1. Ajax
Ondanks de matige achterhoede wordt Ajax net kampioen, vooral door de individuele kwaliteiten voorin.
2. PSV
Ik denk toch weer het team dat het meeste in balans is. Een aardige achterhoede, degelijk middenveld en als er voorin nog een goede spits bijkomt ook een aanval die zeker voor de eredivisie goed genoeg is. De hoge verwachtingen van Amrabat zullen niet waargemaakt worden.
3. Feyenoord
Een selectie met veel ervaren krachten. Vorig seizoen leek het heilige vuur te ontbreken, maar met Verbeek aan het roer gaat Feyenoord een goed seizoen draaien. Een goed seizoen, toch plaats 3 omdat er onnodig punten verloren gaan bij schorsingen en blessures van sleutelspelers.
4. FC Twente
FC Twente wil een stap gaan maken, maar ik betwijfel of McClaren de juiste man is voor de club uit Enschede. Daarnaast zijn ook Engelaar en El Ahmadi vertrokken, de voetballende motoren op het middenveld. Een vierde plaats omdat men met Tiote een goede speler heeft aangetrokken, Elia zich gaat ontpoppen tot een echte topspeler met meer rendement en Douglas de spitsen van de tegenstanders iedere keer weer aan banden legt. Geen groots voetbal dit seizoen, maar oerdegelijk toch een redelijk seizoen.
Een vierde plaats omdat AZ en Heerenveen weer enigzins gaan tegenvallen, Groningen heeft denk ik een te smalle selectie.
5. FC Groningen
De meest sympathieke subtopper in de Nederlandse competitie. De club heeft met GGG, Femi en Granqvist goed ingekocht, maar ik twijfel aan de breedte van de selectie. De voorbereiding is niet best, maar in de competitie zal het elftal een stuk beter gaan lopen met als absolute smaakmakers het tandem GGG en Berg die elkaar makkelijk weten te vinden. Ook deze club gaat steekjes laten vallen wanneer er voorin of op het middenveld blessures voorkomen.
6. AZ
Het blijft natuurlijk een aardige selectie, zeker wanneer toppers als Martens en Schaars weer fit zijn. De aankopen vind ik alles behalve overtuigend, zo lijkt Holman me niet bepaald een speler die AZ nodig heeft gezien de spelers die men al heeft, Moisander moet ook nog maar eerst bewijzen het niveau aan te kunnen en Swerts gaat tegen onnodige (rode) kaarten oplopen.
Langzaam maar zeker zal duidelijk worden dat Scheringa's missie, een topclub worden in Nederland, niet gaat lukken. Dit mede door een matige achterhoede die niet goed in elkaar steekt.
7. SC Heerenveen
Een tegenvallend seizoen voor de mannen van Sollied. Kalou blijkt niet te kunnen brengen wat men van hem verwacht, Sibon wordt langzaam minder, Elyounoussi blijkt niet dezelfde kwaliteiten te hebben om Sulejmani te vervangen en het uiblijven van een transfer voor Pranjic gaat bij hem in de kop zitten.
8. FC Utrecht
FC Utrecht gaat de eerste echte stappen zetten naar de bovenste plaatsen van de subtop. Aardige aankopen en van Hanegem zullen ervoor zorgen dat de ploeg goed in elkaar steekt. Dit seizoen pieken lijkt me iets te vroeg, maar de basis voor een aantal aardige jaren wordt gelegd.
9. Vitesse
Aardige spelers zijn gehuurd en er zit een ervaren trainer. Verhaegh en Sprockel willen zich in de kijker spelen en Molhoek en Jenner gaan proberen het ongelijk van AZ te bewijzen, hierdoor weet Vitesse zich aardig voetballend en bikkelend naar de subtop te spelen.
10. NEC
Europees zal het sprookje snel over zijn, maar de spelers beseffen na het eerste deel van vorig seizoen dat tegen degradatie voetballen een hel is. Hoger dan plaats 10 zie ik NEC desondanks niet eindigen, er is aardig wat kwaliteit verloren gegaan ten opzichte van vorig seizoen.
11. NAC Breda
De ploeg zal na een topjaar weer terugvallen naar de plek waar men met het huidige elftal meestal zal eindigen, onderin de middenmoot. Vorig jaar zat men een tijdlang in een 'flow', daar is nu geen sprake meer van en NAC zal weer kwetsbaar zijn. Geen topaankopen en ik ben nog altijd niet kapot van de selectie van NAC.
12. Heracles Almelo
Vorige seizoen achterin kwetsbaar, dit jaar een topverdediging met Boakye - Maertens - Wuytens en Looms/ Klavan. Ook een degelijk middenveld met Fledderus, Bajer en Quansah, voorin is er echter te weinig stootkracht om aan te haken voor de iets hogere plaatsen.
13. Roda JC
Het blok op het middenveld met Tiote en Meeuwis is niet meer in Kerkrade te vinden. Meeuwis is dan nog altijd niet vertrokken, maar het lijkt er niet op dat de breuk hersteld gaat worden. Veel kwaliteit op het middenveld heeft men ingeleverd en ook Lamah is vertrokken, hierdoor zal het een zwaar en lang seizoen worden in Kerkrade.
14. ADO Den Haag
Deze keer zal het de Hagenezen niet ontbreken aan inzet om zich te handhaven in de eredivisie. Milic gaat zich ontpoppen tot levensgevaarlijke aanvaller en met een knokkend (in de goede zin van het woord) elftal er omheen zal ADO redelijk makkelijk op de been blijven in de eredivisie.
15. Willem II
Wederom een kleurloos seizoen voor de Tricolores. Quasten, Muhamadu en Deul zijn geen topaankopen en de trainer sprak al uit zich zorgen te maken. Als je zo het seizoen ingaat dan kan ik me niet voorstellen dat men de pannen van het dak gaan spelen, iets dat met hun kwaliteit ook erg moeilijk gaat worden.
16. Sparta
Deze ploeg heeft ook kwaliteit ingeleverd op het veld, daarnaast lijkt het ook binnen de organisatie niet helemaal op rolletje te lopen. Het is nog maar afwachten of de ploeg zich nog gaat versterken, mocht dit niet gaan gebeuren dan heb ik mijn twijfels over de kwaliteit van de selectie. Nacompetitie ontlopen zal erg lastig worden denk ik.
17. De Graafschap
Het tweede deel van het vorige seizoen was niet bepaald hoopgevend en nu is ook nog eens Schöne vertrokken bij de Superboeren. Er zijn veel aankopen gedaan en ik hoop dat ze zich gaan bewijzen, maar over de meeste spelers heb ik helaas mijn twijfels. Ik hoop dat ze erin blijven en de Graafschap hoort ook in de eredivisie, maar het gaat vrees ik erg moeilijk worden
18. Volendam
Het klinkt een beetje lullig misschien, maar ik vrees dat FC Volendam het lelijke eendje gaat worden. De club mist helaas de middelen om het hoofd een tijd boven water te houden in de eredivisie, dit avontuur in de eredivisie is slechts voor 1 jaar denk ik.