abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 mei 2008 @ 12:53:52 #1
103740 NMGN23
NMGN Keizerstad
pi_58939152
Morgen koop ik een auto bij een particulier. Het is mijn eerste auto en heb bijna 1 jaar schadevrij gereden (lease auto)
Nu ken ik niemand van mijn leeftijd die zijn auto op zijn eigen naam verzekerd heeft, het loopt allemaal via 1 van de ouders. Nu vraag ik me af wat voordelig/verstandig is.
Mijn ouders hebben 1 auto op de naam van mijn moeder, zij heeft zelf 30 schadevrije jaren (80%) Wanneer ik dus schade zou rijden valt zij een eind terug in haar premie. Ik kan het verschil wel betalen maar ben ik dan niet voordeliger uit als ik de autoverzekering op mijn naam heb staan? (PS. Zelf nog nooit schade gereden +/- 50.000 km)

Verder nog een aantal vragen:
- Vanaf welke leeftijd val ik buiten de risico groep?
- Omdat ik de auto alleen ophaal (en nog een proefrit wil maken) kan ik de auto alleen om mijn naam zetten. Kan dit ook voor een korte periode? En kan dit ook telefonisch, voordat ik bij wijze van spreken de motor start?
Makkelijker kan ik het niet maken, wel leuker.
pi_58939295
Verzeker je gewoon zelf en gedraag je, dan kun je beginnen met opbouwen... ze zouden die constructies via ouders gewoon moeten verbieden.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_58939310
Op naam zetten moet bij het postkantoor en kan niet telefonisch gedaan worden.

Uiteindelijk ben je beter af als je op jouw eigen naam verzekerd. Zo bouw je ook een no-claim op.
Risico groep val je buiten als je ouder bent dan 24 jaar.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:05:47 #4
103740 NMGN23
NMGN Keizerstad
pi_58939440
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 13:00 schreef Ultralaser het volgende:
Op naam zetten moet bij het postkantoor en kan niet telefonisch gedaan worden.
Dat weet ik, ik vraag me echter af hoe het in zijn werk gaat met de verzekering.
Stel ik besluit de auto te nemen, ga ik met de huidige eigenaar naar het postkantoor en zet de auto op mijn naam, maar ben ik op dat moment onverzekerd. Hoe regel ik dan de verzekering?
Terug naar huis gaan en een verzekering af te sluiten en vervolgens een keer terug om die auto te halen?
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:11:06 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_58939522
Je kunt best een auto verzekeren die niet op jouw naam staat. Bel gewoon eerst met je verzekering en zet hem dan op jouw naam. Een verzekering starten is altijd erg eenvoudig
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:13:51 #6
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58939570
Iets met hoofdzakelijke bestuurder.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:23:47 #7
103740 NMGN23
NMGN Keizerstad
pi_58939767
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 13:13 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Iets met hoofdzakelijke bestuurder.
...
Dat het wettelijk niet mag omdat mijn ouders geen hoofdzakelijke bestuurders zijn?
pi_58939781
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 12:59 schreef AlphaOmega het volgende:
ze zouden die constructies via ouders gewoon moeten verbieden.
Die constructies zijn ook verboden...

De auto en de verzekering dienen op naam te staan van degene die het meeste in de auto rijd. Is dat niet zo dan kan de verzekering:
- De verzekering nietig verklaren waardoor je onverzekerd bent
- Zowel de verzekeringnemer (ouder) als de frequent bestuurder op de zwarte lijst plaatsen

Dit kan dus ook gedaan worden op het moment dat er schade gemeld wordt, bijvoorbeeld bij een ongeluk. Dat kan behoorlijk in de papieren gaan lopen.....

Ofwel; leuk om de verzekering op naam van je moeder te zetten maar de risicos die er aan verbonden zijn zijn niet mals. Veel beter zet je gewoon de verzekering op je eigen naam zodat je meteen begint met het opbouwen van schadevrije jaren....
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:28:04 #9
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58939855
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 13:23 schreef NMGN23 het volgende:
...
Dat het wettelijk niet mag omdat mijn ouders geen hoofdzakelijke bestuurders zijn?
Gewoon de voorwaarden van de verzekeraar volgens mij. De verzekering moet op naam staan van de hoofdzakelijke bestuurder. Dus je mag wel af en toe rijden in een auto die op naam van je ouders verzekerd is, maar als je er permanent in rijdt vindt de verzekeraar dat niet leuk. (ergo: minder geneigd tot uitkeren bij schade. En ja, daar wordt op gelet want ze zijn al dit soort vormen van fraude en quasi-fraude behoorlijk zat)
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:28:45 #10
103740 NMGN23
NMGN Keizerstad
pi_58939871
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 13:24 schreef Croga het volgende:

[..]

Die constructies zijn ook verboden...

De auto en de verzekering dienen op naam te staan van degene die het meeste in de auto rijd. Is dat niet zo dan kan de verzekering:
- De verzekering nietig verklaren waardoor je onverzekerd bent
- Zowel de verzekeringnemer (ouder) als de frequent bestuurder op de zwarte lijst plaatsen

Dit kan dus ook gedaan worden op het moment dat er schade gemeld wordt, bijvoorbeeld bij een ongeluk. Dat kan behoorlijk in de papieren gaan lopen.....

Ofwel; leuk om de verzekering op naam van je moeder te zetten maar de risicos die er aan verbonden zijn zijn niet mals. Veel beter zet je gewoon de verzekering op je eigen naam zodat je meteen begint met het opbouwen van schadevrije jaren....
Okee, duidelijk, wist ik niet. Wordt dus gewoon op mijn eigen naam Bedankt voor de uitleg.

Raadt iemand toavallig nog een bepaald verzekering aan? (Auto 2001, nieuwprijs 13.000)
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:29:53 #11
103740 NMGN23
NMGN Keizerstad
pi_58939901
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 13:28 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Gewoon de voorwaarden van de verzekeraar volgens mij. De verzekering moet op naam staan van de hoofdzakelijke bestuurder. Dus je mag wel af en toe rijden in een auto die op naam van je ouders verzekerd is, maar als je er permanent in rijdt vindt de verzekeraar dat niet leuk.
Dat zei ik toch ook?
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:31:01 #12
23755 brienen
een resize is slecht voor je
pi_58939925
Je kan denk wel gebruik maken van de verzekering van je moeder.

Toen ik net me rijbewijs had en m'n eerste auto had, heeft me vader de verzekering afgesloten met mij als hoofdbestuurder. Ik kreeg toen ook een deel van de no-claim korting en later kon ik ook gewoon een bewijs krijgen op mijn naam krijgen dat ik X jaar schadevrij heb gereden. Was trouwens bij het IAK

Nu ik een lease auto heb maakt het me allemaal niet meer uit :p

Verzekering kun je meestal on the spot af sluiten enige wat je nodig hebt is de meldcode van de auto.
pi_58940192
Als je net begint kan OridonDirect goedkoop zijn. Maar na 1 of 2 jaar kan je vaak ergens anders goedkoper terecht. Heb je bewijs van je 1 jaar schade vrij van de verzekering? Anders telt het namelijk niet.
pi_58940197
Die jaar die je nu (in een lease-auto) schadevrij hebt gereden wordt volgens mij niet meegenomen. Om schadevrije jaren op te bouwen moet er namelijk een polis op jou naam lopen.
Daarnaast zou ik, mist je het kunt betalen, altijd aan raden om de verzekering op eigen naam te zetten. Je zult toch een keer een auto op eigen naam zetten, dan kan je dat beter vroeg doen en meteen snel schadevrije jaren op bouwen. Het voorkomt ook een hoop problemen als je wel schade maakt (je ouders zullen niet blij zijn met een hogere premie).

Indien je in Zeeland of Brabant woont kan je ook eens informeren bij ZLM. Deze rekent jaarlijks niets extra voor de risico-groep. Wanneer je wel in de risico-groep zit en schade maakt betaal je geloof ik standaard 60 euro. Maar dat betaal je dus alleen wanneer je schade maakt, andere maatschappijen rekenen dit standaard jaarlijks door.

Overigens kan je het beste nu bellen en aangeven dat je morgen waarschijnlijk een auto wilt kopen. Dan kunnen zij de polis helemaal startklaar maken. Als je morgen de auto dan overneemt hoef je alleen maar te bellen om de verzekering te activeren.

Succes
pi_58940324
Ten eerste is het gewoon fraude natuurlijk als je em op naam van je ouders verzekert, maar dat is al gezegd

Maar toch vraag ik me af, al die jochies die hun auto op naam van mamma verzekeren, staat die auto ook op naam van hun moeder geregistreerd dan? Lijkt me wel, maar dan is het dus niet eens hun auto
  dinsdag 27 mei 2008 @ 13:56:57 #16
103740 NMGN23
NMGN Keizerstad
pi_58940538
Ik heb bijna een jaar een lease-auto gereden, ik kan bij de maatschappij (leaseplan) mijn schadevrije periode laten aantonen. Telt dus wel degelijk echter heeft bij mij op dit moment weinig zin.
pi_58941848
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 13:56 schreef NMGN23 het volgende:
Telt dus wel degelijk echter heeft bij mij op dit moment weinig zin.
hoezo heeft dat weinig zin? Bij ZLM zou 1 schadevrij jaar toch al 15% korting opleveren.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 15:01:45 #18
103740 NMGN23
NMGN Keizerstad
pi_58942262
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 14:45 schreef danko het volgende:

[..]

hoezo heeft dat weinig zin? Bij ZLM zou 1 schadevrij jaar toch al 15% korting opleveren.
Omdat het bijna een jaar is (10 maanden)
pi_58942673
Kan mij voorstellen dat je geen enorme premie wilt betalen terwijl je zelf een (relaxte) rijstijl hebt, waarbij de kans op schade heel klein is. Je betaalt dan eigenlijk voor het jonge petjesvolk dat overmoedig in de auto stapt en veel kans op schade heeft.
Je kan hiervoor je moeder de auto laten aanschaffen en jezelf als hoofdbestuurder opgeven. Je profiteert dan van haar tariefgroep. Zo heb ik jaren rondgereden in de auto van mijn ma, met mij als hoofdbestuurder. Later kon ik mijn schadevrije jaren als hoofdbestuurder gewoon meenemen voor mijn eigen polis. Zo ging dit met open kaart met de unive en dat scheelde veel duiten.

Let wel dat je moeder dan eigenaar is van de auto. Al je bekeuringen gaan naar haar en de verantwoordelijkheid voor de wagen ligt ook bij haar.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 15:32:44 #20
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_58942894
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 13:56 schreef NMGN23 het volgende:
Ik heb bijna een jaar een lease-auto gereden, ik kan bij de maatschappij (leaseplan) mijn schadevrije periode laten aantonen. Telt dus wel degelijk echter heeft bij mij op dit moment weinig zin.
Als je dit kan hardmaken zwart op wit, dan moet dit volgens mij kunnen. Even bellen met de verzekeringsmaatschappijen en dan heb je zo je antwoord

Mijn moeder heeft, toen mijn opa geen auto meer mocht rijden, zijn schadevrije jaren overgenomen. Dit kon doordat m'n opa afstand er van deed en een brief getekend had etc... Hier is dus wel wat ruimte, zo ook met jouw aantoonbare schadevrije jaar in een lease-auto
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_58943053
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 15:22 schreef nogeenmaarten het volgende:
Je kan hiervoor je moeder de auto laten aanschaffen en jezelf als hoofdbestuurder opgeven. Je profiteert dan van haar tariefgroep. Zo heb ik jaren rondgereden in de auto van mijn ma, met mij als hoofdbestuurder. Later kon ik mijn schadevrije jaren als hoofdbestuurder gewoon meenemen voor mijn eigen polis.
ik kan me vergissen maar volgens mij is dit niet meer mogelijk.. Evenmin het verhaal om de schadevrije jaren van opa's over te nemen.
pi_58943284
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 15:22 schreef nogeenmaarten het volgende:
Kan mij voorstellen dat je geen enorme premie wilt betalen terwijl je zelf een (relaxte) rijstijl hebt, waarbij de kans op schade heel klein is. Je betaalt dan eigenlijk voor het jonge petjesvolk dat overmoedig in de auto stapt en veel kans op schade heeft.
Je kan hiervoor je moeder de auto laten aanschaffen en jezelf als hoofdbestuurder opgeven. Je profiteert dan van haar tariefgroep. Zo heb ik jaren rondgereden in de auto van mijn ma, met mij als hoofdbestuurder. Later kon ik mijn schadevrije jaren als hoofdbestuurder gewoon meenemen voor mijn eigen polis. Zo ging dit met open kaart met de unive en dat scheelde veel duiten.

Let wel dat je moeder dan eigenaar is van de auto. Al je bekeuringen gaan naar haar en de verantwoordelijkheid voor de wagen ligt ook bij haar.
Leuk dan, een eigen auto hebben

Ik vind het allemaal maar gelul voor faalhazen.

En idd tegenwoordig kan je schadevrijejaren niet meer overnemen van iemand anders. Logisch ook
pi_58943487
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 15:39 schreef danko het volgende:
ik kan me vergissen maar volgens mij is dit niet meer mogelijk..
Ik kan mij ook vergissen, maar twee jaar geleden ging het wel zo en als je niet teveel wilt betalen dan moet je dat even nagaan bij je verzekering..
pi_58943543
Je neemt schadevrije jaren niet over, maar maakt ze als hoofdbestuurder.
Faalhazen verhaal gaat uiteraard nergens oven. Check het zelf bij de verzekering en dat is wat telt.
pi_58944126
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 15:50 schreef Repeat het volgende:
En idd tegenwoordig kan je schadevrijejaren niet meer overnemen van iemand anders. Logisch ook
Onzin, dat bepaalt de verzekeraar gewoon zelf. Toen ik mijn eerste auto kocht kon ik bij de verzekeringsmaatschappij waar mijn vader zijn auto had een polis afsluiten waarbij ik de helft van zijn schadevrije jaren kreeg. Mijn vader ging hierbij niet achteruit in het aantal jaren. Nu heb ik al een aantal jaar de maximale no-claimkorting.

Trouwens, de auto op iemand anders z'n naam verzekeren dan de hoofdbestuurder, zonder dit te vermelden aan de verzekeraar, is gewoon fraude. Dan ben je niet een van de pIsventjes die zorgen voor een dure verzekering door veel schade te rijden, maar eentje die de boel oplicht waar anderen weer voor kunnen lappen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')