abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 mei 2008 @ 08:34:44 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_58774863
quote:
Rellen Zuid-Afrika: 22 doden, honderden gewond

elsevier

Bij de uitbarsting van geweld tegen vreemdelingen in en rond de Zuid-Afrikaanse stad Johannesburg zijn tot nu toe 22 doden en honderden gewonden gevallen.

Rellen in Zuid-Afrika

Volgens de BBC zijn inmiddels zo’n zesduizend mensen op de vlucht geslagen voor het geweld. Ze zoeken bescherming in kerken, gemeenschapscentra en politiebureaus tegen bendes.

Mbeki
President Thabo Mbeki van Zuid-Afrika deed maandagavond een dringende oproep aan zijn landgenoten het geweld te staken. ‘Burgers uit andere landen van het Afrikaanse continent en van verder weg zijn mensen zoals wij en verdienen het met respect en waardigheid behandeld te worden.’

Ook voormalig aartsbisschop Desmond Tutu heeft aangedrongen op beëindiging van de onlusten. 'Alstublieft, alstublieft, hou op,' zei Tutu volgens het Zuid-Afrikaanse dagblad Beeld.

Geweld
Sinds een week neemt het geweld tegen buitenlanders fors toe. Arme zwarte Zuid-Afrikanen zoeken gewapend met messen, ijzeren staven en vuurwapens in de getto's naar immigranten om ze te molesteren en hun huizen in brand te steken.

In de afgelopen jaren zijn honderdduizenden immigranten uit vooral Zimbabwe, Mozambique en Malawi naar het relatief welvarende Zuid-Afrika getrokken. Velen belandden in de sloppenwijken, tot groot ongenoegen van de arme zwarten die daar al woonden.

Het geweld zou vooral gericht zijn tegen Zimbabwanen van wie er zo’n 3 miljoen in Zuid-Afrika zouden wonen.
Het verhaal gaat iets verder, de werkeloosheidcijfers in ZA is 23 % en er wordt nu heel argwanend naar de buitenlanders gekeken (as if ze pikken onze baantjes).
Ironisch valt hierbij wel op te merken dat zoiets ten tijde van het apartheids-regime ondenkbaar was (geweld tegen buitenlanders). Sterker nog een boel mensen hebben toen onderdak gevonden in Zimbabwe (en omstreken). Nu het verhaal zich begint te spiegelen geven de bewoners van ZA niet thuis.

Verder is Thabo Mbeki een zachtgekookt ei, hij heeft nooit echt goed de diplomatieke betrekkingen aangehaald met Zimbabwe. En nu het hek van de dam is durft hij het leger niet in te zetten om het geweld resoluut te stoppen. Wie denkt dat het geweld beperkt zal blijven tot de Zimbabwanen..... think again. En de politiemacht komt handen en ogen te kort (die redden het niet alleen).

Dit gedonder is al enkele dagen aan de gang en lijkt zich te verhevigen.

Komt er een stammenstrijd in ZA, gaat er nog een 'democratische' dominosteen vallen in Afrika ? Daar heeft het wel weg van.
pi_58775318
Tsja, na het kijken van 'van Dis in Afrika' afgelopen seizoen kon je hier eigenlijk al een beetje bang voor zijn. En het lijkt nu idd te gaan gebeuren.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_58775371
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 09:14 schreef Jarno het volgende:
Tsja, na het kijken van 'van Dis in Afrika' afgelopen seizoen kon je hier eigenlijk al een beetje bang voor zijn. En het lijkt nu idd te gaan gebeuren.
Is dat Adriaan van Dis?
Mooie boeken !
Mensen van Nederland: Wees kritisch!
  dinsdag 20 mei 2008 @ 09:21:55 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58775445
Zuid-Afrika is nu zelf aan 't Zimbabwificeren.. heb de indruk dat de emancipatie die door Nelson Mandela gekatalyseerd werd nu is doorgeslagen en voor geen van de betrokken partijen constructief is.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_58775453
Een kennis van me woonde in Zuid Afrika (ze had een kleine maar ontzettend mooie bed & breakfast). Mijn moeder is er de afgelopen jaren regelmatig op vakantie geweest, maar door al het geweld zijn een hoop Nederlanders daar ook weer terug hierheen gekomen. De buurvrouw van die kennis is verkracht en vermoord, waardoor ze ook linea recta terug hier heen is gegaan een paar weken terug, de veiligheid is ver te zoeken.
Vivre
pi_58775471
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 09:17 schreef BigMick het volgende:

[..]

Is dat Adriaan van Dis?
Mooie boeken !
http://www.vpro.nl/programma/vandisinafrika/
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 20 mei 2008 @ 09:31:16 #7
144213 Adidah
Het was wraak
pi_58775602
Dit zat er al jaren lang aan te komen. Het land is na het "regime" langzaam ingaan storten. Zelfs mijn toenmalige baas zei dat het al jaren geleden een kwestie van tijd zou zijn voordat de bom zal exploderen. De hele infrastructuur deugt van geen kanten en de hulpdiensten kampen door wanbeleid met hevige onderbezetting. Ze moeten nu al periodiek hele steden van het elektriciteitsnetwerk afsluiten omdat ze niet meer de juiste capaciteit hebben om aan de vraag te voldoen. En dan te bedenken dat ze ook nog eens stroom aan Mozambique leveren. Dat gaat nog leuk worden voor het WK. Ze zijn zelfs begonnen met de bouw van een treinspoor voor het vervoeren van voetbal supporters. Maar volgens de laatste berekeningen kunnen ze niet eens genoeg stroom leveren om daar daadwerkelijk een trein over te laten rijden . Het land is zieker dan de buitenwereld denkt. Daarbij komt ook nog eens dat Mandela op leeftijd is. Mocht hij komen te overlijden, dan zal het hek van de dam zijn...
  dinsdag 20 mei 2008 @ 09:44:04 #8
89730 Drugshond
pi_58775770
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 09:21 schreef Perrin het volgende:
Zuid-Afrika is nu zelf aan 't Zimbabwificeren.. heb de indruk dat de emancipatie die door Nelson Mandela gekatalyseerd werd nu is doorgeslagen en voor geen van de betrokken partijen constructief is.
PCies dat. Mensen die het op eigen houtje gaan bekokstoven. In Afrika voorbeelden ten over. Waarbij stammenkwesties weer de boventoon lijken te voeren. Mijn tante was een ZA-se, en die had een zeer opmerkelijk wereldbeeld over de zwarte afrikaaner. (Ze was zelf donker notabene). Ken ook een zeer toffe meid die haar ICT-project daar heeft voortgezet (blanke)...omdat haar land (in opkomst was).
Ben benieuwd waar ze nu weer rondhangt... zeer waarschijnlijk niet in ZA.
Ken wel links en rechts wat achtergronden... met een bewogen geschiedenis. Maar op dit moment wordt er weer een nieuwe bladzijde geschreven.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 09:46:08 #9
89730 Drugshond
pi_58775812
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 09:31 schreef Adidah het volgende:
Daarbij komt ook nog eens dat Mandela op leeftijd is. Mocht hij komen te overlijden, dan zal het hek van de dam zijn...
Yup... daar zijn al een boel blogs van.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 10:46:52 #10
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_58776852
Zou volgens mij een ramp voor het continent zijn als er oorlog uitbreekt in Zuid Afrika, dat land was naar mijn idee toch altijd een stabiele factor.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58779269
Dat WK gaat ook nog een probleem worden, er zullen niet veel mensen op af komen als er her en der brandende negers in se straten liggen.
pi_58779292
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 10:46 schreef DroogDok het volgende:
Zou volgens mij een ramp voor het continent zijn als er oorlog uitbreekt in Zuid Afrika, dat land was naar mijn idee toch altijd een stabiele factor.
Het was/is altijd het machtigste land in de regio, dat kan evengoed een stabiliserende als een destabiliserende factor zijn.

dinsdag 20 mei 2008 @ 13:16:09 #13
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_58779754
Zal nog wel een flink stuk erger worden voordat het beter wordt.
Ik zou zeggen.. Even niet naar omkijken en zien wat er over 10 jaar van Afrika is geworden.

Natuurlijke selectie....
  dinsdag 20 mei 2008 @ 13:19:35 #14
97934 ASroma
Flamboyant
pi_58779834
is niks van over gebleven van dat land na de apartheid, de mensen die wat van SA konden maken zijn allemaal vertrokken. Pijnlijk om te zien, het is namelijk zo'n mooi land met prachtige mensen
pi_58781027
Adriaan van dis, ik volg het elke week!
---
Ik moet toch zeggen dat er een hoop onzin staat in de reacties op dit topic.

"Zuid Afrika is een tikkende tijdbom" of topics met een dergelijke strekking, zoals bijv. van de user ASroma zijn gewoon onzin. Zuid-Afrika is ongelovelijk hard aan het groeien, wat nou 'niets van overgebleven van dat land na de apartheid'?

Year - Gross Domestic Product
1980 - 62,730
1990 - 289,816
2000 - 922,148
2005 - 1,523,254

Ja, het is onveiliger geworden daar - maar dat komt vooral omdat tijdens de apartheid de zwarte wijken met hekken werden afgesloten zodat niemand ergens naartoe kon. Er was laatst iemand die http://deathofjohannesburg.blogspot.com/ quotte om te laten zien hoe erg het wel niet is in Z-A... Nou wat een onzin zeg, zeuren over het electriciteitsnet en vuilnis op straat (en lelijke gebouwen), zozo... dat zou je niet verwachten in een afrikaans 3de wereldland zeg! Welcome to Italy

Zuid Afrika heeft momenteel vooral last van groeipijnen wat druk zet op het democratisch systeem en sociale klassen.

http://www.sagoodnews.co.(...)outh_investment.html
pi_58781100
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 13:16 schreef HarryP het volgende:
Zal nog wel een flink stuk erger worden voordat het beter wordt.
Ik zou zeggen.. Even niet naar omkijken en zien wat er over 10 jaar van Afrika is geworden.

Natuurlijke selectie....
Mag ik vragen waarom je dit denkt?
  dinsdag 20 mei 2008 @ 14:31:34 #17
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_58781119
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 12:52 schreef Pony-Lover het volgende:
Dat WK gaat ook nog een probleem worden, er zullen niet veel mensen op af komen als er her en der brandende negers in se straten liggen.
Het WK in Zuid-Afrika gaat echt niet door als het daar een puinhoop is. Dan gaat het linea recta naar Duitsland als vervangend land verwacht ik.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_58781120
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 12:52 schreef Pony-Lover het volgende:
Ach, het weerhoudt de olympische spelen in China ook niet
pi_58781142
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 09:46 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Yup... daar zijn al een boel blogs van.
Hmm, zou je er een goede kunnen linken? Ben geinteresseerd!
  dinsdag 20 mei 2008 @ 14:35:39 #20
56749 BlaZ
pi_58781188
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 14:31 schreef Xith het volgende:

[..]

Ach, het weerhoudt de olympische spelen in China ook niet
China en Zuid-Afrika zijn wat dat betreft toch niet echt te vergelijken.
pi_58781383
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 08:34 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Komt er een stammenstrijd in ZA, gaat er nog een 'democratische' dominosteen vallen in Afrika ? Daar heeft het wel weg van.
Ik had zelf altijd het idee dat de stammen in Z-Afrika minder onderlinge ruzies hadden dan in (bijv) Kenya (kikiyu vs luo - er is echt een enorme spanning onder het oppervlakte), maar ik gok dan dat het gaat tussen de Zulu's en de Xhosa's?
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 14:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]

China en Zuid-Afrika zijn wat dat betreft toch niet echt te vergelijken.
Klopt natuurlijk, was ook meer een grapje

Verder denk ik niet dat ZA een slecht WK land zal zijn (natuurlijk relatief gezien he, het kan natuurlijk niet concurreren met Frankrijk of Engeland ofzo ), je kunt er prima wonen (ervaring) of op vakantie gaan dus een aantal voetbal wedstrijden meemaken en erna een weekje door de wildernis; dieren spotten en landschappen bekijken - moet prima vermaak zijn, zelfs voor de britse hooligan
  dinsdag 20 mei 2008 @ 14:53:41 #22
144213 Adidah
Het was wraak
pi_58781511
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 14:25 schreef Xith het volgende:
Adriaan van dis, ik volg het elke week!
---
Ik moet toch zeggen dat er een hoop onzin staat in de reacties op dit topic.

"Zuid Afrika is een tikkende tijdbom" of topics met een dergelijke strekking, zoals bijv. van de user ASroma zijn gewoon onzin. Zuid-Afrika is ongelovelijk hard aan het groeien, wat nou 'niets van overgebleven van dat land na de apartheid'?

1980 - 62,730
1990 - 289,816
2000 - 922,148
2005 - 1,523,254

Ja, het is onveiliger geworden daar - maar dat komt vooral omdat tijdens de apartheid de zwarte wijken met hekken werden afgesloten zodat niemand ergens naartoe kon. Er was laatst iemand die http://deathofjohannesburg.blogspot.com/ quotte om te laten zien hoe erg het wel niet is in Z-A... Nou wat een onzin zeg, zeuren over het electriciteitsnet en vuilnis op straat (en lelijke gebouwen), zozo... dat zou je niet verwachten in een afrikaans 3de wereldland zeg! Welcome to Italy

Zuid Afrika heeft momenteel vooral last van groeipijnen wat druk zet op het democratisch systeem en sociale klassen.

http://www.sagoodnews.co.(...)outh_investment.html
Uhm, ik heb daar gewoond en alles van dichtbij kunnen meemaken. Ik loop toch niet uit mijn nek te kletsen als ik zeg dat er problemen met de infrastructuur zijn. Je haalt het probleem ironisch genoeg in je eigen post aan, de ongelofelijke groei. Men vergeet echter dat de voorzieningen niet mee zijn gegroeid. Zo staan er nog steeds even veel centrales voor het opwekken van energie als 20 jaar geleden. En dat terwijl de vraag exponentieel gegroeid is. En dit is niet altijd zo geweest.

Verder ken ik mensen die bij de hulpdiensten werken (ambulance- en politiedienst). Die geven zelf al aan dat het nauwelijks te houden is. Dit is mede te wijten aan het wanbeleid van de overheid. Er is nu al een tekort aan personeel. Wat zal dat over twee jaar brengen? Ik heb nog steeds hoop, maar er moet nog heel veel gebeuren om over twee jaar niet gigantisch voor lul te staan.
pi_58781737
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 14:53 schreef Adidah het volgende:

[..]

Uhm, ik heb daar gewoond en alles van dichtbij kunnen meemaken.
Hey... that makes two of us! Welke stad en welk stadsdeel?
quote:
Ik loop toch niet uit mijn nek te kletsen als ik zeg dat er problemen met de infrastructuur zijn. Je haalt het probleem ironisch genoeg in je eigen post aan, de ongelofelijke groei. Men vergeet echter dat de voorzieningen niet mee zijn gegroeid. Zo staan er nog steeds even veel centrales voor het opwekken van energie als 20 jaar geleden. En dat terwijl de vraag exponentieel gegroeid is. En dit is niet altijd zo geweest.
Yep, dat zeg ik dus ook - alleen geef ik het als een positief probleem (voor zoveer zoiets bestaat ): een kind met groeipijn is natauurlijk niet blij, maar het is wel positief dat hij aan het groeien is

Een stijgende welvaart brengt in elke samenleving problemen in infrastructuur/woning/sociale klassen - Het probleem met electriciteit is dus de schuld van de regering die dit niet voortijdig voorzag - maar is zeker geen indicatie van hoe slecht het met het land gaat (zoals door sommigen geclaimd).
quote:
Verder ken ik mensen die bij de hulpdiensten werken. Die geven zelf al aan dat het nauwelijks te houden is. Dit is mede te wijten aan het wanbeleid van de overheid. Er is nu al een tekort aan personeel. Wat zal dat over twee jaar brengen? Ik heb nog steeds hoop, maar er moet nog heel veel gebeuren om over twee jaar niet gigantisch voor lul te staan.
Ik weet niet precies wat je hier bedoelt. Het zal in de ziekenhuizen vast lastig zijn - met weinig personeel - maar hoe heeft dit (binnen 2 jaar?) invloed op het land? Ik wil niet zeggen dat ik 'nog hoop' heb, want dat zou betekenen dat het nu slecht is (...en dat het ooit wel weer beter gaat). Het is nu helemaal nog niet zo slecht, iig beter dan in de jaren '90. Of het in 2 jaar een paradijsje op aarde is, natuurlijk niet - hier gaan generaties overheen voordat het eindelijk goed in elkaar zit...
pi_58781861
Je mag het niet zeggen, en of denken.
Maar er zijn mensen die zeggen dat de Negers blanke leiders nodig hebben om goed door geregeerd te worden.
Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.
John F. Kennedy
  dinsdag 20 mei 2008 @ 15:23:14 #25
144213 Adidah
Het was wraak
pi_58781955
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 15:06 schreef Xith het volgende:

[..]

Hey... that makes two of us! Welke stad en welk stadsdeel?
[..]

Yep, dat zeg ik dus ook - alleen geef ik het als een positief probleem (voor zoveer zoiets bestaat ): een kind met groeipijn is natauurlijk niet blij, maar het is wel positief dat hij aan het groeien is

Een stijgende welvaart brengt in elke samenleving problemen in infrastructuur/woning/sociale klassen - Het probleem met electriciteit is dus de schuld van de regering die dit niet voortijdig voorzag - maar is zeker geen indicatie van hoe slecht het met het land gaat (zoals door sommigen geclaimd).
[..]

Ik weet niet precies wat je hier bedoelt. Het zal in de ziekenhuizen vast lastig zijn - met weinig personeel - maar hoe heeft dit (binnen 2 jaar?) invloed op het land? Ik wil niet zeggen dat ik 'nog hoop' heb, want dat zou betekenen dat het nu slecht is (...en dat het ooit wel weer beter gaat). Het is nu helemaal nog niet zo slecht, iig beter dan in de jaren '90. Of het in 2 jaar een paradijsje op aarde is, natuurlijk niet - hier gaan generaties overheen voordat het eindelijk goed in elkaar zit...
Ik heb in Pretoria bij Hatfield gewoond . En dat is de beste tijd van mijn leven geweest. Ik vind Zuid-Afrika echt een prachtig land, laat daar geen misverstand over bestaan.

En ik probeerde met dat personeelstekort het belang van het komende WK aan te halen (kwam alleen niet zo goed uit de verf blijkbaar ). Het WK, mist succesvol, kan voor een enorme economische impuls zorgen. Veel mensen (vooral de zwarte bevolking) zijn zich echter niet bewust wat dit op organisatorisch gebied betekend. Feit blijft dat er naast een goede infrastructuur en noodplannen, uitvoerend personeel nodig zal zijn. Dit is momenteel erbarmelijk. Er zijn nauwelijks noodplannen, en de politiemacht is ondermaats. Als het WK in de soep loopt, zal het land ook economische schade oplopen.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 15:26:06 #26
89730 Drugshond
pi_58782101
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 15:16 schreef Herr_Gunter het volgende:
Je mag het niet zeggen, en of denken.
Maar er zijn mensen die zeggen dat de Negers blanke leiders nodig hebben om goed door geregeerd te worden.
Loop de Zimbabwe/Zuid-afrika/Kenya topics hier op NWS maar eens door, het is juist heel hip om dit te zeggen.

Click 1
Click 2
pi_58782391
- troll -

[ Bericht 96% gewijzigd door sp3c op 21-05-2008 12:46:06 ]
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_58782410
- trooool! -

[ Bericht 96% gewijzigd door sp3c op 21-05-2008 12:46:44 ]
pi_58782671
De blanke intellectuelen in Nederland vinden iedereen die tegen buitenlanders is een racist, nazi, etc.

Ik vraag me af wat die blanke intellectuelen vinden van de zwarte zuid afrikanen, die zwarte buitenlanders in elkaar slaan, in brand steken, vermoorden, verkrachten, etc.

"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58782723
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 16:08 schreef JohnDope het volgende:
De blanke intellectuelen in Nederland vinden iedereen die tegen buitenlanders is een racist, nazi, etc.

Ik vraag me af wat die blanke intellectuelen vinden van de zwarte zuid afrikanen, die zwarte buitenlanders in elkaar slaan, in brand steken, vermoorden, verkrachten, etc.

OMG JA!! Goed gezien!1

pi_58782759
pwned
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 20 mei 2008 @ 16:16:30 #33
144213 Adidah
Het was wraak
pi_58782837
quote:

Veel mensen realiseren helaas niet dat racisme niet ras- of cultuur gebonden is. In vrijwel ieder mens schuilt een potentiële racist. Zolang het eigen straatje maar niet in gevaar komt.
pi_58782902
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 16:16 schreef Adidah het volgende:

[..]

Veel mensen realiseren helaas niet dat racisme niet ras- of cultuur gebonden is. In vrijwel ieder mens schuilt een potentiële racist. Zolang het eigen straatje maar niet in gevaar komt.
Die zwarte afrikanen mogen die buitenlanders zeker niet omdat ze zwart zijn
pi_58782904
jammer van dat land, hoop dat het bij een 'incident' blijft
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_58783049
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 16:19 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Die zwarte afrikanen mogen die buitenlanders zeker niet omdat ze zwart zijn
pi_58783050
quote:

Ja, dan blijft het oorverdovend stil.
Racisme tussen niet blanken is vaak veel extremer dan tussen blanken en niet blanken (dit is uiteraard een racistische opmerking opzich), denk maar aan Pol Pot, Mao tse Toeng en de Hoetsie en de Toetsies.
(die hebben dus allemaal niets geleerd van de Holocaust)

Niemand komt ook op voor de blanke boeren in Zimbabwe (de enige hoop voor het land) die worden vermoord en/of verjaagd. Hetzelfde gaat in Zuid Afrika gebeuren
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_58783663
Beetje een ondoordachte post, oud-student...
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 16:25 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ja, dan blijft het oorverdovend stil.
Je bedoelt de 'linkse-media' die het op de NOS laat zien, en termen als xenofoob gebruiken? Niemand ontkent dat er daar ethnische problemen zijn hoor...
quote:
Racisme tussen niet blanken is vaak veel extremer dan tussen blanken en niet blanken (dit is uiteraard een racistische opmerking opzich)
Dit komt natuurlijk omdat wit/zwart verder van elkaar af liggen dan regionale ethniciteiten van hetzelfde ras, maar een ander volk. Een ander volk waar je je land mee moet delen, of eten moet geven of die de baas zijn en hun eigen volk voortrekken.
quote:
, denk maar aan Pol Pot, Mao tse Toeng en de Hoetsie en de Toetsies, en de holocaust (ook wit/wit)
(die hebben dus allemaal niets geleerd van de Holocaust)
Ik geloof dat er juist geleerd is van de holocaust door de hutsi's; hoe je perfect het volk in staat krijgt een ander volk op brute wijze te doden.
quote:
...that the genocide was openly discussed in cabinet meetings and that "one cabinet minister said she was personally in favor of getting rid of all Tutsi; without the Tutsi, she told ministers, all of Rwanda's problems would be over."[
quote:
Niemand komt ook op voor de blanke boeren in Zimbabwe (de enige hoop voor het land) die worden vermoord en/of verjaagd. Hetzelfde gaat in Zuid Afrika gebeuren
ben je ook zo'n rechtse hullie die denkt dat in elk zimbabwe topic het vol staat met linksen die claimen dat de blanke boeren dit verdienen? Loop eens wat van die topics door, niemand vindt het goed wat er met die blanke boeren gebeurt -dit i.t.t. vele rechtsen welke het vaak niets uitmaakt wat er met 'negertjes' gebeurt.
pi_58783800
Ik heb ze op de NOS nog geen zuid-afrikaan voor nazi en racist zien uitmaken.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:02:04 #40
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58783817
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 16:25 schreef Oud_student het volgende:
De farm-murders in Zuid-Afrika zijn al verschrikkelijk. Ik hoor gemengde verhalen; maar over Johannesburg hoor ik niet veel goeds. Mensen die stage wilden lopen daar, maar die, als vrouw, in Johannesburg niet overdag over straat moesten gaan. Ze zouden van woonblok (dat permanent bewaakt werd door mensen met automatische geweren) naar werk geleid worden met escorte.

Stellenbosch (in de buurt van Kaapstad) daarentegen was vriendelijker.

Van Dis is al genoemd; hij liet zien hoe een aantal blanke Afrikaners in Orania een eigen dorpje heeft gemaakt. Intens reactionair en racistisch natuurlijk, maar het geeft wel een verdeeldheid aan die er domweg is in ZA. En dan zijn dit de blanken die de donkeren haten, maar omgekeerd is het er net zo goed. De moorden op de boerderijen zijn zo wreed, dat is niet alleen roofoverval.

Coetzee schrijft er op zich mooie boeken over, maar jammer genoeg is hij ook naar Australië vertrokken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:05:02 #41
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58783877
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 14:25 schreef Xith het volgende:
1980 - 62,730
1990 - 289,816
2000 - 922,148
2005 - 1,523,254
Vergeet je 1995 niet? 1,548,100. Dat was vlak na afschaffing van de apartheid. Het krabbelt nu weer op, maar de verdeling van rijkdom is heel ongelijk in ZA.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58783996
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 17:05 schreef Iblis het volgende:

[..]

Vergeet je 1995 niet? 1,548,100. Dat was vlak na afschaffing van de apartheid. Het krabbelt nu weer op, maar de verdeling van rijkdom is heel ongelijk in ZA.
Hmm, ongelijker dan 'toen'? En ja, de verdeling is heel erg ongelijk - en ik gok meer ongelijk dan in de meeste andere Afrikaanse landen (van wat ik er van heb gezien, door de jaren heen). Maar er is ook een zeer sterke middenklasse weet ik. Voor mij is ZA een soort kleine China; beide hard aan het groeien en grote klasse verschillen (de chineze fabriekswerker verdient 7-10% van wat een middeklasser verdient).
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:59:40 #43
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58785003
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 17:12 schreef Xith het volgende:
Hmm, ongelijker dan 'toen'? En ja, de verdeling is heel erg ongelijk - en ik gok meer ongelijk dan in de meeste andere Afrikaanse landen (van wat ik er van heb gezien, door de jaren heen). Maar er is ook een zeer sterke middenklasse weet ik. Voor mij is ZA een soort kleine China; beide hard aan het groeien en grote klasse verschillen (de chineze fabriekswerker verdient 7-10% van wat een middeklasser verdient).
Geen idee of het meer dan toen was. Ik denk dat het om en nabij hetzelfde is. Het probleem is natuurlijk dat blanken altijd goede opleiding hebben kunnen genieten, en zwarten niet. En dan kun je de apartheid wel afschaffen, het opleidingsverschil blijft, en dat spreekt zich economisch ook weer direct uit.

De voorbeelden van blanke boeren wier boerderij gekocht wordt (in ZA is volgens mij nog niet heel veel onteigend) en dan aan zwarten gegeven wordt die als eerste het irrigatiesysteem uit de grond trekken om te verkopen als oud ijzer spreken wat dat betreft boekdelen. Als je niet weet hoe je een grote boerderij moet managen, met alle personeelszaken, internationale handel, etc. omdat je daar geen opleiding voor hebt, dan schiet het niet op. En zoals in veel Afrikaanse landen boeren veel donkere Zuid-Afrikanen vooral voor zichzelf en hun familie. Niet grootschalig, niet voor de export. (Het aandeel van de landbouw in het GDP is ontzettend gedaald).

Er wordt meer van de hand in de tand geleefd. En tegenwoordig is de subsidie voor scholen en onderwijs eerlijker verdeeld, maar desondanks is de kwaliteit van het onderwijs aan blanken hoger, en hebben ze meer geld om langer een opleiding te volgen, en is het, net als in Nederland zo, dat je als kind van hoger opgeleide ouders ook vaker en langer een hoge opleiding volgt. Zo blijft dat klasseverschil nog wel even bestaan, want gelijk opleidingsniveau heb je niet één twee drie.

En misschien is dat ook wel een gevolg van de woede. Na de afschaffing van de apartheid hoopte iedereen natuurlijk op een eerlijker verdeling. Maar een vrije markt werkt in het voordeel van de beter opgeleiden. Dat geeft natuurlijk ook frustratie. Er zijn vast genoeg papers over, en volgens mij is het razend interessant om te bestuderen.

Eén paper heb ik al gevonden: http://www.undp-povertycentre.org/pub/IPCWorkingPaper32.pdf
  woensdag 21 mei 2008 @ 10:49:09 #44
56749 BlaZ
pi_58797968
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 15:51 schreef Meki het volgende:

[..]

Marokko is de vervanger van Zuid Afrika
Nee hoor, alleen de VS, Engeland en Duitsland kunnen zonder lange voorbereiding zo een WK organiseren. De stadions in Marokko zijn niet groot genoeg en verder vrijwel allemaal multi-use.. dus zooi.
  woensdag 21 mei 2008 @ 11:36:32 #45
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58799026
quote:

Die geloven het natuurlijk niet. Het is voor ze alsof een appel omhoog valt. Het is namelijk een natuurwet dat racisme alleen voorkomt bij blanke mannen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:12:54 #46
56749 BlaZ
pi_58799804
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:36 schreef Viajero het volgende:

[..]

Die geloven het natuurlijk niet. Het is voor ze alsof een appel omhoog valt. Het is namelijk een natuurwet dat racisme alleen voorkomt bij blanke mannen.
Die lui zouden na dat gedoe met Hutu's en Tutsi's eigenlijk al genezen moeten zijn.
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:21:40 #47
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58799963
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:12 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Die lui zouden na dat gedoe met Hutu's en Tutsi's eigenlijk al genezen moeten zijn.
Dat heeft niets met racisme te maken, die mensen waren gewoon terecht boos dat de grenzen van hun land door Europeanen getrokken waren.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:37:20 #48
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_58800287
je kan je afvragen of het snel afschaffen van apartheid wel zo'n goed idee was. Ik maak me er niet populair mee, maar In zekere zin is het goed dat er op een soort stalinistische manier de boel bij elkaar gehouden wordt. Je ziet het in Irak, je ziet het door heel Afrika, groepen gelovigen kunnen niet omgaan met vrijheid, dat is, vinden zij, iets wat afgepakt moet worden van andersgelovigen.
Als er geen beschermende factor zou zijn, zoals er in dit geval blanke (vooral dominante gristelijke) boeren waren geweest die eigenaar waren van hectares aan grond, dan was het gebied allang woestijn geweest omdat het land gewoon op een visieloze manier kaalgeroofd zou worden.

Vanuit ethisch opzicht is het niet uit te leggen, maar wat is beter voor een land? Een groep mensen die schatrijk wordt en die de bevolking rustig en onder de knoet houdt in het algemeen belang? Of burgerrechten waar niemand iets mee kan en wat onherroepelijk tot een machtsstrijd leidt.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_58801032
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 10:49 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Nee hoor, alleen de VS, Engeland en Duitsland kunnen zonder lange voorbereiding zo een WK organiseren. De stadions in Marokko zijn niet groot genoeg en verder vrijwel allemaal multi-use.. dus zooi.
De stadions voor het WK zijn anders gewoon in aanbouw nogsteeds hoor, net als de infrastructuur. Maar gezien het feit dat er wel wat meer komt kijken, is alleen Duitsland bereid om op zo'n korte tijd een WK te organiseren. Tsja, dat krijg je als Blatter liever luistert naar zijn eigen sentiment, dan naar de inhoud van de presentatie.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 21 mei 2008 @ 14:03:20 #50
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_58801873
Het geweld in Z-A is een snelkookpan van verschillende problemen:

• Stammengeweld (dit is niet gebonden aan landsgrenzen)
  • armoede
  • Getraumatiseerde ex-kindsoldaten uit omringende landen
  • overheden die hun beloften niet nakomen
  • problematiek uit de Apartheid die nog meespeelt

Om alles onder het kopje "Neger" te schuiven is belachelijk en nogal een belediging voor je eigen algemene ontwikkeling.
  • "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
      woensdag 21 mei 2008 @ 14:16:07 #51
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_58802165
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 14:03 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

• armoede

Om alles onder het kopje "Neger" te schuiven is belachelijk en nogal een belediging voor je eigen algemene ontwikkeling.
  • Stammengeweld valt toch zeker wel onder het kopje "Neger" te schuiven lijkt mij.
      woensdag 21 mei 2008 @ 14:22:18 #52
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58802267
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 14:16 schreef Viajero het volgende:

[..]

Stammengeweld valt toch zeker wel onder het kopje "Neger" te schuiven lijkt mij.
    In ZA wel, omdat er nu eenmaal van oorsprong vooral negers wonen. Alhoewel er natuurlijk ook raciale spanningen zijn tussen de negers en de blanken, aziaten, kleurlingen, etc. Maar kijk naar afghanistan, daar heb je ook stammengeweld, en dat zijn blanken.
    pi_58808739
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 12:21 schreef Viajero het volgende:
    Dat heeft niets met racisme te maken, die mensen waren gewoon terecht boos dat de grenzen van hun land door Europeanen getrokken waren.
    Na WO-I werden de grenzen van Duitsland ook door Europeanen getrokken ......
    Exaudi orationem meam
    Requiem aeternam dona eis, Domine.
    Et lux perpetua luceat eis.
      woensdag 21 mei 2008 @ 22:18:22 #54
    153070 Rock_de_Braziliaan
    Stranger than fiction
    pi_58811215
    quote:
    Mbeki: leger moet geweld stoppen

President Mbeki van Zuid-Afrika zet het leger in om een eind te maken aan het geweld tegen buitenlanders. Volgens de politie is de hulp van het leger hard nodig, vooral in Johannesburg en de havenstad Durban.

In Zuid-Afrika wonen zo'n vijf miljoen buitenlanders op een bevolking van 50 miljoen. Veel arme Zuid-Afrikanen zeggen dat hun banen ingepikt worden door de vele buitenlanders. Het gaat vooral om vluchtelingen uit Zimbabwe en Nigeria.

Bij het geweld zijn de afgelopen tien dagen 42 mensen vermoord. Ruim 15.000 immigranten zijn gevlucht. Veel van hen schuilen in kerken en politiebureaus
    "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
    pi_58812342
    Het toont nogmaals de absolute incompetentie van het ANC aan. Vergeet trouwens niet dat er elke dag 50 mensen vermoord worden.
    pi_58814258
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 23:07 schreef vanRillandBath het volgende:
    Vergeet trouwens niet dat er elke dag 50 mensen vermoord worden.
    het lijkt net een 3de wereldland
    pi_58814677
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 14:03 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

• armoede

• Heel Afrika kent bijna geen één fatsoenlijk land
    Verder dan het leegplunderen van hun eigen land komt de leider niet.

En ook Zuid-Afrika gaat wellicht dit lot tegemoet, zeker met de "integere" Zuma ..
    Laten we hopen dat het niet die kant opgaat,,

Als Birma dat doet zijn we boos
    Maar elk Afrikaans land kan zich alles veroorloven op dat gebied , de ontwikkelingshulp stijgt dan alleen maar en niemand die er wat van zegt. Zelfs Mugabe kan rustig zijn gang gaan..
    Niet geschoten is altijd mis..
    Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
    pi_58814988
    Had tijdje geleden bezoek van achter nichtjes uit Zuid Afrika.
    Die verbaasde zich ook heel erg hoe veilig het hier is en gewoon iedereen normaal over straat gaat s' avonds.
    Hun zelf hebben om hun huis een hek met stroom er op en hebben eigen bewaker.

Ook was erg verbaasd toen ze vertelde dat de blanke nu ook gediscrimineerd worden en erg moeilijk is om aan werk te komen omdat eerst alle gekleurde mensen voor gaan.
    Dus dan sta je gewoon onder aan de lijst met 10/20 man voor je en daar tussen zit vaak ook wel goede opgeleide dus je bent gewoon vaak kansloos. (kan wel misschien verschillen per banen sector)

Ik zou bij hun langs gaan voor het WK in 2010, dus hopelijk komt het wel goed met het wk, want heb er wel zin in
    ............................
    pi_58815407
    Meki Mbeki doet het goed om het leger in te zetten tegen de racisten
    pi_58815610
    Het is echt schandalig dat dit in Zuid Afrika gebeurt. Toen de Apartheid daar nog was waren er genoeg Zuid Afrikanen naar omringende landen gevlucht om vervolgens vandaaruit nog steeds actief verzet tegen het Apartheid's regime te voeren. Niet zo lang erna worden o.a. Zimbabwanen aangevallen die ook gevlucht zijn voor een Mugabe.

Ik snap natuurlijk dat het vooral economische/sociale achtergronden heeft, maar de onmenselijkheid waarmee dit gebeurt vind ik wel heel ernstig, zoals verbranden e.d. Zuid-Afrika heeft nog veel werk te verrichten want anders kan het daar ook weleens goed fout lopen, voor zover het al niet langzaam steeds minder lijkt te gaan.
    X
      donderdag 22 mei 2008 @ 17:00:07 #61
    88064 Undergod
    Houd u van toffees?
    pi_58828460
    Ik wilde in december stage gaan lopen in een hospitaal in Kaapstad, even in de gaten wat er allemaal gebeurt.
    Noise is all relative to the silence preceding it
    pi_58844408
    -edit- ---

[ Bericht 97% gewijzigd door paddy op 23-05-2008 09:42:11 ]
    Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
    Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
    pi_58847042
      vrijdag 23 mei 2008 @ 09:37:48 #64
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_58848414
    quote:
    Op donderdag 22 mei 2008 01:18 schreef Alulu het volgende:
    Het is echt schandalig dat dit in Zuid Afrika gebeurt. Toen de Apartheid daar nog was waren er genoeg Zuid Afrikanen naar omringende landen gevlucht om vervolgens vandaaruit nog steeds actief verzet tegen het Apartheid's regime te voeren. Niet zo lang erna worden o.a. Zimbabwanen aangevallen die ook gevlucht zijn voor een Mugabe.

Ik snap natuurlijk dat het vooral economische/sociale achtergronden heeft, maar de onmenselijkheid waarmee dit gebeurt vind ik wel heel ernstig, zoals verbranden e.d. Zuid-Afrika heeft nog veel werk te verrichten want anders kan het daar ook weleens goed fout lopen, voor zover het al niet langzaam steeds minder lijkt te gaan.
    Jij denkt dat dit soort sloppenwijkpaupers ook maar iets weet van geschiedenis?
      vrijdag 23 mei 2008 @ 09:45:11 #65
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_58848586
    quote:
    Op donderdag 22 mei 2008 00:02 schreef Xith het volgende:

[..]

het lijkt net een 3de wereldland
    Het is een derdewereldland.

En hoe de Zuid-Afrikanen reageren op de buitenlanders. Gewoon vanuit de onderbuik.
    pi_58849015
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 09:45 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het is een derdewereldland.

...
    pi_58862166
    ZA gaat steeds meer op een Afrikaans land lijken ...in de slechte zin van het woord
    pi_58862824
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 14:16 schreef Viajero het volgende:

[..]

Stammengeweld valt toch zeker wel onder het kopje "Neger" te schuiven lijkt mij.
    De definitie van stam is niet toe te passen op de culturele eenheden op de schaal die hier in het spel zijn. Dat er bij Afrika ineens over "stammen" gesproken wordt en bij de Kosovaren van een "volk" is zuiver omdat de beeldvorming van "negers" in stand gehouden wordt met ons aller goedvinden. Is wel zo makkelijk.
    http://www.africaaction.org/bp/ethall.htm

We hebben het dus niet over een "stammenstrijd" maar over "etnisch geweld" en deze nieuwe vlag maakt het nog steeds een modderschuit natuurlijk. En zoals altijd ligt de achtergrond in economische recessie en angst om (verder) achtergesteld te worden. En een slappe licht geschifte lul als Mbeki gaat hier met zijn poezelige aanpak ben ik bang nog lang geen verandering in brengen...
    If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
    pi_58874700
    De golf van geweld tegen "immigranten " heeft nu ook Kaapstad bereikt.
    Winkels zijn geplunderd etc.
    Triest volk daar
    pi_58898430
    KAAPSTAD/JOHANNESBURG - Als gevolg van de gewelddadige uitbarstingen van vreemdelingenhaat in Zuid-Afrika zijn alleen al in de stad Kaapstad 10.000 mensen ontheemd. Dit hebben de plaatselijke autoriteiten zondag laten weten.
    ANP

In heel het land zijn zeker 35.000 mensen op drift geraakt als gevolg van de misdaden die groepen geweldplegers tegen immigranten, vluchtelingen en gastarbeiders plegen.

De xenofobie barstte twee weken geleden los in een voorstad van Johannesburg. In die stad zijn sindsdien zeker vijftig doden gevallen en vijfhonderd arrestaties verricht, meldde de politie daar zondag.
    pi_58910830
    De moordcijfers in Zuid-Afrika de hoogste ter wereld — er werden gemiddeld twee mensen per uur vermoord. Ik hoop dat goed gaat in het WK. Zijn ze al bezig met het bouwen van faciliteiten voor het WK of nog niet.
    pi_58911108
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 00:40 schreef D-Flying het volgende:
    De moordcijfers in Zuid-Afrika de hoogste ter wereld — er werden gemiddeld twee mensen per uur vermoord. Ik hoop dat goed gaat in het WK. Zijn ze al bezig met het bouwen van faciliteiten voor het WK of nog niet.
    Bij deze lijst scoort Zuid Afrika ook erg hoog maar deze cijfers zijn nog van 2000: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_murder_rate
    ............................
      maandag 26 mei 2008 @ 13:24:16 #73
    56749 BlaZ
    pi_58917994
    quote:
    Op maandag 26 mei 2008 01:04 schreef sander89 het volgende:

[..]

Bij deze lijst scoort Zuid Afrika ook erg hoog maar deze cijfers zijn nog van 2000: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_murder_rate
    Bij latere lijsten scoort Zuid-Afrika nog altijd rond de 40 punten. Waarmee ze nog altijd makkelijk in de wereldtop blijven.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')