abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 mei 2008 @ 11:13:04 #1
208984 Ziggenmufter
In permanente staat
pi_58915072
quote:
elsevier.nl

De eindexamens zijn begonnen, en dat betekent het begin van een enorm lange vakantie voor al die scholieren. Met de gebruikelijke reeks weken in de zomer nemen ze geen genoegen; er moet nu eens écht worden uitgerust. Ik vind die zelfverwennerij een heel vreemde ontwikkeling en het kan ook heel anders.

Zo ging mijn vriendin K. met haar slimme en leergierige dochter een rondje maken langs een aantal Amerikaanse universiteiten. Die dochter is internationaal opgegroeid en wilde graag in de Verenigde Staten studeren.

Goed. Zo kwamen ze tijdens die reis op de prestigieuze universiteit van Princeton aan. Daar moesten ze op een gegeven moment met alle andere aspirant-studenten en hun ouders een voorstelrondje maken.

Influisteren
Halverwege dat rondje was een klein Koreaans meisje aan de beurt, van een jaar of 15, 16. Ze sprak gedecideerd dat ze haar hele leven al naar slechts één universiteit wilde en dat was Princeton.

Verder had ze een heel eenvoudige ambitie – hier moest ze zich even laten influisteren door haar ouders – ze wilde namelijk CEO worden. Wat ze zou gaan studeren om dat doel te bereiken, deed er helemaal niet toe. Zij wilde CEO worden, en mijn vriendin dacht niet dat haar ambities zich zouden beperken tot het runnen van een lief klein bedrijfje in dameskleding of zo.

Nee, een dikke vette multinational, daar ging het om. Dit meisje was bereid om daarvoor te werken, en hard ook. Elke dag, 24/7, tot heel laat en dan heel vroeg weer op. Niks geen uitgaan, vriendjes en dat soort dingen. Zo iemand wordt voortgestuwd door een bijna angstaanjagende ambitie.

Losbarsten
Er schijnen kostscholen te bestaan waar het aantal Koreanen aan quota is gebonden, anders zit binnen no time die hele kostschool vol met ambitieuze Aziaten. En dit zijn dan nog maar Koreanen. Je vraagt je af wat er gaat gebeuren als de Chinezen echt losbarsten.

Intussen zijn er in Nederland twee moeders die zich erg druk maken over het late sluitingsuur van café’s en het uitgaans- en overvloedige drankgedrag van hun kinderen. Leerlingen van het voortgezet onderwijs willen op school liefst alleen maar dingen doen die ‘leuk’ zijn, anders haken ze vrij snel af.

Zo hard als die Koreanen voor zichzelf zijn, zo soft zijn onze kinderen. Na tien minuten huiswerk maken moeten ze hoognodig een half uur uitrusten. Ze hebben de meivakantie nog niet gehad – twee weken totaal nietsdoen – of daar gaan ze alweer op ‘werk’week - één week totaal nietsdoen. Ze snakken naar de zomervakantie: tien weken nietsdoen, of misschien een klein, weinig eisend baantje zodat ze hun biertjes kunnen betalen.

Surfen
Zijn ze eindelijk klaar met dat heel inspannende onderwijs, dan is het tijd om er eens een jaartje op uit te trekken, lekker surfen in Australië of naar Latijns Amerika. Dat hebben ze dan wel verdiend, vinden ze zelf. Het kan nog erger: een 17-jarig meisje uit mijn vriendenkring doet niets op school, ze is er namelijk van overtuigd dat ze ‘rijk trouwt’.

Die kinderen hoeven niks, want waarvoor zouden ze hun best doen? Ze hebben alles al. Zo gaan ze het echt enorm verliezen van al die ijverige Koreanen en Chinezen – en dan India en het Oostblok nog.

Niemand lijkt zich daarover druk te maken. Maar voor je het weet, is dat Koreaanse meisje CEO van een bedrijf waar onze verwende Europese kindertjes hoogstens de telefoon opnemen.
Als oudgediende kan ik inderdaad beamen dat het grootste gedeelte van de hedendaagse jeugd totaal niks gewend is. Hard werken, weerstanden overwinnen, je mannetje staan ... het zijn totaal onbekende begrippen voor de bloem der natie.

Ik denk dat als de dienstplicht weer zou worden ingevoerd, de meeste jongeren in een staat van psychische nood zouden terechtkomen wanneer een instructie sergeant hen bevelen zou toesnauwen.

De toekomst van Nederland ziet er inderdaad gitzwart uit.
pi_58915129
Tegenwoordig is naar school gaan een synoniem voor Google.

De overheid laat op alle fronten het land failliet gaan. Ze zijn zelfs te beroerd om 16 en 17 jarigen een OV-jaarkaart te geven, ze sponsoren liever de corruptie en maken de mensen lui met ontwikkelingsgeld.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58915149
Misschien is het gebrek aan ambitie, maar ik hoef ook niet zo nodig 'later' 100 uur in de week te werken en geen tijd voor mezelf te hebben. Dan maar minder 'succesvol'.
Het mooi kotsende meisje.
pi_58915193
ben het er mee eens al vind ik de werkhouding van aziaten ook ziek.
zie ze hier op de uni wel eens van sochtends 9 tot 22.00 zitten, op het eind vallen ze in slaap op hun boeken.

wat mij vooral tegenstaat is idd de discipline.
ik bezit een uitermate goed stel hersenen, haal soms moeilijke tentamens met minimale inspanning waar anderen dagen voor blokken.
maar ik ben ook wel een beetje studie lui, heb nooit geleerd om ergens hard voor te hoeven werken en dat breekt me in de eindfase van mijn studie toch een beetje op.

het meest gruwelijke vind ik het niveau van mede studenten, ze zijn zo wereldvreemd, volgen kennelijk nooit nieuws of kunnen iets inoovatiefs bedenken....
  maandag 26 mei 2008 @ 11:19:20 #5
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_58915201
huh? werken?
pi_58915229
Hoeveel schuift dat baantje om de telefoon op te nemen?
pi_58915240
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:16 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Misschien is het gebrek aan ambitie, maar ik hoef ook niet zo nodig 'later' 100 uur in de week te werken en geen tijd voor mezelf te hebben. Dan maar minder 'succesvol'.
dat is ook een ander uiterste.
mijn ouders hadden werkweken van 100 uur per persoon, soms meer.
oke, ze zijn nu behoorlijk vermogend, maar de prijs die ze daarvoor betaald hebben is ook hoog.
als je 100 uur per week werkt dan leef je om te werken en dan zijn 40 jaar zo voorbij...

dan maar 60 uur werken of zo
  maandag 26 mei 2008 @ 11:21:39 #8
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_58915251
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:20 schreef HPoi het volgende:
Hoeveel schuift dat baantje om de telefoon op te nemen?
7,50 per uur netto.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_58915315
Generalisatie
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_58915324
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:13 schreef Ziggenmufter het volgende:

[..]

Als oudgediende kan ik inderdaad beamen dat het grootste gedeelte van de hedendaagse jeugd totaal niks gewend is. Hard werken, weerstanden overwinnen, je mannetje staan ... het zijn totaal onbekende begrippen voor de bloem der natie.

Ik denk dat als de dienstplicht weer zou worden ingevoerd, de meeste jongeren in een staat van psychische nood zouden terechtkomen wanneer een instructie sergeant hen bevelen zou toesnauwen.

De toekomst van Nederland ziet er inderdaad gitzwart uit.
Ik zie alleen maar stereotype gezeik. Is er ook nog ergens een feitelijke onderbouwing te vinden?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58915358
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:24 schreef Black-Death het volgende:
Generalisatie
Helaas, maar, de werkelijkheid???
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_58915359
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:21 schreef terrorjapie het volgende:

[..]

dat is ook een ander uiterste.mijn ouders hadden werkweken van 100 uur per persoon, soms meer.
oke, ze zijn nu behoorlijk vermogend, maar de prijs die ze daarvoor betaald hebben is ook hoog.
als je 100 uur per week werkt dan leef je om te werken en dan zijn 40 jaar zo voorbij...

dan maar 60 uur werken of zo
Als je kijkt naar het voorbeeld van dat Koreaanse meisje, dat koste wat kost CEO wil worden, is die 100 uur per week vast niet irreel.
Het is trouwens niet dat ik een echte lambal ben, maar mijn doel is iets doen wat ik leuk vind, niet - met de meeste moeite denkbaar - het hoogst haalbare. Anders zit je met een hoop geld (en veel stress) en heb je toch geen tijd om er iets mee te doen. Je ziet je familie en vrienden amper omdat je zoveel moet werken en je agenda zit barstensvol.
Nee dat hoeft niet van mij.
Het mooi kotsende meisje.
pi_58915382
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:25 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zie alleen maar stereotype gezeik. Is er ook nog ergens een feitelijke onderbouwing te vinden?

als 6e jaars student kan ik beamen dat de studenten steeds dommer worden.
pi_58915401
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:21 schreef LasTeR het volgende:

[..]

7,50 per uur netto.
Dan FOK! ik wel verder.
  maandag 26 mei 2008 @ 11:28:18 #15
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_58915415
Echt sicko's hier, ik zal nooit meer dan 40 uur werken per week in me leven, echt waar. Gewoon ware uitputtingsslag waar je later ook de gevolgen van zulk kennen zoals stoornissen, vergeetachtigheid, slapeloosheid etc.
Ik hoef later ook niet rijk te zijn, moet genoeg voor mezelf hebben en daarmee klaar. De kinderen mogen alles mooi zelf doen zoals ik heb gedaan.
*Hosselcopter*
  maandag 26 mei 2008 @ 11:32:07 #16
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_58915501
Ik denk dat wij ons in Nederland eindelijk niet meer hoeven te bewijzen. Uiteindelijk zoeken we allemaal naar geluk. De een vind dat in zijn werk. De ander vind dat bij een vrouw en weer een ander vind dat in een hobby die uit de klauwen groeit. Waarom zou je wetenschapper of CEO moeten willen zijn?
  maandag 26 mei 2008 @ 11:33:34 #17
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_58915530
boehoe, "de jeugd van tegenwoordig"

Het wordt echt eens tijd voor wat nieuws hoor, van de nozem generatie uit de jaren 50 zoe niks terrecht komen, de hippies uit de jaren 60 zouden niks presteren, de patat generatie en de generatie nix zouden het ook allemaal verkloten.
Allemaal totaal niet uitgekomen.

Er zijn in Nederland natuurlijk ook kinderen net zo gedreven als het koreaanse meisje uit het voorbeeld, net als dat je Korea ook de lokale breezer-slet equivalent hebt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 26 mei 2008 @ 11:33:58 #18
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58915535
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:19 schreef Het_Biertje het volgende:
huh? werken?
Dankzij de industriele revolutie, landbouwrevolutie en digitale revolutie kunnen we meer produceren in minder tijd, dus waarom zouden dan nog evenveel werken? Om nóg meer te produceren?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 26 mei 2008 @ 11:37:30 #19
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_58915597
Sowieso, mensen die werken
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  maandag 26 mei 2008 @ 11:41:43 #20
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_58915669
Waarom hard werken als je toch bijna alles aan de overheid moet geven aan belasting.
Ga echt niet harder werken om daardoor meer uitkeringstrekkers te voorzien van een uitkering.
pi_58915702
Ik denk dat die mentaliteit van de hedendaagse jeugd zich niet beperkt tot alleen het schoolbestaan, maar hun leven in het algemeen. Dat is ook niet zo gek. Er is hier een hoge welvaart, waardoor ze alles hebben/krijgen wat hun hartje begeert en waarvoor ze ook nog eens weinig moeite hoeven te doen. De weelde wordt ze als het ware in de schoot geworden en dat geldt voor alle lagen van de samenleving. Ik denk zelf niet dat daar zoveel aan verandert zo snel, totdat we de prijs daarvoor moeten betalen.

Aziaten zijn veel meer gedreven omdat ze leven in vaak onprettige omstandigheden en dat willen verbeteren. Wel valt het mij op dat aziaten over het algemeen nogal onzekere types zijn, die nogal over the top gaan in het bereiken van hun ambities, dus dat heeft er ook mee te maken.
pi_58915723
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:41 schreef HarryP het volgende:
Waarom hard werken als je toch bijna alles aan de overheid moet geven aan belasting.
Ga echt niet harder werken om daardoor meer uitkeringstrekkers te voorzien van een uitkering.
Als je in Nederland heel hard werkt en daardoor veel verdient, moet je wellicht meer belasting betalen, maar je kunt je echt wel heel wat permitteren hoor . Laten we niet doen alsof de rijken het slecht hebben hier.
pi_58915732
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:27 schreef terrorjapie het volgende:

[..]

als 6e jaars student kan ik beamen dat de studenten steeds dommer worden.
Als 6e jaars student zou je toch ook moeten weten dat jouw persoonlijke ervaring nou niet bepaald een objectieve graadmeter is voor een dergelijke claim. Er zijn natuurlijk wel wat problemen zoals bijvoorbeeld op het gebied van Nederlands en wiskunde. Die zijn m.i. echter eerder toe te schrijven aan de onderwijsvernieuwingen dan aan het feit dat studenten daadwerkelijk 'dommer' zouden worden. Daarnaast ging het ook om de 'stelling' in de OP dat jongeren luie flikkers zonder ambitie zijn. Dat beeld werd al door Aristoteles geschetst en zal ook wel continu blijven terugkomen, maar het is meestal niet veel meer dan nostalgisch geneuzel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 26 mei 2008 @ 11:56:29 #24
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_58915962
Leven om te werken is voor paupers. mijn doel in het leven is om , na afronding van mijn master, zo snel mogelijk financieel in staat te zijn om met 20-28 uur per week werken redelijk te kunnen leven. 40+ uur werken en CEO worden, kom op zeg, ik heb wel wat beters te doen.

Verder eens met Monolith, dit is niet meer dan het standaardgezeik over de jeugd van tegenwoordig. Voor de TS: jouw ouders zaten ook op jouw generatie te zeiken dat ze lui waren en niks konden, net zoals je opa en oma dat deden op de generatie van je ouders. En jij doet het nu ook op de generatie na jou. Ik juich dit stuk juist toe, het toont dat Nederlandse jeugd inziet dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan werken en studeren. Echt leven bijvoorbeeld. Leuk dat dat koreaanse meisje geen sociaal leven wilt, geen vriendjes, geen hobbies, maar ze mist echt zo gigantisch veel van wat het leven te bieden heeft.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 26 mei 2008 @ 12:00:37 #25
178990 Burghardt
Gent-Wevelgem
pi_58916053
Een opiniestuk is niet echt motiverend voor je stelling, TS.
Yeasayer - Wait for the Summer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')