Elk kaartje dat wordt gekocht zonder de intentie om daadwerkelijk dat concert te bezoeken, draagt bij aan kunstmatige schaarste. En wat het hele betoog over Live Nation en gestegen concertprijzen betreft: de consument is er zelf bij en kan er ook voor kiezen om niet te gaan. Bij die Ticketbureaus worden consumenten echter vakkundig om de tuin geleid. Typ "kaartje + naam artiest" op sites als Google en je wordt overspoeld met de malafide ticketbureaus.quote:Op donderdag 22 mei 2008 17:08 schreef tongytongylickylicky het volgende:
@ Elfletterig : Schaarste door ticketbureaus? Dit geloof je zelf?
Ik was al bang dat jij hier ook tevoorschijn zou komen. Heb je nou nog steeds geen echte baan gezocht en is illegale ticketverkoop nog steeds je enige bron van inkomsten?quote:Op donderdag 22 mei 2008 16:27 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Sadness....
We zien het allemaal en we weten precies wat wel en niet kan maar toch is het tot nu toe nog niemand gelukt om een waterproof wetsvoorstel te onderbouwen in dit topic...quote:Op donderdag 22 mei 2008 18:17 schreef Elfletterig het volgende:
Bij die Ticketbureaus worden consumenten echter vakkundig om de tuin geleid. Typ "kaartje + naam artiest" op sites als Google en je wordt overspoeld met de malafide ticketbureaus.
En andere mensen noemen dat oplichting.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 21:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik zie het probleem niet zo. Als ik concertkaarten haal voor een concert waarvan ik weet dat het uitverkocht zal raken. Dan haal ik ook altijd het maximale aantal en degene die ik over heb verkoop ik met een beetje winst zodat ik mijn kaartjes eruit heb. kapitalisme noem ik dat.
Mojo doet er wel wat aan het om tegen te gaan. Laatst hebben ze bij Lowlands vlak voor het festival extra kaarten op de markt gedaan in de hoop dat mensen die op het laatst besluiten eerder naar Mojo gaan dan via de zwarthandel.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:21 schreef Kopdans het volgende:
op 19 November komt Little Richard naar 013 a 42¤ (voorverkoop begint pas op 6-9) en nu staan er bij ticketverkopers de kaarten te koop vanaf 55 euro MET TICKETGARANTIE??
ookzo voor Kid rock (voorverkoop begint 30-08 pas a 37¤. nu al te koop voor 60 euro??
Beide concerten zijn de enigste in Nederland dus bij voorbaat maar beperkt aantal kaarten. Ik kan er niet bij dat hier op welke wijze dan ook een verbod op gezet kan worden dat bedrijven met opzet druk bezochte (uitverkochte) concerten kaarten uit de markt halen om deze duurder door te verkopen.
Daarnaast is inderdaad de monopolie positie van Mojo/ live nation ook een factor die de prijzen opdrijft.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander van vrij markt mechanisme, vraag - aanbod, maar er moet wel een controle mechanisme zijn die ook bij overtredingen kan/mag optreden.
Zaak van vraag en aanbod lijkt me het. Simpel economisch principe.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 21:44 schreef Houtworm het volgende:
[..]
En andere mensen noemen dat oplichting.
In deze maatschappij is het niet alleen economie dat telt. Ook andere zaken. Normaal verstand, vriendschappelijk met elkaar omgaan, elkaar niet afzetten etc.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 21:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Zaak van vraag en aanbod lijkt me het. Simpel economisch principe.
Wat als ik het wel makkelijk vind dat ik zeker weet dat ik kaartjes voor een concert heb zonder dat ik daarvoor continue moet F5en of voor in de rij moet staan en als ik daar graag een meerprijs voor betaal?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 21:44 schreef Houtworm het volgende:
Ben benieuwd of er ooit wat aan gedaan zal worden. De laatste jaren is er om de zoveel tijd is er wel weer een partij die een wetsvoorstel doet.
Egoïsme, bedoel je.quote:
Die sms-tickets zijn er in beperkte mate al. Althans vorig jaar Lowlands kon het, was er zelfs een aparte ingang voor mensen met zo'n ticket. Die ingang was wel erg rustig, dus er zijn nog niet veel mensen die er gebruik van maken.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 22:18 schreef Dagonet het volgende:
Maak de tickets gewoon SMS-tickets zoals je ze nu ook voor vliegtickets en treintickets hebt, die zijn niet of zeer moeilijk overdraagbaar. Het probleem zit hem in het overdraagbare van de fysieke papiertjes die je toegang verschaffen. Schaf de overdraagmogelijkheid gewoon af. Daar is geen wet voor nodig.
En zorg voor een goedkope annuleringsverzekering voor als je niet kan op het laatste moment.
Jij denkt dat zwarthandelaren lidmaatschappen en programma boekjes gaan verkopen? lijkt me sterk. Ik zie geen reden om het helemaal niet te proberen zo'n wet in te voeren.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 22:11 schreef FJD het volgende:
[..]
Wat als ik het wel makkelijk vind dat ik zeker weet dat ik kaartjes voor een concert heb zonder dat ik daarvoor continue moet F5en of voor in de rij moet staan en als ik daar graag een meerprijs voor betaal?
Wie z'n mening moeten we dan volgen? Los daarvan is er nog niemand geweest in dit topic die een regel kon verzinnen die dit soort zaken voortaan onmogelijk maakt. Er zijn zoveel mazen en die mazen zijn niet te dichten. Wat te denken bv. van het principe dat het kaartje voor kostprijs weggaat maar daar wel een eenmalig, een daags lidmaatschap bij hoort? Of verplicht een programmaboekje a 40,- er bij moet kopen. Dat soort dingen zijn niet te dichten en daarom is een wetsvoorstel al direct kansloos. Als een verbod niet te handhaven is dan moet je het ook niet willen opleggen.
SMS tickets? Dat principe ken ik niet.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 22:18 schreef Dagonet het volgende:
Maak de tickets gewoon SMS-tickets zoals je ze nu ook voor vliegtickets en treintickets hebt, die zijn niet of zeer moeilijk overdraagbaar. Het probleem zit hem in het overdraagbare van de fysieke papiertjes die je toegang verschaffen. Schaf de overdraagmogelijkheid gewoon af. Daar is geen wet voor nodig.
En zorg voor een goedkope annuleringsverzekering voor als je niet kan op het laatste moment.
Het grootste probleem ligt bij bedrijven die dit soort tickets aanbieden. Die gaan zulke kunstgrepen uithalen ja. Omdat het makkelijk is, omdat het door de maas van de wet past en omdat het business model ze blijkbaar geld oplevert.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 22:25 schreef Houtworm het volgende:
Jij denkt dat zwarthandelaren lidmaatschappen en programma boekjes gaan verkopen? lijkt me sterk. Ik zie geen reden om het helemaal niet te proberen zo'n wet in te voeren.
Dat is de hele truc. Ik laat me niet afzetten, ik koop zulke kaartjes niet. Als iedereen nu gewoon eens z'n eigen verantwoordelijkheid neemt en of op tijd in de rij gaat staan of een hogere prijs betaalt of gewoon thuis blijft dan zou dat een hoop schelen. Maar goed, het is makkelijker om te wijzen naar een overheid die iets op moet lossen dan zelf actie te ondernemen en te voorkomen dat je meer moet betalen.quote:Dat jij het prettiger vind om je af te laten zetten, prima. Maar zoals bij alle regels en wetten zijn er voor en tegenstanders van.
Feest! Wil je met zes man naar dat geweldige Rolling Stones concert en moet je of alle 6 een halve dag vrij nemen om in de rij te gaan staan of alle zes als een gek F5en om te hopen dat je allemaal een kaartje hebt. Zul je zien dat dat voor drie man lukt en dan kunnen de andere drie niet mee of ze gaan allemaal niet en dan zitten ze met drie kaartjes die waardeloos zijnquote:Op woensdag 27 augustus 2008 22:18 schreef Dagonet het volgende:
Schaf de overdraagmogelijkheid gewoon af. Daar is geen wet voor nodig.
Ik vermoed dat die kopperverkoop in dit geval gewoon strafbaar is. Een lidmaatschap voor iets zal ook wel moeilijk te verkopen zijn.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 22:44 schreef FJD het volgende:
[..]
Het grootste probleem ligt bij bedrijven die dit soort tickets aanbieden. Die gaan zulke kunstgrepen uithalen ja. Omdat het makkelijk is, omdat het door de maas van de wet past en omdat het business model ze blijkbaar geld oplevert.
Voor zwarthandelaren zal het effect ook niet enorm groot zijn. Politie heeft de mankracht en de zin niet om achter elke zwarthandelaar aan te gaan, die moet immers ook nog op heterdaad betrapt worden. Ze hebben wel wat beters te doen (tenminste dat hoop ik dan maar). Je zal minder verkopers rondom het stadion zelf krijgen maar MP verkopers e.d. blijven gewoon actief. Als de consument zelf 'stiekem' toch de hogere prijs betaalt dan is de consument ook schuldig aan een misdrijf.
De politie heeft dus simpelweg de mankracht niet om zo'n verbod te handhaven (of verwacht je echt dat ze elke keer een operatie op touw gaan zetten om een zwarthandelaar op te pakken?) en er gaan genoeg consument langs heen werken om toch het kaartje te krijgen. Je uiteindelijke doel heb je dus niet bereikt.
[..]
Dat is de hele truc. Ik laat me niet afzetten, ik koop zulke kaartjes niet. Als iedereen nu gewoon eens z'n eigen verantwoordelijkheid neemt en of op tijd in de rij gaat staan of een hogere prijs betaalt of gewoon thuis blijft dan zou dat een hoop schelen. Maar goed, het is makkelijker om te wijzen naar een overheid die iets op moet lossen dan zelf actie te ondernemen en te voorkomen dat je meer moet betalen.
[..]
Feest! Wil je met zes man naar dat geweldige Rolling Stones concert en moet je of alle 6 een halve dag vrij nemen om in de rij te gaan staan of alle zes als een gek F5en om te hopen dat je allemaal een kaartje hebt. Zul je zien dat dat voor drie man lukt en dan kunnen de andere drie niet mee of ze gaan allemaal niet en dan zitten ze met drie kaartjes die waardeloos zijn
En maar accepteren dat mensen elkaar afzetten?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 23:05 schreef Revolution-NL het volgende:
VERBOTEN VERBOTEN VERBOTEN!!!!!
De overheid moet gvd eens ophouden om zich overal mee te bemoeien
Lidmaatschap wordt nu ook al gedaan bij bv. Paradiso. Weliswaar om andere redenen maar het is dus een mogelijkheid.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 22:57 schreef Houtworm het volgende:
Ik vermoed dat die kopperverkoop in dit geval gewoon strafbaar is. Een lidmaatschap voor iets zal ook wel moeilijk te verkopen zijn.
Dit zijn geen normale mazen meer, dit zijn onhoudbare mazen. Netto effect is dus nihil of zelfs negatief omdat er weer een ambtenarenapparaat moeten worden afgestoftquote:Voor zoveel regels zijn wel mazen te vinden, dat is geen reden om ze af te schaffen. Net als dat niet alle regels 100^% effectief zijn.
Check wat je wil maar met zulke grote mazen blijven ze gewoon hun business runnen.quote:Zoveel moeite is het niet om een website te bekijken om te zien of en hoe kaartjes worden aangeboden.
En de wet die je voorstelt maakt het ze ook niet moeilijker.quote:Van hand tot hand is het moeilijk controleren, maar het wort de zwarthandelaren nu wel heel erg makkelijk gemaakt dankzij internet.
Ga twee dagen in de rij staan of betaal een premium voor de kaartjes.quote:Gezien jouw oplossing voor het probleem "gewoon eerder in de rij staan" krijg ik het idee dat je niet helemaal snapt hoe het werkt. Dan krijg je uiteindelijk een situatie waarbij men 2 dagen van tevoren in de rij moet gaan staan.
Wel. Vraag/Aanbod en resulterende prijs. Als ze langer staan willen ze meer geld, bedrijf moet de prijs van de kaarten verhogen en minder mensen kopen nog de kaarten.quote:Die zal het niet veel uitmaken om nog een paar uur eerder te gaan.
Geen emotionele schade, geen fysieke schade, mensen raken niet in de schulden, mensen kunnen nog gewoon rondkomen. Ik zie eerder de grote noodzaak niet om wel in te grijpen, zeker niet als je meeneemt dat de wetgeving aan alle kanten gaat rammelen.quote:Ik zou echt niet weten waarom de overheid niet zou mogen ingrijpen hier.
Waarom is het afzetten? Elk bedrijf koopt iets goedkoop in, doet er vervolgens iets mee en verkoopt het voor meer geld door. Ticketbedrijven kopen de kaarten in voor de normale prijs, leveren daarbij de service dat je zelf niet in de rij hoeft te gaan staan of met stress achter internet moet gaan zitten en de mogelijkheid om zelfs op het laatste moment nog een kaartje te kopen en voor die service vragen ze een premium.quote:Een wet als dit invoeren heeft niks te maken met wijzen naar de overheid die het op moet lossen, het is jammerlijk nodig om regels op te stellen voor mensen die een ander op een simpele manier af willen zetten.
Probeer die eens uit te leggen met duidelijke quotes want ik zie het niet. Daarnaast, zelfs als het er staat dan mag ik toch best balen als ik geen kaarten heb voor een goed concert omdat ik zelf te lui cq dom was om op tijd in de rij te gaan staan? Ik baal dan alleen van m'n eigen inactiviteit en ga niet wijzen naar de overheid dat die mijn inactiviteit moet afdekken.quote:Je spreekt jezelf tegen trouwen. Ene moment zeg je dat men maar zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen en op tijd in de rij moet gaan staan of zijn verlies moet nemen. En niet veel later loop je te klagen dat het misschien niet gaat lukken om kaarten te krijgen.
Klinklare onzin. Mensen die gaan huilen betreft de woekerprijzen moeten gewoon hun kaartje op tijd kopen of een hogere prijs betalen. Vinden ze de prijs te hoog dan gaan ze niet.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 23:08 schreef Houtworm het volgende:
[..]
En maar accepteren dat mensen elkaar afzetten?
De mensheid is niet geschikt om zonder regels en wetten te leven. De geschiedenis heeft wel laten zien dat mensen misbruik van elkaar maken als er niet wat regels zijn.
Grote groep Nederlander die voor ieder wissewasje naar de overheid rent, huilend en schreeuwend nog wel.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 23:15 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Klinklare onzin. Mensen die gaan huilen betreft de woekerprijzen moeten gewoon hun kaartje op tijd kopen of een hogere prijs betalen. Vinden ze de prijs te hoog dan gaan ze niet.
Je hoeft niet naar een concert of een feest!!
Als het nu gaat om de prijs van een zorgverzekering die onbetaalbaar wordt door de marktwerking dan vind ik dat de overheid wel moet kunnen ingrijpen omdat dit gaat om maandelijkse verplichte kosten. Maar het slaat werkelijkwaar nergens op dat de overheid hier weer met betuttelende regelgeving moet gaan strooien
Het is werkelijkwaar te kansloos voor woorden dat een grote groep Nederlanders voor ieder wissewasje naar de overheid rent om huilend te schreeuwen dat ze onrecht wordt aangedaan. Misschien moeten deze huillies eerst naar zichzelf kijken. Grow up!
Volgens ben je slim genoeg om de essentie van mijn verhaal in te zien, wees dan ook zo'n grote jongen om inhoudelijk op mijn verhaal in te gaan!!quote:Op woensdag 27 augustus 2008 23:20 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Grote groep Nederlander die voor ieder wissewasje naar de overheid rent, huilend en schreeuwend nog wel.
Als je het veel erger maakt dan het is, dan heeft het ook weinig zin om een discussie erover aan te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |