abonnement Unibet Coolblue
  maandag 29 september 2008 @ 14:54:01 #126
217051 Brons_Juweel
I'm not going home.
pi_61996818
Die link doet het niet.
Gangstarr
pi_61998351
quote:
Op maandag 29 september 2008 14:54 schreef Brons_Juweel het volgende:
Die link doet het niet.
Jouw Google is zeker ook kapot
I will take the sun in my mouth
pi_61998445
quote:
Op zondag 28 september 2008 21:50 schreef Sharkdoggie het volgende:
O ja benensink.nl misschien heb je er wat aan.
Die man is gek! En de UL zal er ook niet heel blij mee zijn. Maar ik wel! Dat stukje wetenschapsleer zou mij heel erg kunnen helpen..
Dankjewel voor het posten van de link!
I will take the sun in my mouth
  maandag 29 september 2008 @ 16:17:38 #129
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_61999158
quote:
Op maandag 29 september 2008 14:54 schreef Brons_Juweel het volgende:
Die link doet het niet.
Moet je ff zoeken op tentamenbank.nl > UVA > etc
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_62083139
Hallo allemaal!

Momenteel zit ik in het tweede jaar van de Hbo-opleiding MWD (maatschappelijk werk en dienstverlening). Vorig jaar heb ik mij propedeuse gehaald. Tot een paar dagen geleden dacht ik dat ik met het diploma MWD een jaar studieverkorting zou krijgen op Psychologie, op de universiteit. Ondertussen ben ik erachter dat dit helemaal niet zo is..

Om nu toch geen jaar studievertraging op te lopen ben ik van plan mijn propedeuse verspreid over drie jaar te halen zodat ik na mijn MWD door kan stromen naar het tweede jaar van psychologie. Ik woon in Rotterdam maar ben van plan dit op de UvA te doen aangezien de deeltijdopleiding psychologie daar geen verplichte werkgroepen heeft (ik zit natuurlijk ook met mijn MWD-rooster..). Ik ben dus van plan met heeeel veel zelfstudie toch mijn punten bij elkaar te 'sprokkelen'.

Zij hier toevallig psychologie studenten van de UvA? Ik zou graag wat meer informatie willen over de studie, ervaringen ed. Daarnaast nog wat concrete vragen:
- Kun je met je propedeuse psychologie van de UvA ook op andere universiteiten op het tweede jaar instromen?
- Kun je hoorcollege's via internet bekijken?
- Hoe was de toets van inleiding in de psychologie vergeleken met de stof?
- Is het te doen qua leren?
- Kun je ergens aantekeningen van college's en/of samenvattingen van boeken kopen/krijgen?
- Ik heb wiskunde A1 op Havo-niveau, wat raden julle mij aan qua voorbereiding op statistiek?

Ik weet dat het een erg optimistisch plan is: mn propedeuse in principe op 'eigen houtje' halen met weinig college's en naast een Hbo-studie. Ik wil gewoon ontzettend graag en absoluut bereid er veel voor te doen. In drie jaar moet het denk ik ook wel te doen zijn.

Alle tips, ervaringen, wat dan ook, zijn welkom!!
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 14:43:26 #131
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_62127379
Ik vraag me eigenlijk vooral af: heeft de UvA wel psychologie in deeltijd? Aangezien dat bij veel andere universiteiten niet het geval is iig.
pi_62132739
Op de UvA bieden ze wel psychologie in deeltijd aan. Maar ik zit er nu toch over te denken om mn propedeuse toch in Leiden te gaan doen. Ik weet dat ze daar ook deeltijd psychologie hebben, ik weet alleen niet of ze daar verplichte werkgroepen / practica hebben. Aankomende dinsdag heb ik een gesprek met een studieadviseur in Leiden over de mogelijkheden daar, de maandag erop een gesprek in A'dam. Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden. Hoop enorm op Leiden omdat dat 'maar' 50 minuten reizen is. Dan zou ik in ieder geval makkelijker college's kunnen volgen.

Waar ik wel een beetje mee in mijn maag zit is het feit dat bekant alle literatuur in het Engels is. Heb op de Havo Engels wel afgesloten met een 8 maar dat zegt vrees ik niet zoveel.. :/
pi_62133179
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Skadi het volgende:
Op de UvA bieden ze wel psychologie in deeltijd aan. Maar ik zit er nu toch over te denken om mn propedeuse toch in Leiden te gaan doen. Ik weet dat ze daar ook deeltijd psychologie hebben, ik weet alleen niet of ze daar verplichte werkgroepen / practica hebben. Aankomende dinsdag heb ik een gesprek met een studieadviseur in Leiden over de mogelijkheden daar, de maandag erop een gesprek in A'dam. Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden. Hoop enorm op Leiden omdat dat 'maar' 50 minuten reizen is. Dan zou ik in ieder geval makkelijker college's kunnen volgen.

Waar ik wel een beetje mee in mijn maag zit is het feit dat bekant alle literatuur in het Engels is. Heb op de Havo Engels wel afgesloten met een 8 maar dat zegt vrees ik niet zoveel.. :/
Vriendin van me heeft havo gedaan en daarna ergotherapie afgerond, en is nu weer naar de uni gegaan. Ze heeft dus 4 jaar lang geen wiskunde en Engels enzo gehad, dus ze had er in het begin erg veel moeite mee. Aan het eind van het eerste jaar las ze echter op een redelijk tempo de Engelse boeken door zonder al teveel problemen. Ze houdt nog wel d'r woordenboek er af en toe bij maar beduidend minder.

Als je er maar veel mee bezig bent, dan wordt het steeds makkelijker. Ff doorzetten dus. En misschien valt het wel mee bij jou en zit je er zo weer in.
pi_62261137
Ik heb net mijn eerste boek binnen: Psychology van P. Gray! Het lijkt me te doen. Er staan plaatjes in en het zijn niet al te lange teksten (iets waar ik nu erg blij mee ben, lijkt me een goed boek om mee te beginnen. ) Over twee weken zijn er al twee toetsen: inleiding in de psychologie en geschiedenis van de psychologie. Ik ga ze natuurlijk niet halen.. Wel ben ik van plan nog te doen wat ik kan (aan voorbereiding) en te kijken wat ik kan verwachten en of mijn manier van studeren een beetje goed is. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten. Op het Hbo volstaat het lezen van het boek en het doornemen van een samenvatting. Ben dus erg benieuwd wat precies het verschil gaat zijn.

Zijn er hier toevallig eerstejaars-psychologie studenten? Misschien zelfs die de studie in Leiden volgen? Hoe bereiden jullie je voor? (naast dat je natuurlijk al een heel kwartaal met de stof in de weer bent..) Heb je veel aan de colleges? (ik ben van plan volgende week nog naar de laatste twee colleges te gaan, spannend. ^^ Waar zijn de beste samenvattingen te vinden? (lijkt me een erg goede aanvulling op de boeken..)

Pff, ik vind het allemaal behoorlijk spannend moet ik zeggen. Begin, nu het er op aan begint te komen, ook enorm aan mezelf te twijfelen.. Maar ach, heb niks te verliezen. In januari start ik met een cursus wiskunde aangezien ik slechts wiskunde A1 op Havo niveau heb. Verder wacht ik af of er nog plek is in een werkgroep voor Persoonlijkheids, klinische en gezondheidspsychologie.

Ben benieuwd naar reacties!!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:23:06 #135
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_62261300
Wat zijn jullie (als psychologiestudenten) toekomstplannen qua loopbaan als je de studie hebt afgerond?
Primum non nocere
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:26:26 #136
128457 supkaa
Geölte Blitz
pi_62261392
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:17 schreef Skadi het volgende:
Ik heb net mijn eerste boek binnen: Psychology van P. Gray! Het lijkt me te doen. Er staan plaatjes in en het zijn niet al te lange teksten (iets waar ik nu erg blij mee ben, lijkt me een goed boek om mee te beginnen. ) Over twee weken zijn er al twee toetsen: inleiding in de psychologie en geschiedenis van de psychologie. Ik ga ze natuurlijk niet halen.. Wel ben ik van plan nog te doen wat ik kan (aan voorbereiding) en te kijken wat ik kan verwachten en of mijn manier van studeren een beetje goed is. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten. Op het Hbo volstaat het lezen van het boek en het doornemen van een samenvatting. Ben dus erg benieuwd wat precies het verschil gaat zijn.

Zijn er hier toevallig eerstejaars-psychologie studenten? Misschien zelfs die de studie in Leiden volgen? Hoe bereiden jullie je voor? (naast dat je natuurlijk al een heel kwartaal met de stof in de weer bent..) Heb je veel aan de colleges? (ik ben van plan volgende week nog naar de laatste twee colleges te gaan, spannend. ^^ Waar zijn de beste samenvattingen te vinden? (lijkt me een erg goede aanvulling op de boeken..)

Pff, ik vind het allemaal behoorlijk spannend moet ik zeggen. Begin, nu het er op aan begint te komen, ook enorm aan mezelf te twijfelen.. Maar ach, heb niks te verliezen. In januari start ik met een cursus wiskunde aangezien ik slechts wiskunde A1 op Havo niveau heb. Verder wacht ik af of er nog plek is in een werkgroep voor Persoonlijkheids, klinische en gezondheidspsychologie.

Ben benieuwd naar reacties!!
Ben ook eerstejaars (in Maastricht) en heb ook over 2 weken eerste toetsen *bibber* Heb dan sociaal gedrag en lichaan & gedrag. Ik denk dat ik vooral de aantekeningen van de onderwijsgroepen leer, voor de rest neem ik relevante hoofdstukken in het boek door en lees ik de e-readers een paar keer. Voor de rest weet ik niet hoe ik me anders zou moeten voorbereiden en eigenlijk gaat iedereen die ik ken het ook zo doen. Ik moet wel echt een gaan beginnen vandaag

Maar ik heb zo'n gevoel dat ik het meeste toch al aardig ken dankzij de onderwijsgroepen. En ik vind de colleges wel handig, dan weet je ook wat preciezer wat je nou moet kennen en als je iets niet snapt wordt dat in het college meestal wel duidelik
pi_62264413
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:23 schreef Florian_ het volgende:
Wat zijn jullie (als psychologiestudenten) toekomstplannen qua loopbaan als je de studie hebt afgerond?
Ik hoop een baan te vinden .
pi_62266156
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:23 schreef Florian_ het volgende:
Wat zijn jullie (als psychologiestudenten) toekomstplannen qua loopbaan als je de studie hebt afgerond?
Ik hoop onderzoek te kunnen gaan doen bij een universiteit, anders een marketingbureau of iets dergelijks.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:48:56 #139
231003 Muki
I will kick your ass.
pi_62266417
Is hier iemand die een overstap heeft gemaakt met een HBO-P...
Want ik wil namelijk een jaartje HBO doen en daarna psychologie doen op WO niveau...
ik heb wiskunde B ( vdiegene die de nieuwe 2e fase niet hebben meegekregen, da's dus wiskunde B1).

Is de overstap groot? ( Ik heb veel discipline en haal 8en met een klein beetje moeite op t Havo & veel stof leren is ook geen probleem)..

=/ Ik wil me dan in Utrecht aanmelden, maar ben bang dat ik uitgeloot word want daar melden zich heel veel mensen aan... Dus wil me daarom misschien in Leiden inschrijven, maar het lijkt me zo'n rotstad =/!
Weet ook niet of je bij de inloting op basis van je Havo-examencijfers word ingedeeld of dan je cijfers van je 1e jaar HBO..

iemand hellup!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:16:31 #140
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_62267029
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:35 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik hoop onderzoek te kunnen gaan doen bij een universiteit, anders een marketingbureau of iets dergelijks.
Ik loop momenteel stage bij een marketingbureau, maar wat verwacht je daar precies te gaan doen dan? Het is vooral teksten schrijven (persberichten, nieuwsberichten etc) en marketing- en communicatieplannen maken. Ik doe de stage omdat ik 3e jaars HBO Marketing & Communicatiestudent ben. Psychologie lijkt me een toffe studie, maar ik vrees er een beetje voor dat je er niet zoveel mee kunt. (qua aanbod in banen etc).
Primum non nocere
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:18:01 #141
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_62267065
En Muki, met google kun je vaak al veel vinden

http://www.studereninleid(...)gie/toelatingseisen/

Leiden lijkt me juist erg tof, ik wil het liefst in deze stad gaan studeren.
Primum non nocere
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:26:59 #142
231003 Muki
I will kick your ass.
pi_62270866
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:18 schreef Florian_ het volgende:
En Muki, met google kun je vaak al veel vinden

http://www.studereninleid(...)gie/toelatingseisen/

Leiden lijkt me juist erg tof, ik wil het liefst in deze stad gaan studeren.
Ja ja heb het gelezen, in Leiden word je wel een plaats gegarandeerd als je je voor 15 mei aanmeldt...
en in Utrecht word je meteen in klasse C geplaatst :/... Denk niet dat ik echt kans maak dan, maar ik kan het proberen en me daarna als ik word afgewezen in Leiden proberen aan te melden, want er is een wachtlijst ofzo.. bleh.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:29:12 #143
231003 Muki
I will kick your ass.
pi_62270930
Leiden lijkt me stom..
pi_62270946
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:16 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Ik loop momenteel stage bij een marketingbureau, maar wat verwacht je daar precies te gaan doen dan? Het is vooral teksten schrijven (persberichten, nieuwsberichten etc) en marketing- en communicatieplannen maken. Ik doe de stage omdat ik 3e jaars HBO Marketing & Communicatiestudent ben. Psychologie lijkt me een toffe studie, maar ik vrees er een beetje voor dat je er niet zoveel mee kunt. (qua aanbod in banen etc).
Nou ja ik weet het nog niet zo goed, maar op dit moment vind ik onderzoek gewoon erg leuk, en voor zover ik weet kun je bij reclame / marketing bureau's wel banen vinden waarin je vooral onderzoek doet (doelgroep / effect etc.)

Maar om eerlijk te zijn doe ik geen psychologie om een baan te vinden, maar vooral omdat ik het leuk vind.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_62281069
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:48 schreef Muki het volgende:
Is hier iemand die een overstap heeft gemaakt met een HBO-P...
Want ik wil namelijk een jaartje HBO doen en daarna psychologie doen op WO niveau...
ik heb wiskunde B ( vdiegene die de nieuwe 2e fase niet hebben meegekregen, da's dus wiskunde B1).

Is de overstap groot? ( Ik heb veel discipline en haal 8en met een klein beetje moeite op t Havo & veel stof leren is ook geen probleem)..

=/ Ik wil me dan in Utrecht aanmelden, maar ben bang dat ik uitgeloot word want daar melden zich heel veel mensen aan... Dus wil me daarom misschien in Leiden inschrijven, maar het lijkt me zo'n rotstad =/!
Weet ook niet of je bij de inloting op basis van je Havo-examencijfers word ingedeeld of dan je cijfers van je 1e jaar HBO..

iemand hellup!

Ik kom ook van de HAVO, die ik net heb gehaald. Ik heb toen m'n propedeuse gehaald op de Pabo ( ) en nu studeer ik psychologie in Leiden. Als jij echt zonder moeite achten haalt, moet je het aankunnen. Ik moet superhard werken voor mijn studie, maar uiteindelijk kom ik er wel. En Leiden is inderdaad niet leuk. Daarom woon, werk en leef ik gewoon in Delft
Oh, in de zomer voordat ik aan psychologie begon heb ik Utrecht aan het Boswel mijn wiskunde A1 gedaan.
En iemand met een propedeuse wordt toch in klasse B geplaatst? Ik tenminste wel, en toen ik met psychologie begon was ik ingeloot.
I will take the sun in my mouth
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:30:54 #146
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_62281182
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:25 schreef warrel het volgende:

[..]

Leiden is inderdaad niet leuk. Daarom woon, werk en leef ik gewoon in Delft
Waarom is Leiden niet tof? Mij lijkt het juist wel een leuke stad? (ben er nog niet heel veel geweest, dus ik weet er niet superveel vanaf). Hoe is het qua uitgaan & studentenverenigingen? En hoever is het reizen vanaf Delft? Graag info, want ik moet m'n keuze voor een stad binnenkort gaan maken
Primum non nocere
pi_62281519
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:30 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Waarom is Leiden niet tof? Mij lijkt het juist wel een leuke stad? (ben er nog niet heel veel geweest, dus ik weet er niet superveel vanaf). Hoe is het qua uitgaan & studentenverenigingen? En hoever is het reizen vanaf Delft? Graag info, want ik moet m'n keuze voor een stad binnenkort gaan maken
Tsjaahh.. Je kan in Leiden gezellig met 14-16 jarige meisjes dansen in InCasa
Ik weet niet zo goed wat ik tegen Leiden heb, maar ik vind de vibe niet zo tof Delft is zo gezellig, en Leiden vind ik gewoon net-niet. Leiden verpaupert zijn mooie geveltjes, gaat een tram door de Hooigracht gooien. Maar ik ben ook niet al te enthousiast over bepaalde delen van Delft hoor
En er is ook weer een heleboel ook leuk aan Leiden hoor. Maar ik vind het heel fijn om mijn studie een beetje apart te hebben van de rest. Dit omdat het studeren voor mij vaak heel erg stressvol is en ik wil gewoon écht thuiskomen.

Het zijn voor mij gewoon gevoelsdingen Ga gewoon eens naar de open dag en hobbel dan even door de stad. 20 min in de trein, en je kan even door Delft hobbelen en dan voel je zelf wel welke stad je het leukst vindt
I will take the sun in my mouth
pi_62288690
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:29 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Nou ja ik weet het nog niet zo goed, maar op dit moment vind ik onderzoek gewoon erg leuk, en voor zover ik weet kun je bij reclame / marketing bureau's wel banen vinden waarin je vooral onderzoek doet (doelgroep / effect etc.)

Maar om eerlijk te zijn doe ik geen psychologie om een baan te vinden, maar vooral omdat ik het leuk vind.
Heb je al een andere studie afgerond dan? Heb je een rijke vriend? Of hoe ben je anders van plan om later de kost te verdienen ?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er wel voorstander van dat mensen een studie moeten doen die ze leuk vinden maar voor een klein deel doe je toch een studie om later een baan te vinden lijkt me.

En qua dat punt heb ik bij psychologie nog weleens het gevoel dat het straks echt moeilijk wordt.. Vooral omdat je voor jezelf toch wel een paar 'eisen' hebt voor een leuke baan en zoveel banen zijn er niet geloof ik .
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 20:47:29 #149
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_62296733
Heb voor Psychologie op de HHS gezeten en "studeren" in Den Haag is gewoon niet te vergelijken met studeren in Leiden. Het hele studentenleven heb ik pas Leiden te pakken gehad. Zelf woon ik niet in Leiden, maar reis ik elke dag erheen (15 min. met de trein). Elke dag zit ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in Leiden, omdat ik het gewoon relaxed vind. Lessen spreid ik zoveel over de week, ook 's avonds, doe alles wat ik voor de studie moet doen in de faculteit, maar daartegenover staat dat ik alles op een erg rustig tempo doet. Veel pauzes (ook naar het centrum gaan), opdrachten doe ik op de dag dat ik ze moet inleveren (want dan kom ik vroeg en heb ik me ingeschreven voor late werkgroepen), lees alles in de bieb en tussen alles door vooral veel socializen.

Veel mensen van de studie zie ik ook buiten de studie om. Het zijn ook de mensen waarmee ik niet alleen drink en naar feesten ga in Leiden, maar ook naar de film ga, uiteten, pretparken aandoe, citytrips doe in de vakanties, zelfs surprise met sinterklaas daarnaast ook nog eens studieverenigingsgerichte activiteiten doe. Zelf ga ik naar zo beetje alle studievereningingsactiviteiten zowel educatieve als sociale, maar daardoor heb ik weer meer mensen leren kennen. Ben ook 3x naar het buitenland geweest afgelopen jaar door de studievereniging. Heb vaak genoeg dat ik tot 21.00 op de faculteit zit, maar daarna wat gaat drinken met mensen die les hebben gehad of meteen doorgaat naar een feest of een borrel. Vind het eigenlijk wel fijn dat mijn studie (en de mensen die ik daarvan ken en mee omga) verworven is met mijn privéleven. Kortom ik zit echt veel meer in Leiden dan nodig zou zijn voor mijn studies, maar dat zou ik nooit doen als ik Leiden niet fijn zou vinden om te studeren of dingen te doen als ik klaar ben met lessen. Het ligt echt aan je eigen instelling hoe je Leiden (en daarmee studie) wilt ervaren.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_62296868
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:16 schreef hetzusjevan het volgende:

[..]

Heb je al een andere studie afgerond dan? Heb je een rijke vriend? Of hoe ben je anders van plan om later de kost te verdienen ?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er wel voorstander van dat mensen een studie moeten doen die ze leuk vinden maar voor een klein deel doe je toch een studie om later een baan te vinden lijkt me.

En qua dat punt heb ik bij psychologie nog weleens het gevoel dat het straks echt moeilijk wordt.. Vooral omdat je voor jezelf toch wel een paar 'eisen' hebt voor een leuke baan en zoveel banen zijn er niet geloof ik .
Het is de bedoeling dat ik straks de researchmaster ga doen, en hopelijk heb ik dan een stapje voor op andere psychologie-afgestudeerden.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')