Dus wacht effe...
De marktwerking van huurwoningen is ontrwicht...nee, echt waar???
Dat wisten we al jaren!
De overheid houdt de huren laag door huurtoeslag.Nope!! De huren blijven even hoog, echter een deel kan vergoed worden door de huurtoeslag. Dat zijn 2 belangrijke en significante verschillen!!
Want wat krijg je dan? Eigelijk 't zelfde als met de HRA. Als je aan mensen met een laag inkomen een vergoeding geeft ter compensatie van een te hoge huur, zullen diegenen die de huren bebalen simpelweg de huren gaan verhogen.
Het is niet voor niets dat bij mij in de buurt de meeste huurwoningen net onder de 500 euro zitten. Dat is geen toeval, dat zit net onder de huurtoeslaggrens aan!!
De lage inkomens betalen dan misschien maar 200 of 250 euro of zo, maar eiteindelijk betalen we met z'n allen dus weer aan die huurtoeslag!
De huren zijn dus wel degelijk hoog! En (en nu even opletten, mensjes van de overheid) hoog is niet 't zelfde als laag!!
Als er geen huurtoeslag zou zijn, zouden de huren waarschijnlijk een aardig stuk lager zijn.
ECHTER dan hadden de minima waarschijnlijk wel netto minder te besteden.
Hogere huren hadden de verhuurders niet echt kunnen vragen, dan hadden we in dit land te veel "in the face" armoe gehad. en DAT wil onze regering natuurlijk niet!
Das slecht voor de tevredenheid!
De lage huren zorgen namelijk voor enorme wachtlijstenBullshit!!Zo'n 10 jaar geleden heeft onze regering zelf een belangrijke rol gespeelt in enkele veranderingen die tot deze situatie gelijd heeft:
-Ze hebben de sociale huurwoningen geprivatiseerd.
-Ze creëerden een beleid waardoor veel sociale huurwoningen door de huurders goedkoop konden worden verkocht.
-Ze creëerden een beleid wat tot gevolg had dat die woningen die wel gebouwd werden voor een groter deel uit koopwoningen bestond.
-Ze bleven stug doorgaan met het verhinderen van vrijgeven van potentiele bouwgrond, met een absolute schaarste tot gevolg. Dit beleid bestaat echter al langer dan 10 jaar tot zover ik weet.
Zoals ik al eerder aangaf,
zijn de huren niet laag!De huren zijn GVD hoog!!Iedere (niet zo intelligente persoon) kan wel begrijpen dat huurprijzen alleen maar de lucht ingestegen zijn, niet zolang je blijft zitten in je huurwoning maar vooral als je naar een huurwoning wilt verhuizen.
Dit is toch echt een ondeugdelijk argument lijkt me...of zie ik hier iets verkeerd???
gaarne reactie

....
scheef wonenDus als je meer gaat verdienen, moet je verhuizen?
En ik maar denken dat verhuizen hoog in de top 5 van meest stressvolle gebeurtenissen van de nederlander staat? (bovenaan staat geloof ik de dood van een familielid of zo)
Zolang mensen zich prettig voelen in hun huidige woning, zullen ze niet zo snel verhuizen.
En ik kan zo nog 2 factoren opnoemen:
-Als je verhuist naar een andere sociale huurwoning, betaal je in 1 klap veel meer huur voor 't zelfde --> mensen zijn geneigd te blijven zitten waar ze zitten
-Als je verhuist naar een sociale huurwoning, raak je al je wachttijd kwijt...voor een duurdere woning? --> mensen blijven geneigd te zitten waar ze zitten.
Waarom bestaan deze 2 redenen tot niet-verhuizen?
Door 't beleid dat door onze regering zelf instand gehouden wordt!
Ze doen dit zelf, niet diegenen die volgens hun 'te goedkoop' wonen.
Wonen is al duur genoeg. Mensen die echt genoeg geld hebben (en best wat willen uitgeven om wat meer keus te hebben in hun woonkeus) zullen meer geneigt zijn te gaan kopen.
helaas is dat nu ook duur...dankzij jullie weten wel wie.
Het CPB pleit er daarom voor de huren vrij te geven. Op die manier zullen meer huizenbezitters hun woning verhuren en zullen meer mensen met een hoog inkomen doorverhuizen naar een grotere woning. De huren zullen door de liberalisering wel verdubbelen.De huren vrij geven...in een markt waarin de verhuurders de absolute macht hebben? Als burger hebben we al zo weinig keus in onze eigen woonbehoefden!!
Blijkbaar is wonen niet meer een recht voor ons, maar eerder een melkkoe voor bepaalde partijen.
Ik ben nog steeds naam mening dat onze regering eens
heel duidelijk gemaakt moet worden dat ze hier verkeerd bezig zijn.
We moeten terug naar een situatie waarin wonen een recht is van de burger waar niet mee getoyd mag worden!!
Deze situatie heeft zo ontzettend veel verborgen lasten voor de maatschappij, het geld dat wij betalen aan meer huur (vooral als je wat boven 't minimum zit) kunnen we beter aan andere dingen besteden, zoals eigen opleiding en/of ontwikkeling.
Dit bedoel ik als een heel breed begrip, ook af en toe een massage kan iemand een beter mens maken, om 't maar effe heel kort door de bocht te zeggen.
Ik bedoel hier geen extra luxe mee of zo. Meer als verbetering van onze quality of life.
Een bevolking bet een hogere quality of life zal simpelweg productiever zijn, wat weer beter voor de economie is. Maargoed, ik ga weer terug on topic:
Als grootste verhuurder zullen vooral de woningcorporaties daarvan profiteren. Volgens het CPB levert de liberalisering verhuurders jaarlijks een slordige 2 miljard euro op. Daar staat tegenover dat de overheid flink meer geld zal moeten uittrekken om mensen met een laag inkomen te compenseren.Ja, de woningcoorperaties zullen van liberale huren profiteren, onze regering zal moeten dokken. Uiteindelijk zullen wij met zn allen dus dokken als de huren geliberaliseert worden.
De oplossing is zowel simpel als (naar mijn mening) bijna niet haalbaar:
Meer woningen bouwen!!
Waarom onhaalbaar?
Omdat onze volksvertegenwoordiging zich niet hard maakt om voor de nederlander 't wonen op een voor nederlandse begrippen normaal niveau te houden.
Zoals 't woonbeleid nu is in nederland vind ik dus zeer on-nederlands! Hoe gek 't ook klinks voor sommigen van jullie wellicht.
Als je effe nadenkt is 't eigelijk helemaal geen gekke gedachte.
Onze regering zal structureel moeten veranderen en er weer voor onsmoeten zijn.
beetje meer motivatie voor "'t gewone volk" is essentieel, doch onhaalbaar, om ONS op een menselijke manier te vertegenwoordigen.
En zoals altijd, reacties op mijn post zijn altijd welkom, ook meningen die 't niet met me eens zijn! Kan ik weer wat van leren

Een goede dag

Edit:effe wat spelling verbeterd