abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Donald Duck held zondag 25 mei 2008 @ 16:47:54 #1
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_58901156
Wii Homebrew

Wat is homebrew?
Homebrew is niet-commercieële software van thuis-ontwikkelaars. Deze software is niet officieel ondersteund en uitgegeven door Nintendo. Het biedt iedereen die een leuk idee heeft en de programmeerkennis, de kans om software uit te brengen.
Het Homebrew Channel is zo'n stuk homebrew software dat zichzelf installeert als kanaal in het menu van je Wii. Als je dat kanaal start, krijg je een menu te zien vanuit waar je andere homebrew kunt starten.

Is het allemaal wel veilig?
Als je alle instructies goed volgt, zou er geen enkel risico moeten zijn. Maar zoals altijd, de verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij jezelf. Ik en velen anderen hebben het kanaal al geinstalleerd en nergens serieuze problemen gehad.
Het kanaal maakt bij installatie en draaien gebruik van een aantal fouten in de firmware van de Wii. Mocht Nintendo in toekomstige firmwares deze fouten aanpassen, dan is installatie en draaien van het kanaal wellicht niet meer mogelijk.
Lees voor de volledigheid de faq op de site van het homebrew channel.

Wat heb ik nodig?
- Een Wii - uiteraard
- SD-kaart (geen sdhc kaart, max. 2GB). Bij voorkeur geformateerd in fat16.
- Zelda Twilight Princess, Wii versie. (alleen tijdens installatie nodig, het spel even lenen van iemand kan dus ook)
- Twilight Hack (0.1alpha3a, of 0.1alpha3b als je SD kaart fat32 is)
- Homebrew Channel installer (het .elf bestand)
- Wat homebrew applicaties
- Voor sommige homebrew: een gamecubecontroller

Hoe werkt het?
De basis van alle Wii-homebrew is te vinden in Zelda Twilight Princess. In dat spel zit namelijk een fout (een 'exploit') die gebruikt wordt om eigen programma's te laten draaien. Het werkt heel simpel. Je laadt een aangepaste savegame die een te lange naam bevat voor de naam van het paard (Epona). Dit zorgt voor een stack buffer overflow, waarna de homebrew geladen kan worden.

Hoe installeer ik het homebrew kanaal?
Download de Twilight Hack (link bovenaan). En stel eerst eventueel je Zelda savegame veilig, want die gaat overschreven worden. Doe de SD kaart in het SD-slot van je Wii. Ga naar het instellingenmenu (de ronde Wii knop linksonder), Geheugenbeheer, Opgeslagen gevens, Wii. Zoek je Zeldasave, klik erop en dan op Kopieeren. Je Zelda savegame is nu gekopieerd naar de kaart. Stop de SD kaart nu in de kaartlezer van je computer. Ga naar de map \private\wii\title\RZDP op je SD-kaart en backup het DATA.BIN bestand ergens op je harde schijf en verwijder het bestand van de SD-kaart. Neem het rzdp0.bin bestand uit de zipfile van de Twilight Hack, hernoem het naar DATA.BIN en zet het in de \private\wii\title\RZDP map op de SD-kaart.
Open de zipfile van het homebrew channel. Pak het boot.elf (de rest is niet nodig) uit naar de root van je SD-kaart.
Doe de Wii aan en start Zelda. Laad de gehackte savegame. Loop nu naar de man toe en praat met hem, of loop achteruit weg. Beide situaties leiden ertoe dat de naam van het paard aangeroepen wordt, waarna de hack zijn werk kan doen en zal opstarten. Filmpje van het uitvoeren van de Twilight Hack
Je krijgt een scherm te zien met een disclaimer en de mogelijkheid om het proces nog af te breken. Als je doorgaat, zal de installatie starten en na een paar seconden voltooid zijn. De Wii zal dan opnieuw opstarten en het Homebrew Channel is de nieuwste aanwinst in je Wii menu. Klik erop om het te starten, net zoals dat bij alle andere kanalen gaat. Je kunt het boot.elf bestand verwijderen van je SD-kaart, dat is niet meer nodig. Ook kun je je savegame van Zelda terugzetten door het gebackupte DATA.BIN bestand terug te zetten.

Homebrew installeren
Alle homebrew die je op de SD-kaart wilt zetten, moet in een eigen submap komen van \apps en bestaan uit 3 bestanden: boot.elf, het hoofdbestand van de homebrew. Een icon.png (128x48), het plaatje waarmee de homebrew verschijnt in het menu en een meta.xml bestand waarin informatie staat zoals de versie, titel en beschrijving. Van veel homebrew zijn al complete zip-bestanden verschenen waarin deze bestanden goed zijn aangemaakt, zie de link bovenaan. Pak zo'n bestand uit en plaats in \apps op de SD-kaart. Hier is een voorbeeld van een goed geplaatst stukje homebrew:

Het homebrew channel gebruiken
Start het kanaal zoals je dat met alle andere kanalen ook doet, gewoon erop klikken dus. Het kanaal is compleet met bewegend logo en muziekje. Het laden zal maar even duren, waarna je in een menu terecht komt met de homebrew die het kanaal kan vinden. Met + en - kun je tussen pagina's wisselen. Klik op een van de stukjes software en een informatiescherm zal openen. Met Load start je de software.

Homebrew afsluiten
Nog lang niet alle homebrew bevat een nette manier om afgesloten te worden en terug te keren naar het homebrew kanaal of het wiimenu. Als er zo'n optie niet in het menu te vinden, moet je de wii uitzetten door een paar secondes lang de Power knop in te drukken.
Als je in het homebrew kanaal zit, druk je op de Home knop en kun je het kanaal afsluiten

Homebrew streamen
Als je even snel iets wilt testen, kun je ook homebrew vanuit je PC naar je wii streamen via je draadloze netwerk. Start eerst het homebrew kanaal op en druk daarin op het Home knopje op je Wiimote. Bovenaan in beeld zie je nu het IP-adres van je Wii.
Ga op je computer naar Control Panel > System > Advanced > Environment Variables > System Variables > New. Bij Variable Name vul je WIILOAD in. Bij Value vul je tcp:192.168.0.100 in, maar dan natuurlijk het eigenlijke ip van je wii dat je eerder opgezocht hebt.
In de zip van het homebrew kanaal vind je in \wiiload\win32 het bestand wiload.exe. Pak dit uit ergens op je harde schijf. Sleep nu het .elf homebrew bestand dat je wilt streamen naar deze exe toe (sleep en laat het erop vallen)

Het kanaal verwijderen en updaten
Het homebrew channel is te verwijderen zoals dat met andere verwijderbare kanalen ook gaat, via het optiemenu van de Wii dus.
De huidige versie van het kanaal is een beta en er zullen later updates volgen. Deze updates kun je gelijk online installeren vanuit de Wii, het kanaal kijkt zelf of er updates zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door __Saviour__ op 25-05-2008 22:40:38 ]
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 25 mei 2008 @ 16:52:52 #2
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_58901263
tvp

Toch eens proberen denk ik!
pi_58901459
doet het iets met de garantie?
  Donald Duck held zondag 25 mei 2008 @ 17:06:38 #4
46149 __Saviour__
pi_58901577
het is allemaal volledig software, het lijkt me niet dat je garantie verliest
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_58901616
Woensdag heb ik zelda + sd kaartje tot mijn beschikking.
Ga het dan direct uitproberen.

Komt er ook nog een overzicht van de applicaties/games die er beschikbaar zijn?
pi_58901731
quote:
Op zondag 25 mei 2008 17:08 schreef ruffian het volgende:
Woensdag heb ik zelda + sd kaartje tot mijn beschikking.
Ga het dan direct uitproberen.

Komt er ook nog een overzicht van de applicaties/games die er beschikbaar zijn?
Hier staan er een paar, alleen is het niet erg duidelijk wat de desbetreffende homebrew applicaties doen...
pi_58901772
quote:
Op zondag 25 mei 2008 17:06 schreef __Saviour__ het volgende:
het is allemaal volledig software, het lijkt me niet dat je garantie verliest
Maar het is niet legaal, dus als bijvoorbeeld je wii stuk is binnen de garantie en je stuurt hem op dan kunnen ze dan moeilijk doen bij het repareren?
pi_58901989
Wat zijn de leukste applicaties / spellen die je kan gebruiken? Ervaringen? Oftewel wat maakt 't nu al de moeite waard .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_58902023
TVP zodat ik het topic even in de gaten kan houden
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
  zondag 25 mei 2008 @ 17:47:00 #10
138914 Slappy
ambtenaar
pi_58902375
Tvp.Dus als het goed is kan je hier ook Nintendo 64/Snes games enzo op spellen ipv dat dure vc shit.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 25 mei 2008 @ 17:56:55 #11
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_58902557
quote:
Op zondag 25 mei 2008 17:18 schreef Opperkwal het volgende:

[..]

Maar het is niet legaal, dus als bijvoorbeeld je wii stuk is binnen de garantie en je stuurt hem op dan kunnen ze dan moeilijk doen bij het repareren?
Hoe kunnen zij het checken als het stuk is? Het is een software matig iets. De hardware wordt niet veranderd oid.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_58902700
ik ga het nu eens even proberen
  zondag 25 mei 2008 @ 19:49:57 #13
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_58904613
Heel erg mooi dit maar ik wacht nog even het te gebruiken, het risico is mij an sich te groot dat er eventueel een bug onstaat
Dit account heb ik opgeheven en ga verder onder een andere naam.
  Donald Duck held zondag 25 mei 2008 @ 20:03:24 #14
46149 __Saviour__
pi_58904904
zo veel mis kan er niet gaan. Alleen de installatie op zich is nog het 'risicovolste', omdat er daarbij naar het wii flashgeheugen geschreven wordt. Voor de rest draait alles vanaf SD kaart en daarop wordt ook opgeslagen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  zondag 25 mei 2008 @ 20:25:57 #15
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_58905348
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:03 schreef __Saviour__ het volgende:
zo veel mis kan er niet gaan. Alleen de installatie op zich is nog het 'risicovolste', omdat er daarbij naar het wii flashgeheugen geschreven wordt. Voor de rest draait alles vanaf SD kaart en daarop wordt ook opgeslagen
Mja, weet ik ook maar wat betreft de Wii houd ik het liever schoon, op Windows is dat een ander verhaal maar daar heb ik zelf de controle in, op de Wii is dat anders, ik kan niet ff de hele partitie eraf mikken of een volledige format doen omdat niet al het geheugen toegankelijk is wat op een PC wel het geval is en ik dus alles kan resetten bij noodsituaties (+ dat ik ook alles kan backuppen, wat op de Wii ook niet via reguliere methoden mogelijk is)
Dit account heb ik opgeheven en ga verder onder een andere naam.
  zondag 25 mei 2008 @ 20:55:31 #16
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_58905957
Ik zal het binnenkort ook eens proberen.
"A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
  zondag 25 mei 2008 @ 21:50:44 #17
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_58907003
Dan hoor ik van jou wel of je Wii niet ontploft Tomasso
pi_58907964
Een goede reden om Zelda eens te gaan halen
pi_58908865
Is er sowieso homebrew software voor de wii die maar enigzins nuttig is?

Homebrew
  zondag 25 mei 2008 @ 23:42:05 #20
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_58909837
quote:
Op zondag 25 mei 2008 23:04 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Is er sowieso homebrew software voor de wii die maar enigzins nuttig is?

Homebrew
Cruise.Elroy

Weet je eigenlijk wel wat de term Homebrew is?
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_58910904
oh blijkbaar kun je VC spellen van internet downloaden en uploaden naar je wii via deze homebrew dus.. its magiic
pi_58911890
Vandaag ook toevallig begonnen eraan... Tis allemaal gelukt... Maar jah, zijn nog niet echt applicaties waarvan ik zoiets heb, dat wil ik echt hebben.. Heb wel een paar Wii Ware spellen erop gegooid om ff te testen.. Werkt goed......
O+ BlaBlub O+
pi_58912480
quote:
Op maandag 26 mei 2008 04:07 schreef neggix het volgende:
Vandaag ook toevallig begonnen eraan... Tis allemaal gelukt... Maar jah, zijn nog niet echt applicaties waarvan ik zoiets heb, dat wil ik echt hebben.. Heb wel een paar Wii Ware spellen erop gegooid om ff te testen.. Werkt goed......
Snes9x werkt toch ook op homebrew? Lijkt mij wel een intressante app!
  maandag 26 mei 2008 @ 08:35:32 #24
71435 King_of_cubes
Infantiele klootzak
pi_58912500
quote:
Op maandag 26 mei 2008 00:45 schreef BadBadPresident het volgende:
oh blijkbaar kun je VC spellen van internet downloaden en uploaden naar je wii via deze homebrew dus.. its magiic
Als dat massaal gaat gebeuren zal dat twilight lek wel snel gedicht worden.
pi_58912541
quote:
Op maandag 26 mei 2008 08:35 schreef King_of_cubes het volgende:

[..]

Als dat massaal gaat gebeuren zal dat twilight lek wel snel gedicht worden.
Maar eenmaal er op is toch er op?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')