abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58763403
quote:
Op maandag 19 mei 2008 15:13 schreef Semisane het volgende:
Heeft volgens mij te maken met het feit dat als varkensvlees niet op een juiste manier geslacht wordt en je het niet goed doorbakt het nogal ongezond vlees is, veel wormen, bacteriën en ander soort narigheden.

En het kwam vroeger regelmatig voor dat men ziek werd van het eten van varkensvlees, dus zag men varkens(vlees) als onrein en slecht.
Nu voldoen varkensvlees die in Nederlandse schappen liggen, aan vrijwel alle veiligheideisen. Nu anno 2008 mogen moslims wel varkensvlees eten, daar deze tegenwoordig geen wormen, bacteriën, etc. bevat?
pi_58763494
Dit vind ik eigenlijk net zo'n vraag als: "waarom zijn koeien in India heilig?"...
het is gewoon zo... en als zij het niet eten: des te meer voor mij!
Gewoon, omdat het kan.
  maandag 19 mei 2008 @ 16:21:16 #28
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_58763646
Varkenshaas
Ham
Bacon

Voedselwetten
Vroeger was het wellicht ivm hygiene niet wenselijk en is daarom tot "goddelijk decreet" omgevormd, maar onder de huidige omstandigheden kan het natuurlijk prima.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 19 mei 2008 @ 16:23:07 #29
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58763678
quote:
Op maandag 19 mei 2008 16:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Voedsel dat is bereid door atheïsten of Hindoes toch ook?
Yup, alleen kosjer vlees is toegestaan.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  maandag 19 mei 2008 @ 16:24:09 #30
126836 Super7fighter
pi_58763696
quote:
Op maandag 19 mei 2008 16:21 schreef DroogDok het volgende:
Varkenshaas
Ham
Bacon

Voedselwetten
Vroeger was het wellicht ivm hygiene niet wenselijk en is daarom tot "goddelijk decreet" omgevormd, maar onder de huidige omstandigheden kan het natuurlijk prima.
Nope. Gods wil is wet.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_58763797
quote:
Op maandag 19 mei 2008 16:24 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Nope. Gods wil is wet.
Ach ik ken ook genoeg moslims voor wie God's wil net iets minder wet is als het hen niet uitkomt zoals bijvoorbeeld in het geval van alcohol.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58763845
quote:
Op maandag 19 mei 2008 16:24 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Nope. Gods wil is wet.
In dat tijdperk, wel. Maar de omstandigheden veranderen. Zo moesten we vroeger betalen met kamelen. En nu kan dat (Europa) niet meer.

De koran moet naar tijd en plaats geïnterpreteerd worden, zoals deze geopenbaard werd. Het is geen volledig universele waarheid.
pi_58763848
quote:
Op maandag 19 mei 2008 16:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ach ik ken ook genoeg moslims voor wie God's wil net iets minder wet is als het hen niet uitkomt zoals bijvoorbeeld in het geval van alcohol.
Tja, maar 'gods wil is wet' is natuurlijk wel het meest zeggende antwoord op de vraag van de OP.
  maandag 19 mei 2008 @ 16:51:53 #34
126836 Super7fighter
pi_58764084
quote:
Op maandag 19 mei 2008 16:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Verdwaalde zielen heb je onder elk volk. Maar dat doet geen afbreuk aan het Eeuwige Woord van God tot het Einde der Tijden.
quote:
Op maandag 19 mei 2008 16:36 schreef Jakhals het volgende:

[..]

In dat tijdperk, wel. Maar de omstandigheden veranderen. Zo moesten we vroeger betalen met kamelen. En nu kan dat (Europa) niet meer.

De koran moet naar tijd en plaats geïnterpreteerd worden, zoals deze geopenbaard werd. Het is geen volledig universele waarheid.
De Koran is niet geopenbaard voor Arabië voor de desbetreffende periode, maar een leidraad voor de gehele mensheid voor alle eeuwen en plaatsen. Geen enkele rechtschapen Moslim zal jouw aansporing om het verbod van varkensvlees door de vingers te zien serieus nemen.

De enige uitzondering op het eten van varkensvlees is als er geen ander voedsel tot je beschikking is, alleen dan geeft God toestemming om haram vlees te eten, zodat je je leven kan redden (lost-scenario bijv, eiland waarop je gestrand bent en er alleen bores zijn om te eten). Het leven is een geschenk dat heilig is en gekoesterd moet worden, aldus de Almachtige.

[ Bericht 1% gewijzigd door Super7fighter op 19-05-2008 16:59:25 ]
pi_58764386
quote:
Op maandag 19 mei 2008 16:51 schreef Super7fighter het volgende:
De Koran is niet geopenbaard voor Arabië voor de desbetreffende periode, maar een leidraad voor de gehele mensheid voor alle eeuwen en plaatsen.
Zijn er dan kamelen in Europa?
  maandag 19 mei 2008 @ 17:21:40 #36
126836 Super7fighter
pi_58764556
quote:
Op maandag 19 mei 2008 17:11 schreef Jakhals het volgende:

[..]

Zijn er dan kamelen in Europa?

In de Koran staat toch niet dat kamelen een betaalmiddel zijn?
pi_58764738
Nee, maar er staat wel aangegeven met hoeveel kamelen je het moet vergoeden.
pi_58766053
Varkens zijn alleseters. Ze eten naast normaal voedsel als ze de kans krijgen ook uitwerpselen, dode beesten, afval etc. Dat zijn ziektedragers. Verder kunnen ze varkenslintworm en trichinen dragen, ook potentieel gevaarlijk. Verder is het vlees ontzettend vet en daarom uberhaupt niet gezond voor het menselijk lichaam.

Een stukje over trichinen:
Wordt een besmet varken door de mens geconsummeerd en komt het vlees in de maag, dan lossen de kalkomhulsels op en komen de larven vrij. De cyclus herhaalt zich nu in het lichaam van de mens: de volwassen trichinen doorboren de darmwand en brengen larven voort die in de bloedbaan terechtkomen en door het lichaam worden vervoerd. De larven kapselen zich in de spieren in en verorzaken vergiftigingsverschijnselen: koorts, reumatische pijnen, bloedarmoede, ademhalingsmoeilijkheden, en bij ernstige besmetting de dood.

Tijdens dat ik dit tiep zit ik een unox rookworstje te eten. Lekker hoor.

Ik heb net het lange stuk hierboven gelezen en daarin wordt beweerd dat trichinen geen probleem zouden zijn. Dat weet ik niet, maar die andere verklaringen zijn natuurlijk nonsens. Als je kijkt naar welke dieren rein en onrein zijn, blijkt dat af te hangen van hun dieet. Aas- en vleeseters worden buitengesloten, evenals dieren die uitwerpselen eten. Op zich heel logisch.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ali_Kannibali op 19-05-2008 18:59:41 ]
pi_58767021
quote:
Op maandag 19 mei 2008 15:59 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Volgens de richtlijnen van de Koran en ahadith is roken ook makruh. (=afgeraden).
Is roken niet haram (verboden)? Aangezien er op een pakje sigaretten duidelijk aangegeven staat dat het roken dodelijk is en zelfmoord in de Islam verboden is.
pi_58767576
quote:
Op maandag 19 mei 2008 19:49 schreef Tevik het volgende:

[..]

Is roken niet haram (verboden)? Aangezien er op een pakje sigaretten duidelijk aangegeven staat dat het roken dodelijk is en zelfmoord in de Islam verboden is.
je vermoord jezelf ook niet, dat doet de sigaret wel voor je... en roken is niet dodelijk, het KAN dodelijk zijn... maar goed, leven is ook dodelijk... (ja, zelf roker..)
Gewoon, omdat het kan.
  maandag 19 mei 2008 @ 22:20:45 #41
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_58769599
quote:
Op maandag 19 mei 2008 15:24 schreef LXIV het volgende:
Is het paard wel rein in de islam? In het jodendom in ieder geval niet (geen gespleten hoeven)
Zo staat het ook in de Bijbel in Deuteronomium 14, dieren met gespleten hoeven die hun voedsel herkauwen.
Ik ben zelf veganist en eet helemaal geen vlees. Feit is (zoek zelf maar de bron op) dat van alle Nederlanders moslims het minste hart- en vaatziekten hebben en dat komt omdat ze geen varkensvlees eten. Varkensvlees is gewoon slecht: veel vet en verkeerd vet.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_58769786
Ik dacht dat varkens toen verboden waren omdat zij drager van de pest waren
  maandag 19 mei 2008 @ 22:33:37 #43
126836 Super7fighter
pi_58769850
quote:
Op maandag 19 mei 2008 22:20 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Zo staat het ook in de Bijbel in Deuteronomium 14, dieren met gespleten hoeven die hun voedsel herkauwen.
Ik ben zelf veganist en eet helemaal geen vlees.
Drink je wel alcohol?
pi_58781109
quote:
Op maandag 19 mei 2008 22:29 schreef katerwater het volgende:
de pest was 500 jaar later
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_58784054
quote:
Op maandag 19 mei 2008 15:13 schreef Semisane het volgende:
Heeft volgens mij te maken met het feit dat als varkensvlees niet op een juiste manier geslacht wordt en je het niet goed doorbakt het nogal ongezond vlees is, veel wormen, bacteriën en ander soort narigheden.

En het kwam vroeger regelmatig voor dat men ziek werd van het eten van varkensvlees, dus zag men varkens(vlees) als onrein en slecht.

Zoiets in ieder geval. Verder zijn varkens ook gewoon een beetje vieze beesten om te zien.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_58784425
quote:
Op maandag 19 mei 2008 16:21 schreef DroogDok het volgende:
Varkenshaas
Ham
Bacon

Voedselwetten
Zeg dat maar niet te hard
pi_58784528
quote:
Op maandag 19 mei 2008 22:29 schreef katerwater het volgende:
Dat schijnen ratten geweest te zijn (algemene opvatting), niet varkens
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 14:30 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Niet waar

De pestuitbraak in middeleeuws europa was dan misschien wel de een van de meest verwoestende, maar pestuitbraken kwamen ook al 2000 v.chr en 1600 na chr. voor. De oude perzen/grieken hadden er al last van en in (ik meen) 1672 ofzo, was er nog een uitbraakje in Nederland. Zelfs nu is de pest nog niet uitgeroeid en sterven er nog jaarlijks tientallen mensen aan.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 17:44:59 #48
213097 GBA
FINALE.
pi_58784653
quote:
Op maandag 19 mei 2008 15:02 schreef Jakhals het volgende:
In Islam mag je geen varkensvlees eten. Waarom varkensvlees, en geen paarden, geiten, runderen, etc?
Dat is toch zo omdat een bepaalde profeet aanverwante in directe lijn van het varken is?
Wer kämpft für das Recht der hat immer Recht gegen Lüge und Ausbeuterei.
pi_58785033
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 14:30 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

maar voor die tijd waren er natuurlijk geen andere ziektes.

Voor mijn idee is het eten varkensvlees niets anders vanwege een leuk randje eromheen te zetten dat nu overal wordt gebruikt, dat vroeger gewoon simpelweg gebaseerd was op ervaring dat varkensvlees nogal nare ziektes gaf wanneer niet goed bereid (vraag is of ze dat wel goed konden).
pi_58785128
quote:
Op maandag 19 mei 2008 16:23 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Yup, alleen kosjer vlees is toegestaan.
Bij de Mac vreet je toch ook geen kosjer vlees?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')