Welke versie vind je beter? Brel, Bowie of Acda&Munnikquote:Op woensdag 21 mei 2008 02:06 schreef ondeugend het volgende:
In de stad Amsterdam
Waar de zeelieden lallen
Tot hun nachtmerries schallen
Over oud-Amsterdam
In de stad Amsterdam
Waar de zeelieden dronken
En als een wimpel zo lam
In de dokken gaan ronken
In de stad Amsterdam
Waar de zeeman verzuipt
Vol van bier en van gram
Als de morgen ontluikt
In de stad Amsterdam
Waar de zeeman ontwaakt
Als de warmte weer blaakt
Over Damrak en Dam
In de stad Amsterdam
Waar de zeelieden bikken
Zilv'ren haringen pikken
Bij de staart, uit de hand
En van de hand in de tand
Smijten zij met hun knaken
Want ze zullen hem raken
Als een kat in het want
En ze stinken naar aal
In hun grofblauwe truien
En ze stinken naar uien
Daarmee doen ze hun maal
En na dat maal staan ze op
Om hun broek dicht te knopen
En dan gaan ze weer lopen
En het boert in hun krop
In de stad Amsterdam
Waar de zeelui gaan zwieren
En de meiden versieren
Buik aan buik, lekker klam
En ze draaien hun wals
Als een wentelende zon
Op de klank dun en vals
Van een accordeon
En zo rood als een kreeft
Happen zij naar wat lucht
Als opeens met een zucht
De muziek het begeeft
En met een air van gewicht
Voeren zij dan met spijt
Weer hun Mokumse meid
Weer terug naar het licht
In de stad Amsterdam
Waar de zeelui gaan zuipen
En maar zuipen en zuipen
En dan nog maar een keer zuipen
Zuipen op het geluk
Van een hoer van de Wallen
Of een Hamburgse hoer
Nou ja, van een goed stuk
Van een slet die zichzelf
En haar deugd heeft geschonken
Voor een gulden of elf
En dan zijn ze goed dronken
En met hun wank'le lijven
Lozen zij dan hun drank
Pissen zoals ik jank
Op de ontrouw der wijven
In de stad Amsterdam
In de stad Amsterdam
Deed Brel hen in het Nederlands ? of Bowie ?quote:Op woensdag 21 mei 2008 02:33 schreef Libris het volgende:
[..]
Welke versie vind je beter? Brel, Bowie of Acda&Munnik
quote:Op woensdag 21 mei 2008 04:29 schreef DrDentz het volgende:
de tirade van Jules Deelder
Die van De Dijk.quote:Op woensdag 21 mei 2008 02:33 schreef Libris het volgende:
[..]
Welke versie vind je beter? Brel, Bowie of Acda&Munnik
Deze dus:quote:Op woensdag 21 mei 2008 04:29 schreef DrDentz het volgende:
Hier te beluisteren:quote:“Kijk dan, daaro, an de overkant… met die zinksnijer. Krijgie daaro de pleuris van, van dat wijf? Die loopt de hele dag maar over Amsterdam te zijke… ‘Toen ik nog in Amsterdam zus en toen ik nog in Amsterdam zo… ‘Krijg ze de tering met ter Amsterdam en de ****** terbij! Niet da’k wat tege Amsterdammers hep… ’t Zijn beste mense, hebben een goed hart… ’t Moes alleen gekóok opter rug hange en dan zo laag dat de honde erbij kenne… Dus daar legget niet an. Maar dat wijf krijgie orizineel het leplazerus van… ‘Toen ik laatst nog in Amsterdam was…’ Had ze een kut op aardgas! Krijg ze de dóodstraf metter Amsterdam! Azzie háar hoor isset daar een paradijs! Waddoe ze hier dan? Mijn een beetje gekmake? Was ze er maar gebleve in plaats van hier het uitzich te bederreve. Hebbie die kop gezien? Éen grote meeëter! Dat zoiets nog vrij rond mag lope… ’t Is een belediging voor het menselijke ras… ‘Toen ik nog in Amsteram…’ Achter de rooie gordijne zat zeker! Krijg ze een vet hart metter Amsterdam! Je zal der maar wone an zo’n stinkgrach, waar de hele dag van die platboomde schuite vol Moffe en Amerikane voorbij kome drijve die je je vrete uit je bek zitte te kijke. Ben je lekker mee! Ik gaat liever gewoon dood! Wat stellet nou helemaal voor dan, dat Amsterdam? De hóofdstad van Nederland? Wáterhoof zallie bedoele! Stelletje tillers! Amsterdam hèppet! Ja en anders jatte ze ’t wel! Leuk hè dazze die Olympische Spelen nie gekrege hebbe. God wat hebbik gelache! O wat ware ze der zeker van… Wat? Barcelona? Met al die zakkenrollers? Nee, wij!!! Nou dat hebbe we gezien dan. Vijf van de drie-en-tachtig stemme hadde ze. Vijf! Ken je nagaan wat een bord die gaste voor d’r kop hebbe. Dat ken je geen bord meer noeme. Die lope met een hele bùnker voor d’r taas! Volges mijn worde ze daar met d’r oge in d’r zak gebore. En maar strompele door die zeventiende eeuw. Stelletje krotekokers! Wat vinde die mense d’r eige belangrijk! Ze kenne geen scheet late of hij mot in het hele land geroke worde. Slaat de krante der maar op na. ’t Is Amsterdam hier en Amsterdam daar, Amsterdam zus en Amsterdam zó, Amsterdam vóor en Amsterdam na… en dan komp Amstelveen! Azzofter vedder niks gebeur… Azzof de wereld on hunnie draai… Hallo, wie zijn ze dan metter Amsterdam dan? Wat interesseer míjnet nou watter in die grafstad gebeur? Geen ene moer toch zeker? Hoe lang hep dat gezijk over die krakers nie geduurd? Hele bóeke zijn er over volgeschreve! Hier hebbie geen krakers… Wij bouwe gewoon huize! En dan dat gemeut over die ehh… kom hoe heet dat pleurisding? ’t Is net een of andere vreselijke aandoening, met zo’n zakkie onder je hart, voor de onlasting… De Stopera! Bejje dan ook in de war azzie ’n gebouw zó noem? Daar kreegie helemaal de schijterij van… Dan ging het niet door, dan weer wel, dan werd het zóveel duurder dan verwacht, dan zoveel, dan krege die architecte bonje, werd het nóg es zoveel duurder dan verwacht en nóg es en toen moeset Waterlooplein weer zo nodig van de slopershamer worde gered… Nou, nationale ramp hoor, maar nie heus! Je moes es wete watter híer nie allemaal plat is gegaan zonder datter ooit een haan naar hep gekraaid, moezik me dan nou ineens aangesproke voele omdatter daaro een of ander kutpleintje werd afgebroke…? Ziet ik zo bleek dan? Voor mijn part bree ze die hele teringzooi daar af, liever vandaag nog as morrege… Ander geval: het Concertgebouw dreigde in de grond te zakke… Nou, ik zou zegge: Wees blij! Mot je nèt gelove… ’t Héle land moes op ze kop, want ONS Concertgebouw moes worde gered. Ovvie maar effe mee wou schokke…? Ja, hierro, me reet! We betale al zàt an die pleurisstad. Héel Amsterdam sta op de monementenlijst! Waddachie dat dàt nie kost om al die middeleeuwse optrekkies overend te houwe? Miljàrde! ‘k Vinnet mooi hoor, ‘k vinnet prachtig, maar van d’r eige cente. De poen die hier wordt verdiend, wordt in De Haag verdeeld en in Amsterdam over de ballek gerot. Of wou je bewere van niet soms? Bij die ehh… kom hoe heet… o ja, die Stopera, daar blijke in ene vijftig miljoen pleite! Daar wor geen eens meer naar gezócht! Is an die strijkstok blijve hange van die bunkerbouwers… Stelletje uitnemers! Lane ze een keertje gewoon gaan werreke in plaats van heel de dag zitte ouwehoere waaro ze nou weer es motte gaan knage… Filipijns? Pekinees? Mafkees? Azzie daar een resterant begin waar de mense d’r vrete uit trogge motte opslurrepe terwijlie der af en toe zo een emmer bier overheen pleur, stane ze nóg in de rij, azzet in de Avenue hep gestaan. Nou, in de Avenue sta je zó hoor! Je geef die Wina Born een veeg in de meterkast en je sta derin, makkelijk zat. Krijge ze de touw****** metter Amsterdam, kenne ze pluize…
Stelletje nagenaste! Je zal ze kos motte geve die met de klei nog achter d’r ore uit Kutjepoep of Reetketelpikkumerschans naar die grafstad komme toegekrope en mijn na een hallef jaar een provensaal durve te moeme, omdattik in Rotterdam ben gebore! Stelletje boere! Rote ze leker nader familiegraf metter Amsterdam, die meut voorop metter hondekop… Je zal der maar ee gezegend weze, met zo’n bolus… Azzik zo’n kop had hakte ik ‘m àf! Bter géen kop dan zo een… Waddun ramp zeg, dat wijf metter ge-Amsterdam. Rotterdam vin ze maar niks ennet ken ook nooit wat worde ook… Nee, daar hebbe we háar voor nodig, metter grote gezoute zijksluiter! Ze ziet deruit of ze in de Eerste Wereldoorlog door een tank is overreje en in de Tweede nog een keer vergast. Ze heppet overleefd omdazze nie wou brande! Opgewarremd lijk! Rotterdam deug van geen kant, maar ondertussen vréet ze der wèl van… En zij niet alleen! ’t Hele land vreet ervan! Zonder Rotterdam zouwe allang gezonke zijn… ’t Is de kurrek waarop de naie drijf… Maar ze sterreve nog liever dan toe te geve dazze ’t zonder Rotterdam wel kenne vergete. Ze legge liever an die reet van Amsterdam te like… Je ken die tv nie anzette of stane ze weer te kwijle voor dat paleis op die Dam of op een of ander folkloristisch bruggetje dat bijna van rottigheid in mekaar pleur… Schilderachtig Amsterdam… Cultureel Amsterdam… Amsterdam bij nacht… Joods Amsterdam… Amsterdam in Verzet… Amsterdam lach… Amsterdam huil… Schilderachtig Ansterdam (herhaling)… Amsterdam zing… Amsterdam fluit… Schemerachtig Amsterda… Altijd weer datzellefde over-het-paard-getilde-lou-toffe-god-gloeiende-pest-pokke-vol-automatische-gaskamer-breje-tering-touw-******-blaf-******-koleertige-kùt-Amsterdam! Tot en met de STER-reclame! Maak nie uit wat voor tinnef ze nou weer motte slijte, tien tege éen dat he weer tege die gratebaal van een Carry Tefse an mot kijke, die met die geplemuurde bolus van d’r erges voor zo’n pitteresk trapgeveltje de lolligste thuis sta uit te hange.Op de radio idem dito… Je ken die knop nie omdraaie of stader weer zo’n grensdebiel over die Westerteringtore te galleme… Zak dáar je broek van af, van al die zijkliedjes over dat stink-Y en die graf-Jordaan! Dat is sinds de dage van die Johnny Jordaan en heet die wandelende Dr. Oetker-pudding met dat hoogpolige tepijt opter taas en die vuurvaste grijns opter melik? Tante Leen, precies! Al sinds de dage van die Johnny Jordaan en die tante Leen ister een onafgebroke stroom van kwaadaardige gezwellen uit de Alberti-mafia, die óok zo nodig nog hun lepel in die brijpot motte zette! Krijge ze het mond en klauwzeer metter Amsterdam! Wanneer zie je Rotterdam nou op de buis? Alleen asze kenne late zien hoe hier op 4 mei om 8 uur ’s avonds de trams gewoon doorrije. Dan krijgt Rotterdam nog effe gauw de kat. Nou aster éen stad in Nederland is, waar de trams het rècht hebbe om op 4 mei door te rije, dan isset Rotterdam wel, wat zulle we nou hebbe… Toen bij ons die mariniers op de Maasbrugge die Moffe d’r strot afbete, stonde ze in Amsterdam godverdomme metter klauw omhoog langs de weg te kijke wat een mooie auto’s die Duitsers toch hade! O jee, azzie ze nou hoor hebbe ze allemaal Jode op zolder gehad… Waar zijn ze gebleve dan? Kenne ze ellek jaar wel metter schijnheilige kop naar die Dokwerreker lope… Dókwerreker, gog betert! Ze hebbe een have waar al sinds 1312 geen schip meer is geweest! Komediante! Lane ze matrasse in gaan slape bij de Ubica in plaats van de boel in de maling te neme… Pleurt efe gauw op! En wij zeker het Sufferdje leze? Wie zijn ze dan metter Amsterdam dan? En net azzie denk dat je alles gehad hep komter nog es zo’n koeiekut aan je kop zijke… ‘Toen ik nog in Amsterdam dit en toen ik nog in Amsterdam dat…’ Krijg ze bombardements****** metter Amsterdam, ken ze puinruime! Locomotrutfantje…
quote:AMSTERDAM
Amsterdam
Amsterdam, Amsterdam, Amsterdam Amsterdam Amsterdam,
Met zijn grachten, ja grachten...
De hoeren op de wallen...
De Jordaan, het Leidseplein, het Vondelpark en de Dam,
Centraal Station, Waterlooplein de Wetrikschans en de tram in...
Amsterdam , Amsterdam , Amsterdam Amsterdam Amsterdam,
De Klaverstraat, Spinhuisstolsteeg, Ramse shaffie en Care,
Anne Frank, methadon, Ischa Meier en de zon in...
Toon Hermans, de oceaan, Jule Deelder, Euro Mast,
bepaalde dier soorten zoals de vos
en de duiven, ja de duiven op de dam in...
De vogels, de duinen, stenen en het veen,
hand in hand, kameraden, hand in hand, voor feyenoord 1 in in...
met zijn grachten, ja de grachten ,ja de grachten, ja de grachten, ja de grachten, ja de grachten!
Ja idd, een tot op het bot gefrustreerde kakkerlak die ook wel weet dat het altijd beter is in Amsterdam maar er te beroerd voor lult om zich er te voor kunnen uitgeven, ala Gerard Cox dus. Dus dan maar dom blatenquote:Op woensdag 21 mei 2008 04:29 schreef DrDentz het volgende:
quote:Op woensdag 21 mei 2008 09:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja idd, een tot op het bot gefrustreerde kakkerlak die ook wel weet dat het altijd beter is in Amsterdam maar er te beroerd voor lult om zich er te voor kunnen uitgeven, ala Gerard Cox dus. Dus dan maar dom blaten. een rotterdammer!
quote:Amsterdam
Paroles et Musique: Jacques Brel 1964 "Olympia 64"
© Barclay - Ed. Pouchenel
autres interprètes: Isabelle Boulay, Thierry Amiel (2003)
--------------------------------------------------------------------------------
Regarder la Vidéo
Dans le port d'Amsterdam
Y a des marins qui chantent
Les rêves qui les hantent
Au large d'Amsterdam
Dans le port d'Amsterdam
Y a des marins qui dorment
Comme des oriflammes
Le long des berges mornes
Dans le port d'Amsterdam
Y a des marins qui meurent
Pleins de bière et de drames
Aux premières lueurs
Mais dans le port d'Amsterdam
Y a des marins qui naissent
Dans la chaleur épaisse
Des langueurs océanes
Dans le port d'Amsterdam
Y a des marins qui mangent
Sur des nappes trop blanches
Des poissons ruisselants
Ils vous montrent des dents
A croquer la fortune
A décroisser la lune
A bouffer des haubans
Et ça sent la morue
Jusque dans le c½ur des frites
Que leurs grosses mains invitent
A revenir en plus
Puis se lèvent en riant
Dans un bruit de tempête
Referment leur braguette
Et sortent en rotant
Dans le port d'Amsterdam
Y a des marins qui dansent
En se frottant la panse
Sur la panse des femmes
Et ils tournent et ils dansent
Comme des soleils crachés
Dans le son déchiré
D'un accordéon rance
Ils se tordent le cou
Pour mieux s'entendre rire
Jusqu'à ce que tout à coup
L'accordéon expire
Alors le geste grave
Alors le regard fier
Ils ramènent leur batave
Jusqu'en pleine lumière
Dans le port d'Amsterdam
Y a des marins qui boivent
Et qui boivent et reboivent
Et qui reboivent encore
Ils boivent à la santé
Des putains d'Amsterdam
De Hambourg ou d'ailleurs
Enfin ils boivent aux dames
Qui leur donnent leur joli corps
Qui leur donnent leur vertu
Pour une pièce en or
Et quand ils ont bien bu
Se plantent le nez au ciel
Se mouchent dans les étoiles
Et ils pissent comme je pleure
Sur les femmes infidèles
Dans le port d'Amsterdam
Dans le port d'Amsterdam.
Iddquote:
omg, iemand heeft tijd teveelquote:Op woensdag 21 mei 2008 08:37 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Deze dus:
[..]
Hier te beluisteren:
http://www.zuurkool.com/rotterdammerts-opgelet-deel-2/
quote:Als je niemand bent, volg de laatste trent
Als je niemand bent, volg de laatste trent
Ga naar Amsterdam, als je niemand bent
Als je niemand bent, zoek de hipste tent
Als je niemand bent, zoek de tofste tent
Als je niemand bent wees een schijntalent
Als je niemand bent wees een schijntalent
Als je niemand bent stenig een agent
Als je niemand bent stenig een agent
Als je niemand bent naar de therapeut gerent
Als je niemand bent naar de therapeut gerent
Als je niemand bent lik elkanders krent
Als je niemand bent lik elkanders krent
.......
Broenest van de ijdelheid, opgeverfde lelijkheid!
Amsterdam verknoeit alleen je tijd
Amsterdam vervloekte stad, Amsterdam ellendig gat
Schaduw van een metropool, Intellectueel riool
Amsterdam, o Amsterdam, o Amsterdam...is apekool
Kijk 'em nou es komen door de Leidschestraat,
Het dansertje dat weer naar de kapper gaat
Het geeft niet wat ze denken, als ze je maar zien,
Menselijke drollen stappen uit een limousine
Zakkenvullers, laaielichters, graaien naar het geld,
snel nog een pinaatje colladaatje besteld
(Oh wat ben je mooi en wat zie je er goed uit.....)
Hoe het met je gaat, dat scheelt geen hond een fluit
(moet nog even op TV een inteviewtje doen)
Als jij ook in beeld komt, dan geef ik je een zoen
Heb je al gehoord van mijn allerlaatste sof?
Mijn vriendin zit elke dag met een ander in oklamov
Zuipen, vreten, zwetsen, met een cultureel gezicht
Als een vriend zich doodspuit, heb je stof voor een gedicht
Roddel, achterklap, ledigheid, leef niet echt, doorzakken, geen tijd
Als je niemand bent, als je niemand bent, als je niemand bent,
Ga naar Amsterdam
Broeders van de ijdelheid, opgeverfde lelijkheid!
Amsterdam verknoeit alleen je tijd
Amsterdam vervloekte stad, Amsterdam ellendig gat
Schaduw van een metropool, Intellectueel riool
Amsterdam, o Amsterdam, o Amsterdam...is apekool
Ga naar Amsterdam
Deze dus...quote:
Deze bijvoorbeeld?quote:
quote:Aan de rand van Mokum, aan de Middenweg,
Stond een stadion zo sfeervol, het is gesloopt en dat is pech...
Nu in de Arena, veel bobo's weinig sfeer,
Het vuurwerk is verdwenen, 'k heb heimwee naar de Meer...
Maar de echte fans die blijven, die houden zich niet tam...
Het zijn de Ajax diehards
Het zijn de bhooooooys
Uit Amsterdam
Ajax uit Amsterdam (bis, bis, bis, etc.)
Die tekst klopt niet helemaalquote:Op woensdag 21 mei 2008 08:37 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Deze dus:
[..]
Hier te beluisteren:
http://www.zuurkool.com/rotterdammerts-opgelet-deel-2/
Maar dan wel in de versie van Johnnyquote:Op woensdag 21 mei 2008 09:41 schreef tong80 het volgende:
Jennie Arean de begrafenis van Manke Nelis.
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:06 schreef MuadDib het volgende:
[..]
Ook mooi, hoewel meer over Ramses dan over Amsterdam
Ramses Shaffy - 't Is stil in Amsterdam
't Is stil in Amsterdam
De mensen zijn gaan slapen
De auto's en de fietsen
Zijn levenloze dingen
De stad behoort nu nog
Aan een paar enkelingen
Zoals ik
Die houden van verlaten straten
Om zomaar hardop
In jezelf te kunnen praten
Om zomaar hardop te kunnen zingen
Want de auto's en de fietsen
Zijn levenloze dingen
Als de mensen zijn gaan slapen
't Is zo stil in Amsterdam
En godzijdank niemand
Die ik tegenkwam
't Is stil in Amsterdam
De mensen zijn gaan slapen
Ik steek een sigaret op
En kijk naar het water
En denk over mezelf
En denk over later
Ik kijk naar de wolken
Die overdrijven
Ik ben dan zo bang
Dat de eenzaamheid zal blijven
Dat ik altijd zo zal lopen
Op onmogelijke uren
Dat ik eraan zal wennen
Dat dit zal blijven duren
Als de mensen zijn gaan slapen
't Is zo stil in Amsterdam
Ik wou
Dat ik nu eindelijk iemand tegenkwam
Schijtnummer dat gejat is van de enige echte baas met zijn nummer over Amsterdam,quote:Op woensdag 21 mei 2008 02:06 schreef ondeugend het volgende:
-knip-
quote:Op dinsdag 27 mei 2008 11:51 schreef Weakling het volgende:
DANNY DE MUNCK MIJN STAD
Ik wil niet naar Spanje en ook niet naar Sneek.
Ik wil niet de stad uit nog niet voor een week.
Al geven ze geld toe en dringen ze aan, ik denk er niet aan om uit Mokum weg te gaan.
Hier heb je alles wat je hartje bekoort, een ruzie en inbraak en soms ook een moord.
Je krijgt op je kanis, je fiets wordt gejat, maar wat moet je doen als je Mokum niet had.
Want Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat, je bent op je hoede vooral `s avonds laat.
Dansen bij Jansen, kapsones in zuid,
een steen door de ruit.
Want Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat, een knokploeg die krakers hun huis uitslaat, gezellige kroegen, de grachten, het ij ze horen erbij.
De grachten zijn smerig en op het Leidseplein ligt het asfalt weer open als er toeristen zijn.
Overal rotzooi, papier en patat, maar toch blijft dit Mokum voor altijd mijn stad.
Het lawaai van de auto`s, de stank in de straat, dat zijn niet de dingen waar het hier
ook omgaat,
want je kunt hier nog lachen, er is hier nog gein, ik zou echt niet weten waar ik liever zou zijn.
Want Amsterdam is poep op de stoep, en haat in de straat, je bent op je hoede vooral `s avonds laat.
Dansen bij Jansen,kapsones in zuid, een steen door de ruit. Want Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat,
een knokploeg die krakers hun huis uitslaat, gezellige kroegjes, de grachten het IJ,ze horen erbij.
Want Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat, je bent op je hoede vooral `s avonds laat. Dansen bij Jansen, kapsones in zuid,
een steen door de ruit.
Want Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat, een knokploeg die krakers hun huis uit slaat,
gezellige kroegjes, de grachten het IJ,ze horen erbij.
Want Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat, je bent op je hoede vooral `s avonds laat.
Dansen bij Jansen, kapsones in zuid, een steen door de ruit.
Want Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat,
een knokploeg die krakers hun huis uitslaat, gezellige kroegen, de grachten het IJ,ze horen erbij
...
On second thought: toch maar Brel ...
quote:Op zondag 25 mei 2008 22:29 schreef Syb-rund. het volgende:
er is zelfs een rapper die zo heet
quote:Er valt regen in mijn beker
Uit een lek in het plafond
Tijd voor een wandeling in de buurt
Waar het altijd ruikt naar bloemenwater
Straten veel te smal voor zon
Het waait er
Ook al waait het niet
Een leeshal vol met oude bladen