abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:43:12 #201
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59868113
Reeks 2 is langer dan reeks 1
En wat is nu het doel? Impacten voorspellen voor een nieuwe periode? Hoe relateert die nieuwe periode zich aan de huidige? Ik snap echt niet waar je naartoe wilt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_59868281
Scherp , aangepast .

Dat is 't doel idd . Ik wil dus een nieuw rijtje impacts hebben op basis van de resultaten. Het gaat om de impact van een nieuwsbericht op een aandelenkoers (eerste reeks, vooraf bepaald dus), de resultaten zijn de behaalde "winsten" (2e kolom). Nu is de vraag hoe staan de waarden tov elkaar. Het lijkt me dat je dus moet normaliseren maar dat is normaal alles optellen en dan nieuwe waardes berekenen met behulp van 't totaal, maar met negatieve getallen erbij wil dat niet echt lukken.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:01:51 #203
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59868629
Reeks_1 is dus weer gegeven, maar nu komt er een andere reeks 2 die je wilt voorspellen? Je beschrijft het nog steeds onduidelijk.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_59868724
Reeks 1 is de voorspeller van reeks 2, reeks 2 zijn daadwerkelijke resultaten. Nu wil je reeks1 dus "optimaliseren" aan de hand van de resultaten. Nu zou 't leuk zijn om reeks 2 te "vergelijken" met reeks 1 door ze op een of andere manier naast elkaar te leggen (dan kan je zien waar ze afwijken en waar die dus verbetert kan worden).

Oftewel reeks 2 normaliseren aan de hand van reeks 1, om zo te zien waar de verschillen zitten .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:16:38 #205
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59868986
Absolute waarde van het verschil pakken en kijken waar dat het grootste is? Lineaire regressie misbruiken en kijken waar de fouttermen het grootste zijn?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_59986954
Hey Glowmouse, doet je LaTeX formulegenerator het alweer? Ik had em laatst o zo hard nodig hier op Fok! en toen deed-ie het niet en toen raakte ik in paniek en wat nu te doen?
  woensdag 9 juli 2008 @ 00:41:34 #207
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59987078
Als ik wist dat hij het niet deed had ik hem al eerder gerepareerd Een week geleden verliep mijn dyndns account, en had alles al snel hersteld alleen deze vergeten. Kwestie van tijd voordat het domein weer werkt nu
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_59991938
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 00:41 schreef GlowMouse het volgende:
Als ik wist dat hij het niet deed had ik hem al eerder gerepareerd Een week geleden verliep mijn dyndns account, en had alles al snel hersteld alleen deze vergeten. Kwestie van tijd voordat het domein weer werkt nu
Ha, nice!
pi_60076063
Ik heb een vraag nu over Logaritmen:

2Log8 = 3

Maar hoe kom ik hier aan 3?
  zondag 13 juli 2008 @ 15:23:05 #210
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_60076112
23=8
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_60076127
quote:
Op zondag 13 juli 2008 15:23 schreef freiss het volgende:
23=8
ja maar hoe weet ik dat het 3 moet zijn?
  zondag 13 juli 2008 @ 15:26:05 #212
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60076158
Via inklemmen als je alleen wat pen en papier hebt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_60076214
kan het ook met de rekenmachine? ik moet er waarschijnlijk een heleboel achter elkaar maken..
pi_60076236
quote:
Op zondag 13 juli 2008 15:29 schreef thijsltc het volgende:
kan het ook met de rekenmachine? ik moet er waarschijnlijk een heleboel achter elkaar maken..
Dan type je in ln[8] / ln[2]

Klaar
pi_60076278
En waar vind ik In? op de ti83?
pi_60076551
quote:
Op zondag 13 juli 2008 15:32 schreef thijsltc het volgende:
En waar vind ik In? op de ti83?
Op de Ti-83 zit linksonderin een knopje met LN erop.
pi_60076584
Yeah! nou heb ik hem
pi_60156200
quote:
Op zondag 13 juli 2008 15:50 schreef thijsltc het volgende:
Yeah! nou heb ik hem
Als je sommetjes moet oplossen zoals 2log 8 = ... dan is het waarschijnlijk de bedoeling dat je gebruik maakt van dat geval tussen je oren, niet van je TI83 waar je nog moeite hebt om het LN knopje te vinden.
pi_60157212
quote:
Op zondag 13 juli 2008 15:50 schreef thijsltc het volgende:
Yeah! nou heb ik hem
Misschien is dit inderdaad het punt om te vragen: heb je ook een idee wat dat nou is, zo'n logaritme? Behalve dan een knopje op je GR?

Een oud studiegenoot verzuchtte even gelegen naar de tijd dat GR nog voor General Relativity stond in plaats van Grafische Rekenmachine
pi_60217404
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de grootteorde van getaltheoretische functie, meer bepaald de sigmafunctie, die alle delers van een natuurlijk getal optelt.

Nu kan je bewijzen dat sigma(x), gedeeld door x^a met a>1, naar nul streeft als functie van N naar R.

Mijn vraag is nu : wat als a exact gelijk is aan 1? Waarschijnlijk convergeert het dan helemaal niet meer. Ik denk dat je deelrijen kan vinden waarvoor die breuk naar oneindig streeft. Maar ik zie ze niet onmiddellijk... iemand?
pi_60220880
Neem n = 2*3*5*7*...*pk. Dan gaat sigma(n)/n wel naar oneindig voor k->oneindig, want 1/2+1/3+1/5+1/7+... divergeert.
  zondag 20 juli 2008 @ 12:08:25 #222
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60222299
Had ik er gisteravond in bed wat over nagedacht, word ik wakker, zie ik een post van thabit
Maar ik denk dat thabit de sigmafunctie niet goed kent.
sigma(2*3*5*7)/210 = (1+2+3+5+6+7+10+14+15+21+30+35+42+70+105+210)/210 =~ 2,74
En sigma(2*3*5*7*11*13) / 30030 = 41713 / 30030 =~ 1,39, terwijl de somrij die thabit geeft (waarvan ik niet zie waar die vandaan komt) monotoon is.

Voor m>n met m priem geldt dat sigma(n) / n * (m+1)/m = sigma(nm) / (nm). Zo kun je wel een monotoon stijgende rij creeren met an+1 = an * p met p een priem groter dan an, maar het is niet duidelijk dat die rij naar oneindig divergeert. Om lekker veel delers erbij te krijgen moet je p niet-priem nemen. Maar dan is het lastig in te zien hoe snel de rij verandert.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_60222615
Reken je tweede voorbeeld nog eens na, Glowmouse.
pi_60222930
Thabit had gelijk hoor. Maar kan het zijn dat er nog een denkstapje moet toegevoegd worden?

Dat sigma(p1*p2*....pk)/(p1*p2*....*pk) eigenlijk nog (veel) meer is dan 1/p1+1/p2+1/p3+..........

Ik zie trouwens dat er ook een andere manier is. sigma(n)/n en phi(n)/n "matigen" elkaar, in die zin dat

6/Pi^2<sigma (n) *phi(n)/n^2 <1
waarbij die laatste grenzen de limes inferior en limes superior zijn, zodanig dat die grenzen, ook voor "grote n", onverbeterbaar zijn.

Dit betekent dat je eigenschappen voor sigma(n)/n kan ontlenen aan eigenschappen van n/phi(n).
  zondag 20 juli 2008 @ 12:54:58 #225
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60223155
Aggh, ik helemaal een Excel-slide gemaakt om snel sigma(n) uit te kunnen rekenen, pas ik het aan voor grote getallen, vergeet ik dat op één plek. Ik zie nu ook waar die somrij vandaan komt
quote:
Maar kan het zijn dat er nog een denkstapje moet toegevoegd worden?

Dat sigma(p1*p2*....pk)/(p1*p2*....*pk) eigenlijk nog (veel) meer is dan 1/p1+1/p2+1/p3+..........
Dat kan erbij ja. De termen die erbij mogen, zijn in de vorm 1/a met a het product van verschillende priemdelers van n. Maar als dit al divergeert, neem je de moeite niet die ook op te sommen
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_60223544
quote:
Op zondag 20 juli 2008 12:54 schreef GlowMouse het volgende:
Aggh, ik helemaal een Excel-slide gemaakt om snel sigma(n) uit te kunnen rekenen, pas ik het aan voor grote getallen, vergeet ik dat op één plek. Ik zie nu ook waar die somrij vandaan komt
[..]


with(numtheory);sigma(49);
in maple volstaat hoor
pi_60228536
Ik zit op een regenachtige dag op m'n werk dus is er geen zak te doen, en toen bedacht ik mij het volgende...

A - Er zijn evenveel even als oneven getallen, bewijs:
2 4 6 8 10 12 14 16 enz.
Dit zijn alle even getallen. Trek van elk getal in deze reeks 1 af:
1 3 5 7 9 11 13 15 enz.
Elk getal in de bovenste reeks kan je koppelen aan 1 in de onderste reeks, conclusie, evenveel
B - Alle gehele getallen zijn opgebouwd uit even en oneven getallen, waarvan er van elk evenveel zijn
C - Er zijn evenveel even als gehele getallen, bewijs:
2 4 6 8 10 12 14 16 enz.
Noem het eerste getal 1, het tweede getal 2, het derde 3, enz. Conclusie, er zijn evenveel even als
gehele getallen.

Dit is dan toch uiteindelijk een tegenspraak? Waar ga ik de fout in?
pi_60228784
quote:
Op zondag 20 juli 2008 17:47 schreef McGilles het volgende:
Ik zit op een regenachtige dag op m'n werk dus is er geen zak te doen, en toen bedacht ik mij het volgende...

A - Er zijn evenveel even als oneven getallen, bewijs:
2 4 6 8 10 12 14 16 enz.
Dit zijn alle even getallen. Trek van elk getal in deze reeks 1 af:
1 3 5 7 9 11 13 15 enz.
Elk getal in de bovenste reeks kan je koppelen aan 1 in de onderste reeks, conclusie, evenveel
B - Alle gehele getallen zijn opgebouwd uit even en oneven getallen, waarvan er van elk evenveel zijn
C - Er zijn evenveel even als gehele getallen, bewijs:
2 4 6 8 10 12 14 16 enz.
Noem het eerste getal 1, het tweede getal 2, het derde 3, enz. Conclusie, er zijn evenveel even als
gehele getallen.

Dit is dan toch uiteindelijk een tegenspraak? Waar ga ik de fout in?
Daar is helemaal geen tegenspraak in te bespeuren . Een oneindige verzameling kan even veel elementen bevatten als een verzameling die daarin zit.
Dat maakt oneindige verzamelingen zo fundamenteel verschillend van eindige.
(Ik weet er maar heel weinig van, maar dat soort vraagstukken is een heel aparte tak van de wiskunde, met begrippen als overaftelbaarheid, keuze-axioma,...)
pi_60228893
quote:
Op zondag 20 juli 2008 17:56 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Daar is helemaal geen tegenspraak in te bespeuren . Een oneindige verzameling kan even veel elementen bevatten als een verzameling die daarin zit.
Dat maakt oneindige verzamelingen zo fundamenteel verschillend van eindige.
(Ik weet er maar heel weinig van, maar dat soort vraagstukken is een heel aparte tak van de wiskunde, met begrippen als overaftelbaarheid, keuze-axioma,...)
Tja, ik vind het maar lastig.

Ik dacht, stel dat ik het aantal even getallen 'a' noem, dan is het aantal oneven getallen ook 'a'. Dus het aantal elementen in de verzameling, gehele getallen is '2a'. Nu zegt stelling 'C' dat er evenveel even getallen bestaan als gehele getallen, maar 2a is niet gelijk aan a.
pi_60229104
quote:
Op zondag 20 juli 2008 18:01 schreef McGilles het volgende:

[..]

Tja, ik vind het maar lastig.

Ik dacht, stel dat ik het aantal even getallen 'a' noem, dan is het aantal oneven getallen ook 'a'. Dus het aantal elementen in de verzameling, gehele getallen is '2a'. Nu zegt stelling 'C' dat er evenveel even getallen bestaan als gehele getallen, maar 2a is niet gelijk aan a.
Al die rekenregels zijn niet meer geldig als je niet meer "echte" getallen bezig bent!
pi_60229398
quote:
Op zondag 20 juli 2008 18:13 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Al die rekenregels zijn niet meer geldig als je niet meer "echte" getallen bezig bent!
Nee, daar kwam ik ook achter
pi_60233364
quote:
Op zondag 20 juli 2008 17:47 schreef McGilles het volgende:
Ik zit op een regenachtige dag op m'n werk dus is er geen zak te doen, en toen bedacht ik mij het volgende...

A - Er zijn evenveel even als oneven getallen, bewijs:
2 4 6 8 10 12 14 16 enz.
Dit zijn alle even getallen. Trek van elk getal in deze reeks 1 af:
1 3 5 7 9 11 13 15 enz.
Elk getal in de bovenste reeks kan je koppelen aan 1 in de onderste reeks, conclusie, evenveel
B - Alle gehele getallen zijn opgebouwd uit even en oneven getallen, waarvan er van elk evenveel zijn
C - Er zijn evenveel even als gehele getallen, bewijs:
2 4 6 8 10 12 14 16 enz.
Noem het eerste getal 1, het tweede getal 2, het derde 3, enz. Conclusie, er zijn evenveel even als
gehele getallen.

Dit is dan toch uiteindelijk een tegenspraak? Waar ga ik de fout in?
Er is geen tegenspraak, zoals hier al is opgemerkt, omdat je met oneindige verzamelingen van doen hebt. Op een soortgelijke manier kun je ook aantonen dat er 'evenveel' rationale getallen als gehele getallen zijn, terwijl dat voor ons 'gevoel' niet klopt omdat de verzameling Z van de gehele getallen een deelverzameling is van de verzameling Q van rationale getallen. Deze verzamelingen zijn aftelbaar, terwijl bijv. de verzameling R van reële getallen niet aftelbaar is. Met Cantor wordt de machtigheid van aftelbare verzamelingen aangeduid met א0 en die van de verzameling reële getallen met א1 (De indices moeten rechts van de alef staan, maar dat lukt me nu even niet, de editor is too smart for its own good).

[ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 20-07-2008 22:12:44 ]
pi_60249543
Zij G de ondergroep van S7 voortgebracht door a = (1 2 3 4 5 6 7) en b = (1 2 4)(3 6 5). Wat is het kleinste natuurlijke getal n waarvoor een injectief homomorfisme G -> Sn bestaat?
pi_60249920
quote:
Op maandag 21 juli 2008 18:38 schreef spinor het volgende:
Zij G de ondergroep van S7 voortgebracht door a = (1 2 3 4 5 6 7) en b = (1 2 4)(3 6 5). Wat is het kleinste natuurlijke getal n waarvoor een injectief homomorfisme G -> Sn bestaat?
Dor dat element a zal de orde van G deelbaar zijn door zeven. n! zal dus moeten deelbaar zijn door G en bijgevolg ook door zeven. Dus moet n minstens zeven zijn?

Of mis ik iets?
pi_60250082
quote:
Op maandag 21 juli 2008 18:59 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Dor dat element a zal de orde van G deelbaar zijn door zeven. n! zal dus moeten deelbaar zijn door G en bijgevolg ook door zeven. Dus moet n minstens zeven zijn?

Of mis ik iets?
Dat was ook wat ik dacht, maar ik was bang dat ik iets over het hoofd zag... het leek te simpel ofzo.

Andere vraag:
Hoe bepaal ik de conjugatieklassen van G?
  maandag 21 juli 2008 @ 20:25:42 #236
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_60252149
1/(a-3)-1/(a+)=6/a^2-9

Hoe? Hoe moet ik op dat antwoord komen?
pi_60252544
quote:
Op maandag 21 juli 2008 20:25 schreef nickybol het volgende:
1/(a-3)-1/(a+3)=6/a^2-9

Hoe? Hoe moet ik op dat antwoord komen?
Op gelijke noemer zetten.
In het algemeen moet je bij zo'n som :

a/b + c/d dit doen :

a*d/(b*d) +(b*c)/(d*b)
pi_60254757
quote:
Op maandag 21 juli 2008 20:25 schreef nickybol het volgende:
1/(a-3)-1/(a+3)=6/a^2-9

Hoe? Hoe moet ik op dat antwoord komen?
Beginnen met het sommetje correct over te nemen. En dan de breuken gelijknamig maken. Eigenlijk is dat lagere school werk (maar ja die bestaat geloof ik ook al niet meer...).
  maandag 21 juli 2008 @ 22:21:19 #239
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60254951
Ach ja, op de universiteit hebben wat oudere docenten het ook nog wel eens over 'partieel integreren van de middelbare school' en 'vegen van een stelsel als op de middelbare school'. Valt weinig aan te doen verder
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_60255063
quote:
Op maandag 21 juli 2008 22:21 schreef GlowMouse het volgende:
Ach ja, op de universiteit hebben wat oudere docenten het ook nog wel eens over 'partieel integreren van de middelbare school' en 'vegen van een stelsel als op de middelbare school'. Valt weinig aan te doen verder
Is daar dan iets fout aan als ze dat zeggen?
  dinsdag 22 juli 2008 @ 01:37:37 #241
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60258789
quote:
Op maandag 21 juli 2008 22:25 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Is daar dan iets fout aan als ze dat zeggen?
Zij zullen het ongetwijfeld op de middelbare school gehad hebben, en dat toont aan dat de middelbareschoolstof aan verandering onderhevig is. In de genoemde gevallen hier is dat bijzonder slecht, maar er zijn helaas mensen die daar anders over denken. En aangezien die het voor het zeggen hebben, moeten we er maar mee om leren gaan
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_60264293
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 01:37 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Zij zullen het ongetwijfeld op de middelbare school gehad hebben, en dat toont aan dat de middelbareschoolstof aan verandering onderhevig is. In de genoemde gevallen hier is dat bijzonder slecht, maar er zijn helaas mensen die daar anders over denken. En aangezien die het voor het zeggen hebben, moeten we er maar mee om leren gaan
O, bij ons zijn stelsels en partieelbreuken bij integratie verplichte stof in respectievelijk het voorlaatste en het laatste jaar van de middelbare school.
pi_60277034
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 11:39 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

O, bij ons zijn stelsels en partieelbreuken bij integratie verplichte stof in respectievelijk het voorlaatste en het laatste jaar van de middelbare school.
Is dit geen Vlaams-Nederlandse spraakverwarring? (partial integration ofwel integration by parts vs. partial fractions).
pi_60277093
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:12 schreef Riparius het volgende:

[..]

Is dit geen Vlaams-Nederlandse spraakverwarring? (partial integration ofwel integration by parts vs. partial fractions).
Neen, gewoon ik die al heel de tijd te vlug wil lezen.
Maar het maakt niet uit, want zowel integratie via partieelbreuken als partiële integratie waren verplicht op het einde van de middelbare school bij ons.( Ik zat wel in een richting met acht uren wiskunde per week.) Is dat anders bij jullie?
pi_60277234
Precies weet ik het niet, maar toen ik op school zat wel, dat kwam beide aan bod in het laatste jaar. Maar dat is wel heel lang geleden hoor. Toen ik enkele jaren geleden nog iemand bijles gaf kwam het geen van beide meer aan de orde. Geen wonder dat veel mensen in de grensstreek hun kinderen tegenwoordig naar Vlaamse scholen sturen ...
pi_60277392
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:22 schreef Riparius het volgende:
Precies weet ik het niet, maar toen ik op school zat wel, dat kwam beide aan bod in het laatste jaar. Maar dat is wel heel lang geleden hoor. Toen ik enkele jaren geleden nog iemand bijles gaf kwam het geen van beide meer aan de orde. Geen wonder dat veel mensen in de grensstreek hun kinderen tegenwoordig naar Vlaamse scholen sturen ...
Op het gebied van wiskunde is het in sommige richting misschien beter dan in de Nederlandse scholen, maar laat ons zeggen dat de afgeleide hier bij ons ook negatief is.
Mijn leraar klaagde in mijn laatste jaar dat ze nog veel meer integralen moesten kennen, en ook oefeningen deden op partieelbreuken met een noemer van bijvoorbeeld graad vijf.... ondertussen zou het een perverse orgie geworden zijn waarin alles op maat van het rekentoestel gaat.
Aan de universiteit is het gelukkig nog niet zo ver bij ons. In de laatste twee van mjin universitaire opleiding wist ik maar amper waar ik mijn rekentoestel gelaten had.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 21:13:08 #247
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_60278388
quote:
Op maandag 21 juli 2008 22:12 schreef Riparius het volgende:

[..]

Beginnen met het sommetje correct over te nemen. En dan de breuken gelijknamig maken. Eigenlijk is dat lagere school werk (maar ja die bestaat geloof ik ook al niet meer...).
Op de lagere school hielden wij ons bezig met "realistisch rekenen" en meer van dat soort onzin...met als gevolg dat ik nu een heleboel knoppen kan indrukken op de grafische rekenmachine, maar niets weet van basiswiskunde.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 21:30:36 #248
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_60278967
quote:
Op maandag 21 juli 2008 20:41 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Op gelijke noemer zetten.
In het algemeen moet je bij zo'n som :

a/b + c/d dit doen :

a*d/(b*d) +(b*c)/(d*b)
Op jouw manier kom ik uit op ((2a+6)/(a^2-9))-((a-3)/(a^2-9))=(a+9)/(a^2-9)=9/(a-9), maar dat is natuurlijk niet goed. Wat doe ik fout?
pi_60279012
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:13 schreef nickybol het volgende:

[..]

Op de lagere school hielden wij ons bezig met "realistisch rekenen" en meer van dat soort onzin...met als gevolg dat ik nu een heleboel knoppen kan indrukken op de grafische rekenmachine, maar niets weet van basiswiskunde.
Ja, dat is mij maar al te goed bekend. Veel kinderen die nu van de lagere school komen weten kennelijk niet eens hoe je 1/6 + 1/3 = 1/2 met potlood en papier uitrekent. De Amsterdamse hoogleraar Jan van de Craats heeft daar al heel wat over geschreven, lees bijvoorbeeld op zijn website maar eens zijn stuk Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 21:36:01 #250
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_60279177
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:31 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja, dat is mij maar al te goed bekend. Veel kinderen die nu van de lagere school komen weten kennelijk niet eens hoe je 1/6 + 1/3 = 1/2 met potlood en papier uitrekent. De Amsterdamse hoogleraar Jan van de Craats heeft daar al heel wat over geschreven, lees bijvoorbeeld op zijn website maar eens zijn stuk Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen.
Klopt, ik ben nu bezig uit zijn boek "Basisboek wiskunde". Goed boek, maar een beetje weinig uitleg, daarom vraag ik jullie hier af en toe.
pi_60279327
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:30 schreef nickybol het volgende:

[..]

Op jouw manier kom ik uit op ((2a+6)/(a^2-9))-((a-3)/(a^2-9))=(a+9)/(a^2-9)=9/(a-9), maar dat is natuurlijk niet goed. Wat doe ik fout?
Dit klopt natuurlijk helemaal niet. Om de breuken gelijknamig te maken moet je de teller en noemer van de eerste breuk met (a+3) vermenigvuldigen en de teller en noemer van de tweede breuk met (a-3) vermenigvuldigen. Bij de eerste breuk krijg je dan in de teller toch niet (2a + 6) ?
  dinsdag 22 juli 2008 @ 22:01:46 #252
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_60280128
Riparius, het kwartje is gevallen. Dankjewel.
pi_60288719
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:31 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja, dat is mij maar al te goed bekend. Veel kinderen die nu van de lagere school komen weten kennelijk niet eens hoe je 1/6 + 1/3 = 1/2 met potlood en papier uitrekent. De Amsterdamse hoogleraar Jan van de Craats heeft daar al heel wat over geschreven, lees bijvoorbeeld op zijn website maar eens zijn stuk Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen.
Ik heb ook 2 boeken van die Jan van de Craats hier thuis liggen, slechte boeken beide vind ik. Vectoren en Matrices en die andere weet ik zo niet uit mijn hoofd
  maandag 28 juli 2008 @ 15:22:45 #254
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_60397022
Ik loop weer tegen een "scheikundig" probleem aan.. Stel je vult een fles van 2L met 1mL van een bepaald gas, laten we zeggen methaan (CH4). Vervolgens vul je de fles tot 1.2 bar (1200mbar) op met synthetische lucht. Hoe bereken ik dan wat de concentratie methaan in de fles is?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_60397103
PV=nRT of denk ik nu te simpel?
  maandag 28 juli 2008 @ 16:08:36 #256
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_60398137
quote:
Op maandag 28 juli 2008 15:26 schreef thabit het volgende:
PV=nRT of denk ik nu te simpel?
Zo ver was ik ook al, ben alleen zo kansloos slecht altijd hiermee

atoommassa van CH4 = 12+4*1 = 16 u = 16 gram/mol, maar hoe kom je dan van gram/mol naar de mol uit je pV =nRT.. En er was toch ook nog een alternatieve gaswet zonder n met een andere R... zucht..
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  maandag 28 juli 2008 @ 16:21:28 #257
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60398390
In welke eenheid verwacht je het antwoord?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 28 juli 2008 @ 16:29:51 #258
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_60398589
quote:
Op maandag 28 juli 2008 16:21 schreef GlowMouse het volgende:
In welke eenheid verwacht je het antwoord?
parts per million, een concentratie dus...

Zo lang geleden deze shit, zit ver in mn hoofd iets met mol, molaire massa, omrekenen met een driehoekje... maar ik kom er nog niet

Je weet de einddruk, als je dan ook de druk van enkel het methaangedeelte hebt dan heb je toch gewoon een verhouding en kan je omrekenen naar ppm?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  maandag 28 juli 2008 @ 16:35:35 #259
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60398723
1 mL methaan kun je via de dichtheid omrekenen naar een massa, en via massa naar een aantal mol.
Via pV=nrT kun je berekenen hoeveel mol gas totaal aanwezig moet zijn (antwoord is afhankelijk van temperatuur).
Daarna is het een kwestie van verhoudingen bepalen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 28 juli 2008 @ 17:11:42 #260
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_60399535
Ik ben er al uit.. 400 ppm, maar dat komt omdat ik er van uit ga dat ik 1 mL CH4 heb bij atmosferische druk, echter is dat in praktijk niet waar en zal ik dus moeten meten hoe hoog de druk is in de zak waar ik de methaan uit haal.. tnx voor de info

(echt lang geleden dat ik dit heb gedaan... middelbaar schoolwerk eigenlijk )
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_60416909
Hey, ik heb een homologie vraagje uit "geometry, topology and physics" van Nakahara. Ben nog niet zo bekend met deze stof, dus de vraag zal vrij elementair zijn denk ik.

Even de definities op een rijtje, waarbij alles over een simplicial complex K is gedefinieerd:

  • Br = Im dr+1
  • Zr = Ker dr
  • Hr = { [z] | z in Zr }

    de equivalentieklasse [z] wordt gedefinieerd door z-z' in Br.

    Dus zoals ik het begrijp bestaat de homologiegroep Hr uit alle cycles die zelf geen boundary hebben, en onderling een boundary verschillen; (z-z') in Ker dr en (z-z') = du voor u in Cr+1.

    Nou het voorbeeldje. We nemen

    K= { p0, p1, p 2, (p0p1),(p1p2), (p2p0), (p0p1p2) }

    en willen H1(K) uitrekenen. Wat ik begrijp is dat Z1(K) isomorf is met B1(K), maar ik begrijp niet waarom daaruit volgt dat

    H1(K) = Z1(K) / B1(K) = {0}.

    Ik zou juist zeggen dat elk verschil tussen 2 elementen uit Z1 weer een grens oplevert en dus in B1 ligt. Dan kan de equivalentieklasse toch niet slechts uit het nul-element bestaan?

    Het heeft te maken met de definitie van de equivalentieklasse; ik snap volgens mij niet helemaal waarom G/G alleen het element {0} bevat in het algemeen.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 29-07-2008 12:58:19 ]
  • pi_60417789
    quote:
    Op dinsdag 29 juli 2008 12:35 schreef Haushofer het volgende:
    Hey, ik heb een homologie vraagje uit "geometry, topology and physics" van Nakahara. Ben nog niet zo bekend met deze stof, dus de vraag zal vrij elementair zijn denk ik.

    Even de definities op een rijtje, waarbij alles over een simplicial complex K is gedefinieerd:

  • Br = Im dr+1
  • Zr = Ker dr
  • Hr = { [z] | z in Zr }

    de equivalentieklasse [z] wordt gedefinieerd door z-z' in Br.

    Dus zoals ik het begrijp bestaat de homologiegroep Hr uit alle cycles die zelf geen boundary hebben, en onderling een boundary verschillen; (z-z') in Ker dr en (z-z') = du voor u in Cr+1.

    Nou het voorbeeldje. We nemen

    K= { p0, p1, p 2, (p0p1),(p1p2), (p2p0), (p0p1p2) }

    en willen H1(K) uitrekenen. Wat ik begrijp is dat Z1(K) isomorf is met B1(K), maar ik begrijp niet waarom daaruit volgt dat

    H1(K) = Z1(K) / B1(K) = {0}.

    Ik zou juist zeggen dat elk verschil tussen 2 elementen uit Z1 weer een grens oplevert en dus in B1 ligt. Dan kan de equivalentieklasse toch niet slechts uit het nul-element bestaan?

    Het heeft te maken met de definitie van de equivalentieklasse; ik snap volgens mij niet helemaal waarom G/G alleen het element {0} bevat in het algemeen.
  • Hr bestaat uit cykels (en cykels hebben per definitie rand gelijk aan 0), waarbij je 2 cykels als equivalent beschouwt wanneer hun verschil de rand is van een (r+1)-simplex (twee equivalente cykels worden ook wel homologe cykels genoemd).

    Als B1=Z1, dan is elke 1-cykel de rand is van een 2-simplex. Dat betekent dus dat elke cykel equivalent is met elke andere cykel.
    Met andere woorden, op equivalentie na is er maar 1 cykel, dus is H[sub]1[sub]=0.

    In het algemeen is G/G inderdaad triviaal omdat modulo G alle elementen van G equivalent zijn met elkaar, dus is er maar 1 equivalentieklasse: heel G.
    pi_60419090
    quote:
    Op dinsdag 29 juli 2008 13:13 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Hr bestaat uit cykels (en cykels hebben per definitie rand gelijk aan 0), waarbij je 2 cykels als equivalent beschouwt wanneer hun verschil de rand is van een (r+1)-simplex (twee equivalente cykels worden ook wel homologe cykels genoemd).

    Als B1=Z1, dan is elke 1-cykel de rand van een 2-simplex. Dat betekent dus dat elke cykel equivalent is met elke andere cykel.
    Met andere woorden, op equivalentie na is er maar 1 cykel, dus is H[sub]1[sub]=0.

    In het algemeen is G/G inderdaad triviaal omdat modulo G alle elementen van G equivalent zijn met elkaar, dus is er maar 1 equivalentieklasse: heel G.
    Ja inderdaad, ik zie het! Dank je wel Ik kom waarschijnlijk binnenkort nog wel met wat vragen
    pi_60419304
    Ik zit nog steeds te zweten met groepentheorie.

    Zij G weer de ondergroep van S7 voortgebracht door a = (1 2 3 4 5 6 7) en b = (1 2 4)(3 6 5). Ik moet de dimensies van de irreducibele presentaties van G bepalen, maar ik kom niet verder dan de triviale representatie van dimensie 1. Waarschijnlijk moet ik hiervoor naar de conjugatieklassen van G kijken, maar ik heb nog steeds geen idee hoe ik die kan bepalen. Iemand een idee?
    pi_60419746
    Het bepalen van de irreducibele representaties van zo'n groep is in het algemeen niet iets wat je in 2 regels opschrijft. Je moet een beetje kijken naar hoe de groep in elkaar zit.
    Wat is de orde van de groep? De som van de kwadraten van de dimensies van de irr. reps. is gelijk aan de orde van de groep en die dimensies moeten alle de orde van de groep delen. Dat legt al een hoop beperkingen op de dimensies op.
    Wat voor abelse ondergroepen heeft-ie? Je kunt dan representaties van die ondergroepen induceren.
    Wat is z'n commutator ondergroep? De irreducibele representaties van G/[G,G] zijn de 1-dimensionale representaties van G.
    Het is vaak handiger om met karakters te werken ipv direct met representaties, mbv orthogonaliteitsrelaties en zo. Ook weet je dat het product van een 1-dimensionaal karakter met een willekeurig irreducibel karakter ook weer een irreducibel karakter is.

    [ Bericht 1% gewijzigd door thabit op 29-07-2008 17:23:47 ]
    pi_60423286
    Extra tip: reken bab-1 eens uit.

    Edit: ik lees nu pas dat je alleen de dimensies van de irr. reps. hoeft te bepalen, niet de representaties zelf. Dan moet je er met bovenstaande tip helemaal snel uit kunnen komen. .
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_60424411
    Ik ben er uit. Bedankt!
    pi_60425879
    quote:
    Op dinsdag 29 juli 2008 17:19 schreef thabit het volgende:
    Extra tip: reken bab-1 eens uit.

    Edit: ik lees nu pas dat je alleen de dimensies van de irr. reps. hoeft te bepalen, niet de representaties zelf. Dan moet je er met bovenstaande tip helemaal snel uit kunnen komen. .
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Ik ken veel te weinig representatietheorie. Waarom moeten die dimensies ook delers zijn van de orde?
    pi_60426845
    quote:
    Op dinsdag 29 juli 2008 19:26 schreef zuiderbuur het volgende:

    [..]

    Ik ken veel te weinig representatietheorie. Waarom moeten die dimensies ook delers zijn van de orde?
    Ik ken het bewijs daarvan niet uit m'n hoofd. Is voor zover ik weet helemaal geen eenvoudige stelling. Maar dat zijn wel van die dingen die je leert als je een vak over representaties van eindige groepen volgt. .
    pi_60429557
    quote:
    Op dinsdag 29 juli 2008 20:05 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Ik ken het bewijs daarvan niet uit m'n hoofd. Is voor zover ik weet helemaal geen eenvoudige stelling. Maar dat zijn wel van die dingen die je leert als je een vak over representaties van eindige groepen volgt. .
    Morgen eens snel spieken in een boek over Representation Theory.
    pi_60460888
    Stel ik heb intervalvariabele A en ratiovariabele B, ik gebruik Spearman's Rho om de correlatie tussen beide te berekenen met SPSS. De gevonde waarde is 0.83 en de bijbehorende significantie 0.003 op het 1% level.

    Kan iemand in 1 zin uitleggen wat die significantiewaarde zegt over de correlatie, hoe interpreteer je dat?
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
      donderdag 31 juli 2008 @ 11:44:25 #272
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_60463256
    Dat laatste stukje staat er erg ongelukkig, beter is "De geschatte waarde is 0,83 en ik wil met significantieniveau 0,01 toetsen of dat ongelijk is aan 0. De daarbij gevonden p-waarde is 0.003"
    Je wilt toetsen met een significantieniveau van 1% en je krijgt een p-waarde van 0.003. Omdat de p-waarde kleiner is dan het significantieniveau, verwerp je H0.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_60508181
    Laat An de verzameling zijn van positieve integers deelbaar door n. Wat is de unie van alle An en de intersectie van alle An ( n = 2,3,4...)?

    Ik heb zo'n vermoeden dat die eerste de natuurlijke verzameling minus 0 en 1 is, en de tweede de lege verzameling. Maar hoe bewijs je dat concreet?
      zaterdag 2 augustus 2008 @ 14:09:26 #274
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_60508462
    Voor de vereniging: een natuurlijk getal n (>1) zit in de vereniging omdat het in An zit.
    Voor de doorsnede: een natuurlijk getal n (>0, voor zover jij 0 als een natuurlijk getal ziet) zit niet in de doorsnede omdat het niet in An+1 zit.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_60508758
    quote:
    Op zaterdag 2 augustus 2008 14:09 schreef GlowMouse het volgende:
    Voor de vereniging: een natuurlijk getal n (>1) zit in de vereniging omdat het in An zit.
    Ok., dat had ik dus ook
    quote:
    Voor de doorsnede: een natuurlijk getal n (>0, voor zover jij 0 als een natuurlijk getal ziet) zit niet in de doorsnede omdat het niet in An+1 zit.
    Dat klopt niet. Een getal wat in A2 zit kan ook in A3 zitten, bijvoorbeeld 6. En een getal wat in An zit, kan ook in An+2 zitten. Ik snap natuurlijk wel dat 6 niet in A7 zit, maar hoe bewijs je concreet dat deze intersectie daadwerkelijk de nulverzameling is?
      zaterdag 2 augustus 2008 @ 14:37:47 #276
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_60508845
    Ik snap je tegenargument niet. 6 zit niet in de doorsnede van A2, A3 en A7.

    Wil je het helemaal rond hebben dan voeg je een triviaal stukje toe: het is duidelijk dat in de intersectie alleen even getallen groter dan 0 zitten vanwege A2. Maar ieder van die getallen kan niet in de intersectie zitten vanwege eerdergenoemd argument.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_60509545
    Ik zie het inderdaad, ik was in de war met de intersectie. Dank je wel!
    pi_60512038
    Ik heb een vraag over natuurkunde.

    Een voorwerp valt van een hoge toren en bereikt in 8 sec. de grond. De beginsnelheid is 0 m/s.
    Welke afstand legt het voorwerp af in de laatste seconde van zijn val?
    Dit kan ik namelijk niet met deze formule: vt = vo t + ½gt˛ te weten komen, of het antwoordboekje klopt niet (A)
    ik doe wat ik wil dus als het je niet aanstaat heb je lekker dikke pech pipoo
      zaterdag 2 augustus 2008 @ 17:39:54 #279
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_60512050
    Dat kan je wel Je kunt namelijk bepalen hoever hij gevallen is na 7 en na 8 seconden.

    Oh, en aan de linkerkant moet xt staan.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_60512075
    oja wat stom van me! dankje
    ik doe wat ik wil dus als het je niet aanstaat heb je lekker dikke pech pipoo
    pi_60512490
    Oke ik zit raar genoeg vast met een vergelijking die hier in me niet uitleggende wiskunde boek. Ik heb hem voorheen gesnapt, maar nu komt het er niet in...

    Gaat om vergelijkingen van een vlak (met vectoren)

    Vlak V:
    1
    2
    3
    (x1)   (1)   (-2)    (1)
    (x2) = (0)+ L(1) + Mu(-1)
    (x3)   (-1)  (1)     (3)

    Eerste twee vergelijkingen op naar L & Mu:
    x1 = 1-2L + mu
    x2 = L - mu
    ofwel:
    L=1-x1-x2
    mu=1-x1-2x2

    Vervolgens komt dat neer op:
    V: x3 = -1+(1-x1-x2) + 3(1-x1-2x2)
    en dan wordt er beweerd dat ook:
    V: 4x1 + 7x2 + x3 = 3

    en daar! val ik dus overheen, ik kom op geen mogelijkheid meer op die 4/7/etc. Ik kan wel zien dat bv ik -7L kan krijgen, maar hoe ik deze laatste V vergelijking krijg... Ik zou het echt niet meer weten. In me boek staat gewoon doodleuk "ofwel V: 4x1' etc. Nergens hoe je eraan komt. Op internet kan ik ook al niets soortgelijks vinden :/
      zaterdag 2 augustus 2008 @ 18:12:48 #282
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_60512561
    x3 = -1+(1-x1-x2) + 3(1-x1-2x2)

    Werk daarvan de haakjes eens weg
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_60513971
    x3 = -x1 -x2 + 3 -3x1 -6x2
    x3 = 3 -4x1 -7x2

    dat lijkt er al meer op idd. Ik zat de hele tijd die x1 en x2 weer in te vullen, maar dat gaat natuurlijk niet werken als je ze door L/Mu weer vervangt...

    Als ik dan dus vervolgens dit doe:
    x3 = 3 -4x1 -7x2
    -3 = -4x1 -7x2 -x3 (-3 beide kanten & -x3 beide kanten)
    3 = 4x1 + 7x2 + x3 (* -1 beide kanten)
    kom ik idd op het antwoord.

    Lijkt me wel dat dit klopt

    Hartstikke bedankt! Hopelijk blijf ik realiseren gewoon bij zo'n V: x* = (), (), etc. combinatie de haakjes gewoon weg moet werken.
    pi_60547459
    Vraag:
    Als iets een kans heeft van 0.02% om te gebeuren, hoeveel pogingen heb je dan nodig om het 100% zeker te laten gebeuren?
      maandag 4 augustus 2008 @ 12:58:48 #285
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_60547471
    Oneindig veel, en dan nog weet je nog maar bijna zeker en niet zeker (leesvoer).
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 4 augustus 2008 @ 13:15:52 #286
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_60547921
    Andere vraag: heeft iemand enig idee waarom zo'n grafiek een verticaal stuk kan hebben?

    Langs de horizontale as staat g, dat staat erbij maar valt net buiten het plaatje.

    edit: het lijkt de verzameling { (f(x),g(x)) | x in [0,10] } te zijn. Gekke manier van tekenen, of niet?

    [ Bericht 18% gewijzigd door GlowMouse op 04-08-2008 13:26:03 ]
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_60547954
    Nee, ik heb geen idee.
    pi_60553455
    http://www.olvwiskunde.nl/Ngnt4/Hfdstk2/index.html
    opgave 62 functie g(x) en g'(x)

    zou iemand mij dit kunnen uitleggen:

    -2/x^3 - 12/x^5 = -2x^2 - 12 / x^5

    dankuwel
      maandag 4 augustus 2008 @ 17:24:00 #289
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_60553632
    Bedoel je soms -2/x^3 - 12/x^5 = (-2x^2 - 12) / x^5 ?
    Je weet dat -2/x^3 = -2x˛ / x^5?
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 4 augustus 2008 @ 17:55:51 #291
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_60554274
    Zoiets begreep ik al ja. Maar -2x^2 - 12 / x^5 is ongelijk aan (-2x^2 - 12) / x^5, vandaar de initiele verwarring. Lees ook de rest van mijn post.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_60555527
    ah nu zie ik het, bedankt! die schrijver is ook zo lui om een extra tussenstap erbij te zetten
    pi_60581427
    zonder rekenmachine laten zien dat 641 deelt 232+1. Hoe gaat daT?
    Zelf dacht ik aan binair-stelsel en dan gewoon delen. Is dat slim?ik heb t nooit gedaan.
    verlegen :)
    pi_60581548
    641 = 640+1 = 5*27+1. Dus modulo 641 hebben we
    232 = (27)4*24 = (-1/5)4*24 = 16/625 = 16/-16 = -1.
    pi_60587956
    Oh zo kon het ook inderdaad. Ik zat te oefenen met een aantal opgaven uit een 'boek' PSS om een beetje getaltheorie op te krikken bij mij nu dat ik toch vakantie heb. Bedankt!
    verlegen :)
      woensdag 6 augustus 2008 @ 11:18:11 #296
    38856 Willaaam
    De enige echte!
    pi_60596084
    Ik ben wat aan het oefenen en ik kom hier echt niet uit...

    X^2 - (X+1)^2 = (X+3)^2
    Dat wordt:
    X^2 - (X+1)(X+1) = (X+3)(X+3)
    Dat wordt dan weer
    X^2 - (X^2 + 2x +1) = X^2+6x+9

    Tot zover denk ik dat ik hem goed heb, ik weet nu alleen niet wat ik moet met het eerste stuk, dat heeft niemand me ooit uitgelegd, haha. Dus X^2 - (X^2 + 2x + 1). Hoe haal ik dit buiten haakjes?

    [edit] Al opgelost... vermenigvuldigen met -1... kuch [/edit]

    [ Bericht 6% gewijzigd door Willaaam op 06-08-2008 12:05:52 ]
    Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')