Voor de liefhebber, de collum van Bart.
JAAP WINT!
Eindelijk zit het monsterlijke programma De Gouden Kooi erop. Gisteravond beleefde
Eemnes met haar nep-miljonairs een nauwelijks zinderende finale, onder toeziend oog
van iedere tv-slaaf die er ooit een voet binnen heeft gezet.
Laten we het, om te beginnen, niet over Bridget hebben.
Jaap wint. Brian is tweede geworden, Amanda lachende derde* en Huub roemloos
vierde. Van de verliezers is het vooral voor Brian zuur dat hij niet heeft gewonnen,
hoewel Huub het hier niet mee eens zal zijn. Brian zat er nou eenmaal vanaf het begin in,
ondanks diverse woede-uitbarstingen jegens lijf en goed.
Sommige bewoners zijn wegens lichamelijk geweld verwijderd uit de show (Nena,
Nathanael), maar niet Brian.
En ook niet Huub, hoewel daar aanleiding genoeg toe was. Huub had ook vaak last van
losse handjes en iets te ruime normen waar het aankwam op fatsoen.
En dan Amanda. Arm schaap. Dat kind gaat zichzelf nog vaak tegenkomen in de
buitenwereld. Zij claimt dipoma’s te hebben gehaald en daadwerkelijk iets voor te stellen,maar in werkelijkheid is ze te dom om te schijten. Een typisch voorbeeld van iemand die
naast onderontwikkeld ook nog eigenwijs en ego-gevoelig is.
Jaap mag dan een rare kwiebus zijn; voor zover ik weet heeft hij in al die tijd niet een van
zijn mede-bewoners aangevallen. Hij heeft wel eens een intimiderende houding
aangenomen, maar de echte vechtpartijen werden toch door Huub, Brian, Natasia en
Amanda uitgevochten. En Brian, natuurlijk. Oh, die stond er al, sorry...
Jaap wint en daarmee is iedereen het beste af, denk ik. Gezien de hooligan-achtige
taferelen die er de laatste weken zijn onstaan tussen Huub-aanhangers en Brianfans, is het
misschien maar beter dat geen van beide heren met de hoofdprijs naar huis gaat. In de
aanloop naar de finale werd de sfeer grimmiger; intimidatie praktijken en moddergooien
was ineens de toon van het debat.
Sorry hoor, maar keken we niet met z’n allen naar een televisieprogramma?
Jaap is de winnaar en het is hem van harte gegund. Hij heeft zich bij tijd en wijle als een
regelrechte dorpsmongool gedragen, maar blijkbaar niet zo erg dat hij de finale niet
mocht winnen van het Nederlandse publiek. Vooropgesteld dat de stemming voor
honderd procent betrouwbaar is, heeft de kijker en streamer voor een redelijk opgevoede,
ietwat zwaarlijvige jongeman gekozen. Hoera, eindelijk lijkt er wat wijsheid terug te zijn
gekeerd in ons collectief commercieel-gehersenspoelde brein.
Brian en Huub zijn niet zulke verliezers als ze denken te zijn. De winst die hun door de
neus is geboord, had zonder al te veel moeite voor meer problemen dan genot kunnen
zorgen. Bij mij lag de valkuil direct op de loer; iedereen vertelt je hoe geweldig je bent.
Na een tijdje ga je het zelf geloven, en jezelf er naar gedragen.
Deze twee verliezers waren hard op weg om dezelfde fouten te gaan maken. Dat ze nu
niet hebben gewonnen, geeft me nog een beetje hoop voor de toekomst. Het zou me
namelijk niets verbaasd hebben als diverse zogenaamde ‘fans’ een bezoekje hadden
willen brengen aan de tegenstander van hun ‘idool’. Noem mij paranoia, maar iedereen
weet dat De Gouden Kooifans van een ander slag zijn dan het klapvee op de tribune bij Lingo.
Mijn persoonlijke favoriet was Stephan, de geföhnde en gewatergolfde kakker met z’n
eeuwige kraagjes. Hij begreep dat je binnen de zesendertig muren van De Gouden Kooi
zoveel mogelijk nare plannen moest verzinnen om je tegenstanders eerst gek, en dan weg
te krijgen. Helaas voor hem werd het niveau zo laag (Natasia) en zijn vaste medespeelster
ziek (Eveline), en was er voor hem geen houden meer aan. Jammer, maar nu hebben we
gelukkig Jaap. Niet zo geraffineerd als Stephan, geen good looks als Nicolaas en geen
sportman als Brian en Bart. Jaap is ‘the odd one out’, het buitenbeentje. En dat zijn juist
de mensen die een real life soap moeten winnen.
Gefeliciteerd, ouwe reus.
Bart
*Amanda lacht altijd als ze iets niet begrijpt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan.