abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 mei 2008 @ 21:01:13 #1
112429 TriPa
We’re out of control
pi_58788566
Beste iedereen

Sinds eind december ben ik gestopt met mijn studie, om vervolgens in september een andere richting uit te gaan. De studie ging niet de kant op wat ik wilde en ik had mijn Propedeuse binnen dus ga ik naar de universiteit in september.

Mijn ouders zijn gescheiden en sinds mijn 18e verjaardag betaalt mijn vader de alimentatie aan mij. Dit betaal ik weer aan mijn moeder en haar vriend, omdat ik nog thuis inwoon.

Toen ik dit aan mijn vader vertelde weigerde hij nog alimentatie te betalen. Ik ging namelijk voor dat half jaar werken. Eerst voor 20 uur in de week en later iets meer omdat ik van job wijzigde zodat ik niet vast zat aan werk binnen kantooruren en zo het makkelijker kon gaan combineren met mijn studie in september (en dan natuurlijk ook een contract met minder uren zou pakken). Het geld was gewoon fijn om alvast te sparen voor mijn komende studie.

Iedereen die ik sprak vertelde me dat hij gewoon moet betalen, wat ik ook doe aan werk. Daarom heb ik in overleg met mijn moeder een instantie (Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen) ingeschakeld die dit int.

De 16e mei kregen we een brief in de bus. Van zijn advocaat. Dat hij volgens artikel I:397 lid I BW geen onderhoudsgelden hoeft te betalen als ik in mijn eigen levensonderhoud kan voorzien. Hierdoor hebben wij contact opgenomen met een advocaat over dit. De advocaat zegt dat ik in totaal (onderhoudsgeld + salaris) meer verdien dan 881 euro en dus boven de bijstand zit. Hierdoor zou ik geen recht op dat geld hebben.

De advocaat stelde voor een schikkingsvoorstel te doen. I.p.v. 268,- per maand er 200,- van te maken. Mocht hij er niet mee akkoord gaan dan een rechtzaak te beginnen. Zo zou ik meer kans hebben omdat de rechter dan ziet dat ik in ieder geval geprobeerd heb het onderling op te lossen.

Ik denk erover hem te laten en zo de rechtzaakkosten en advocaatkosten te vermijden. Ik kan altijd nog mezelf verdedigen?

Mijn vraag is dus: wie staat er in zijn recht?

Alvast bedankt voor alle reacties!

Chris
pi_58788916
Je ouders moeten toch altijd zowiezo bijdragen in je studie, als ze dat kunnen? Volgens mij is het zoiets 1/3 IBgroep, 1/3 jezelf en 1/3 je ouders. Maakt dan volgens mij niet echt uit hoeveel je verdient.
Maar zekerweten doe ik dit niet.

Hoe het zit met gescheiden ouders weet ik ook niet. Als je vader alimentatie moet betalen zijn daar vast ook regels/een contract voor opgesteld.
Betaalt ie voor jou? Of eigenlijk voor je moeder? In dat laatste geval staat je vader misschien wel in z'n recht.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 21:17:44 #3
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_58788947
Dat is niet erg aardig van die Alimentatie
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  dinsdag 20 mei 2008 @ 21:40:08 #4
112429 TriPa
We’re out of control
pi_58789548
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 21:16 schreef Kekaa het volgende:
Je ouders moeten toch altijd zowiezo bijdragen in je studie, als ze dat kunnen? Volgens mij is het zoiets 1/3 IBgroep, 1/3 jezelf en 1/3 je ouders. Maakt dan volgens mij niet echt uit hoeveel je verdient.
Maar zekerweten doe ik dit niet.

Hoe het zit met gescheiden ouders weet ik ook niet. Als je vader alimentatie moet betalen zijn daar vast ook regels/een contract voor opgesteld.
Betaalt ie voor jou? Of eigenlijk voor je moeder? In dat laatste geval staat je vader misschien wel in z'n recht.
Ten eerste betaalt hij dus niet voor de studie, maar voor mijn kleren, eten, inwoning enz.
Ten tweede: Wat hij betaalt is al bijna niks vergeleken met wat ik kost :p moet je nagaan dat de studie door mij wordt betaald en mijn moeder en haar vriend. Laptop, boeken enz. is niet cheap :p dus dat geld kwam me wel goed uit...

Ik MOET wel bijverdienen, maar hij is gewoon egoïstisch en wil niet betalen :S
Daarbij is het maar voor een paar maanden tot ik weer begin! Ik kan toch niet op mijn reet thuis zitten terwijl ik mijn pa laat betalen? Ik zou het dan eerlijk vinden als hij niet betaalt, ik bereik dan niks.
Maar een overstap van HBO naar UNI wordt afgestraft... niet logisch? Ik maak namelijk toch vooruitgang zo...

Ohja nog iets leuks... hij heef niks via de rechter aangevraagd van verlaging van de alimentatie. Hij krijgt dus wel elke maand 150 euries van de belastingdienst terug omdat hij moet betalen... Makkelijk geldverdienen?
pi_58790597
kun je niet tegen je pa zeggen van: dude, echt aardig voor je kinderen ben je niet.. je zou juist moeten willen dat je mij bij kunt staan in mijn opgroeien, je heb t me niet zomaar gemaakt..

of heb je al niet zo een goede relatie met je pa?
  dinsdag 20 mei 2008 @ 23:26:58 #6
112429 TriPa
We’re out of control
pi_58792606
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 22:13 schreef baNEEL het volgende:
kun je niet tegen je pa zeggen van: dude, echt aardig voor je kinderen ben je niet.. je zou juist moeten willen dat je mij bij kunt staan in mijn opgroeien, je heb t me niet zomaar gemaakt..

of heb je al niet zo een goede relatie met je pa?
Hij vindt het juist van mijn kant zwak dat ik hem dat wil aandoen en het geld blijf eisen
En de band was niet super maar nu issie best naar de klote :p
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:07:34 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_58793280
dude je bent 18. Ga zelf wat regelen ofzo ipv van je papa te pesten.
Ik dopte mijn eigen boontjes toen ik 18 was. En zeker als je bij je moeder inwoont.
Lijkt me dat goed te doen.
pi_58793380
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 23:26 schreef TriPa het volgende:
En de band was niet super maar nu issie best naar de klote :p
Maar je blieft nog wel geld van hem?
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:15:35 #9
209360 Druuna
Veel Beloven en Weinig Geven,.
pi_58793396
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 00:13 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Maar je blieft nog wel geld van hem?
Voor 200 extra per maand kun je leuke dingen doen
"Het is vele malen moeilijker een vooroordeel te splitsen,
dan een atoom."
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:15:35 #10
148500 OiFromTheStreets
De leugen regeert!
pi_58793397
Het lijkt er op dat hij het niet zo leuk vond dat jij het geld aan je ma en haar vriend geeft. Kan ik me na een scheiding indenken.
What a wonderful world!
What a wonderful world this is!
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:19:36 #11
209360 Druuna
Veel Beloven en Weinig Geven,.
pi_58793463
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 00:15 schreef OiFromTheStreets het volgende:
Het lijkt er op dat hij het niet zo leuk vond dat jij het geld aan je ma en haar vriend geeft. Kan ik me na een scheiding indenken.
Dus moeder had haar leven eenzaam moeten doorbrengen tot zoonlief 21 is oid?
De vader heeft ook zijn verantwoording toch? Alsof een kind opvoeden niets kost
Mams zal er wel niet van uit eten gaan met vriendje denk ik zo.
"Het is vele malen moeilijker een vooroordeel te splitsen,
dan een atoom."
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:25:10 #12
112429 TriPa
We’re out of control
pi_58793555
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 00:07 schreef Daniel1976 het volgende:
dude je bent 18. Ga zelf wat regelen ofzo ipv van je papa te pesten.
Ik dopte mijn eigen boontjes toen ik 18 was. En zeker als je bij je moeder inwoont.
Lijkt me dat goed te doen.
Ik ben zelfs 20
Als je geen fatsoenlijk antwoord wilt geven dan lees dit please niet
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:30:51 #13
148500 OiFromTheStreets
De leugen regeert!
pi_58793640
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 00:19 schreef Druuna het volgende:
[..]
Dus moeder had haar leven eenzaam moeten doorbrengen tot zoonlief 21 is oid?
De vader heeft ook zijn verantwoording toch? Alsof een kind opvoeden niets kost
Mams zal er wel niet van uit eten gaan met vriendje denk ik zo.
Ik zeg dat ik me iets in kan denken en jij haalt dat allemaal uit mijn bericht?
Als een bok op de haverkist.

What a wonderful world!
What a wonderful world this is!
pi_58793694
dude je bent 20 en papa moet nog steeds betalen?
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
  woensdag 21 mei 2008 @ 00:40:20 #15
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_58793778
Wettelijk gezien is je vader onderhoudsplichtig tot je 18e, en daarna alleen als je studeert tot je 21e. Je zou dus tot je 21e de volle mep aan kinderalimentatie kunnen eisen via de rechtbank en er is geen enkele reden dat je vader daar onderuit zou kunnen komen. Al naar gelang zijn inkomen zou er wel een herziening kunnen plaatsvinden, als hij minder verdient dan zou het omlaag gaan, maar dan gaat ook de teruggave van de belasting voor hem omlaag.

Of jij het geld van die KA dan aan je moeder wenst te geven, daar heeft hij geen bal mee te maken.

En troost je, voor jou heeft ie tenminste nog betaald. De vader van mijn kinderen heeft nooit KA betaald, en heeft als klap op de vuurpijl hun studiespaarrekeningen (die wij openden toen ze geboren zijn) nog even leeggeroofd ook. Dus het kan altijd nog erger
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_58794040
Wat een triest figuur ben je TS, om op deze manier je vader uit te melken voorzover dat kan, om lekker te kunnen sparen, terwijl je nota bene gewoon een baantje hebt en op je twintigste nog bij je moeder woont.

O ja, die TT is echt briljant.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 21 mei 2008 @ 01:15:36 #17
112429 TriPa
We’re out of control
pi_58794198
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 00:58 schreef heiden6 het volgende:
Wat een triest figuur ben je TS, om op deze manier je vader uit te melken voorzover dat kan, om lekker te kunnen sparen, terwijl je nota bene gewoon een baantje hebt en op je twintigste nog bij je moeder woont.

O ja, die TT is echt briljant.
Nu je het zegt... best briljant he?

Ik dank je voor je mening. Je kent echter niet de situatie
Enige waar ik hier om vraag is of ik er recht op heb of niet

Ik ben niet de gene die met de advocaat komt he? welke vader klaagt zijn zoon aan?
pi_58794247
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 01:15 schreef TriPa het volgende:

[..]

Ik ben niet de gene die met de advocaat komt he? welke vader klaagt zijn zoon aan?
Dat had ik niet uit de OP gehaald hoor.

Maar goed, bij mijn weten (ik ben absoluut geen expert, natuurlijk) zijn je ouders na je 18e alleen verplicht om je te onderhouden tot je 23e als je dat zelf niet kunt/doet, en heb je weinig kans.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_58794313
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 01:15 schreef TriPa het volgende:

[..]

Hij klaagt je niet aan. Nog niet.

Je vader is verplicht in je onderhoud te verzien tot je 21e, mits je volgens mij studeert. Wat ElisabethER dus zegt. Jij hebt besloten een halfjaartje te werken, en heb in die tijd dus niet wettelijk recht op dat geld. En eerlijk gezegd vind ik dat redelijk logisch. Je werkt nu, voor meer dan 20 uur, en aangezien je nog thuis zit moet dat voldoende zijn om van rond te komen.

Je gaat in september dan wel weer studeren, maar bent nu al 20. Ben je dat in september nog steeds? Want in dat geval zou ik gewoon met je vader overleggen, face to face wel te verstaan, en zeggen dat hij voor nu niet hoeft te betalen (dat hoeft hij ook niet, namelijk), en dan bekijken wat jullie in september gaan doen.
pi_58794340
Overigens kan ik me voorstellen dat je van je vader wil krijgen waar je recht op hebt, zeker als de band al niet bepaald goed is, maar wees dan wel zo redelijk om fatsoenlijke eisen te stellen. Deze eis is niet fatsoenlijk.
pi_58794367
Ik kan me goed voorstellen dat de pa van TS het niet trekt dat ex + nieuwe vriend zijn geld krijgen. Je moeder is behoorlijk triest dat ze je alimentatie afpakt; alsof een kind een last is. Ik hoop dat jullie juridisch geen poot hebben om op te staan .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_58794709
quote:
Op woensdag 21 mei 200800:34 schreef Dutch_Nelson het volgende:
dude je bent 20 en papa moet nog steeds betalen?
dat dus.
  woensdag 21 mei 2008 @ 07:17:06 #23
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58794983
Die TT .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 21 mei 2008 @ 09:11:14 #24
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_58795985
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 01:43 schreef cultheld het volgende:
Ik hoop dat jullie juridisch geen poot hebben om op te staan .
Gelukkig heeft ie dat wel

Gezien jouw behoorlijk trieste opmerkingen kan ik alleen maar zeggen: Stop met de betutteling!!
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_58796155
TS doet met een beetje denken aan die mannetjes die op de universiteit schone schijn komen spelen met hun basisbeurs + aanvullende beurs + lening van het IBG + alimentatie van papa/mama. Ja, zo kan ik ook veel geld 'verdienen'.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')