Als vacatures niet gepubliceerd worden, hoe komen de mensen dan aan werk? Gaat dat vooral door kliekjes waar ze inzitten?quote:Op maandag 16 maart 2009 23:53 schreef Fogel het volgende:
[..]
Op het moment zit het een beetje in een dal, maar er is desondanks altijd behoefte aan ervaren volk. Zal eens op software testing vacatures gaan letten. Let wel dat heel veel vacatures niet eens gepubliceerd worden, dus als je echt op zoek gaat, gooi er dan zeker ook open sollicitaties tegenaan.
Onder andere, Noorwegen is een klein land (qua bevolking - ca 4.5 miljoen mensen slechts). Of er worden W&S bureaus ingezet die zelf op zoek gaan en direct mensen benaderen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 00:27 schreef Light het volgende:
[..]
Als vacatures niet gepubliceerd worden, hoe komen de mensen dan aan werk? Gaat dat vooral door kliekjes waar ze inzitten?
Moet zo'n vergunning aanvragen, zo'n toeristvergunning? Ik zit hier nu al 2 maanden voor stage (zonder loon of toestanden) zonder vergunning... oepsie... Dacht dat dat niet hoefde. Al is het wel handig, zo'n 5 jaar geldige vergunning, want ik ga in mei naar huis en wil in de zomer hier weer komen werken, eventueel studeren in september.quote:Op zondag 29 maart 2009 17:02 schreef Fogel het volgende:
Als EU burger mag je 3 maanden in Noorwegen werken zonder werk- en verblijfsvergunning. Zo'n vergunning (5 jaar geldig) is zo aangevraagd, is eigenlijk maar een formaliteit (er vanuitgaande dat je geen zware crimineel bent oid).
In de bosbouw is Norse Skog een zeer grote speler (http://www.norskeskog.com/), verder ken ik niets in die richting.
Je kan 8 maanden werken en 4 reizen, maar dan zal je uiteindelijk geen permanente verblijfsvergunning aan kunnen vragen (maar dat kan toch al niet op basis van een EU werk- en verblijfsvergunning) want daar is de eis dat je in totaal maximaal 7 maanden weg bent geweest de laatste 3 jaar.
Op www.norsk.nl staat vrij veel informatie met betrekking tot emigreren, en misschien ook voor jou relevante vacatures.
Weet niet helemaal wat je met toeristenvergunning bedoeld, neem voor de zekerheid voor jouw situatie even contact op met UDI (of misschien vind je het antwoord al op de site).quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:22 schreef MevrouwLili het volgende:
[..]
Moet zo'n vergunning aanvragen, zo'n toeristvergunning? Ik zit hier nu al 2 maanden voor stage (zonder loon of toestanden) zonder vergunning... oepsie... Dacht dat dat niet hoefde. Al is het wel handig, zo'n 5 jaar geldige vergunning, want ik ga in mei naar huis en wil in de zomer hier weer komen werken, eventueel studeren in september.
Weet je toevallig ook hoe lang je weg moet zijn geweest om weer voor 3 maanden terug te mogen komen?
Bankrekening en dus personnummer heb ik, heb al eerder hier een jaar gestudeerd en heb die rekening aangehouden. Toen had ik een verblijfsvergunning vanwege die studie, maar is nu verlopen. Nu doe ik een onbetaalde stage in het Vikingskipshuset (dus ook geen skattekort gedoe enzo). Denk dat ik inderdaad de UDI maar eens kontakt, wil wel alles netjes regelen, wil hier later gaan wonen bijquote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:50 schreef Fogel het volgende:
[..]
Weet niet helemaal wat je met toeristenvergunning bedoeld, neem voor de zekerheid voor jouw situatie even contact op met UDI (of misschien vind je het antwoord al op de site).
Ik weet niet of studenten een andere of misschien zelfs helemaal geen vergunning nodig hebben. Maar als je hier komt werken is het wel handig om een personnr (die krijg je als het goed is samen met je vergunning) te hebben zodat je een bankrekening kan openen.
Ze komen je pas na ca een jaar ophalen als je illegaal bent.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:59 schreef MevrouwLili het volgende:
[..]
Bankrekening en dus personnummer heb ik, heb al eerder hier een jaar gestudeerd en heb die rekening aangehouden. Toen had ik een verblijfsvergunning vanwege die studie, maar is nu verlopen. Nu doe ik een onbetaalde stage in het Vikingskipshuset (dus ook geen skattekort gedoe enzo). Denk dat ik inderdaad de UDI maar eens kontakt, wil wel alles netjes regelen, wil hier later gaan wonen bijdus dan wil ik niet dat ik een 'verleden' heb...
Hoi Fogel,quote:Op zondag 2 augustus 2009 21:54 schreef Fogel het volgende:
Je kan zelfs al gaan voordat je een oppholdstillatelse hebt aangevraagd, de eerste 3 maanden ben je vrij om te zijn en werken waar je wil binnen de EØS. Reserveer gerust een hele dag om bij UDI in de rij te staan, je moet zelfs al in de rij staan om een nummer te mogen pakken om in de rij te staan...
Als je de taal echt vloeiend spreek zou het een stuk makkelijker moeten zijn om aan een baan te komen. Probeer het eerst bij de stagebedrijf en lukt het daar niet, of wil je daar niet, kan je de banensites af. Als je nu alvast solliciteerd vanuit Nederland is het niet ongewoon dat je eventuele toekomstige arbeidsgever je ticket naar Oslo betaald, scheelt je alweer wat kosten en mocht het die baan niet worden heb je in ieder geval je vriend ook weer even gezien.
Verzekeringen in Nederland kan je nu alvast een brief sturen dat je van plan bent om te emigreren maar dat je de exacte datum niet weet, en dat je nu alvast graag informatie wil over de uitschrijvingsprocedure.
Over uitschrijven gesproken, je moet je bij de gemeente uitschrijven uit het bevolkingsregister en in Noorwegen moet je je inschrijven bij het Folkeregister. Zonder personnummer kan je weinig hier (abonnementen afsluiten, bankrekening openen, verzekeren, etc etc), maar aangezien je al meteen bij iemand in gaat wonen heb je daar minder last van neem ik aan.
Nee zoiets begreep ik al.. inschrijven is wel handig. Maar dat doet NAV dus voor je als je bij hun alles regelt? Hoef je dan niet naar de lokale politie? En wat bedoel je met een bevestigde kopie van paspoort?quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:30 schreef Fogel het volgende:
Je kan je bij NAV registreren als werkzoekende, dan krijg je ook een zgn D-nummer toegekend (een tijdelijk persoonnummer) en wordt je automatisch ingeschreven. Nergens ingeschreven staan is in ieder geval niet handig...
Neem een bevestigde kopi van je paspoort mee (kan je onder andere bij de politie of zelfs bij een bank laten maken) en ga naar je dichtsbijzijnde NAV kantoor, kunnen ze je daar verder helpen met wat nu relevant is voor je (werk en registrering).
NAV Jobbservice Bergen
Olav Kyrres gate 22
5014 Bergen
55 57 48 30
[ afbeelding ]
Met een D-nummer kan je een bankrekening aanvragen, maar verwacht wel dat ze gaan zeuren dat het "geen echt fødselsnummer is".
Dat kreeg ik ook steeds te horen, als ik vertelde dat ik uit NL kwam. "Ooh ja daar en daar zit een hele kolonie Hollanders". Had sterk de neiging me te excuseren. Maargoed, ik begin in elk geval; geen caming ofzoquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:59 schreef Fogel het volgende:
Het wordt hier nu trouwens wel erg druk met Nederlanders... ksssst, scheer jullie weg, zoek een ander land uit en laat me met rust
quote:What happens after I have been in Norway for three months (or six months as a job seeker)? It is a requirement that you leave Norway after you have been here for three (or six) months. However, there is no requirement as to how long you must stay out of Norway. You may enter Norway again at will, and stay for another three or six months. However, it is important to realise that if you reside in Norway for more than six months you must apply for a residence permit and register with the Population Register.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |