abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:05:02 #41
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58783877
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 14:25 schreef Xith het volgende:
Year - Gross Domestic Product
1980 - 62,730
1990 - 289,816
2000 - 922,148
2005 - 1,523,254
Vergeet je 1995 niet? 1,548,100. Dat was vlak na afschaffing van de apartheid. Het krabbelt nu weer op, maar de verdeling van rijkdom is heel ongelijk in ZA.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58783996
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 17:05 schreef Iblis het volgende:

[..]

Vergeet je 1995 niet? 1,548,100. Dat was vlak na afschaffing van de apartheid. Het krabbelt nu weer op, maar de verdeling van rijkdom is heel ongelijk in ZA.
Hmm, ongelijker dan 'toen'? En ja, de verdeling is heel erg ongelijk - en ik gok meer ongelijk dan in de meeste andere Afrikaanse landen (van wat ik er van heb gezien, door de jaren heen). Maar er is ook een zeer sterke middenklasse weet ik. Voor mij is ZA een soort kleine China; beide hard aan het groeien en grote klasse verschillen (de chineze fabriekswerker verdient 7-10% van wat een middeklasser verdient).
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:59:40 #43
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58785003
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 17:12 schreef Xith het volgende:
Hmm, ongelijker dan 'toen'? En ja, de verdeling is heel erg ongelijk - en ik gok meer ongelijk dan in de meeste andere Afrikaanse landen (van wat ik er van heb gezien, door de jaren heen). Maar er is ook een zeer sterke middenklasse weet ik. Voor mij is ZA een soort kleine China; beide hard aan het groeien en grote klasse verschillen (de chineze fabriekswerker verdient 7-10% van wat een middeklasser verdient).
Geen idee of het meer dan toen was. Ik denk dat het om en nabij hetzelfde is. Het probleem is natuurlijk dat blanken altijd goede opleiding hebben kunnen genieten, en zwarten niet. En dan kun je de apartheid wel afschaffen, het opleidingsverschil blijft, en dat spreekt zich economisch ook weer direct uit.

De voorbeelden van blanke boeren wier boerderij gekocht wordt (in ZA is volgens mij nog niet heel veel onteigend) en dan aan zwarten gegeven wordt die als eerste het irrigatiesysteem uit de grond trekken om te verkopen als oud ijzer spreken wat dat betreft boekdelen. Als je niet weet hoe je een grote boerderij moet managen, met alle personeelszaken, internationale handel, etc. omdat je daar geen opleiding voor hebt, dan schiet het niet op. En zoals in veel Afrikaanse landen boeren veel donkere Zuid-Afrikanen vooral voor zichzelf en hun familie. Niet grootschalig, niet voor de export. (Het aandeel van de landbouw in het GDP is ontzettend gedaald).

Er wordt meer van de hand in de tand geleefd. En tegenwoordig is de subsidie voor scholen en onderwijs eerlijker verdeeld, maar desondanks is de kwaliteit van het onderwijs aan blanken hoger, en hebben ze meer geld om langer een opleiding te volgen, en is het, net als in Nederland zo, dat je als kind van hoger opgeleide ouders ook vaker en langer een hoge opleiding volgt. Zo blijft dat klasseverschil nog wel even bestaan, want gelijk opleidingsniveau heb je niet één twee drie.

En misschien is dat ook wel een gevolg van de woede. Na de afschaffing van de apartheid hoopte iedereen natuurlijk op een eerlijker verdeling. Maar een vrije markt werkt in het voordeel van de beter opgeleiden. Dat geeft natuurlijk ook frustratie. Er zijn vast genoeg papers over, en volgens mij is het razend interessant om te bestuderen.

Eén paper heb ik al gevonden: http://www.undp-povertycentre.org/pub/IPCWorkingPaper32.pdf
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 21 mei 2008 @ 10:49:09 #44
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_58797968
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 15:51 schreef Meki het volgende:

[..]

Marokko is de vervanger van Zuid Afrika
Nee hoor, alleen de VS, Engeland en Duitsland kunnen zonder lange voorbereiding zo een WK organiseren. De stadions in Marokko zijn niet groot genoeg en verder vrijwel allemaal multi-use.. dus zooi.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 21 mei 2008 @ 11:36:32 #45
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58799026
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 16:08 schreef JohnDope het volgende:
De blanke intellectuelen in Nederland vinden iedereen die tegen buitenlanders is een racist, nazi, etc.

Ik vraag me af wat die blanke intellectuelen vinden van de zwarte zuid afrikanen, die zwarte buitenlanders in elkaar slaan, in brand steken, vermoorden, verkrachten, etc.

Die geloven het natuurlijk niet. Het is voor ze alsof een appel omhoog valt. Het is namelijk een natuurwet dat racisme alleen voorkomt bij blanke mannen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:12:54 #46
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_58799804
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:36 schreef Viajero het volgende:

[..]

Die geloven het natuurlijk niet. Het is voor ze alsof een appel omhoog valt. Het is namelijk een natuurwet dat racisme alleen voorkomt bij blanke mannen.
Die lui zouden na dat gedoe met Hutu's en Tutsi's eigenlijk al genezen moeten zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:21:40 #47
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58799963
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:12 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Die lui zouden na dat gedoe met Hutu's en Tutsi's eigenlijk al genezen moeten zijn.
Dat heeft niets met racisme te maken, die mensen waren gewoon terecht boos dat de grenzen van hun land door Europeanen getrokken waren.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:37:20 #48
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_58800287
je kan je afvragen of het snel afschaffen van apartheid wel zo'n goed idee was. Ik maak me er niet populair mee, maar In zekere zin is het goed dat er op een soort stalinistische manier de boel bij elkaar gehouden wordt. Je ziet het in Irak, je ziet het door heel Afrika, groepen gelovigen kunnen niet omgaan met vrijheid, dat is, vinden zij, iets wat afgepakt moet worden van andersgelovigen.
Als er geen beschermende factor zou zijn, zoals er in dit geval blanke (vooral dominante gristelijke) boeren waren geweest die eigenaar waren van hectares aan grond, dan was het gebied allang woestijn geweest omdat het land gewoon op een visieloze manier kaalgeroofd zou worden.

Vanuit ethisch opzicht is het niet uit te leggen, maar wat is beter voor een land? Een groep mensen die schatrijk wordt en die de bevolking rustig en onder de knoet houdt in het algemeen belang? Of burgerrechten waar niemand iets mee kan en wat onherroepelijk tot een machtsstrijd leidt.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_58801032
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 10:49 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Nee hoor, alleen de VS, Engeland en Duitsland kunnen zonder lange voorbereiding zo een WK organiseren. De stadions in Marokko zijn niet groot genoeg en verder vrijwel allemaal multi-use.. dus zooi.
De stadions voor het WK zijn anders gewoon in aanbouw nogsteeds hoor, net als de infrastructuur. Maar gezien het feit dat er wel wat meer komt kijken, is alleen Duitsland bereid om op zo'n korte tijd een WK te organiseren. Tsja, dat krijg je als Blatter liever luistert naar zijn eigen sentiment, dan naar de inhoud van de presentatie.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 21 mei 2008 @ 14:03:20 #50
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_58801873
Het geweld in Z-A is een snelkookpan van verschillende problemen:

• Stammengeweld (dit is niet gebonden aan landsgrenzen)
  • armoede
  • Getraumatiseerde ex-kindsoldaten uit omringende landen
  • overheden die hun beloften niet nakomen
  • problematiek uit de Apartheid die nog meespeelt

Om alles onder het kopje "Neger" te schuiven is belachelijk en nogal een belediging voor je eigen algemene ontwikkeling.
  • "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
      woensdag 21 mei 2008 @ 14:16:07 #51
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_58802165
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 14:03 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

• armoede

Om alles onder het kopje "Neger" te schuiven is belachelijk en nogal een belediging voor je eigen algemene ontwikkeling.
  • Stammengeweld valt toch zeker wel onder het kopje "Neger" te schuiven lijkt mij.
      woensdag 21 mei 2008 @ 14:22:18 #52
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58802267
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 14:16 schreef Viajero het volgende:

[..]

Stammengeweld valt toch zeker wel onder het kopje "Neger" te schuiven lijkt mij.
    In ZA wel, omdat er nu eenmaal van oorsprong vooral negers wonen. Alhoewel er natuurlijk ook raciale spanningen zijn tussen de negers en de blanken, aziaten, kleurlingen, etc. Maar kijk naar afghanistan, daar heb je ook stammengeweld, en dat zijn blanken.
    pi_58808739
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 12:21 schreef Viajero het volgende:
    Dat heeft niets met racisme te maken, die mensen waren gewoon terecht boos dat de grenzen van hun land door Europeanen getrokken waren.
    Na WO-I werden de grenzen van Duitsland ook door Europeanen getrokken ......
    Exaudi orationem meam
    Requiem aeternam dona eis, Domine.
    Et lux perpetua luceat eis.
      woensdag 21 mei 2008 @ 22:18:22 #54
    153070 Rock_de_Braziliaan
    Stranger than fiction
    pi_58811215
    quote:
    Mbeki: leger moet geweld stoppen

President Mbeki van Zuid-Afrika zet het leger in om een eind te maken aan het geweld tegen buitenlanders. Volgens de politie is de hulp van het leger hard nodig, vooral in Johannesburg en de havenstad Durban.

In Zuid-Afrika wonen zo'n vijf miljoen buitenlanders op een bevolking van 50 miljoen. Veel arme Zuid-Afrikanen zeggen dat hun banen ingepikt worden door de vele buitenlanders. Het gaat vooral om vluchtelingen uit Zimbabwe en Nigeria.

Bij het geweld zijn de afgelopen tien dagen 42 mensen vermoord. Ruim 15.000 immigranten zijn gevlucht. Veel van hen schuilen in kerken en politiebureaus
    "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
    pi_58812342
    Het toont nogmaals de absolute incompetentie van het ANC aan. Vergeet trouwens niet dat er elke dag 50 mensen vermoord worden.
    pi_58814258
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 23:07 schreef vanRillandBath het volgende:
    Vergeet trouwens niet dat er elke dag 50 mensen vermoord worden.
    het lijkt net een 3de wereldland
    pi_58814677
    quote:
    Op woensdag 21 mei 2008 14:03 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

• armoede

• Heel Afrika kent bijna geen één fatsoenlijk land
    Verder dan het leegplunderen van hun eigen land komt de leider niet.

En ook Zuid-Afrika gaat wellicht dit lot tegemoet, zeker met de "integere" Zuma ..
    Laten we hopen dat het niet die kant opgaat,,

Als Birma dat doet zijn we boos
    Maar elk Afrikaans land kan zich alles veroorloven op dat gebied , de ontwikkelingshulp stijgt dan alleen maar en niemand die er wat van zegt. Zelfs Mugabe kan rustig zijn gang gaan..
    Niet geschoten is altijd mis..
    Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
    pi_58814988
    Had tijdje geleden bezoek van achter nichtjes uit Zuid Afrika.
    Die verbaasde zich ook heel erg hoe veilig het hier is en gewoon iedereen normaal over straat gaat s' avonds.
    Hun zelf hebben om hun huis een hek met stroom er op en hebben eigen bewaker.

Ook was erg verbaasd toen ze vertelde dat de blanke nu ook gediscrimineerd worden en erg moeilijk is om aan werk te komen omdat eerst alle gekleurde mensen voor gaan.
    Dus dan sta je gewoon onder aan de lijst met 10/20 man voor je en daar tussen zit vaak ook wel goede opgeleide dus je bent gewoon vaak kansloos. (kan wel misschien verschillen per banen sector)

Ik zou bij hun langs gaan voor het WK in 2010, dus hopelijk komt het wel goed met het wk, want heb er wel zin in
    ............................
    pi_58815407
    Meki Mbeki doet het goed om het leger in te zetten tegen de racisten
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
    pi_58815610
    Het is echt schandalig dat dit in Zuid Afrika gebeurt. Toen de Apartheid daar nog was waren er genoeg Zuid Afrikanen naar omringende landen gevlucht om vervolgens vandaaruit nog steeds actief verzet tegen het Apartheid's regime te voeren. Niet zo lang erna worden o.a. Zimbabwanen aangevallen die ook gevlucht zijn voor een Mugabe.

Ik snap natuurlijk dat het vooral economische/sociale achtergronden heeft, maar de onmenselijkheid waarmee dit gebeurt vind ik wel heel ernstig, zoals verbranden e.d. Zuid-Afrika heeft nog veel werk te verrichten want anders kan het daar ook weleens goed fout lopen, voor zover het al niet langzaam steeds minder lijkt te gaan.
    X
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')