abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 mei 2008 @ 19:42:53 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58832177
quote:
Ambulancebroeder laat saunabezoeker aan lot over

DEN HAAG - Een ambulancemedewerker uit Den Haag is voor twee maanden geschorst, omdat hij ernstig is tekortgeschoten in de hulpverlening aan een Hagenaar. Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg in Den Haag legde de verpleger de maatregel eerder deze week op.

De Hagenaar werd in 2005 tijdens een bezoek aan de sauna onwel. De ambulancebroeder moest uitrukken naar een sportschool, waar het slachtoffer in de kleedkamer van de sauna naakt op de grond lag en om hulp riep. De verpleger ging weg, zonder degelijk onderzoek te hebben gedaan, zo oordeelde het college.

Ook vond het college dat de ambulancebroeder in zijn gesprek met de centrale, waarin hij de bezoekers van de sauna onder meer een 'nichtenbende' noemde, de verdere hulpverlening negatief heeft beïnvloed.

Gescheurd

Toen het slachtoffer later toch in het ziekenhuis terechtkwam, bleek zijn aorta gescheurd. Een operatie mocht niet baten; enkele dagen later stierf de man.

De verpleger waren al sancties opgelegd. De man mag alleen nog maar ondersteundende werkzaamheden voor de ambulancedienst verrichten.
Bron

Die man moeten ze veroordelen want hij is door nalatigheid medeschuldig aan de dood van die saunabezoeker
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_58832228
Belachelijk dat 'ie niet volledig is ontslagen maar nog steeds ondersteunende zaken mag doen. Over een half jaar mag die zeker weer gewoon meewerken.
pi_58832339
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 19:42 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron

Die man moeten ze veroordelen want hij is door nalatigheid medeschuldig aan de dood van die saunabezoeker
Kan je voor het niet bieden van hulp worden verooreeld?

Een volledig ontslag was in elk geval wel op zijn plaats geweest.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 22 mei 2008 @ 19:53:31 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58832489
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 19:44 schreef jmac het volgende:
Belachelijk dat 'ie niet volledig is ontslagen maar nog steeds ondersteunende zaken mag doen. Over een half jaar mag die zeker weer gewoon meewerken.
Idd met alle risico's van dien
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_58832765
Jezus, waarom krijgt hij geen straf? Als ik mijn buurman op straat laat liggen zo omdat ik m een homo vind, dan word ik ook echt niet 2 maanden geschorst
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 22 mei 2008 @ 20:37:07 #6
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58833733
-edit-Trolll

[ Bericht 96% gewijzigd door paddy op 22-05-2008 20:58:33 ]
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_58834203
-edit- Beter niet op reageren

[ Bericht 93% gewijzigd door paddy op 22-05-2008 20:59:28 ]
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 22 mei 2008 @ 20:57:39 #8
126836 Super7fighter
pi_58834471
- troll/flamebait -

kies maar

[ Bericht 95% gewijzigd door sp3c op 22-05-2008 20:59:42 ]
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  donderdag 22 mei 2008 @ 21:14:39 #9
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_58835100
ging miss wel tegen zijn principes in om nichten te helpen. Het verhaal klinkt een beetje raar. Miss dacht desbetreffende persoon dat ze hem in de maling namen.
je oogst wat je zaait
pi_58853565
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 21:14 schreef Amokzaaier het volgende:
ging miss wel tegen zijn principes in om nichten te helpen.
Wat doet ie dan bij de ambulancedienst???
quote:
Het verhaal klinkt een beetje raar. Miss dacht desbetreffende persoon dat ze hem in de maling namen.
Hij is ervoor opgeleid om dit soort situaties in te schatten. "Het is een nichtenbende" is geen geldige reden/inschatting tot het niet verlenen van hulp!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 23 mei 2008 @ 12:52:19 #11
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_58853647
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 21:14 schreef Amokzaaier het volgende:
ging miss wel tegen zijn principes in om nichten te helpen.
Dat maakt de zaak alleen nog maar erger.

Belachelijk dat deze persoon nog een baan bij de GGD kan houden.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_58853773
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 19:48 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Kan je voor het niet bieden van hulp worden verooreeld?
Ja, mensen in nood geen hulp bieden is inderdaad strafbaar, dat geldt voor iedere burger.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58853870
snap niet dat hij niet op zijn minst ontslagen is. wat belachelijk.
"Once you jack off to Japanese girls puking in each others mouths, you can't exactly go back to Playboy" - Randy Marsh
pi_58869050
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 12:57 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ja, mensen in nood geen hulp bieden is inderdaad strafbaar, dat geldt voor iedere burger.
Ja, inderdaad, dat is strafbaar.
En in dit geval is de man een hulpverlener van beroep!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_58869318
waarom is hij niet strafrechtelijk vervolgd?

dit is toch ernstige nalatigheid?

of was het een moslim en die mogen zoiets weigeren?
pi_58869626
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 23:31 schreef terrorjapie het volgende:
waarom is hij niet strafrechtelijk vervolgd?

dit is toch ernstige nalatigheid?

of was het een moslim en die mogen zoiets weigeren?
Moslims moeten mensen in nood ook helpen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_58874998
ik snap niet waarom ie weg ging Wat is er dan gebeurd? Waarom was het een nichtenbende
pi_58875580
Daar mag wel straf op staan. Is niet dood door schuld?

En pure discriminatie. Natuurlijk is een gaysauna een nichtenbende, zoals een kleuterschool een kinderbende en een moskee een islambende is. Stel je voor dat onze ambulancebroeders hun hulp gaan inrichten op wie ze wel en niet mogen.
pi_58875619
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:01 schreef LoggedIn het volgende:
ik snap niet waarom ie weg ging Wat is er dan gebeurd? Waarom was het een nichtenbende
Je hebt een paar gaysauna in Den Haag, o.a. Spartacus en Fides. De kans is groot dat daar op gedoeld wordt. Dat zijn sekssauna's en het is voor die enkele ambulancebroeder die zelf geen homo is, waarschijnlijk even schrikken om daar binnen te komen. Alhoewel dat wel meevalt volgens mij, maar als je weinig gewend bent.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 12:49:47 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58875666
schandalige willekeur die niet thuishoort in een cruciaal dienstverlenend beroep.

neem aan dat hier nog een rechtzaak van komt. als ik een nabestaande was had ik dit, desnoods hoog, aangeklaagd. zeker dood door schuld!
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 24 mei 2008 @ 12:53:30 #21
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58875715
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:46 schreef SCH het volgende:

[..]

Je hebt een paar gaysauna in Den Haag, o.a. Spartacus en Fides. De kans is groot dat daar op gedoeld wordt. Dat zijn sekssauna's en het is voor die enkele ambulancebroeder die zelf geen homo is, waarschijnlijk even schrikken om daar binnen te komen. Alhoewel dat wel meevalt volgens mij, maar als je weinig gewend bent.
seks in een sauna? vind je het gek dat ie plat gaat? Da's niet goed voor je hart natuurlijk.
Verder is die broeder een imbeciel natuurlijk, aan de schandpaal ermee en uit zijn beroep zettn.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 12:56:30 #22
126836 Super7fighter
pi_58875756
-edit- Troll /flame enz no 3

[ Bericht 96% gewijzigd door paddy op 25-05-2008 19:58:31 ]
  zaterdag 24 mei 2008 @ 12:59:07 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58875797
-edit- Nee

[ Bericht 98% gewijzigd door paddy op 25-05-2008 20:03:05 ]
pi_58876196
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:56 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder zei, vermoed ik dat een groepje nichten hem dermate in een hoekje gedrukt had door naakt om hem heen te staan met hun geslachtsdelen, dat hij niet anders kon dan weggaan. Als er een intimiderende en bedreigende massa aanwezig, moet eerst de politie komen om de bende te ontzetten. Dat is protocol.
ja want stel je voor dat die broeder doodgestoken zou worden door een stel penissen na goed verkracht te zijn geweest
pi_58876982
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:53 schreef SHE het volgende:

[..]

seks in een sauna? vind je het gek dat ie plat gaat? Da's niet goed voor je hart natuurlijk.
Sauna is een breed begrip hoor, de sex vindt echt niet in de sauna plaats.
pi_58877630
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:56 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

-edit- Zoals al eerder gemod
Zo hee, je vertelt het wel levendig! Alsof je erbij was!

[ Bericht 30% gewijzigd door paddy op 25-05-2008 20:05:45 ]
  zondag 25 mei 2008 @ 18:25:27 #27
3542 Gia
User under construction
pi_58903052
-edit-

Maar inderdaad nogal belachelijk om geen hulp te bieden, enkel en alleen omdat de patient in zijn blote reet lag. Daar leg je dan een handdoekje overheen, je dirigeert de rest de sauna uit en onderzoekt hem.

Nu verwacht ik niet dat hij het dan wel overleefd had. Een gescheurde aorta is meestal dodelijk, tenzij je op dat moment toevallig al op een operatietafel ligt.

[ Bericht 31% gewijzigd door paddy op 25-05-2008 20:06:16 ]
pi_58903550
quote:
Op zondag 25 mei 2008 18:25 schreef Gia het volgende:

[..]
enkel en alleen omdat de patient in zijn blote reet lag. Daar leg je dan een handdoekje overheen, je dirigeert de rest de sauna uit en onderzoekt hem.
in het ziekhuis moet eventuele kleding toch wel weer uit dus het lijkt me alleen maar handig...
pi_58905081
Belachelijk dat deze man nu straf krijgt. Komop zeg, ik zou ook niet vrijwillig door zo'n spermabad heenglibberen om zo'n reetkever mond-op-mond te geven. En ook niet voor m'n werk.

Dit heeft verder niks met homofilie te maken (ook al drukt die broeder zich niet bepaald handig uit), maar met extreme, gore seks in openbare ruimten, en daar vervolgens anderen (in dit geval een ambulancebroeder) mee lastig vallen.
pi_58905190
-edit- Nee

[ Bericht 97% gewijzigd door paddy op 25-05-2008 21:52:01 ]
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  zondag 25 mei 2008 @ 21:25:28 #31
3542 Gia
User under construction
pi_58906521
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:12 schreef RonaldRegen het volgende:
Belachelijk dat deze man nu straf krijgt. Komop zeg, ik zou ook niet vrijwillig door zo'n spermabad heenglibberen om zo'n reetkever mond-op-mond te geven. En ook niet voor m'n werk.

Dit heeft verder niks met homofilie te maken (ook al drukt die broeder zich niet bepaald handig uit), maar met extreme, gore seks in openbare ruimten, en daar vervolgens anderen (in dit geval een ambulancebroeder) mee lastig vallen.
Dus een prostituee of klant die een hartaanval krijgt, heeft pech. Ze waren bezig met gore seks, dus laat maar doodgaan.

Als je kiest voor het vak van verpleger, dan heb je een plicht om mensen te helpen wanneer ze medische hulp nodig hebben. Ik vind dat die broeder ontslagen had mogen worden.
pi_58906593
-edit-

[ Bericht 99% gewijzigd door paddy op 25-05-2008 22:23:07 ]
  zondag 25 mei 2008 @ 21:49:57 #33
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_58906987
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:12 schreef RonaldRegen het volgende:
Vrijwillig? het is zijn werk hoor, mensen helpen die medische hulp nodig hebben. En je taalgebruik komt deze discussie absoluut niet ten goede.
quote:
Was er extreme gore seks? Ik lees alleen over een sauna, nogal logisch dat daar mensen naakt zijn. Trollen doe je ergens anders maar.

ik vind het onbegrijpelijk dat die man niet op staande voet ontslagen is. Dit gaat toch helemaal tegen alle principes van je beroep in? Met als resultaat de dood van iemand .

-edit- Ok, als het een gaysauna is, is de kans op sex wel wat groter, maar ik zou toch zomaar denken dat men niet om een creperende man elkaar even flink gaat lopen nemen .

[ Bericht 9% gewijzigd door Tha_Erik op 25-05-2008 21:58:14 ]
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_58907162
quote:
Op zondag 25 mei 2008 21:49 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Vrijwillig? het is zijn werk hoor, mensen helpen die medische hulp nodig hebben. En je taalgebruik komt deze discussie absoluut niet ten goede.
[..]

Was er extreme gore seks? Ik lees alleen over een sauna, nogal logisch dat daar mensen naakt zijn. Trollen doe je ergens anders maar.

ik vind het onbegrijpelijk dat die man niet op staande voet ontslagen is. Dit gaat toch helemaal tegen alle principes van je beroep in? Met als resultaat de dood van iemand .
Jij bent zeker nog nooit in een gaysauna geweest?
  zondag 25 mei 2008 @ 22:00:03 #35
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_58907222
quote:
Op zondag 25 mei 2008 21:58 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Jij bent zeker nog nooit in een gaysauna geweest?
Nope, al snap ik nog je taalgebruik en "argumenten" niet, maar zie vooral de edit die ik er bij heb geplakt. En dat doet niks af aan het feit dat de verpleger enorm fout gehandeld heeft, en daarvoor een veel te lichte straf heeft gekregen.
Hoogachtend,
Erik.
pi_58907832
Ik las het bericht ook met verbazing, maar gezien de extreem lage "straf" van 2 maanden schorsing neem ik aan dat er meer aan de hand geweest moet zijn. Ze zijn nl ook altijd nog met z'n tweeën, ik mag hopen dat de andere ambulancebroeder iemand in zo'n toestand niet zo makkelijk achterlaat ??
pi_58908057
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:24 schreef Repeat het volgende:
Ik las het bericht ook met verbazing, maar gezien de extreem lage "straf" van 2 maanden schorsing neem ik aan dat er meer aan de hand geweest moet zijn.
Precies. En ik ben ooit weleens in een gaysauna geweest, dus ik kan me er wel een bepaalde voorstelling bij maken.
pi_58908636
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:32 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Precies. En ik ben ooit weleens in een gaysauna geweest, dus ik kan me er wel een bepaalde voorstelling bij maken.
ok, dus als jij tegen de grond was gegaan daar hadden ze jou ook moet laten creperen?
pi_58908922
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:56 schreef Prego het volgende:

[..]

ok, dus als jij tegen de grond was gegaan daar hadden ze jou ook moet laten creperen?
Ik mag toch aannemen dat het personeel of de andere bezoekers slim genoeg zijn om je weg te halen van "de plek waar het allemaal gebeurt" naar een wat neutralere plek. Nou ja, deze keer niet dan, maar normaal gesproken.

Een beetje ambulancebroeder is echt wel wat gewend. Die lui komen normaal gesproken op de meest bizarre plekken. Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat er niet gewoon veel meer aan de hand was.
  zondag 25 mei 2008 @ 23:12:39 #40
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_58909108
quote:
Op zondag 25 mei 2008 23:06 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Ik mag toch aannemen dat het personeel of de andere bezoekers slim genoeg zijn om je weg te halen van "de plek waar het allemaal gebeurt" naar een wat neutralere plek. Nou ja, deze keer niet dan, maar normaal gesproken.
Ik zou iemand die instort niet zomaar gaan verslepen, als dat is wat je bedoelt.
quote:
Een beetje ambulancebroeder is echt wel wat gewend. Die lui komen normaal gesproken op de meest bizarre plekken. Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat er niet gewoon veel meer aan de hand was.
En zo kan je er natuurlijk wel alles bij verzinnen. Maar de gegevens uit het bericht geven gewoon nalatigheid aan.
Hoogachtend,
Erik.
pi_58909451
had die nu een gescheurde aorta of endeldarm?
pi_58909790
pi_58910917
Word weer heel wat bij verzonnen bij het nieuwsbericht, erg triest natuurlijk dat dit heeft moeten gebeuren.

Ze hadden zeker die werknemer moeten ontslaan, omdat hij geen hulp verleende, het moet niet uitmaken wat voor situatie zich bevind, zolang maar niet voor de hulpverlener gevaar aanwezig is.
Iemand die hulp nodig heeft in een bedreigende situatie moeten ze gewoon helpen.
............................
  maandag 26 mei 2008 @ 00:51:17 #44
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58910957
quote:
Op maandag 26 mei 2008 00:46 schreef sander89 het volgende:
Word weer heel wat bij verzonnen bij het nieuwsbericht, erg triest natuurlijk dat dit heeft moeten gebeuren.

Ze hadden zeker die werknemer moeten ontslaan, omdat hij geen hulp verleende, het moet niet uitmaken wat voor situatie zich bevind, zolang maar niet voor de hulpverlener gevaar aanwezig is.
Iemand die hulp nodig heeft in een bedreigende situatie moeten ze gewoon helpen.
ontslaan én aanklagen. zijn ze nou helemaal van de poot gerukt!
pi_58954012
Eens met dat laatste. Op staande voet ontslaan en bovendien aanklagen voor het in gevaar brengen van andermans leven. Het is een doelbewuste keuze van de ambulancebroeder geweest om zijn werk niet te doen. Het is niet zo dat hij per ongeluk heeft gefaald of een fout heeft gemaakt, hij heeft doelbewust geweigerd zijn werk te doen. Als ik dat doe, word ik op staande voet ontslagen.
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:28:04 #46
106955 BB_Koning
Koninklijk? Nee: goddelijk...
pi_58954275
quote:
Inmiddels is de letterlijke tekst van de conversatie met de hulpcentrale bekend:

Na het bezoek aan de sauna meldt de verpleger: "Ik ben weer beschikbaar. Ik heb er niets van gemaakt. Het is er een heel hysterisch verhaal. We zijn nu weer vrij."

Vanuit de sauna komt er een nieuw telefoontje naar 112. daarin wordt bevestigd dat de ambulance niets heeft gedaan en dat de verplegers onverrichter zake zijn weggegaan. Het slachtoffer ligt dan nog op de grond en kermt: 'Help me, help me, help me'.

De centrale zoekt opnieuw contact met de verpleger.

De ziekenbroeder: "Ik kan er niks mee. Maar mochten ze blijven zeuren, dan moet je maar even een ander sturen. Het is daar volgens mij een nichtenbende, dus... Hij ligt daar in z'n blote reet. Dus ja, ik ga hem niet aankleden. Bij het Witte Kruis werken nog wel een paar van die pisnichten, stuur die maar."
bb_koning.hyves.nl
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:35:55 #47
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58954413
was al oud nieuws, maar het blijft even smerig, die broeder.
  woensdag 28 mei 2008 @ 00:58:22 #48
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_58954724
Onbegrijpelijk... zowel zijn reactie als zijn straf...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_59005052
Saunabezoeker ging door hel

http://www.telegraaf.nl/b(...)ging_door_hel__.html

door Inge Lengton
DEN HAAG - De saunabezoeker die om het leven kwam nadat een ambulancebroeder zijn letsel verkeerd inschatte, blijkt door een ware hel te zijn gegaan.

Uit het relaas van Reinboud Schoemaker, de advocaat van de familie, blijkt dat de Hagenaar zelfs urenlang in een politiecel is opgesloten, terwijl zijn aorta steeds verder openscheurde. Door de onjuiste analyse van de verpleger dacht de politie dat de man hysterisch was.

Volgens de raadsman verliet het slachtoffer 's ochtends zijn huis in de Archipelbuurt om te gaan sporten in sportschool Caesar Sports aan de Mauritskade. In de sauna werd hij onwel. Het personeel belde de ambulance, maar de GGD'er die bij de sportschool kwam opdagen, verzuimde een gedegen medisch onderzoek te doen.

Later bleek dat hij het slachtoffer waarschijnlijk uit homohaat heeft laten creperen. " Het is daar volgens mij een nichtenbende", meldde hij via de mobilofoon aan de centrale. "Ik kan er niks mee. Mochten ze blijven zeuren, dan moet je een ander ernaartoe sturen. Bij het Witte Kruis werken nog wel een paar van die pisnichten."

Intussen was er in de sportschool grote paniek ontstaan.

Het personeel raakte van slag door het gekerm van de patiënt. Nogmaals werd 112 gebeld. Aangezien de ambulance niet voor een tweede keer wilde komen, vroeg de sportschool om de politie. Volgens de advocaat van de nabestaanden zijn de agenten mede door toedoen van de ambulancebroeder op het verkeerde been gezet. "De GGD'er had de situatie omschreven als een hysterische bende", zegt Schoemaker. "Er werd bovendien gezegd dat de patiënt niet wilde meewerken. Hierdoor heeft de politie waarschijnlijk gedacht dat hij een oproerkraaier was. Hij is in ieder geval in de boeien geslagen en meegenomen naar het bureau."

Volgens Schoemakers heeft de arrestant urenlang naakt in de cel gezeten, terwijl zijn toestand verslechterde.

Pas ver in de avond is hij op een taxi naar huis gezet, waar hij in het portiek flauwviel. Een huisarts stelde vervolgens wel de juiste diagnose. Een zware operatie in het ziekenhuis kon hem echter niet meer redden. Hij overleed uiteindelijk. Het medisch tuchtcollege heeft de ambulancebroeder vorige week tot twee maanden schorsing veroordeeld. De nabestaanden vinden die straf veel te laag.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 09:26:52 #50
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_59006095
Echt zo'n triest verhaal dit.

Ik mag hopen dat die ambulance broeder als nog op straat gezet wordt.
pi_59006127
quote:
" Het is daar volgens mij een nichtenbende", meldde hij via de mobilofoon aan de centrale. "Ik kan er niks mee. Mochten ze blijven zeuren, dan moet je een ander ernaartoe sturen. Bij het Witte Kruis werken nog wel een paar van die pisnichten."

Alleen daarom al behoort deze man ontslagen te worden.

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 30 mei 2008 @ 09:39:32 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_59006277
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 07:50 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Saunabezoeker ging door hel

http://www.telegraaf.nl/b(...)ging_door_hel__.html

door Inge Lengton
DEN HAAG - De saunabezoeker die om het leven kwam nadat een ambulancebroeder zijn letsel verkeerd inschatte, blijkt door een ware hel te zijn gegaan.

Uit het relaas van Reinboud Schoemaker, de advocaat van de familie, blijkt dat de Hagenaar zelfs urenlang in een politiecel is opgesloten, terwijl zijn aorta steeds verder openscheurde. Door de onjuiste analyse van de verpleger dacht de politie dat de man hysterisch was.

...
Al ik het zo lees valt de politie ook nog wel wat te verwijten. Hadden toch minstens een arts kunnen bellen.
Eén ambulance broeder in een (Gay?) sauna maakt volgens mij makkelijker een verkeerde inschatting dan tien koffiedrinkende agenten. Maar dat maakt de ambulancebroeder niet minder fout.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 30 mei 2008 @ 11:41:21 #53
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_59008945
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 09:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Al ik het zo lees valt de politie ook nog wel wat te verwijten. Hadden toch minstens een arts kunnen bellen.
Eén ambulance broeder in een (Gay?) sauna maakt volgens mij makkelijker een verkeerde inschatting dan tien koffiedrinkende agenten. Maar dat maakt de ambulancebroeder niet minder fout.
Jezus, het houdt niet op inderdaad.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_59009041
tering...

en csesar sports aan de mauritskade is bij mijn weten niet eens een gay-plek
pi_59009185
Het is wel vreemd dat er in het nieuwsbericht gesproken werd over meerdere ambulanceverplegers. Waarom hield de ander vast aan de werkwijze van de weigerende en waarom zijn ze niet allebei geschorst?
Het mooi kotsende meisje.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 12:15:43 #56
3542 Gia
User under construction
pi_59009661
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 11:52 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Het is wel vreemd dat er in het nieuwsbericht gesproken werd over meerdere ambulanceverplegers. Waarom hield de ander vast aan de werkwijze van de weigerende en waarom zijn ze niet allebei geschorst?
Meestal is er één verpleger en één chauffeur op een ambulance. De verpleger beslist.

Maar goed, dan nog had die chauffeur tenminste zijn bedenkingen kunnen hebben bij die beslissing.

Beter was geweest: Chauffeur geschorst, verpleger ontslagen.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 16:19:16 #57
71919 wonderer
pi_59014953
Twee maanden schorsing... ik kan er nog steeds niet bij met mijn hoofd
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  vrijdag 30 mei 2008 @ 17:22:40 #58
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_59016325
Ik snap het ook niet. Door zijn nalatigheid is er dus iemand doodgegaan. Terwijl hij dat juist zou moeten voorkomen, of het nou een crimineel, homo, vrouw, allochtoon of wie dan ook is.

En van die politie snap ik ook geen hol.
Hoogachtend,
Erik.
pi_59018726
Het blijft een bizar verhaal. Ook dat er zo weinig aandacht voor is.

De media en het grote publiek zijn blijkbaar meer geinteresseerd in een slechte cartoontekenaar die een nachtje de cel in moet dan een homo die naakt een cel in moet en doodgaat.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 19:47:06 #60
71919 wonderer
pi_59019011
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 19:33 schreef SCH het volgende:
Het blijft een bizar verhaal. Ook dat er zo weinig aandacht voor is.

De media en het grote publiek zijn blijkbaar meer geinteresseerd in een slechte cartoontekenaar die een nachtje de cel in moet dan een homo die naakt een cel in moet en doodgaat.
Was het nou een homo of niet? Want het was dus geen gay-sauna...
  vrijdag 30 mei 2008 @ 19:51:48 #61
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59019111
heeft het personeel van die sauna daar zelf geen voorzieningen voor? Ik kan best begrijpen dat die ziekenbroeder er geen zin in had om daar naar binnen te gaan. Misschien voelde hij zich zelfs onveilig.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 19:55:17 #62
71919 wonderer
pi_59019185
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 19:51 schreef Aoristus het volgende:
heeft het personeel van die sauna daar zelf geen voorzieningen voor? Ik kan best begrijpen dat die ziekenbroeder er geen zin in had om daar naar binnen te gaan. Misschien voelde hij zich zelfs onveilig.
Het is zijn werk om mensen te helpen. Iemand laten creperen vanwege "geen zin" is onaanvaardbaar. En waarom zou hij zich onveilig moeten voelen? Er ligt een naakte man op de grond, nou nou nou, wat een gevaarlijke situatie...
  vrijdag 30 mei 2008 @ 19:58:26 #63
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59019250
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 19:55 schreef wonderer het volgende:

[..]

Het is zijn werk om mensen te helpen. Iemand laten creperen vanwege "geen zin" is onaanvaardbaar. En waarom zou hij zich onveilig moeten voelen? Er ligt een naakte man op de grond, nou nou nou, wat een gevaarlijke situatie...
Misschien dacht ie wel dat het met een kopje suikerwater opgelost was, dat weten wij niet. Wat we wel weten is dat hij is langs geweest, hij de situatie beoordeeld heeft en weer is weggegaan. Ik vind dat er wel erg makkelijk alle verantwoordelijkheid bij de ziekenbroeder wordt gelegd, er zijn vast tal van mensen op zo'n locatie en hij noemt het vast niet voor niets een nichtenbende.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:01:02 #64
71919 wonderer
pi_59019305
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 19:58 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Misschien dacht ie wel dat het met een kopje suikerwater opgelost was, dat weten wij niet. Wat we wel weten is dat hij is langs geweest, hij de situatie beoordeeld heeft en weer is weggegaan. Ik vind dat er wel erg makkelijk alle verantwoordelijkheid bij de ziekenbroeder wordt gelegd, er zijn vast tal van mensen op zo'n locatie en hij noemt het vast niet voor niets een nichtenbende.
Wat hij dacht kun je teruglezen in de transcriptie van de melding aan de centrale. Het was geen homo-sauna, dus waarschijnlijk is er door vooroordelen nu een man dood. Ik snap niet waarom je hier begrip voor kan opbrengen, ondanks dat ik weet hoe je over homo's denkt.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:01:49 #65
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59019328
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:01 schreef wonderer het volgende:

[..]

Wat hij dacht kun je teruglezen in de transcriptie van de melding aan de centrale. Het was geen homo-sauna, dus waarschijnlijk is er door vooroordelen nu een man dood. Ik snap niet waarom je hier begrip voor kan opbrengen, ondanks dat ik weet hoe je over homo's denkt.
ik praat niets goed, maar ik begrijp zijn aktie wel

Ik vind het trouwens vreemd dat je een gescheurde aorta kan krijgen van een sauna bezoek.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:17:23 #66
71919 wonderer
pi_59019700
En ik begrijp niet dat je het begrijpt.

En het hoeft natuurlijk niet van het sauna-bezoek te komen, het kan best zijn dat het een zwakke plek was en het scheuren toevallig samenviel met een saunabezoek.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:19:59 #67
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59019765
Dat weten we niet, het enige wat we weten is dat het medisch tuchtcollege een vooringenomen standpunt inneemt, namelijk dat de ziekenbroeder niet genoeg heeft gedaan (dat zal wel met de schuldvraag te maken hebben). Maar wat had hij moeten doen dan? Ik wed dat we beiden te weinig expertise hebben om te bepalen wat wijsheid is op zo'n moment.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:21:49 #68
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_59019805
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:01 schreef Aoristus het volgende:

[..]

ik praat niets goed, maar ik begrijp zijn aktie wel

Ik vind het trouwens vreemd dat je een gescheurde aorta kan krijgen van een sauna bezoek.
Een anurisme kan je altijd zomaar spontaan krijgen als je een zwak plekje in je aorta hebt.

EN wat begrijp je precies van zijn actie? Dat hij het een "vuile nichten bende" vond en daarom maar is weggegaan?
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:22:31 #69
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_59019816
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:19 schreef Aoristus het volgende:
Dat weten we niet, het enige wat we weten is dat het medisch tuchtcollege een vooringenomen standpunt inneemt, namelijk dat de ziekenbroeder niet genoeg heeft gedaan (dat zal wel met de schuldvraag te maken hebben). Maar wat had hij moeten doen dan? Ik wed dat we beiden te weinig expertise hebben om te bepalen wat wijsheid is op zo'n moment.
Hij had die man gewoon mee moeten nemen, duh.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:28:44 #70
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59019960
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:21 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Een anurisme kan je altijd zomaar spontaan krijgen als je een zwak plekje in je aorta hebt.

EN wat begrijp je precies van zijn actie? Dat hij het een "vuile nichten bende" vond en daarom maar is weggegaan?
Als hij zegt dat het een nichtenbende is, dan kan ik me goed voorstellen dat hij geprovoceerd en beledigd is. Dat gebeurt zo vaak met ambulancepersoneel -helaas- dat is een tijdsbeeld, dat men geen respect meer heeft voor het ambulancepersoneel.
De mensen die dat beroep uitoefenen, zijn mensen met een interesse in mensen en die vanuit een persoonlijke missie handelen, dus vanuit dat perspectief kun je het voordeel van de twijfel zijn kant op laten vallen. Als hij een verkeerde diagnose heeft gesteld, dan vind ik het nog vreemd dat alle mensen in de sportschool niet hebben gehandeld zoals ze hadden moeten doen, ik vind dat zij minstens zo verantwoordelijk zijn als de arts die de gescheurde aorta vaststelde.
pi_59020072
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 19:51 schreef Aoristus het volgende:
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:35:25 #72
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59020112
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:33 schreef SCH het volgende:

[..]

Als jij in slaap valt, dan heb ik het zeker gedaan?
pi_59020162
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:35 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Als jij in slaap valt, dan heb ik het zeker gedaan?
Leg nou voor eens en voor altijd uit waar je homohaat vandaan komt. Dan hoef je het niet altijd zo enorm te laten blijken in allerlei topics.
pi_59020227
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:28 schreef Aoristus het volgende:

[..]
De mensen die dat beroep uitoefenen, zijn mensen met een interesse in mensen en die vanuit een persoonlijke missie handelen, ...
quote:
Later bleek dat hij het slachtoffer waarschijnlijk uit homohaat heeft laten creperen. " Het is daar volgens mij een nichtenbende", meldde hij via de mobilofoon aan de centrale. "Ik kan er niks mee. Mochten ze blijven zeuren, dan moet je een ander ernaartoe sturen. Bij het Witte Kruis werken nog wel een paar van die pisnichten."
Als homo's niet onder de noemer "mensen" vallen idd
Springfield's looking pretty dusty today
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:42:29 #75
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59020243
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:37 schreef SCH het volgende:

[..]

Leg nou voor eens en voor altijd uit waar je homohaat vandaan komt. Dan hoef je het niet altijd zo enorm te laten blijken in allerlei topics.
Alsof jij wilt snappen dat er ook andere meningen zijn dan de jouwe. Ik ga verder niet in op je pogingen om het topic te laten ontsporen.

Die ambulancebroeder krijgt de schuld omdat er een homo is gestorven aan een gescheurde aorta en dat had hij aan de buitenkant moeten zien ofzo Als er had gestaan, er is een man gestorven in dezelfde setting, dan had het lang niet zo belangrijk geweest toch?

Als je me kwaad wil hebben, open dan gerust een topic over Dilano, je weet wel dat modesecreet die aangifte deed over mishandeling op koninginnedag vanwege aanranding, die wil dat soort argumenten gebruiken om voorzitter te worden van je geliefde coc.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:43:18 #76
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59020258
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:41 schreef -marz- het volgende:

[..]

[..]

Als homo's niet onder de noemer "mensen" vallen idd
er staat toch waarschijnlijk..
pi_59020284
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:42 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Alsof jij wilt snappen dat er ook andere meningen zijn dan de jouwe. Ik ga verder niet in op je pogingen om het topic te laten ontsporen.

Die ambulancebroeder krijgt de schuld omdat er een homo is gestorven aan een gescheurde aorta en dat had hij aan de buitenkant moeten zien ofzo Als er had gestaan, er is een man gestorven in dezelfde setting, dan had het lang niet zo belangrijk geweest toch?

Als je me kwaad wil hebben, open dan gerust een topic over Dilano, je weet wel dat modesecreet die aangifte deed over mishandeling op koninginnedag vanwege aanranding, die wil dat soort argumenten gebruiken om voorzitter te worden van je geliefde coc.
Alsof je het goed kan praten dat een ambulancebroeder iemand die doodziek is aan zijn lot overlaat vanwege een discriminerende houding.

Wie laat het topic nou ontsporen. Ik word echt schijtziek van jouw homobashing. Ik ken wel wat meer van die mannen die er een probleem mee hebben maar zelden zo obsessief als jij. Als er iemand een pisnicht is, dan is het Aoristus.
pi_59020289
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:28 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Als hij zegt dat het een nichtenbende is, dan kan ik me goed voorstellen dat hij geprovoceerd en beledigd is.
Wat is het causaal verband tussen homo's en provoceren en beledigen?
quote:
Dat gebeurt zo vaak met ambulancepersoneel -helaas- dat is een tijdsbeeld, dat men geen respect meer heeft voor het ambulancepersoneel.
Ja, ik val ook steil achterover van al die incidenten met agressieve nichten.
quote:
De mensen die dat beroep uitoefenen, zijn mensen met een interesse in mensen en die vanuit een persoonlijke missie handelen, dus vanuit dat perspectief kun je het voordeel van de twijfel zijn kant op laten vallen. Als hij een verkeerde diagnose heeft gesteld, dan vind ik het nog vreemd dat alle mensen in de sportschool niet hebben gehandeld zoals ze hadden moeten doen, ik vind dat zij minstens zo verantwoordelijk zijn als de arts die de gescheurde aorta vaststelde.
Sorry, maar de hulpverlener doet het fout, en dan is het alsnog de schuld van de "nichtenbende" die het maar hadden rechtbreien? Als mijn huisarts een gezwel over het hoofd ziet, is dan mijn tante Annie ook schuldig omdat ze het misschien had kunnen weten?

Er is in de hele zaak niet gerept over agressie naar de broeder toe. Wel van de broeder zelf in verbale zin. Maar jij verzint er een heel scenario omheen wat er wel niet gebeurd had kunnen zijn omdat het wel vaker voorkomt en daarom...
Ben je familie van moussie?
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:45:11 #79
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59020299
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:44 schreef SCH het volgende:

[..]

Alsof je het goed kan praten dat een ambulancebroeder iemand die doodziek is aan zijn lot overlaat vanwege een discriminerende houding.

Wie laat het topic nou ontsporen. Ik word echt schijtziek van jouw homobashing. Ik ken wel wat meer van die mannen die er een probleem mee hebben maar zelden zo obsessief als jij. Als er iemand een pisnicht is, dan is het Aoristus.
O jee, ik heb je gekwetst
pi_59020371
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:45 schreef Aoristus het volgende:

[..]

O jee, ik heb je gekwetst
Orthodoxen kunnen me niet kwetsen.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 20:52:06 #81
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59020443
nou, we zijn er uit: die ambulancebroeder stelde de diagnose: 'flikkerbende' en heeft als natuurlijk zijn professionele capaciteiten opzij gezet om koffie te gaan zitten drinken op het verzamelpunt. Dus de homo's zijn in het geding en moeten een betere behandeling krijgen, want ze krijgen al zo weinig steun van de overheid.
pi_59020573
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:52 schreef Aoristus het volgende:
nou, we zijn er uit: die ambulancebroeder stelde de diagnose: 'flikkerbende' en heeft als natuurlijk zijn professionele capaciteiten opzij gezet om koffie te gaan zitten drinken op het verzamelpunt. Dus de homo's zijn in het geding en moeten een betere behandeling krijgen, want ze krijgen al zo weinig steun van de overheid.
Klopt.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 21:02:21 #83
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59020611
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:59 schreef SCH het volgende:

[..]

Klopt.
Dus zo verhufterd is het al geworden dat de reputatie van een man kapot gemaakt moet worden om alleen maar meer middelen te krijgen om de homo uit te kunnen hangen. -desnoods in je blote reet als je net de sauna uit komt.

de rest mag op eieren lopen.
pi_59020714
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 21:02 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Dus zo verhufterd is het al geworden dat de reputatie van een man kapot gemaakt moet worden om alleen maar meer middelen te krijgen om de homo uit te kunnen hangen.

Heb je gedronken?

Die man oefende zijn vak niet uit maar verleent selectief hulp. Mensen die hij niet aanstaat slaat hij over. Of het nou om moslims, homo's, Brabanders, woonwagenbewoners of SP-stemmers gaat, maakt geen zak uit.
-edit- Nee

[ Bericht 10% gewijzigd door paddy op 30-05-2008 21:45:30 ]
  vrijdag 30 mei 2008 @ 21:10:58 #85
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59020776
gelukkig maar dat jij altijd weet wat goed is voor de mens. Ik durf dat gelukkig te betwijfelen.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 21:16:26 #86
71919 wonderer
pi_59020896
quote:

[..]

Dus zo verhufterd is het al geworden dat de reputatie van een man kapot gemaakt moet worden om alleen maar meer middelen te krijgen om de homo uit te kunnen hangen. -desnoods in je blote reet als je net de sauna uit komt.

Het was geen homo en het was geen homosauna.
pi_59021269
quote:

[..]

Je weet dat hetero's ook weleens in hun blote reet ziek worden?
pi_59021438
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:42 schreef Aoristus het volgende:

[..]
Die ambulancebroeder krijgt de schuld omdat er een homo is gestorven aan een gescheurde aorta en dat had hij aan de buitenkant moeten zien ofzo
Nee, daar ging het juist fout
quote:
Als er had gestaan, er is een man gestorven in dezelfde setting, dan had het lang niet zo belangrijk geweest toch?
Er staat toch dat er een man gestorven is in die setting?

-edit-

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 30-05-2008 21:52:49 ]
Springfield's looking pretty dusty today
  vrijdag 30 mei 2008 @ 22:03:57 #89
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59022089
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:44 schreef Mwanatabu het volgende:

Maar jij verzint er een heel scenario omheen wat er wel niet gebeurd had kunnen zijn omdat het wel vaker voorkomt en daarom...
Ben je familie van moussie?
  vrijdag 30 mei 2008 @ 22:06:39 #90
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_59022169
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 20:52 schreef Aoristus het volgende:
Wat is dit nou voor kansloze reactie?
Als het een vrouw was geweest die daar had gelegen met een anurisme, had de ambulance broeder haar dan ook laten liggen?
  vrijdag 30 mei 2008 @ 22:13:03 #91
262 Re
Kiss & Swallow
pi_59022321
maar gelukkig hebben onze vriendjes van de COC het opgepikt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_59025199
Wat een gezeik!
De ambulancebroeder wordt door jou en mij betaald om ons hulp ter verlenen in noodsituaties en we mogen aannemen dat hij dat beroep uit vrije wil gekozen heeft en dus uit eigen wens beoefent.
Dus verwachten we allemaal adequate actie in tijden van nood. En, voor de volledigheid, we bieden hen alle ruimte om die actie uit te voeren. (Aan dat laatste lijkt het soms wel te schorten!)

Van deze broeder is niet bekend dat hij door anderen gehinderd werd, maar wel dat hij door zijn eigen vooroordeel gehinderd werd. Dan is hijzelf dus fout als hij een mens niet adequaat helpt in zijn of haar nood. Dus dient hij daarvoor gestraft te worden.
Simpel: wie een fout maakt, moet ofwel de consequenties dragen ofwel gestraft worden.
pi_59025356
Schandalig etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')