abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67123558
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:53 schreef Fogel het volgende:

[..]

Op het moment zit het een beetje in een dal, maar er is desondanks altijd behoefte aan ervaren volk. Zal eens op software testing vacatures gaan letten. Let wel dat heel veel vacatures niet eens gepubliceerd worden, dus als je echt op zoek gaat, gooi er dan zeker ook open sollicitaties tegenaan.
Als vacatures niet gepubliceerd worden, hoe komen de mensen dan aan werk? Gaat dat vooral door kliekjes waar ze inzitten?
  Moderator dinsdag 17 maart 2009 @ 12:47:30 #102
45833 crew  Fogel
pi_67133383
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 00:27 schreef Light het volgende:

[..]

Als vacatures niet gepubliceerd worden, hoe komen de mensen dan aan werk? Gaat dat vooral door kliekjes waar ze inzitten?
Onder andere, Noorwegen is een klein land (qua bevolking - ca 4.5 miljoen mensen slechts). Of er worden W&S bureaus ingezet die zelf op zoek gaan en direct mensen benaderen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  dinsdag 17 maart 2009 @ 13:03:41 #103
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_67133850
Bestaat consultancy zoals in Nederland een beetje in Noorwegen, of werkt men veel meer bij een vaste baas?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  Moderator dinsdag 17 maart 2009 @ 15:05:32 #104
45833 crew  Fogel
pi_67137489
Consultants genoeg hier.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 29 maart 2009 @ 16:05:35 #105
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_67520351
Aha, dit topic zocht ik al een tijdje.

Ik ben hovenier, ben 23 en reis erg graag. Hier in Nederland werk ik 9 maanden in het jaar als hovenier, de overige 3 maanden in de winter reis ik om wat van de wereld te zien.
2 jaar geleden ben ik naar verre familie in Noorwegen (half uurtje rijden van Molde) geweest. Zij hadden daar een lap grond gekocht van 5000m2. en het bos wat daar op stond moest gekapt worden. Dit heb ik voor hun gekapt, omdat ik het leuk vind om bomen te kappen en om te reizen (ideale combi )

Nu doet het volgende zich voor: mijn baas wil me maar een half contract geven, omdat hij denkt dat er straks geen werk meer is vanwege de crisis. Dit zie ik niet zo zitten, en ik bedacht me om naar Noorwegen te verhuizen, om daar bomen te gaan kappen. De benodigde certificaten heb ik al en ook enige ervaring.
Ik heb geen enkel idee waar ik moet beginnen, waar ik werk kan vinden en of ik zomaar ergens kan gaan werken (denk van niet)

Hoe hebben de Nederlanders die in Noorwegen werken/wonen dit geregeld, en zijn er websites waar ik zulke vacatures kan vinden?
Is het mogelijk als buitenlander om 8 maanden in het jaar te werken, en 4 maanden te reizen?

edit: die verre familie is nu het huis op dat stukje land aan het bouwen. Ik wil hen niet lastig vallen met zulke vragen omdat ze het al druk genoeg hebben. Mocht niemand antwoord hebben op bovenstaande vragen dan kan ik hen altijd nog een mailtje sturen

[ Bericht 12% gewijzigd door Veersesmurf op 29-03-2009 16:12:42 ]
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  Moderator zondag 29 maart 2009 @ 17:02:51 #106
45833 crew  Fogel
pi_67521908
Als EU burger mag je 3 maanden in Noorwegen werken zonder werk- en verblijfsvergunning. Zo'n vergunning (5 jaar geldig) is zo aangevraagd, is eigenlijk maar een formaliteit (er vanuitgaande dat je geen zware crimineel bent oid ).
In de bosbouw is Norse Skog een zeer grote speler (http://www.norskeskog.com/), verder ken ik niets in die richting.
Je kan 8 maanden werken en 4 reizen, maar dan zal je uiteindelijk geen permanente verblijfsvergunning aan kunnen vragen (maar dat kan toch al niet op basis van een EU werk- en verblijfsvergunning) want daar is de eis dat je in totaal maximaal 7 maanden weg bent geweest de laatste 3 jaar.
Op www.norsk.nl staat vrij veel informatie met betrekking tot emigreren, en misschien ook voor jou relevante vacatures.
pi_67525359
tvp
  dinsdag 31 maart 2009 @ 15:22:27 #108
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_67580158
quote:
Op zondag 29 maart 2009 17:02 schreef Fogel het volgende:
Als EU burger mag je 3 maanden in Noorwegen werken zonder werk- en verblijfsvergunning. Zo'n vergunning (5 jaar geldig) is zo aangevraagd, is eigenlijk maar een formaliteit (er vanuitgaande dat je geen zware crimineel bent oid ).
In de bosbouw is Norse Skog een zeer grote speler (http://www.norskeskog.com/), verder ken ik niets in die richting.
Je kan 8 maanden werken en 4 reizen, maar dan zal je uiteindelijk geen permanente verblijfsvergunning aan kunnen vragen (maar dat kan toch al niet op basis van een EU werk- en verblijfsvergunning) want daar is de eis dat je in totaal maximaal 7 maanden weg bent geweest de laatste 3 jaar.
Op www.norsk.nl staat vrij veel informatie met betrekking tot emigreren, en misschien ook voor jou relevante vacatures.
Moet zo'n vergunning aanvragen, zo'n toeristvergunning? Ik zit hier nu al 2 maanden voor stage (zonder loon of toestanden) zonder vergunning... oepsie... Dacht dat dat niet hoefde. Al is het wel handig, zo'n 5 jaar geldige vergunning, want ik ga in mei naar huis en wil in de zomer hier weer komen werken, eventueel studeren in september.
Weet je toevallig ook hoe lang je weg moet zijn geweest om weer voor 3 maanden terug te mogen komen?
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 15:50:43 #109
45833 crew  Fogel
pi_67581122
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 15:22 schreef MevrouwLili het volgende:

[..]

Moet zo'n vergunning aanvragen, zo'n toeristvergunning? Ik zit hier nu al 2 maanden voor stage (zonder loon of toestanden) zonder vergunning... oepsie... Dacht dat dat niet hoefde. Al is het wel handig, zo'n 5 jaar geldige vergunning, want ik ga in mei naar huis en wil in de zomer hier weer komen werken, eventueel studeren in september.
Weet je toevallig ook hoe lang je weg moet zijn geweest om weer voor 3 maanden terug te mogen komen?
Weet niet helemaal wat je met toeristenvergunning bedoeld, neem voor de zekerheid voor jouw situatie even contact op met UDI (of misschien vind je het antwoord al op de site).
Ik weet niet of studenten een andere of misschien zelfs helemaal geen vergunning nodig hebben. Maar als je hier komt werken is het wel handig om een personnr (die krijg je als het goed is samen met je vergunning) te hebben zodat je een bankrekening kan openen.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 15:59:09 #110
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_67581416
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 15:50 schreef Fogel het volgende:

[..]

Weet niet helemaal wat je met toeristenvergunning bedoeld, neem voor de zekerheid voor jouw situatie even contact op met UDI (of misschien vind je het antwoord al op de site).
Ik weet niet of studenten een andere of misschien zelfs helemaal geen vergunning nodig hebben. Maar als je hier komt werken is het wel handig om een personnr (die krijg je als het goed is samen met je vergunning) te hebben zodat je een bankrekening kan openen.
Bankrekening en dus personnummer heb ik, heb al eerder hier een jaar gestudeerd en heb die rekening aangehouden. Toen had ik een verblijfsvergunning vanwege die studie, maar is nu verlopen. Nu doe ik een onbetaalde stage in het Vikingskipshuset (dus ook geen skattekort gedoe enzo). Denk dat ik inderdaad de UDI maar eens kontakt, wil wel alles netjes regelen, wil hier later gaan wonen bij dus dan wil ik niet dat ik een 'verleden' heb...
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 17:48:24 #111
45833 crew  Fogel
pi_67585281
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 15:59 schreef MevrouwLili het volgende:

[..]

Bankrekening en dus personnummer heb ik, heb al eerder hier een jaar gestudeerd en heb die rekening aangehouden. Toen had ik een verblijfsvergunning vanwege die studie, maar is nu verlopen. Nu doe ik een onbetaalde stage in het Vikingskipshuset (dus ook geen skattekort gedoe enzo). Denk dat ik inderdaad de UDI maar eens kontakt, wil wel alles netjes regelen, wil hier later gaan wonen bij dus dan wil ik niet dat ik een 'verleden' heb...
Ze komen je pas na ca een jaar ophalen als je illegaal bent.
pi_71548451
Even een schopje.

Na in Oslo te hebben gestudeerd, daar mijn hart verloren ben en mijn vriend gevonden heb, wil ik binnen nu en een jaar gaan emigreren naar Noorwegen. Nu is de vraag: waar te beginnen?

Situatie: Ik ben student WO, 23 jaar, bijna klaar in NL. Heb studie en stage-ervaring in Oslo, spreek de taal vloeiend en heb er dus een vriend, waarbij ik ga wonen. Gevoelsmatig ben ik er al geïntegreerd Hier in NL ben ik dus student, heb een lening bij de IBG, en de nodige verzekeringen lopen.

Kan ik mijn tassen pakken en gaan (nadat ik een oppholdstillatelse heb aangevraagd), of veel zijn er belangrijke zaken om te regelen?
  Moderator zondag 2 augustus 2009 @ 21:54:28 #113
45833 crew  Fogel
pi_71549552
Je kan zelfs al gaan voordat je een oppholdstillatelse hebt aangevraagd, de eerste 3 maanden ben je vrij om te zijn en werken waar je wil binnen de EØS. Reserveer gerust een hele dag om bij UDI in de rij te staan, je moet zelfs al in de rij staan om een nummer te mogen pakken om in de rij te staan...

Als je de taal echt vloeiend spreek zou het een stuk makkelijker moeten zijn om aan een baan te komen. Probeer het eerst bij de stagebedrijf en lukt het daar niet, of wil je daar niet, kan je de banensites af. Als je nu alvast solliciteerd vanuit Nederland is het niet ongewoon dat je eventuele toekomstige arbeidsgever je ticket naar Oslo betaald, scheelt je alweer wat kosten en mocht het die baan niet worden heb je in ieder geval je vriend ook weer even gezien.

Verzekeringen in Nederland kan je nu alvast een brief sturen dat je van plan bent om te emigreren maar dat je de exacte datum niet weet, en dat je nu alvast graag informatie wil over de uitschrijvingsprocedure.
Over uitschrijven gesproken, je moet je bij de gemeente uitschrijven uit het bevolkingsregister en in Noorwegen moet je je inschrijven bij het Folkeregister. Zonder personnummer kan je weinig hier (abonnementen afsluiten, bankrekening openen, verzekeren, etc etc), maar aangezien je al meteen bij iemand in gaat wonen heb je daar minder last van neem ik aan.
pi_71562510
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 21:54 schreef Fogel het volgende:
Je kan zelfs al gaan voordat je een oppholdstillatelse hebt aangevraagd, de eerste 3 maanden ben je vrij om te zijn en werken waar je wil binnen de EØS. Reserveer gerust een hele dag om bij UDI in de rij te staan, je moet zelfs al in de rij staan om een nummer te mogen pakken om in de rij te staan...

Als je de taal echt vloeiend spreek zou het een stuk makkelijker moeten zijn om aan een baan te komen. Probeer het eerst bij de stagebedrijf en lukt het daar niet, of wil je daar niet, kan je de banensites af. Als je nu alvast solliciteerd vanuit Nederland is het niet ongewoon dat je eventuele toekomstige arbeidsgever je ticket naar Oslo betaald, scheelt je alweer wat kosten en mocht het die baan niet worden heb je in ieder geval je vriend ook weer even gezien.

Verzekeringen in Nederland kan je nu alvast een brief sturen dat je van plan bent om te emigreren maar dat je de exacte datum niet weet, en dat je nu alvast graag informatie wil over de uitschrijvingsprocedure.
Over uitschrijven gesproken, je moet je bij de gemeente uitschrijven uit het bevolkingsregister en in Noorwegen moet je je inschrijven bij het Folkeregister. Zonder personnummer kan je weinig hier (abonnementen afsluiten, bankrekening openen, verzekeren, etc etc), maar aangezien je al meteen bij iemand in gaat wonen heb je daar minder last van neem ik aan.
Hoi Fogel,

Ten eerste namens allen bedankt voor de tijd die je neemt om vragen te beantwoorden van iedereen hier. Ik heb zelf ook een vraag en hoop dat je me daarbij kunt helpen. Ik woon inmiddels in Bergen sinds een paar weken, ben ingetrokken bij mijn vriendin. Heb me inmiddels uitgeschreven in Nederland, en alle zaken daar zijn geregeld. Ik ben hier nu hard op zoek naar werk. Maar een ding is me niet geheel duidelijk. Omdat ik aan het wachten was op de uitschrijf uittreksel papieren vanuit nederland heb ik mij nog niet ingeschreven hier.

Kan ik me hier gewoon inschrijven zonder dat ik al werk heb? Of moet ik dan gelijk een verblijfsvergunning aanvragen e.d.? Ik begreep namelijk dat ze bij inschrijving een werk contract verlangen.. klopt dit? Vandaar dat ik hardzoekende ben naar werk en veel tijd steek in het leren van Noors (dit gaat redelijk ok, geschreven noors begrijp ik en kan mezelf basis verstaanbaar maken, spreken van Noors is erg hakkelen nog maar zie geen problemen.. paar maandjes en gaat wel lukken). Maar ik begin naar aanleiding van jouw verhaal beetje te twijfelen want inderdaad.. ik probeerde een bankrekening te openen maar die vroegen om een residence permit

Alvast bedankt!!
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:30:40 #115
45833 crew  Fogel
pi_71562790
Je kan je bij NAV registreren als werkzoekende, dan krijg je ook een zgn D-nummer toegekend (een tijdelijk persoonnummer) en wordt je automatisch ingeschreven. Nergens ingeschreven staan is in ieder geval niet handig...
Neem een bevestigde kopi van je paspoort mee (kan je onder andere bij de politie of zelfs bij een bank laten maken) en ga naar je dichtsbijzijnde NAV kantoor, kunnen ze je daar verder helpen met wat nu relevant is voor je (werk en registrering).

NAV Jobbservice Bergen
Olav Kyrres gate 22
5014 Bergen
55 57 48 30

Met een D-nummer kan je een bankrekening aanvragen, maar verwacht wel dat ze gaan zeuren dat het "geen echt fødselsnummer is".
pi_71562877
Ik weet dat je voor een bankrekening een reseidents permit en een d-nummer nodig hebt. Die hb ik zelf aangevraagd toen ik een jaar in Oslo woonde. Ik heb zelf die bankrekening en dus het nummer aangehouden, dus voor mij is dat voor later geen probleem geloof ik.

De rest van de zaken is wel te overzien denk ik. Het scheelt een berg dat ik idd de taal al spreek (veel mensen denken dat ik net als mijn vriend uit Stavanger kom, erg grappig), het land en de stad goed ken, er een vriendenkring heb en wat studie- en werkervaring. En dat ik een woning heb ook natuurlijk, niet geheel onbelangrijk...
pi_71563066
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:30 schreef Fogel het volgende:
Je kan je bij NAV registreren als werkzoekende, dan krijg je ook een zgn D-nummer toegekend (een tijdelijk persoonnummer) en wordt je automatisch ingeschreven. Nergens ingeschreven staan is in ieder geval niet handig...
Neem een bevestigde kopi van je paspoort mee (kan je onder andere bij de politie of zelfs bij een bank laten maken) en ga naar je dichtsbijzijnde NAV kantoor, kunnen ze je daar verder helpen met wat nu relevant is voor je (werk en registrering).

NAV Jobbservice Bergen
Olav Kyrres gate 22
5014 Bergen
55 57 48 30

[ afbeelding ]

Met een D-nummer kan je een bankrekening aanvragen, maar verwacht wel dat ze gaan zeuren dat het "geen echt fødselsnummer is".
Nee zoiets begreep ik al.. inschrijven is wel handig. Maar dat doet NAV dus voor je als je bij hun alles regelt? Hoef je dan niet naar de lokale politie? En wat bedoel je met een bevestigde kopie van paspoort?

Vele malen dank voor de info - zo vaak verschillende sites door gebladerd hierover en iedereen spreekt elkaar tegen.. dit is tenminste recht toe recht aan advies. Thnx man. Zal zeker naar NAV kantoor gaan deze week.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:56:12 #118
45833 crew  Fogel
pi_71563379
Een bevestigde kopi is niets anders dan een kopi waar een bevoegd persoon een stempel en een handtekening op zet om te bewijzen dat het echt een kopi is en dat er geen veranderingen zijn gedaan met betrekking tot het origineel. Eigenlijk een wassen neus, maar ze worden nu eenmaal geil van stempels bij de NAV Misschien kan je het zelfs bij de NAV laten kopieren en stempelen?

De NAV helpt je met de tijdelijke inschrijving, een echte residence permit moet je gezellig voor in de rij gaan staan bij utlendingsseksjonen bij de politie (evt op een andere locatie, weet niet hoe het in Bergen is). Ik hoop in ieder geval voor je dat de rij in Bergen korter is dan Trondheim of Oslo. Tip: neem een boek en eten en drinken mee. Hou er ook rekening mee dat je meteen moet betalen bij je aanvraag, geloof dat het 1100 kroon is ofzo, maar dan ben je wel meteen voor 5 jaar klaar (met een EØS tillatelse, maar om die te krijgen heb je als ik het goed herinner wel eerst werk nodig).
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:59:26 #119
45833 crew  Fogel
pi_71563473
Het wordt hier nu trouwens wel erg druk met Nederlanders... ksssst, scheer jullie weg, zoek een ander land uit en laat me met rust
pi_71563610
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:59 schreef Fogel het volgende:
Het wordt hier nu trouwens wel erg druk met Nederlanders... ksssst, scheer jullie weg, zoek een ander land uit en laat me met rust
Dat kreeg ik ook steeds te horen, als ik vertelde dat ik uit NL kwam. "Ooh ja daar en daar zit een hele kolonie Hollanders". Had sterk de neiging me te excuseren. Maargoed, ik begin in elk geval; geen caming ofzo
Wel jammer toch, ergens, ook al ben ik er zelf een...
Ik raak altijd lichtelijk geïrriteerd als ik op een camping kom en hij blijkt door Nederlanders gerund te worden. Vorig jaar in Zweden bijvoorbeeld. Ik praatte (uiteraard) Noors daar en ze snapten er geen zak van, spraken geen woord Zweeds en hadden dus ook geen idee waar ik het over had. Leer dan eerst in elk geval de taal voor je zoiets doet
pi_71563742
Haha.. tja ik heb mijn grote liefde hier gevonden.. en ik heb avontuur in mijn bloed dus besloot ons kippelandje te verlaten en het geluk elders op te zoeken Tot nog toe voel ik me heel gelukkig hier, al stress ik af en toe natuurlijk over alle documentatie rompslomp en regeltjes regeltjes regeltjes.. haar ouders hebben een huurcontract met mij geregeld zodat ik zeg maar aan kan tonen dat ik woonruimte heb. Zal deze papieren maar gewoon mee nemen naar NAV wie weet waar het goed voor is.

Maar wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat residence (of work? of allebei?) permit aanvragen eigenlijk pas nut heeft als je werk hebt? Is dit trouwens elke vorm van werk? Of moet dit perse fulltime zijn in bepaalde branches ofzo.. want op dit moment (ik heb ervaring in IT, en 2 jaar bachelor, maak mijn studie af in Bergen startend volgend jaar) zal ik vrijwel alles accepteren als het maar inkomen genereert.

Sorry voor de vragen waterval.. als je je misbruikt voelt hoef je niet persé te antwoorden Zo ja, dan
pi_71563801
Zover ik weet kun je je laten registreren als werkzoekende, en geeft dat je recht op verblijf van een paar maanden in elk geval. En als je studeert, heb je volgens mij voor de formaliteiten geen werk nodig (ik kreeg iig een studentvisum). Voor je eigen portemonnee waarschijnlijk wel
pi_71563906
Ja ik bleef gekke dingen lezen over dat studentenvisum.. dat je bijv 87.500,- NOK op je bankrekening moet hebben of aantonen dat je het hebt :S En dat je pas een studentenvisum kunt aanvragen als je al geaccepteerd bent aan de uni, ik heb de papieren om hier de uni binnen te komen maar ze vragen ook om bewijs dat ik geadvanceerd Noors in spraak en geschrift beheers.. weet jij daar wat van?

Haha, ik vond dit in een van de FACT-sheets van udi.no:
quote:
What happens after I have been in Norway for three months (or six months as a job seeker)? It is a requirement that you leave Norway after you have been here for three (or six) months. However, there is no requirement as to how long you must stay out of Norway. You may enter Norway again at will, and stay for another three or six months. However, it is important to realise that if you reside in Norway for more than six months you must apply for a residence permit and register with the Population Register.

[ Bericht 46% gewijzigd door andreasje op 03-08-2009 14:22:32 ]
pi_71564109
Nee ik hoefde niets te bewijzen over vermogen of taal. Ik ben naar de politie gegaan en heb daar gevraagd om een verblijfsvergunning voor studenten. Maar ik was geen zelf-financierende student, ik was op Erasmus-uitwisseling. Misschien dat dat verschil maakt...? Heb even op de site van de uni Oslo gekeken, end aar noemen ze inderdaad ook die 80.000 nok (http://www.uio.no/english/student_life/beforearrival.html#firsttime).

Bij het kopje first week in Norway staat echter het volgende http://www.uio.no/english/student_life/firstweek.html#residence
1. Letter of Admission (aan de uni)
2. ID-Card or ID-page of passport,
3. European Health Insurance Card or proof of other private health insurance coverage
4. Two passport-sized photos.

Aangezien je al een brief hebt van de UiB, gok ik dat dat genoeg moet zijn, maar vraag het voor de zekerheid even na bij het international office van je uni, die weten hier ook veel van.
pi_71564221
Ah ja, dat zal het verschil zijn. Het plan was echter om simpelweg te gaan studeren naast parttime werk.. dan kan ik het part-time werk gebruiken om al mijn permits te regelen, en ik heb ook gelezen dat je werk als 'substinence proof' mag gebruiken bij de uni.

Ik heb overigens nog geen brief van de UiB, wat ik bedoelde met ik heb de papieren is ik heb mn certificaten van thuis die ik nog heb om binnen te komen (HAVO diploma + propedeuse ICT certificaat)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')