Sinds een paar weken besteden we heel wat vrije uurtjes aan onze voordeur. Een oude deur met potentie, vonden wij. Vol goede moed zijn we begonnen met schuren, niet wetende wat ons nog voor ellende te wachten stond.
Hieronder een verslag van het project tot nu toe. Omdat ik zelf graag wil weten hoeveel tijd we er in totaal aan kwijt zullen zijn, noem ik per onderdeel gelijk even de manuren (optelling van mijn uren en die van manlief).
De binnenkant van de voordeur. De vorige bewoners waren blijkbaar ook begonnen met dit project, alleen hebben ze de kozijnen rond het bovenraam overgeslagen …..
![]()
De deur voordat we eraan begonnen. Helaas is het niet goed te zien, maar de verflaag was niet dekkend. Wat met name erg zonde was, is dat ze over het ijzeren deurbeslag heen hadden geverfd ….
![]()
De klus begint. Eerst maar eens schuren. Deels met een schuurapparaat, daarna alle randjes en richeltjes met de hand.
Aantal manuren: 7.
![]()
Met een dremel werd de verf van het ijzeren deurbeslag afgehaald.
Aantal manuren: 1
Nu is het tenminste weer zichtbaar!!
![]()
![]()
Er moest heel wat geplamuurd gaan worden, maar de oneffenheden waren slecht zichtbaar op de lichte ondergrond. Daarom hebben we (tegen de regels in) eerst maar eens een laagje grondverf erop gedaan. Gelijk maar even de kozijnen meegenomen.
Aantal manuren: 5
![]()
Het plamuren was wel een leuk klusje om te doen, behalve dan om de (rond) randjes en richeltjes. Het waren heel wat plekjes!
![]()
![]()
Sommige randjes waren helemaal opgengebarsten en hebben we afgedicht met acrylaatkit.
Aantal manuren: 0,5
![]()
De eerste laklaag kon erop!

.
Aantal manuren: 2
![]()
Tussenstand binnenkant: 16,5 uur.
Nog te doen:
- eerste laklaag deurpost en kozijnen
- schuren deur, deurpost en kozijnen
- tweede laklaag deur, deurpost en kozijnen
Naar de buitenkant!
Zo was de deur…. Ook hier weer over de ijzeren knoppen heen geschilderd.
Extra klusje hier is de deurpost van beton, in niet al te beste staat.
![]()
![]()
![]()
![]()
Toen we aan het schuurwerk van het hout begonnen, werd al snel duidelijk dat dit in erbarmelijke staat was. Er kwamen vele verfkleuren onder vandaan, maar volgens ons geen enkele grondlaag.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Soms moesten we blijven krabben aan de loslatende verflagen, en ontdekten dan dat het hout eronder totaal verrot was. Zo ontstond er dit mooie gat.
![]()
![]()
Na het schuren en afkrabben van de buitenkant.
Aantal manuren: 8
![]()
![]()
Er moest behoorlijk wat geplamuurd worden! En bijgeschuurd, en weer opnieuw geplamuurd, en weer bijgeschuurd…. Met name rondom de ijzeren knoppen was dit een heel precies karweitje.
Aantal manuren: 8
![]()
![]()
![]()
Eindelijk kon de grondverf erop!
Aantal manuren: 2
![]()
![]()
Alvast wat schuurwerk gedaan aan de stenen deurpost.
![]()
Tussenstand aantal manuren buitenkant: 19
Wat moet er nog gebeuren?
Deur:
• bijplamuren
• schuren
• eerste laklaag (heel donkergroen, bijna zwart)
• schuren
• tweede laklaag
Kozijn deur en raam
• schuren
• plamuren
• schuren
• grondverf
• schuren
• eerste laklaag
• schuren
• tweede laklaag
Deurpost (steen)
• rest schuren
• plamuren
• schuren
• primer
• schuren
• eerste verflaag (mergelwit)
• schuren
• tweede verflaag
Tussenstand totale deur: 35,5 manuren.
Voor vanmiddag stond het schuren en aanbrengen eerste laklaag van de buitenkant op het programma. Maar ik had even geen zin, en vond het maken van dit topic wel een goed alternatief.
Nu maar even mezelf oppeppen, want ik wil het toch echt vanavond afhebben.
Moed inpraten mag!

En als iemand met veel verstand van deuren enig idee heeft hoe oud deze deur is, mag hij/zij het graag even laten weten. Daar zijn we namelijk erg benieuwd naar! Het huis is gebouwd in 1750, dus het zal wel niet de oorspronkelijke deur zijn.
... ♥ ik mis je ♥