Jammer Stereo
Net even wat dingetjes in de stad uitgeprobeerd.
Marc Jacobs for MenSorry, maar deze legt het toch wel af tegen Virgin Island Water. De overeenkomst zie ik verder sowieso niet echt, op de kokos na natuurlijk. VIW is fris en koel, Marc Jacobs for Men gaat van fris en scherp naar zoet naar warm. Ik las hier en daar wat recensies waarin de longevity bijna overal een punt van kritiek was, volgens sommige users blijft ie zelfs maar een paar minuten hangen. Bij mij valt dit tot nu toe alleszins mee, sterke sillage ook, maar dat krijg je al snel met kokosgeurtjes.
De kokosnootnoot

is mij ietwat te nadrukkelijk aanwezig in de opening om daarna z'n scherpe randje te verliezen. Het schijnt dat er niet echt kokos in zit, maar de geur van kokos veroorzaakt wordt door de combinatie van vijgen met wat kruiden? In de drydown blijft iig alleen de geur van de vijgen prominent over met een zoete ondertoon. Dit alles gemengd met wat warmere noten (hout, muskus) die niet al te nadrukkelijk doorkomen. Desondanks met dit benauwde weer nog wel een prettige geur om te dragen. Dat is ook meteen het probleem, voor dit soort weer gaat ie wel, voor kouder weer vind ik 'm sowieso niet zo geschikt, dus dan blijft er niet zoveel over om een aankoop te rechtvaardigen.
In andere woorden:
Hermès Un Jardin Après La MoussonIn de omschrijving die ik ergens las werd gerept over het bewust weglaten van scherpe kruiden en pepers etc, maar het eerste wat ik rook in openingsnoten was peper en kardamom.

Misschien heb ik een verkeerde omschrijving gelezen of moet ik m'n neus laten nakijken. Ik werd al bang dat er na een paar minuten ook nog die lelijke kaneelnoot voorbij zou komen, maar dit gebeurde gelukkig niet. Tot mijn verassing kwam er een sterke en zoete geur van meloen door met een kruidig randje. Hierna gebeurt er alleen niet zoveel meer. De meloengeur wordt milder en droger. Ik denk dat ie straks weer stilletjes zal verdwijnen (ik heb 'm nu ongeveer een uur op).
Ohja, dit is een damesgeurtje dat wat mij betreft ook in de categorie unisex valt, sterker nog, ik zou Marc Jacobs for Men eerder ingeschat hebben als damesgeur.
Wederom:
![]()
Niet helemaal waar ik op gehoopt had.
Terre d'HermèsDe eerste keer dat ik 'm probeer

Dit geurtje vertoont tot mijn niet geringe verassing grote overeenkomsten met m'n zo geliefde Tom Ford Japon Noir! In de drydown tenminste dan, ik heb 1 keer kort geroken direct na 't opspuiten en ben toen de winkel uitgelopen om op de fiets naar huis een paar keer te ruiken, maar de openingsnoten waren toen al weg. Ze zijn me niet echt bijgebleven.
Anyway, wat er overblijft is een mengsel van van alles en nog wat; kruidig en warm met een beetje sinaasappel en citroen. Ik heb net als Stereo ook geen associaties met aarde. Het doet net als Japon Noir een beetje zweterig en klam aan op een goede manier (ja, dat kan!). Japon Noir ruikt alleen gebalanceerder, meer sophisticated en zoeter. Terre d'Hermès is ietwat chaotischer en schreeuweriger.
Al met al wel een uitstekend en veel goedkoper alternatief en een uniek geurtje. Japon Noir kwam pas een jaar later en is wat dat betreft dus ook vooral een volgeling van TdH (maar wel een heel goede!). De longevity en sillage zijn top!
Een dikke