abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 mei 2008 @ 09:56:08 #51
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_58913513
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:52 schreef Geqxon het volgende:
En wat zijn de functionele voordelen van het hebben van een losse server danwel router, in tegenstelling tot een simpele router die van internet voorziet, DNS-hostnames voorziet en een signaal draadloos de lucht in stuurt?
Goede vraag

Ik kan ze niet verzinnen
  maandag 26 mei 2008 @ 09:57:25 #52
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_58913542
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:52 schreef Geqxon het volgende:
En wat zijn de functionele voordelen van het hebben van een losse server danwel router, in tegenstelling tot een simpele router die van internet voorziet, DNS-hostnames voorziet en een signaal draadloos de lucht in stuurt?
Mailserver, DNS-server, webserver, FTP-server, Transport Tycoon multiplayer server en bittorents downloaden. Zie dat maar eens in een simpele router te krijgen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 26 mei 2008 @ 10:05:39 #53
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_58913701
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:57 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Mailserver, DNS-server, webserver, FTP-server, Transport Tycoon multiplayer server en bittorents downloaden. Zie dat maar eens in een simpele router te krijgen.
Kun je dan niet beter een VPS nemen?
  maandag 26 mei 2008 @ 10:18:35 #54
65252 Bart
pi_58913929
quote:
Op maandag 26 mei 2008 10:05 schreef JortK het volgende:

[..]

Kun je dan niet beter een VPS nemen?
Kostentechnisch wel, met de huidige energieprijzen. Hobbytechnisch niet, het is veel leuker om het helemaal in eigen beheer te hebben
pi_58913955
quote:
Op maandag 26 mei 2008 09:56 schreef JortK het volgende:

[..]

Goede vraag

Ik kan ze niet verzinnen
Natuurlijk zullen ze er wel zijn, maar weegt het op tegen de stroomrekening, de extra hardware kosten en het feit dat je je netwerk nodeloos gecompliceerd maakt?

Ik ben eens bij iemand langsgeweest "omdat internet het niet deed"... kom ik daar aan, blijkt dat hun zoon (die toevallig in Australie op stage zat) een "super geavanceerd netwerk" te hebben aangelegd! Ja ja, hij was er weken mee bezig geweest, maar nu hadden ze wel superstabiel internet, en de vader des huizes kon met zijn laptop draadloos printen! Poe-poe, want daar is ook echt een dedicated stroomslurpende computer voor nodig.... Het leuke was dat ik ze niet kon helpen, want ja aan documentatie deed hun zoon niet.

Ik bedoel, kom op, een DNS-server in je eigen entwerk? Puh-lease...
  maandag 26 mei 2008 @ 10:25:07 #56
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_58914041
quote:
Op maandag 26 mei 2008 10:18 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Kostentechnisch wel, met de huidige energieprijzen. Hobbytechnisch niet, het is veel leuker om het helemaal in eigen beheer te hebben
Een VPS heb je toch ook in eigen beheer ?
  maandag 26 mei 2008 @ 10:27:25 #57
65252 Bart
pi_58914091
quote:
Op maandag 26 mei 2008 10:25 schreef JortK het volgende:

[..]

Een VPS heb je toch ook in eigen beheer ?
Sinds wanneer kan je kiezen wat voor hardware er in je VPS zit? Ik heb zojuist een 750GB HD besteld om erbij te plaatsen. Doe dat maar eens met een VPS
pi_58914156
quote:
Op maandag 26 mei 2008 10:27 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Sinds wanneer kan je kiezen wat voor hardware er in je VPS zit? Ik heb zojuist een 750GB HD besteld om erbij te plaatsen. Doe dat maar eens met een VPS
In jouw geval zou het vanuit een functioneel oogpunt misschien wel beter zijn een VPS te nemen, en voor thuis een simpele NAS met FTP mogelijkheden.
  maandag 26 mei 2008 @ 10:32:27 #59
65252 Bart
pi_58914176
quote:
Op maandag 26 mei 2008 10:19 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Natuurlijk zullen ze er wel zijn, maar weegt het op tegen de stroomrekening, de extra hardware kosten en het feit dat je je netwerk nodeloos gecompliceerd maakt?
Een extra pc in je netwerk, wooooo dat is wel gecompliceerd hoor!
quote:
Ik ben eens bij iemand langsgeweest "omdat internet het niet deed"... kom ik daar aan, blijkt dat hun zoon (die toevallig in Australie op stage zat) een "super geavanceerd netwerk" te hebben aangelegd! Ja ja, hij was er weken mee bezig geweest, maar nu hadden ze wel superstabiel internet, en de vader des huizes kon met zijn laptop draadloos printen! Poe-poe, want daar is ook echt een dedicated stroomslurpende computer voor nodig.... Het leuke was dat ik ze niet kon helpen, want ja aan documentatie deed hun zoon niet.
Dus dat geval geldt gelijk voor iedereen met een eigen thuisserver?
quote:
2 redenen:
  • Om je website bereikbaar te maken op een andere manier dan een ip-adres, moet je ergens in een DNS -record zijn opgenomen. Aangezien ik alles in eigen beheer wil hebben, ben ik dus ook genoodzaakt om een eigen DNS-server te draaien.
  • De DNS-server van Orange (mijn provider) is niet al te snel, soms wel 200ms bezig voor ik mijn dns-request ontvang. Mijn eigen dns cached alles, dus websites waar ik al eens geweest ben, heb ik het ip van in zo'n 1ms. Dit scheelt 199ms, niet veel inderdaad, maar toch wel merkbaar. Het is geen reden om je eigen dns-server op te gaan zetten voor de meesten, maar ik vond het toch op zijn minst een leuke bijkomstigheid...
  • I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    pi_58914184
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 10:19 schreef Geqxon het volgende:

[..]

is errug prettig als je je domein normaal wilt kunnen benaderen in je lokale netwerk, zonder om te hoeven kijken naar host files e.d.

heb ik hier ook draaien, en doet het prima...

daarnaast wil ik em ook gaan gebruiken als echte fileserver en een simpele nas is dan geen optie (als je >1TB kwijt wil kunnen)
      maandag 26 mei 2008 @ 10:34:17 #61
    65252 Bart
    pi_58914205
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 10:31 schreef Geqxon het volgende:

[..]

In jouw geval zou het vanuit een functioneel oogpunt misschien wel beter zijn een VPS te nemen, en voor thuis een simpele NAS met FTP mogelijkheden.
    En wat is daar functioneler aan? Kan ik hetzelfde als nu, alleen verspreid over 2 verschillende pc's... En zoals eerder gezegd, ik vind het leuk om alles gewoon op mijn eigen server te hebben staan, in mijn eigen beheer, geheel onafhankelijk van derden, lokaal te bedienen, volledig aan te passen naar mijn eigen wensen...
    pi_58914286
    Noem mij gek, maar ik hou er juist van alles simpel te houden. Webhosting besteed ik uit aan professionals, printen over het netwerk laat ik mijn printer zelf afhandelen, downloaden doet mijn workstation wel, en voor opslag komt er hier binnenkort een NAS. Op deze manier is de kans het kleinst dat er wat fout gaat, en als er wat fout gaat zijn er mensen die het voor mij oplossen.

Ik wil juist geen hobbymatig gepriegel aan een server, juist om problemen te voorkomen. Leuk als je een weekendje weg bent en je complete thuisnetwerk ligt plat omdat je DNS-server even bokt.
      maandag 26 mei 2008 @ 10:45:17 #63
    65252 Bart
    pi_58914417
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 10:38 schreef Geqxon het volgende:
    Noem mij gek, maar ik hou er juist van alles simpel te houden. Webhosting besteed ik uit aan professionals, printen over het netwerk laat ik mijn printer zelf afhandelen, downloaden doet mijn workstation wel, en voor opslag komt er hier binnenkort een NAS. Op deze manier is de kans het kleinst dat er wat fout gaat, en als er wat fout gaat zijn er mensen die het voor mij oplossen.

Ik wil juist geen hobbymatig gepriegel aan een server, juist om problemen te voorkomen. Leuk als je een weekendje weg bent en je complete thuisnetwerk ligt plat omdat je DNS-server even bokt.
    Tja, dat is het nadeel, de betrouwbaarheid ligt wat lager... Maargoed, dat vind ik ook juist een uitdaging, om het zo betrouwbaar mogelijk te maken... Zo heb ik bijvoorbeeld via mijn schoonvader gratis een UPS op de kop kunnen tikken, dus kortdurende spanningsuitval heb ik al geen last meer van. Over een tijdje komt er nog een 750GB schijfje bij, voor Raid 0. En zo blijf je hobby'en

Ander nadeel is de langzame upload. Zit helaas op 1Mbit... Maargoed, dat neem ik ook maar voor lief. Ik geef toe, het is niet ideaal, maar alles heeft voor- en nadelen, uitbesteding aan derden is ook niet altijd even goed. Ligt je VPS plat op zaterdag, heeft de hulpdienst maandag pas weer tijd voor je ofzo. Of je moet weer extra betalen voor een 4-uurs service contract ofzo. Er is altijd wel iets. Voor mij is dit in ieder geval de leukste optie
    pi_58914438
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 10:38 schreef Geqxon het volgende:

ik heb mijn eigen dns als primair en secundair is die van mijn router, dus zou het bij mij, altijd moeten werken..
      maandag 26 mei 2008 @ 10:48:05 #65
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_58914466
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 10:45 schreef Merovingian het volgende:

Ander nadeel is de langzame upload. Zit helaas op 1Mbit... Maargoed, dat neem ik ook maar voor lief. Ik geef toe, het is niet ideaal, maar alles heeft voor- en nadelen, uitbesteding aan derden is ook niet altijd even goed. Ligt je VPS plat op zaterdag, heeft de hulpdienst maandag pas weer tijd voor je ofzo. Of je moet weer extra betalen voor een 4-uurs service contract ofzo. Er is altijd wel iets. Voor mij is dit in ieder geval de leukste optie
    jij denkt echt dat een hoster jou laat zitten wanneer er aan hun kant wat fout zit?
      maandag 26 mei 2008 @ 10:48:11 #66
    65252 Bart
    pi_58914470
    En ik moet zeggen dat het tot nu toe best betrouwbaar is. Ik draai het nu anderhalf jaar zelf. De momenten dat ik offline ben geweest vallen reuze mee. Grootste boosdoener is de Wanadoo Livebox modem, die loopt nog wel eens vast, 1x in de 2 maanden ofzo. Denk dat ik binnenkort eens ga bellen dat ik een nieuwe wil. Mijn server zelf is 1x vastgelopen, in die anderhalf jaar. Valt dus reuze mee!
      maandag 26 mei 2008 @ 10:48:45 #67
    65252 Bart
    pi_58914479
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 10:48 schreef JortK het volgende:

[..]

jij denkt echt dat een hoster jou laat zitten wanneer er aan hun kant wat fout zit?
    Hangt van je hoster en je contract af.
      maandag 26 mei 2008 @ 10:51:09 #68
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_58914525
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 10:48 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Hangt van je hoster en je contract af.
    Dat is echt bullshit, zij garanderen je zoveel uptime, wanneer de boel plat ligt (en in het geval van een VPS dus meerdere klanten) gaat men echt niet de boel zo twee dagen laten rusten
      maandag 26 mei 2008 @ 11:03:00 #69
    65252 Bart
    pi_58914812
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 10:51 schreef JortK het volgende:

[..]

Dat is echt bullshit, zij garanderen je zoveel uptime, wanneer de boel plat ligt (en in het geval van een VPS dus meerdere klanten) gaat men echt niet de boel zo twee dagen laten rusten
    Nou ja, hier wat van een willekeurige hoster die google mij geeft:
    Tech. support uurtarief op werkdagen 09.00-17.00 uur. (min. 1 uur)
    95.00 per uur

Toeslag tech. support uurtarief op werkdagen na 17.00 uur en weekend tarief
    100% per uur

Krijg je wel lekker hulp in het weekend, a 190 euro per uur
      maandag 26 mei 2008 @ 11:05:48 #70
    65252 Bart
    pi_58914894
    Als ik zo die prijzen voor huur zie, vind ik het eigenlijk nog wel schandalig duur zo'n VPS...
    * 256 MB DDR2 SDRAM
    * 5 GB webruimte
    * 50 GB dataverkeer
    * 1 IP adres
    * Dagelijkse backup

vanaf 28 EUR/maand

Ik heb nu 4GB ram, 160GB webruimte (straks +750GB), onbeperkt dataverkeer, 1 ip-adres. Oke, geen dagelijkse backup, maar als ik dat zou willen zou het me ook niet zoveel kosten).
      maandag 26 mei 2008 @ 11:42:01 #71
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_58915674
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 11:05 schreef Merovingian het volgende:
    Als ik zo die prijzen voor huur zie, vind ik het eigenlijk nog wel schandalig duur zo'n VPS...
    * 256 MB DDR2 SDRAM
    * 5 GB webruimte
    * 50 GB dataverkeer
    * 1 IP adres
    * Dagelijkse backup

vanaf 28 EUR/maand

Ik heb nu 4GB ram, 160GB webruimte (straks +750GB), onbeperkt dataverkeer, 1 ip-adres. Oke, geen dagelijkse backup, maar als ik dat zou willen zou het me ook niet zoveel kosten).
    En hoe zit het met je uptime?
      maandag 26 mei 2008 @ 11:48:47 #72
    65252 Bart
    pi_58915784
    Dat zal ergens tussen de 99 en 99,5% liggen. Goed genoeg voor mijn doeleinden.
      maandag 26 mei 2008 @ 11:56:29 #73
    52753 Sjowhan
    ex-mod DIG. Watskebeurt?
    pi_58915961
    * Sjowhan gaat enkel nog voor een NAS in de toekomst met Raid5.

Virtual PC is goed genoeg om mee te hobby'en, je kan daar bijna elk OS wel kwijt
      maandag 26 mei 2008 @ 12:28:52 #74
    52753 Sjowhan
    ex-mod DIG. Watskebeurt?
    pi_58916680
    Leuk aan het mailen met het bedrijf dat de linuxmachine onderhoud, we kunnen op geen van de clients support.microsoft.com bereiken .
    Ben blij dat de linuxmachine eruit gaat (iig de PDC en waarschijnlijk DNS gaan over naar een nieuwe Win2k3 machine)
      maandag 26 mei 2008 @ 12:29:58 #75
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_58916708
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 12:28 schreef Sjowhan het volgende:
    Leuk aan het mailen met het bedrijf dat de linuxmachine onderhoud, we kunnen op geen van de clients support.microsoft.com bereiken .
    Ben blij dat de linuxmachine eruit gaat (iig de PDC en waarschijnlijk DNS gaan over naar een nieuwe Win2k3 machine)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')