goed vraagtekens te plaatsen waar de grens ligt.
Is er een grens dan?quote:Op woensdag 28 mei 2008 00:03 schreef LXIV het volgende:
Het is goed vraagtekens te plaatsen waar de grens ligt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |