abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:00:11 #201
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_58650178
Ik TVP ook even.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:00:29 #202
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58650185
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 18:55 schreef kazakx het volgende:

[..]

Objectieve kennis bestaat niet.
Zeker wel.
quote:
[..]

Ik zou me maar eens verdiepen in wat religie is voordat je dit soort uitspraken doet. De zingeving is een van de 100.000 aspecten van een religie.
En dacht je trouwens dat wetenschap geen zingevingsaspect met zich meedraagt?
Nee wetenschap doet niet aan zingeving.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:00:45 #203
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58650190
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 18:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

FAIL

De reden om onze waarnemingen te beschrijven en te verklaren is omdat we de wereld om ons heen willen leren kennen. We willen de waarheid leren kennen. Dat is dus de motivatie.
Nee, we willen iets verklaren, dat doen we aan de hand van theorien, zolang een theorie niet ontkracht wordt, houden we dat aan als waarheid, maar dat is dus niet statisch of absoluut.

We willen waarheid leren kennen, ja. Absolute waarheid is meer dogmatisch, iets wat niet past in de wetenschap, lijkt me.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:11:36 #204
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_58650419
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 17:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wat een respectvolle manier van omgaan met je (ex-)broeders zeg.
Heee kom zeg. Het is nu een afvallige, jeweettoch?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_58650602
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 18:57 schreef Semisane het volgende:

[..]

* Sugt*Dat is dus niet wat de wetenschap drijft...Het beschrijven en verklaren van waarnemingen, dat drijft de wetenschap...naast roem, de nobelprijs en woekerwinsten.
Toevallig gisteren nog wat documentaires gekeken van Richard Dawkins en hij noemt dat toch expliciet, dat die zoektocht naar de waarheid de frontlinie van de wetenschap drijft.
quote:
Ik denk overigens dat je maar bar weinig wetenschappers zal vinden die aan het zoeken zijn naar de absolute waarheid.
Iemand die onderzoek doet naar "kleine dingen" misschien niet, maar ook deze wetenschappers zulke in hoge mate geinteresseerd zijn in de ontwikkelingen rond de big bang theorie, quantum mechanica, string theorie enz.
quote:
Ik heb al gezegd dat ik er niet veel vanaf weet, maar dit is toch wel algemene kennis?
Nee
quote:
Ik heb er van gehoord, maar heb er verder weinig kennis van, zover ik weet is het trouwens een hypothese en geen algemeen geaccepteerde theorie.
String theorie is een theorie van alles. Een theorie waar Einstein ook naarstig naar op zoek was. Het wordt ook wel de heilige graal vd wetenschap genoemd. Theorie van alles... absolute waarheid... gezich van God kennen.... snap je?
quote:
Hij doelde niet op een absolute waarheid verder, maar goed dan moet je maar meer over hem lezen.
Als ik het objectieve waarheid noem ipv absolute waarheid, ben je het dan wel met me eens?
quote:
En die deeltjesversnellers worden gebouwd of zijn gebouwd om bepaalde theorien en hypotheses mee uit te testen. Je punt?
Het is de grootste machine ooit gebouwd door de mens met als doel het doorgronden van onze realiteit om zodoende tot meer inzicht te komen en uiteindelijk een objectieve absolute waarheid over het heelal, de schepping enz. enz.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:32:24 #206
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58650881
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Toevallig gisteren nog wat documentaires gekeken van Richard Dawkins en hij noemt dat toch expliciet, dat die zoektocht naar de waarheid de frontlinie van de wetenschap drijft.
[..]

Iemand die onderzoek doet naar "kleine dingen" misschien niet, maar ook deze wetenschappers zulke in hoge mate geinteresseerd zijn in de ontwikkelingen rond de big bang theorie, quantum mechanica, string theorie enz.

waarheid met een kleine w. Dat's dus niet hetzelfde als Waarheid.
Ik denk dat je de 2 door elkaar haalt. Zelfs wetenschappers op de meest abstracte niveau's hopen slechts generalisaties te ontdekken. Formules om verschillende theorien te herrenigen. Maar Waarheid? Neen.
quote:
[..]

Nee
[..]

String theorie is een theorie van alles. Een theorie waar Einstein ook naarstig naar op zoek was. Het wordt ook wel de heilige graal vd wetenschap genoemd. Theorie van alles... absolute waarheid... gezich van God kennen.... snap je?
Er is geen enkele zelfrespecterende wetenschapper die dat ooit heeft geroepen. Dit maak jij er weer van.
quote:
[..]

Als ik het objectieve waarheid noem ipv absolute waarheid, ben je het dan wel met me eens?
[..]

Het is de grootste machine ooit gebouwd door de mens met als doel het doorgronden van onze realiteit om zodoende tot meer inzicht te komen en uiteindelijk een objectieve absolute waarheid over het heelal, de schepping enz. enz.
Ik leg het op deze manier uit wat wetenschap is.

Wetenschap is de beste poging van de mensheid om het universum in kaart te kunnen brengen. Alle claims die worden gemaakt zijn onderwerp voor discussie, zijn falsificeerbaar, zijn aan te vallen. Er is geen een wetenschapper die denkt de absolute Waarheid in pacht te hebben en ookal kan het bedrijven van wetenschap voor sommige mensen een spirituele ervaring zijn is het verre van al die religieuze trekjes die je er aan toe probeert te kennen
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:35:35 #207
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58650954
ook wetenschap bestaat uit ongeduld en waanzin. net als religie. ik wil leven met mijn eigen bevindingen, mijn eigen emoties en mijn eigen creaties.
godsdienst én wetenschap verstoren ons eindeloze geduld.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:42:55 #208
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58651116
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:35 schreef zoalshetis het volgende:
ook wetenschap bestaat uit ongeduld en waanzin. net als religie. ik wil leven met mijn eigen bevindingen, mijn eigen emoties en mijn eigen creaties.
Prima. Doe dan.
quote:
godsdienst én wetenschap verstoren ons eindeloze geduld.
Spreek lekker voor jezelf.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:48:59 #209
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58651252
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:35 schreef zoalshetis het volgende:
ook wetenschap bestaat uit ongeduld en waanzin. net als religie.
Je weet nog geen eens wat wetenschap is. Waar bazel je dan over?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:52:44 #210
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58651340
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:32 schreef SpecialK het volgende:

[..]

waarheid met een kleine w. Dat's dus niet hetzelfde als Waarheid.
Ik denk dat je de 2 door elkaar haalt. Zelfs wetenschappers op de meest abstracte niveau's hopen slechts generalisaties te ontdekken. Formules om verschillende theorien te herrenigen. Maar Waarheid? Neen.
[..]

Er is geen enkele zelfrespecterende wetenschapper die dat ooit heeft geroepen. Dit maak jij er weer van.
[..]

Ik leg het op deze manier uit wat wetenschap is.

Wetenschap is de beste poging van de mensheid om het universum in kaart te kunnen brengen. Alle claims die worden gemaakt zijn onderwerp voor discussie, zijn falsificeerbaar, zijn aan te vallen. Er is geen een wetenschapper die denkt de absolute Waarheid in pacht te hebben en ookal kan het bedrijven van wetenschap voor sommige mensen een spirituele ervaring zijn is het verre van al die religieuze trekjes die je er aan toe probeert te kennen
Probably_on_pcp: Nou ja, dit bedoel ik dus. Ik ben blij dat er toch mensen zijn die duidelijker zijn dan ik. Of was het "als ik"?

Overigens op antwoord op jouw vraag of ik objectieve waarheid beter vind klinken dan absolute waarheid...Absoluut ja, dat vind ik.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58651416
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 18:59 schreef bigore het volgende:
Over 3 generaties of zo zullen we zien hoe geloof groeit, want het neemt gestaag AF.
In Nederland wellicht, niet wereldwijd. Dat wijzen de cijfers uit, het spijt me.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:59:21 #212
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58651465
Maar de wereld zal het licht zien als wij The God Delusion in elke taal vertaald hebben.
pi_58651532
Trigger .

Ook een tvp, ik moet meer dan de helft nog lezen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:05:27 #214
pi_58651553
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:56 schreef koningdavid het volgende:

[..]

In Nederland wellicht, niet wereldwijd. Dat wijzen de cijfers uit, het spijt me.
Nedeland heeft altijd al een voorbeeldfunctie gehad.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:30:41 #215
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_58652041
Even een random gedachtespinsel tussendoor:

Is er iemand het volgende wel eens opgevallen:
Er zijn ontzettend veel gelovigen, van alle gezindten, die zo absoluut overtuigd zijn van hun geloof dat ze er met geen mogelijkheid vanaf te brengen zijn. Echter, de reden dat zij juist dat geloof aanhangen is in veel gevallen gewoon geografisch / cultureel bepaald: zij hangen bijv. het Christendom, de Islam of het Boeddhisme aan, niet uit bewuste keuze, maar omdat hun omgeving dat ook doet. Er zijn maar relatief weinig mensen die gedurende hun leven van geloof veranderen.

Hoe kun je dan de rest van je leven blijven geloven in specifiek dat geloof, terwijl er 1000km verderop iemand anders om precies dezelfde reden net zo hard gelooft in een ander geloof?

Het lijkt me erg naief om te veronderstellen dat jouw geloof wel gelijk 'moet' hebben en dat de rest van de wereld gek is, simpelweg omdat jij dat gelooft.

[ Bericht 9% gewijzigd door HenryHill op 13-05-2008 20:48:07 (Gedachtestapje erbij) ]
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:37:24 #216
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58652156
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:48 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Je weet nog geen eens wat wetenschap is. Waar bazel je dan over?
"geen eens". en zo'n ongeletterde inteeltbroeder zou mijn woorden kunnen lezen. ga lekker zaad verspillen joh!
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:40:56 #217
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58652234
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:30 schreef HenryHill het volgende:
Hoe kun je dan de rest van je leven blijven geloven in specifiek dat geloof, terwijl er 1000km verderop iemand anders om precies dezelfde reden net zo hard gelooft in een ander geloof?

Goede vraag.
pi_58652250
Bijzonder topic. Iemand valt van zijn geloof, en zijn ex-geloofsgenoten menen allemaal dat hij gek geworden is. Terwijl TS onder hen degene is die fatsoenlijk heeft gedacht over zijn besluit.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:42:16 #219
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58652256
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:37 schreef zoalshetis het volgende:
"geen eens". en zo'n ongeletterde inteeltbroeder zou mijn woorden kunnen lezen. ga lekker zaad verspillen joh!
Makkelijk he, de inhoud uit de weg gaan door voor spellingsnazi te spelen?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:45:45 #220
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58652346
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:42 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Makkelijk he, de inhoud uit de weg gaan door voor spellingsnazi te spelen?
nee jongen. als je op die manier schrijft bén je gewoon een inteeltbroeder. heeft niks met spelling te maken paupert.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:48:07 #221
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58652397
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:30 schreef HenryHill het volgende:
Even een random gedachtespinsel tussendoor:

Is er iemand het volgende wel eens opgevallen:
Er zijn ontzettend veel gelovigen, van alle gezindten, die zo absoluut overtuigd zijn van hun geloof dat ze er met geen mogelijkheid vanaf te brengen zijn. Echter, de reden dat zij juist dat geloof aanhangen is in veel gevallen gewoon geografisch / cultureel bepaald: zij hangen bijv. het Christendom, de Islam of het Boeddhisme aan, niet uit bewuste keuze, maar omdat hun omgeving dat ook doet. Er zijn maar relatief weinig mensen die gedurende hun leven van geloof veranderen.

Islam erkent de universaliteit van andere geloven. Het geeft een plausibele verklaring waarom je die religie niet meer als waar kunt beleven. Bovendien geeft het daarmee de rechtvaardigheid van God aan die elk volk zo zijn boodschappers en profeten heeft gezonden. Welke andere religie verklaart dat?
Met het zegel der profeten is Gods wereldplan ten slotte wat zijn Openbaringen betreft ten einde gekomen.

En niet je kunt niet blind geloven, omdat je ouders of omgeving dat ook doen. Zelfs als je in een Moslimgezin geboren wordt, wil dat niet per se zeggen dat je ook meteen goed terecht zal komen. Nee, zegt de Koran meerdere malen, ga op zoek naar de Waarheid, blijft constant reflecteren en neem zo de Waarheid in ogenschouw.

Ik heb de meeste grote wereldgodsdiensten bestudeerd, en kan maar tot één conclusie komen: via de Islam kom je tot God.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:50:12 #222
pi_58652439
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:48 schreef Super7fighter het volgende:

Ik heb de meeste grote wereldgodsdiensten bestudeerd, en kan maar tot één conclusie komen: via de Islam kom je tot God.
Sorry, God bestaat niet.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:53:48 #223
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_58652510
quote:
Vraag een overtuigd Christen dezelfde vraag, en hij zal zeggen dat zijn geloof de enige waarheid is. En net zoals jij overtuigd bent van jouw gelijk, is hij dat ook van zijn gelijk. Neem een derde diep gelovige van een andere godsdienst, en hij zal precies hetzelfde voelen voor zijn geloof.

Nogmaals, dan lijkt het me redelijk naief om te denken dat alleen jouw geloof het het bij het rechte eind heeft, simpelweg omdat jij dat gelooft.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:54:04 #224
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58652511
quote:

[..]

Islam erkent de universaliteit van andere geloven. Het geeft een plausibele verklaring waarom je die religie niet meer als waar kunt beleven. Bovendien geeft het daarmee de rechtvaardigheid van God aan die elk volk zo zijn boodschappers en profeten heeft gezonden. Welke andere religie verklaart dat?
Met het zegel der profeten is Gods wereldplan ten slotte wat zijn Openbaringen betreft ten einde gekomen.

En niet je kunt niet blind geloven, omdat je ouders of omgeving dat ook doen. Zelfs als je in een Moslimgezin geboren wordt, wil dat niet per se zeggen dat je ook meteen goed terecht zal komen. Nee, zegt de Koran meerdere malen, ga op zoek naar de Waarheid, blijft constant reflecteren en neem zo de Waarheid in ogenschouw.

helaas dat de islam joden en niet-gelovigen ziet als minderwaardige mensen.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:57:49 #225
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58652602
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:53 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Vraag een overtuigd Christen dezelfde vraag, en hij zal zeggen dat zijn geloof de enige waarheid is. En net zoals jij overtuigd bent van jouw gelijk, is hij dat ook van zijn gelijk. Neem een derde diep gelovige van een andere godsdienst, en hij zal precies hetzelfde voelen voor zijn geloof.

Nogmaals, dan lijkt het me redelijk naief om te denken dat alleen jouw geloof het het bij het rechte eind heeft, simpelweg omdat jij dat gelooft.
Wie zegt dat de christen volgens de Islam niet de hemel kan betreden?
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')