abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58801283
vorig deel DGK in de media

vandaag in de Volkskrant

pi_58801930
van aanranding was totaal geen sprake? tsssssss
  Moderator woensdag 21 mei 2008 @ 16:49:47 #3
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_58804969
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:32 schreef avonne het volgende:
vorig deel DGK in de media

vandaag in de Volkskrant

[ afbeelding ]
De wat beter te lezen uitgeypte versie hier ook nog maar even

'MINACHTING OVER GOUDEN KOOI IS MISPLAATST'

Door Maud Effting
gepubliceerd op 21 mei 2008 08:39, bijgewerkt op 21 mei 2008 10:33

HILVERSUM - De veelbesproken realityshow De Gouden Kooi stopt donderdag definitief. RTL5-programmabaas Van Westerloo vindt de minachting 'misplaatst'. Een interview:

Jaap die rond rolt in zijn eigen kots, Brian die een paard probeert te bevredigen, het wegpesten van Eric, vechtpartijen, Huub die seks heeft met hoeren, Jaap die in zijn ballen wordt getrapt, een schoonmoeder die voor stinkhoer wordt uitgescholden. Heb je ook zo gelachen?
‘Lachen? Daar ben ik te laf voor. Ik lach niet om dit soort dingen. Ik denk eerder: jongens, dit is niet erg smaakvol. Ik heb angstige momenten gehad, waarop ik me afvroeg of het niet uit de klauwen liep. Je bent toch iets aan het maken wat je niet volledig in de hand hebt. Met name het kotsmoment van Jaap. Dat vond ik een vorm van ontreddering waarmee ik niks te maken wilde hebben. Maar ja, in studentenhuizen wordt ieder weekend wel gekotst en daar maken we ons ook niet druk over.’

Maar hij at zijn kots óp.
‘Zo zag het eruit, maar het viel wel mee hoor. Het is maar twee seconden op televisie geweest. Jaap is echt een hyperintelligente jongen die precies weet wat hij doet.’

Hij heeft anders behoorlijk rare trekjes. Zelf zegt hij dat hij een borderliner is met autistische neigingen.
‘Ik ben geen psycholoog en jij ook niet. Maar ik weet wel dat alle bewoners bovengemiddeld intelligent zijn.’

Huub is telefoonverkoper, Brian is IT-consultant, Jaap is student en Amanda is kledingverkoopster. Wat bedoel je precies?
‘Zij begrijpen de taal van dit soort programma’s. Ze hebben een zesde zintuig gekregen voor waar de camera’s hangen. Ze zijn heel sterk in het uitvergroten van hun emoties. Als ze iets heftigs zeggen, kijken ze nét iets langer in de camera. Als iemand een kunstje heeft geflikt, laat hij op het goede moment een stilte vallen. Dat is heel knap. Deze mensen snappen precies wat ze aan het doen zijn.’

Natasia, die haar kinderen tijdelijk verliet om in De Gouden Kooi te gaan zitten, maakte toch bepaald geen stabiele en beheerste indruk.
‘Zij is wel iemand die een aantal vragen oproept, ja. We werden geconfronteerd met een explosief karakter. Maar daar gaat duidelijk een hele geschiedenis aan vooraf.’

Ook Brian werd regelmatig ‘para’ en leek zijn agressie soms nauwelijks te kunnen beheersen.
‘Dat is een misverstand. Hij heeft in De Gouden Kooi juist geleerd om zichzelf in de hand te houden. Uiteindelijk heeft hij nooit iemand iets aangedaan.’

Hij duwde zijn vriendin op zeer agressieve wijze de douche in en ramde onder meer een glazen deur kapot.

‘Ik lig er niet wakker van dat hij zijn emoties op die manier uitvergroot. Maar misschien ben ik al te gedeformeerd.’

Als de bewoners inderdaad zo goed weten wat ze doen, waar komt dat talent dan vandaan?
‘Ze zijn opgegroeid met deze programma’s. En ze zijn deels ook gecoacht. We hebben tegen hen gezegd: jongens, hou die camera in de gaten en spreek je uit als je iets vindt. Dus als Jaap over het grasveld loopt te banjeren, zegt hij hardop wat hij denkt. Ze beseffen goed dat we bezig zijn met het maken van een televisieprogramma.’

Wie is wat dat betreft de beste Gouden Kooi-bewoner?
‘Huub. Hij maakt letterlijk zijn eigen soap. Hij denkt heel goed na en neemt het spel heel serieus. Ik kijk met bewondering naar de manier waarop hij zijn duivelse manipulaties uitvergroot en de kijker meeneemt in zijn complotten; ik vind hem echt een groots acteur.’

Raakt hij niet te zeer verstrikt met het karakter dat hij heeft gecreëerd? Weet hij na al die tijd nog wel wat echt is en wat niet?
‘Ik zag laatst zijn intakegesprek weer en dat was een eyeopener. Toen was het nog een onzeker mannetje dat zichzelf met veel bravoure aan het verkopen was. Nu zie je een vent die met een paar aanwijzingen zo het echte leven in kan stappen.’

De bewoners moesten huilen toen ze hoorden dat het programma zou stoppen. Wat denk jij als je dat ziet?

‘Ik was daar wel enigszins verbaasd over, maar ik denk dat die emoties oprecht waren. Ineens beseften ze: jezus christus, er is een leven na De Gouden Kooi. Hoe moet dat nou, want we hebben het leven hier naar onze hand kunnen zetten. Hun way of life is ten einde.’

Hoe ver gaan jullie in het aansturen van die bewoners? Is het programma gescript?

‘Het is zeker niet zo dat alle gebeurtenissen zijn voorgekookt. We zeggen echt niet: en nu gaan we Pietje richting Truusje sturen. Dan wordt het fictie. Ik vertel niet precies wat we wel doen. Dat is het geheim van de smid. Maar er zijn dingen gezegd als: goh, je bent verliefd op Lieke, zou het niet aardig zijn om dit of dat te doen? Ik heb ook meegemaakt dat mensen naar achteren werden geroepen en dat er werd gezegd: goh, je zit nu al twee dagen op de bank, het wordt tijd dat je actie onderneemt.’

Ze mochten niet te veel lummelen.
‘Nee.’

Is het daarmee echt, of is het drama?
‘Het is een kruising, maar het zit meer aan de echte kant dan aan de fictiekant. Er zijn wel verhalen geconstrueerd. We konden putten uit heel veel materiaal dat zich niet noodzakelijkerwijs op hetzelfde moment af hoefde te spelen.’

Wat is beter: Big Brother of De Gouden Kooi?

‘Inhoudelijk is De Gouden Kooi oneindig veel beter dan Big Brother. Als je Big Brother nu zou zien, zou je in slaap vallen.’

Wat is er veranderd?

‘Bij De Gouden Kooi zitten er zes dagen tussen de opnamen en de dag van uitzending. Bij Big Brother was dat maar twaalf uur. Dan heb je totaal geen gelegenheid om verhaaltjes uit te lichten. In eerste instantie maakten we die fout ook bij De Gouden Kooi. Er werkten veel dezelfde mensen en die gingen aan de slag alsof het een soort Big Brother-plus was. Na een tijd hebben we een hoofdredacteur aangesteld die bij Endemol Duitsland alle dramaseries maakte. Zij begon het programma te maken volgens de wetten van de dramaturgie. Toen zagen we het licht.’

Toch is Big Brother wereldwijd een stuk beter verkocht.
‘Je moet niet te snel oordelen. De Gouden Kooi gaat mogelijk in Frankrijk en Italië lopen.’

Waarom stoppen jullie nou echt?
‘Het programma is voor RTL 5 niet meer te bekostigen. Het was ook goed voor de bewoners om te weten dat er een einde aan zat. Op een gegeven moment zijn die mensen gewoon op. Dan is de rek eruit. Toen ze hoorden dat het stopte, zijn ze er weer tegenaan gegaan.’

Hoe veel kost De Gouden Kooi?
‘Het is goedkoper dan een nieuwsprogramma, goedkoper dan Big Brother, en goedkoper dan een soap. Ik denk dat het per dag ongeveer de helft van een aflevering van Onderweg naar Morgen kost. Hoeveel dat is, zeg ik niet.’

Komt er een vervolg?

‘Ja, daar zijn we mee bezig.’

Was het nou een treitershow of niet?
‘Nee. Er is niemand weggegaan vanwege het treiteren.’

Bewoner Eric verliet de villa na enorme pesterijen. Hij werd na een vooropgezet plan door iedereen valselijk beschuldigd van diefstal, kreeg paardenstront over zich heen en werd uitgescholden voor vuile stinkhomo. Ze lieten hem niet meer met rust.
‘Zou kunnen. Hij deed zelf ook aardig mee.’

En Lieke werd vorig jaar min of meer aangerand.
‘Van aanranding was totaal geen sprake.’

O nee? Ze werd door drie mensen half uitgekleed terwijl ze werd vastgehouden.
‘Het zag er heel erg naar uit, maar het was niet seksueel gericht. Er werd een zender van haar afgepakt. Ze wilden haar in de vijver gooien.’

Waarom hebben jullie het dan niet uitgezonden?

'We hebben een deel wel uitgezonden, maar niet alles. Het was niet erg chic. Het was een uit de hand gelopen stoeipartij. Niet leuk.'

Zijn er bewoners beschadigd?
‘Ik denk dat het meevalt, maar dat kun je nooit zeker weten. Als ze eruit komen hebben ze verplichte gesprekken met de psycholoog. We hebben ook Bart, de winnaar van de eerste Big Brother, aangesteld. Hij is nu al bezig ze te coachen.’

Het geweld werd in de loop der tijd wat minder. Hoe komt dat?
‘We hebben op een gegeven moment moeten erkennen dat wíj als makers de grenzen moesten stellen. Het was cruciaal dat wij dat inzagen. De bewoners stonden veel minder in de realiteit dan wij. Dat gold ook voor het vloeken. Op een gegeven moment was het kankerhoer dit, kankerhoer dat. Toen hebben we gezegd: jongens, luister eens naar jezelf.’

Is De Gouden Kooi miskend?
‘In de grachtengordel heerst een minachting voor dit programma, maar die is totaal misplaatst. Ik denk dat de geschiedenis ons gelijk gaat geven. Het programma is televisietechnisch een bewonderenswaardig project. We zijn zelfs salonfähig aan het worden. Je ziet het ook in de media. Columnist Aaf Brandt Corstius van nrc.next en Hugo Borst hebben ons al opgepikt. Het is toch raar dat we in een land waarin we nog steeds clusterbommen hebben, ons druk maken over De Gouden Kooi.’
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_58805057

pi_58817469
http://www.telegraaf.nl/b(...)_Kooi___.html?p=15,2

'Ook volgend jaar Gouden Kooi'
door Wilma Nanninga
AMSTERDAM - De Gouden Kooi komt terug. John de Mol zal komende maand audities houden voor nieuwe bewoners van de miljoenenvilla.

John de Mol.

"Het enige waar de programmabaas van RTL5, Remko van Westerloo, en ik nu over praten, is het programmabudget", zegt De Mol. "Maar ik heb goede hoop dat wij daar uitkomen."

Het meest omstreden programma van Hilversum heeft zich, zegt De Mol, bewezen als een soap met gewone mensen. "Het is absoluut nieuwe tv. Geen kopie van een kopie."

De kijkcijfers zijn meer dan bevredigend. De halve finale werd bekeken door meer dan 1 miljoen kijkers en het gemiddelde kijkpercentage van jongeren tussen 13 en 19 jaar is 55 procent. Van de vrouwen tussen de 20 en 34 kijkt gemiddeld 40 procent.

Het programma zou vanavond het definitieve einde beleven. "In de toekomst denk ik aan een zomerstop, waarin de bewoners gewoon in juli en augustus naar huis mogen. In de zomer willen de adverteerders hun geld liever rond sport zetten. Dat zijn wetmatigheden waar ook bedachte soaps als GTST en ONM rekening mee houden."

Wie vlak voor de finale live wil chatten met de bewoners kan vanmiddag naar onze website. De vragen zullen tussen 15.00 uur en 16.00 uur aan Brian, Huub, Amanda en Jaap worden voorgelegd. De internetuitzending is op Telegraaf.nl te volgen.
pi_58818308
http://www.nrcnext.nl/projecten/covers/article1096552.ece

Juist dat oeverloze
Door Aaf Brandt Corstius

Ze was verslaafd aan de realitysoap De Gouden Kooi. Aan de vooravond van de ‘finale’ veegt Aaf Brandt Corstius alle bezwaren tegen het programma van tafel.

Een berekening: ik heb vanaf half april 2007 tot en met half februari 2008 (de periode van mijn verslaving) elke werkdag een half uur naar De Gouden Kooi gekeken, meestal aan het eind van de avond, want ik nam het altijd op. Dat is tien maanden, dus ongeveer veertig weken, dus tweehonderd afleveringen, dus honderd uur. Misschien zelfs iets meer, want op een gegeven moment gingen ze ook op zaterdagavond uitzenden.

Honderd uur van mijn leven, waarin ik ook slechtziende bejaarden vrijwillig uit de krant had kunnen voorlezen/lange fietstochten door beschermde natuurgebieden had kunnen maken/vijftig hoog aangeschreven cultfilms had kunnen bekijken.

Maar nee, ik heb die honderd uur van mijn leven gewijd aan het kijken naar een groepje ‘miljonairs’, zoals de deelnemers van De Gouden Kooi genoemd worden, en ik keek, graag, en met veel geest- en zendingsdrift jegens derden („Je moet echt kijken! Het is echt fascinerend!”), naar een stel mensen zonder enig duidelijk talent dat aan het ruziën was in een lelijke, door Jan des Bouvrie met meubels volgeplempte betonnen villa.

Dit zou je zorgelijk kunnen noemen.

Ik vind van niet.

Mensen die ik vertelde over mijn Gouden Kooi-verslaving – en dat was iedereen, want in elk gesprek begon ik erover – hadden altijd twee hoofdbezwaren tegen het programma (afgezien van het arsenaal aan non-bezwaren zoals ‘het is op dat verderfelijke Talpa/RTL’ en ‘het is van die verderfelijke John de Mol’):

Bezwaar 1. ‘Ik vind er niks aan want het gaat alleen maar over mensen die ruzie met elkaar maken en over elkaar heen kotsen’.

Op dat bezwaar had ik altijd meteen een antwoord. Ten eerste gebeurde dat over elkaar heen kotsen helemaal niet zo vaak, nou ja, niet wekelijks, en er was ook maar één deelnemer die dat altijd deed (Jaap, die dikke) en dat was gewoon een beetje zijn ding.

Ten tweede was er helemaal niet alleen maar ruzie. Eigenlijk kwam alles wat er in een mensenleven gebeurt aan bod – liefde, haat, geboorte, dood – en oké, dat werd soms wat overstemd door het geruzie, maar het was er wel, voor degenen die het goed volgden en de karakters leerden kennen.

Voorbeelden? De afstervende relatie van Huub en Lieke, waarbij Lieke aanvankelijk het slachtoffer leek te zijn, zich toen hervond en ervoor zorgde dat Huub als een wanhopige gek achter haar aan ging lopen.

De hysterische verkering van bewoners Nadia en Dennis (nu zwanger van hun eerste kind!) met veel dramatische dieptepunten waarop Nadia bijvoorbeeld zei: ‘Onze liefde kan niet zijn.’

De heftige woedeaanvallen van Brian, die hij aankondigde bij zijn vriendin, Amanda: ‘Amanda, flipmoment is nabij.’

De zieke moeder van Lieke, in de verre buitenwereld, voor wie Lieke dan weer wel en dan weer niet de Kooi wilde verlaten. Voor wie vijf afleveringen had gekeken, was er genoeg levensdrama bij alle personages, en dat was meer dan ruziemaken en kotsen alleen.

Bezwaar 2. ‘Het wordt allemaal gemanipuleerd en nep, het is niet eens echte reality.’

Was ook een veelgehoord bezwaar. Natuurlijk, ik had ze ook gehoord, de legendes dat John de Mol zelf naar de villa reed om aan de bewoners te vertellen dat ze meer moesten vechten/neuken om leukere tv te maken. En toen ik een paar weken geleden zelf in de villa was, als journalist, om voor VARA TV Magazine twee uur lang mee te maken hoe het leven in de Kooi was (ik vond het er heel prettig, want de miljonairs zijn voor mij als goede kennissen), vertelden de miljonairs me dat 80 procent van hun ruzies inderdaad nep was. Maar, zeiden ze erbij, bij de meeste van die nepruzies loopt het uit op een echte ruzie, want dan raken ze toch werkelijk geagiteerd. Dat geloofde ik wel. Zo dom zijn die mensen namelijk.

Na deze onthulling heb ik natuurlijk ook nog weleens gekeken, en niet met minder plezier.

Vanavond is de finale, en ik zal kijken met mijn vriend en een andere medeverslaafde. Wij zullen daarbij een grote fles champagne leegdrinken, omdat een finale een feestelijke gelegenheid is, en omdat de bewoners zelf ook elke dag grote flessen champagne leegdrinken. Maar ook omdat we een beetje verdrietig zijn dat het afloopt.

Sinds er werd aangekondigd dat het programma zou eindigen, was het een stuk minder interessant. Want juist in het oeverloze, het soapachtige, en in de verveling en irritatie tussen de bewoners die volgden uit die oneindige opsluiting, lag de kracht van De Gouden Kooi. Nu is het alleen maar een race naar de eindstreep – wie is het populairst? – en dat is niet leuk.

Ik keek dus al een tijdje zeer sporadisch, maar toch zal ik ze missen als het over is, de laatste vier bewoners – Huub, Jaap, Brian en Amanda. Ik zal ze missen als rare buren die je van een afstandje in de gaten houdt, of als het idiote neefje over wie je roddelt met andere familieleden. Want zo ben ik ze natuurlijk gaan zien. Als echte mensen – en die zijn altijd interessant. En dat is uiteindelijk de kracht van een geslaagde realitysoap.
pi_58819054
quote:
Het is toch fokking niet normaal! De terror is totaal! Jaap gaat de Gouden Kooi winnen. Tenminste, dat denken de FOK!kers in de FP-poll waarop zo'n 5000 users stemden. De Godfather van De Kooi aka Terror Jaap sleept maar liefst 46,7 procent van de stemmen binnen.

Op twee staat Huub met 23,9 procent van de stemmen. De minst favoriete persoon onder de bewoners zelf maakt op FOK! nog een klein kansje om te winnen. Tortelduifjes Brian en Amanda zijn waarschijnlijk gelukkig in de liefde want winnen doen ze vanavond niet volgens FOK! Wie vanavond de meeste stemmen van de kijkers krijgt wint een miljoen plus duizend euro voor elke dag in de met camera's volgehangen villa. De villa winnen ze niet, daar komt Big Brother 213 in.

De reacties zijn dit keer overigens eensgezind. Velen vroegen om de optie: Rot op met de Kooi, zet ze allemaal tegen de muur en het boeit me geen fuck. Wij hebben expres die mogelijkheid niet toegevoegd omdat wij ook wel weten wat jullie er van vinden, namelijk: 'De Gouden Kooi Talpa '. Vanavond is de grote finale die wordt gepresenteerd door Bridget en Rutger van GeenStijl. Een en ander is live te zien op RTL5.

FOK!Kers: Jaap wint Gouden Kooi:-
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  † In Memoriam † donderdag 22 mei 2008 @ 17:53:05 #8
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_58829663
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 16:49 schreef Gert het volgende:
We hebben ook Bart, de winnaar van de eerste Big Brother, aangesteld. Hij is nu al bezig ze te coachen.
Met Bart wil het ook maar niet echt lukken.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † donderdag 22 mei 2008 @ 18:16:10 #9
128220 Peter6000
pi_58830142
CDA vreest Gouden Kooi deel 2

DEN HAAG - Het CDA ziet de plannen van RTL en mediaondernemer John de Mol voor een vervolg op het realityprogramma De Gouden Kooi zwaar in.

De Mol maakte die plannen donderdag bekend, op de dag dat er aan de huidige reeks een eind komt. De Gouden Kooi deel 2 zou in het najaar de buis op kunnen.

Tweede-Kamerlid Joop Atsma van het CDA is bang dat het programma, dat hij nu al verwerpelijk vindt, in de toekomst nog meer de grenzen van het fatsoen gaat opzoeken en daar verder overheen gaat.

Volgens Atsma bestaat dat risico omdat De Mol de door hem bedachte 'treitershow' graag aan buitenlandse zenders wil verkopen. Contracten daarover zijn echter nog niet ondertekend en de buitenlandse zenders blijken huiverig. Om ze over de streep te trekken heeft De Mol meer kijkers nodig en wellicht probeert hij die te scoren door nog verder 'over the top' te gaan in het programma, is de analyse van Atsma.

De parlementariër ziet zijn stelling onderbouwd door de laatste maanden van de nog lopende reeks. Daarin werd het gedrag van de bewoners van het luxe landdhuis in Eemnes al steeds groffer, vertelt hij. ,,Dat doet het ergste vrezen voor een nieuwe editie. Wat moet De Mol doen om zijn programma verkoopbaar te maken,vraag ik me af. Het is toch al één grote lieg- en bedriegshow. Heel veel dingen worden aangestuurd door de redactie van het programma. Dat heb ik gehoord van ex-bewoners. Hun namen mag ik niet naar buiten brengen, want dan moeten ze een boete betalen'', aldus Atsma.

Bron
pi_58833327
pi_59154653
Kiele kiele, giechelt de antilliaan...

if you can't beat them, arrange to have them beaten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')