quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 15:36 schreef Jakhals het volgende:Voor een stage moet ik waarschijnlijk 2 uur reizen met de trein, inclusief 2 keer overstappen en bus pakken. En dan weer 2 uur terug.
En dat elke werkdag, 1 jaar lang. Ik vroeg me af, is zoiets verdraagbaar? Graag uw ervaringen!
Is voor iedereen persoonlijk. Het is maar net hoe leuk je het werk vind, of wat je ermee kan bereiken. Is het leuk werk met goede toekomstperspectieven en een goede betaling, dan is het wat anders dan dat je ook nog eens lange dagen op een kutbaan moet maken en er geen cent voor vangt. En verder ligt het aan je doorzettingsvermogen en discipline.
Ik heb in Utrecht gestudeerd en woonde buiten Rotterdam. Ik had dus ook ongeveer twee uur reistijd (enkeltje). Zat het mee, dan was het 1 3/4 uur, zat het tegen omdat Rdam - Utrecht er weer eens uit lag (ze waren toen bezig met dat Utrecht Terwijde, dus dat was regelmatig), dan duurde het heel wat langer.
Mijn ervaring is wel dat de reistijd steeds korter lijkt. In het begin duurt die treinrit een eeuwigheid, op een gegeven moment merk je het niet meer zo - dan is het hetzelfde als een metroritje van 10 minuten. Als je met het openbaar vervoer gaat kun je onderweg nog slapen of in de trein ontbijten, dat scheelt je tijd met opstaan.