Ik zie om eerlijk te zijn het probleem niet echt. Het idee van een spelletje is toch dat je een systeem bedenkt en dan moeten we maar zien hoe we het binnen dat systeem zo goed mogelijk doen. Zou het systeem tot een heel saai spelletje leiden, dan oke, dan moet je het systeem veranderen. Maar ik vind dat niet het geval.
De leider, het konijn van Lichtenstein, heeft al een aantal keer een toernooi uitgespeeld, de beste strategie blijkt dus een redelijk risicovolle te zijn. Het leuke aan dit spel is dat je ook eieren voor je geld kan kiezen. Als je het echt niet ziet zitten, kan je even een Djokovic-Nadal-Federer spelen, voortijdig om zo een leuke, maar niet fantastische buit binnen te halen.
Daarnaast zijn de regels al ongelofelijk streng. Iedereen vind het leuk om ver te komen, en veel keuzes worden al vaak door meerdere mensen genomen. Hoe strenger de regels, hoe eerder één dezelfde strategie voordelig wordt, met zelfs precies dezelfde keuzes. Ik denk dat meer regels alleen maar meer éénheidsworst verzorgen.
Nog even over RG: ouch, zware keuzes. Als ik het goed bekeken heb mag je, om te winnen, niemand kiezen die in de halve finale komt eerder dan de kwartfinale... Als iemand dit gaat uitspelen vind ik het heel knap. Het strenger maken zal denk ik juist eerder zorgen voor afvallende keuzes. Ik vind het al knap als je de finale maakt en dan heb je al behoorlijke risico's genomen. (De zekerste weg is ervan uitgaan dat de top 3 die haalt+ de kwartfinalist die je kiest in de 2e kwartfinale dag.). Stel je voor je gokt dat Nadal van Djoko wint, maar die laatste beweegt hemel en aarde en wint, terwijl jij met Fed de finale in walst... 0 punten voor jou, jammer, maar verkeerd gegokt...

Dat wordt dit wel een redelijk sado-masochistisch spelletje denk je niet?
Dus: houden zo.