Als de meter niet klinisch gevalideerd is kun je hem nog zo eiken en vergelijken, maar zul je nóóit een betrouwbare meting kunnen verrichten..... zie de eerder gegeven link van de Hartstichting.quote:Op zondag 1 juni 2008 01:16 schreef Musje456 het volgende:
Laat je meter checken, eiken en vergelijk hem ook met die van de dokter.
Eiken en vergelijken met je eigen arts is een klinische validering! Lees ook eens verder dan de eerste regels?!quote:Op zondag 1 juni 2008 09:55 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Als de meter niet klinisch gevalideerd is kun je hem nog zo eiken en vergelijken, maar zul je nóóit een betrouwbare meting kunnen verrichten..... zie de eerder gegeven link van de Hartstichting.
Wat waren de verschillen Curiosity, als ik dat vragen mag. Ik ben gewoon nieuwsgierig vanwege ander getallen die hier ook genoemd worden. Welk verschil zie je en wat voor medicijnen gebruik je?quote:Op zondag 1 juni 2008 13:41 schreef Curiosity het volgende:
Ik heb normaal ook een hoge bloeddruk, 140/100, ik slik hier medicijnen voor.
Ik heb 2 weken lang 3 ker per dag mijn bloedruk gemeten, 1 week zonder medicijnen en 1 week met, en er was duidelijk verschil te zien, vandaar dat ik nu nog medicijnen slik.
Ik ben trouwens 36, mijn moeder heeft het ook, dus waarschijnlijk is het erfelijk.
Als jij je polsbloeddrukmeter van 10 euro van de Blokker vergelijkt en eikt bij je huisarts blijft het nog altijd een flutding waar je niks aan hebt. Over klinische validering:quote:Op woensdag 4 juni 2008 01:58 schreef Musje456 het volgende:
[..]
Eiken en vergelijken met je eigen arts is een klinische validering! Lees ook eens verder dan de eerste regels?!
Tekst is wel iets verouderd, de BHS (britisch hypertension society) is tegenwoordig de ESH (european society for hypertension).quote:Wereldwijd zijn er ongeveer 4 onafhankelijke bedrijven die bloeddrukmeters valideren (BHS, AAMI, Gutesiegel, International Protocol). Deze bedrijven voeren tests uit op apparaten om hun effectiviteit na te gaan en geven ze een score.
Daarom raden wij aan voor de aanschaf van een bloeddrukmeter na te gaan of deze "klinisch gevalideerd" is en niet "klinisch getest". (validatie beschikbaar op aanvraag)
IJken kan inderdaad gebeuren door iedereen ja. Dat kan ook bv een Braun of een Cresta of een Medisana. Maar dat levert je géén goede bloeddrukmeter op. Als zo'n bloeddrukmeter geijkt wordt, wordt gekeken of het apparaat aan alle kwaliteitseisen van de fabrikant voldoet en NIET aan de strenge internationale protocollen!quote:Op woensdag 4 juni 2008 06:49 schreef starla het volgende:
ij·ken (overgankelijk werkwoord; ijkte, heeft geijkt; ijker, ijking)
1 (meet- en weegwerktuigen) toetsen aan de gestelde eisen en van een ijk voorzien
De onderdruk ging duidelijk omlaag, 100 -->> 80/85quote:Op woensdag 4 juni 2008 02:02 schreef Musje456 het volgende:
[..]
Wat waren de verschillen Curiosity, als ik dat vragen mag. Ik ben gewoon nieuwsgierig vanwege ander getallen die hier ook genoemd worden. Welk verschil zie je en wat voor medicijnen gebruik je?
Het lijkt me alsof je dezelfde dosis in elk geval hebt als ik.
Het ging me er voornamelijk om dat je het met een lange 'ij' schrijft en niet met een kippe-'ei'. Verder ben ik het helemaal met je verhaal eens hoor.quote:Op woensdag 4 juni 2008 06:59 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
IJken kan inderdaad gebeuren door iedereen ja. Dat kan ook bv een Braun of een Cresta of een Medisana. Maar dat levert je géén goede bloeddrukmeter op. Als zo'n bloeddrukmeter geijkt wordt, wordt gekeken of het apparaat aan alle kwaliteitseisen van de fabrikant voldoet en NIET aan de strenge internationale protocollen!
In Nederland zijn er 15 bloeddrukmeters met een klinische validatie waarvan 5 van Omron, 1 van A&D en 9 van Microlife. Of dit lijstje wortd uitgebreid bepaald hier in NL enkel de ESH, en geen huisartsen, zelfs geen cardiologen.
Mja sorry, het was nog vroeg en als iemand met eiken begint neem je dat klakkeloos overquote:Op woensdag 4 juni 2008 14:13 schreef starla het volgende:
Het ging me er voornamelijk om dat je het met een lange 'ij' schrijft en niet met een kippe-'ei'.
Voldoet ijken in het ziekenhuis wel? En nee, de mijne is via de aphoteek gekocht, aangezien 'de blokker' hier zelfs geen rechten heeft om die dingen te verkopen.quote:Op woensdag 4 juni 2008 14:59 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Mja sorry, het was nog vroeg en als iemand met eiken begint neem je dat klakkeloos over
Als jouw bloeddrukmeter klinisch gevalideerd heeft en het ziekenhuis heeft apparatuur om dit type bloeddrukmete te ijken, dan ga ik er vanuit van wel, maar dat durf ik neit met zekerheid te zeggen. Van Microlife bloeddrukmeters weet ik in ieder geval wel dat enkel de fabrikant (geheel kosteloos) de ijkingen uitvoert.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 01:13 schreef Musje456 het volgende:
Voldoet ijken in het ziekenhuis wel? En nee, de mijne is via de aphoteek gekocht, aangezien 'de blokker' hier zelfs geen rechten heeft om die dingen te verkopen.
Ik ga graag uit van wat het ziekenhuis zegt... Als ik van mezelf uitga en mijn ervaringen: dan ga ik echter minder van fabrikanten uit. Consumententesten zijn ok, in mijn mening. Ik ben echter altijd kritisch...;)quote:Op vrijdag 6 juni 2008 08:52 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Als jouw bloeddrukmeter klinisch gevalideerd heeft en het ziekenhuis heeft apparatuur om dit type bloeddrukmete te ijken, dan ga ik er vanuit van wel, maar dat durf ik neit met zekerheid te zeggen. Van Microlife bloeddrukmeters weet ik in ieder geval wel dat enkel de fabrikant (geheel kosteloos) de ijkingen uitvoert.
quote:Op vrijdag 6 juni 2008 13:37 schreef Starr_003 het volgende:
Ikzelf heb altijd een hele lage bloeddruk..100 over 60 ongeveer. Het is juist niet gevaarlijk maar soms wel zéér vervelend.
Ik heb zelf in de medische branche gezeten..zag ook veel mensen met hypertensie. Het is een vervelend probleem inderdaad, vooral omdat je er niets van merkt. Een sluipmoordenaar. Ik denk sowieso dat het goed is dat iedereen één keer per jaar zijn bloeddruk even laat opmeten. Kleine moeite toch. Als je een keer naar de huisarts gaat voor iets anders, kun je het er zo even bij laten opmeten
Ik heb het nog gecheckt, maar ziekenhuizen hebben geen apparatuur om bloeddrukmeters mee te ijken. Ik kan me voorstellen dat je liever consumententesten gelooft dan fabrikanten, maar Microlife is geen willekeurige braun, cresta of medisana... Het feit dat Microlife ook conferenties oraginiseert voor Cardiologen en zich internationaal inspant om de gevaren van hoge bloeddruk te benadrukken geeft hierin ook aan dat ze niet alleen geode bloeddrukmeters produceren, maar ook bezig zijn met het onderwerp zelf.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 02:01 schreef Musje456 het volgende:
Ik ga graag uit van wat het ziekenhuis zegt... Als ik van mezelf uitga en mijn ervaringen: dan ga ik echter minder van fabrikanten uit. Consumententesten zijn ok, in mijn mening. Ik ben echter altijd kritisch...;
Sorry als ik kritisch ben: maar Microlife is zelf producent. Natuurlijk maken ze reclame voor zichzelf en organiseren ze dergelijke samenkomsten. Ja, ik vertrouw in het merk, maar daar blijft het bij.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 08:40 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Ik heb het nog gecheckt, maar ziekenhuizen hebben geen apparatuur om bloeddrukmeters mee te ijken. Ik kan me voorstellen dat je liever consumententesten gelooft dan fabrikanten, maar Microlife is geen willekeurige braun, cresta of medisana... Het feit dat Microlife ook conferenties oraginiseert voor Cardiologen en zich internationaal inspant om de gevaren van hoge bloeddruk te benadrukken geeft hierin ook aan dat ze niet alleen geode bloeddrukmeters produceren, maar ook bezig zijn met het onderwerp zelf.
Dat is dus niet het geval. Een elektronische bloeddrukmeter (mits klinisch gevalideerd) kan namelijk exact voelen wanneer het bloed weer gaat stromen en de hartslag terugkomt. Bij een meting met stethoscoop berust dit op een persoonlijke waarneming van iets dat zeer lastig te detecteren is, en is de uitslag minder nauwkeurig.quote:Op woensdag 18 juni 2008 13:22 schreef Kang-He het volgende:
Als ik het zo lees lijkt het me al bijna een beter idee om een stethoscoop en een simpele bloeddruk meter te kopen in plaats van een elektronische meter.
Sowieso hoeft de druk in de manchet niet overeen te komen met de druk op de meter. Ook normale bloeddrukmeters gaan kapot.quote:Op woensdag 18 juni 2008 13:28 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Dat is dus niet het geval. Een elektronische bloeddrukmeter (mits klinisch gevalideerd) kan namelijk exact voelen wanneer het bloed weer gaat stromen en de hartslag terugkomt. Bij een meting met stethoscoop berust dit op een persoonlijke waarneming van iets dat zeer lastig te detecteren is, en is de uitslag minder nauwkeurig.
verwonderlijk? bewonderenswaardig?quote:Op donderdag 3 juli 2008 01:32 schreef Musje456 het volgende:
Vind die laatste posten wel enigszins bewonderend (sorry, kan het juiste Nederlandse woord niet vinden). Zo jong en Oosterse kruiden?
Zonder meer: heeft ieder van die jonge personen een tweede opinie gevraagd of het zelf nagemeten?
Ik weet dat hier (maar ok dat hoeft niet in NL zo te zijn) dat 1 op 4 onnodig aan de bloeddrukverlagende medicijnen zit. Ik vind dat erg veel!
Ik vraag het me af. Met name Chinese kruiden hebben een enigszins dubieuze reputatie. Sommige van de voorgeschreven kruiden blijken behoorlijk kankerverwekkend te zijn: http://www.nieuws.nl/468682quote:
Ongetwijfeld hebben de Chinezen grote kennis over de plantenwereld opgebouwd, maar er is denk ik onvoldoende controle over veiligheid en samenstelling. Je zal maar net zo'n kruidenmengsel met een gevaarlijke samenstelling treffen en compleet nierfalen oplopen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 09:28 schreef zoeperzazke het volgende:
In de dierenwereld ken ik juist ongelooflijk veel goede verhalen over chinese kruiden, en het mooie van dieren is dat je ze niet voor de gek kunt houden, ze hebben geen last van het placebo-effect....
Na 2 jaar nog geen oplossing of goede oplossing te hebben gevonden wil je wat proberen. Lukt het niet, dan niet. Lukt het wel,quote:Op donderdag 3 juli 2008 01:32 schreef Musje456 het volgende:
Vind die laatste posten wel enigszins bewonderend (sorry, kan het juiste Nederlandse woord niet vinden). Zo jong en Oosterse kruiden?
Zonder meer: heeft ieder van die jonge personen een tweede opinie gevraagd of het zelf nagemeten?
Ik weet dat hier (maar ok dat hoeft niet in NL zo te zijn) dat 1 op 4 onnodig aan de bloeddrukverlagende medicijnen zit. Ik vind dat erg veel!
Het gaat niet om het zout in drop, maar om een stofje wat in drop zit wat voor een hoge bloeddruk kan zorgen. En al zou je het voor het zout doen; dan kan je beter zoete drop nemen. Daar zit namelijk meer zout in.quote:Op donderdag 3 juli 2008 01:53 schreef mazaru het volgende:
[..]
verwonderlijk? bewonderenswaardig?
Ik
Nu liggen er twee zakken met dubbelzoute drop op tafel. En ik heb zoethoutthee gekocht.
Ik zal hem leren die lage bloeddruk!
Ahh kijk! Weer wat geleerdquote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:34 schreef DDM het volgende:
[..]
Het gaat niet om het zout in drop, maar om een stofje wat in drop zit wat voor een hoge bloeddruk kan zorgen. En al zou je het voor het zout doen; dan kan je beter zoete drop nemen. Daar zit namelijk meer zout in.
Na overmorgen heb ik ervaring met zo'n kastje. Mijn arts raadde overigens aan om zo'n 24h meting tijdens een normale werkdag te doen, om de meting te doen in een zo'n normaal mogelijke situatie.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 11:47 schreef Curiosity het volgende:
Ik eet er geen dropje meer of minder om.
Mijn hoge bloeddruk is toch al onverklaarbaar, net als bij mijn moeder trouwens, en die houd overal rekening mee, maar ondanks dat is die toch te hoog, ( met medicijnen onder controle).
Ik ga in mijn vakantie ook een 24h meting doen, ik slik nu 1 tablet per dag, ondanks dat was die nog te hoog, 150/100.
Maar volgens mijn dokter komt dat door de spanning als ik bij hem ben.
Dus daarom die 24 h meting, om te kijken of die altijd zo hoog is, zo ja dan moet mijn dosis omhoog.
Iemand ervaring met zo'n kastje?
Is inderdaad beter, maar voor mij lastig met werktijden en buiten de stad werken.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 18:51 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Na overmorgen heb ik ervaring met zo'n kastje. Mijn arts raadde overigens aan om zo'n 24h meting tijdens een normale werkdag te doen, om de meting te doen in een zo'n normaal mogelijke situatie.
vingers op de verkeerde toetsen?quote:Op zaterdag 5 juli 2008 04:55 schreef Musje456 het volgende:
Dat is ook het leuke van zese topics... tips en we leren van elkaar. Ik persoonlijk vind het ook wel prettig om te lezen welke problemen en oploddingrn mrndrn hrbbrn fir juidt een lage bloeddruk hebben. Gewoon doorposten, laat ons ook weten wat de uitkomsten voor jou zijn Mazaru!
Niet zelf, wel van een ander: na 24 uur ben je echt stikchagerijnigquote:Op zaterdag 5 juli 2008 11:47 schreef Curiosity het volgende:
Slapen is een ramp. Dat ding begon bij mij om 2 uur 's nachts te piepen, en stopte toen opeens. Naar school was irritant, maar opzich wel mogelijk. Soms even stoppen waar je mee bezig bent.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 11:47 schreef Curiosity het volgende:
Ik eet er geen dropje meer of minder om.
Mijn hoge bloeddruk is toch al onverklaarbaar, net als bij mijn moeder trouwens, en die houd overal rekening mee, maar ondanks dat is die toch te hoog, ( met medicijnen onder controle).
Ik ga in mijn vakantie ook een 24h meting doen, ik slik nu 1 tablet per dag, ondanks dat was die nog te hoog, 150/100.
Maar volgens mijn dokter komt dat door de spanning als ik bij hem ben.
Dus daarom die 24 h meting, om te kijken of die altijd zo hoog is, zo ja dan moet mijn dosis omhoog.
Gelukkig doe ik het in mijn vakantie. Was misschien niet zo gek idee van mij.quote:Op zondag 6 juli 2008 00:19 schreef Philip10 het volgende:
[..]
Slapen is een ramp. Dat ding begon bij mij om 2 uur 's nachts te piepen, en stopte toen opeens. Naar school was irritant, maar opzich wel mogelijk. Soms even stoppen waar je mee bezig bent.
Niet specifiek met een bloeddrukmeter, maar ik heb een keer 24 uur een Holtermeting laten doen i.v.m.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 11:47 schreef Curiosity het volgende:
Succes!quote:Op maandag 7 juli 2008 15:24 schreef Halinalle het volgende:
Aan mijn 24-uurs meting begonnen. Als je nog geen hoge bloeddruk had, dan krijg je dat wel van de meting om elk kwartier. Ik kijk nu al uit naar morgen, wanneer ik weer verlost ben van dat manchet
quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:11 schreef Halinalle het volgende:
Mijn bloeddruk is/was ook te hoog. In combinatie met andere afwijkende waarden, was de opdracht van de huisarts: wat afvallen en meer sporten.
Het lijkt te helpen.
http://www.hartstichting.nl/go/default.asp?mID=5527&rID=1368quote:Op dinsdag 8 juli 2008 16:16 schreef Halinalle het volgende:
Ik heb nu een bloeddrukmeter te leen (een Omron).
Wat is de beste keuze voor aanschaf als prijs van ondergeschikt belang is? De hierboven genoemde meter van Microlife, die drie keer meet en daardoor heel nauwkeurig schijnt te zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |