Vrienden kan ik nog inkomen. Ouders is alweer een ander verhaal alleen doelde ik niet op "je keuze voor defensie". Ik doelde eigenlijk op de mening van de mensen om je heen en of je voordat je de selectie in ging daar ook met bijvoorbeeld je ouders, broers, zusters, vrienden etc. over gesproken hebt.quote:Op zondag 31 augustus 2008 19:19 schreef Esses het volgende:
Mijn ouders of vrienden hebben in principe niets met mijn keuze voor defensie te maken, de enige die ik daarover verantwoording af te leggen heb is mijn relatie. En ja, met mijn relatie heb ik daar genoeg over gepraat. Dood gaan tijdens een missie, ja hoor, ze weten dat die kans er is. Karakterverandering, ja weet ze ook van af.
Het is mijn werk, en ik moet 't men hele leven blijven doen. Als ze het daar niet mee eens is, ben ik dan gelijk verplicht iets anders te kiezen? We zien wel hoe dat gaat. Dat kan je niet van tevoren weten.
En ja ik weet wat voor werk ik ga doen.
Ja ik heb he ze verteld. En ja dan krijg je als reactie, zoals het hoort, 't is jouw leven. Je moet doen wat jij wilt doen. Of had je liever gehoord dat ze nee zeiden?quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:48 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Vrienden kan ik nog inkomen. Ouders is alweer een ander verhaal alleen doelde ik niet op "je keuze voor defensie". Ik doelde eigenlijk op de mening van de mensen om je heen en of je voordat je de selectie in ging daar ook met bijvoorbeeld je ouders, broers, zusters, vrienden etc. over gesproken hebt.
Tis niet hetzelfde als boodschappen bij de AH i.p.v. de Super de Boer.
Wat zijn we aanvallend in die laatste reactiesquote:Op zondag 31 augustus 2008 23:18 schreef Esses het volgende:
[..]
Ja ik heb he ze verteld. En ja dan krijg je als reactie, zoals het hoort, 't is jouw leven. Je moet doen wat jij wilt doen. Of had je liever gehoord dat ze nee zeiden?
En wat over dienstplicht mbt landsverdediging, daar was je op tegen. Hoezo was je daar zo op tegen? Behalve beschikking over jouw lijfquote:Op maandag 1 september 2008 17:47 schreef Freeflyer het volgende:
Daar was ik nieuwsgierig naar, meer niet. Het is niet aan mij om aan die gesprekken een conclusie te verbinden. Ik wou alleen weten of je erover gesproken had.
Waarom ik tegen dienstplicht ben heb ik hierboven al uitgelegd.
Zou jij dienstplicht weigeren # 2
Dat en dat het maar zo kan zijn dat de reden waarom er een oorlog ontstaat misschien wel een reden is waar ik persoonlijk niet achter sta. De politiek blinkt nu niet echt uit in weloverwogen beslissingen nemen de laatste jaren. En dan zijn er nog tientallen andere redenen maar dat is teveel offtopic. Hou het er maar op dat ik geen vertrouwen heb in de politiek an sich.quote:Op maandag 1 september 2008 18:06 schreef Esses het volgende:
[..]
En wat over dienstplicht mbt landsverdediging, daar was je op tegen. Hoezo was je daar zo op tegen? Behalve beschikking over jouw lijf
En wat als we binnen gevallen worden? En je leven constant bedreigt kan gaan worden? Is die slechte politiek je dan nog heilig om te zeggen, ik ga niet vechten?quote:Op maandag 1 september 2008 23:56 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Dat en dat het maar zo kan zijn dat de reden waarom er een oorlog ontstaat misschien wel een reden is waar ik persoonlijk niet achter sta. De politiek blinkt nu niet echt uit in weloverwogen beslissingen nemen de laatste jaren. En dan zijn er nog tientallen andere redenen maar dat is teveel offtopic. Hou het er maar op dat ik geen vertrouwen heb in de politiek an sich.
Een land wordt niet zomaar binnen gevallen. In de maanden ervoor is er dan al genoeg "writing on the wall". Concreet betekent dat voor mij dat ik zorg dat ik weg ga uit zo'n land voor het niet meer kan.quote:Op dinsdag 2 september 2008 01:28 schreef Esses het volgende:
[..]
En wat als we binnen gevallen worden? En je leven constant bedreigt kan gaan worden? Is die slechte politiek je dan nog heilig om te zeggen, ik ga niet vechten?
Niet lullig bedoelt, maar ook puur interesse.
quote:Op dinsdag 2 september 2008 18:36 schreef agter het volgende:
Mensen die nog in bloed en bodem geloven...![]()
Je leven geven voor volk en vaderland..![]()
Die is gek!
TT = "Zou je dienstplicht weigeren?"quote:Op dinsdag 2 september 2008 18:50 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Je leven geven je leven geven.....
Ik vind de vrijheid waar ik en mijn naasten in leven waard om voor te vechten.
En ik vind het land waar ik in leef de moeite waard om te beschermen.
En dat ik daarbij mijn leven zou moeten geven wanneer dit niet anders kan, dan is dat zo.
weloverwogen beslissing hoor..
Das een vrije keus. En dus niet een plicht...waar dit topic over ging.quote:Op dinsdag 2 september 2008 18:40 schreef Esses het volgende:
volk en vaderland? Nee, wel de vrijheid waar we in leven en eenieder waar ik trouw aan ga zweren.
De vrijheid waar jij overspreekt is niet vanzelfsprekend. De Nederlandse samenleving is niet de standaard van de wereld. Uiteraard gaan 'vrijheid' en 'plicht' niet helemaal samen, maar voor wat hoort wat. Deze vrijheid die we hebben is niet opeens ontstaan. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost om de vrijheid te krijgen en behouden. Als onze vrijheid dreigt te verdwijnen vind ik dat daar een plicht tegenover mag staan.quote:Op dinsdag 2 september 2008 19:53 schreef agter het volgende:
[..]
TT = "Zou je dienstplicht weigeren?"
Het woord plicht en vrijheid vind ik al op gespannen voet staan. Die plicht volgt dus waar de vrijheid eindigt...geen haar op mijn hoofd die daar achter zou staan.
Wat is volgens jou dan de "standaard van de wereld"?quote:Op dinsdag 2 september 2008 20:02 schreef waht het volgende:
[..]
De vrijheid waar jij overspreekt is niet vanzelfsprekend. De Nederlandse samenleving is niet de standaard van de wereld. Uiteraard gaan 'vrijheid' en 'plicht' niet helemaal samen, maar voor wat hoort wat. Deze vrijheid die we hebben is niet opeens ontstaan. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost om de vrijheid te krijgen en behouden. Als onze vrijheid dreigt te verdwijnen vind ik dat daar een plicht tegenover mag staan.
De standaard is wetteloosheid. De afwezigheid van een maatschappij. Die standaard vloeit voort uit het gedrag van de mens. In den beginne was er geen regering, waren er geen regels, normen en waarden. Er was geen welvaart en geen structuur. Nu geef ik toe dat je dat nergens ziet aangezien de wereld is opgedeeld in naties, maar op lokaal niveau zul je vast (tijdelijk) dergelijke omstandigheden zien.quote:Op dinsdag 2 september 2008 20:12 schreef agter het volgende:
[..]
Wat is volgens jou dan de "standaard van de wereld"?
En wie bepaalt dat dan, dat "onze vrijheid dreigt te verdwijnen"?
Allemaal subjectieve argumenten die je ethisch en filosofisch gezien nooit hard kunt maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |