abonnement Unibet Coolblue
pi_58608050


Andere Tijden (NPS/VPRO) en Studio Sport (NOS) slaan deze zomer de handen ineen om samen sportgeschiedenis op televisie te gaan schrijven. Voorafgaand aan twee grote sportevenementen van aanstaande zomer, het EK Voetbal en de Olympische Spelen, vervullen Andere Tijden en NOS Studio Sport een lang gekoesterde wens met het nieuwe programma: Andere Tijden Sport.

Het nieuwe televisieprogramma is gemodelleerd naar het format van het in 2001 met de Nipkow-schijf bekroonde programma Andere Tijden. De presentatie is in handen van NOS-presentator Tom Egbers die vanuit het Olympisch Stadion in Amsterdam de verschillende afleveringen inleidt.

Er komen negen uitzendingen, die allemaal op zondagavond te zien zijn op Nederland 1, rond de klok van 22.00 uur. De eerste reeks bestaat uit vier uitzendingen en gaat over eerdere Nederlandse deelnames aan het EK Voetbal. Deze reeks begint op zondag 11 mei.

De tweede serie, bestaande uit vijf afleveringen, staat in het teken van Nederlandse prestaties tijdens eerdere Olympische Spelen. Deze serie begint op 6 juli en loopt tot vlak voor de start van de Olympische Spelen.

Het sportieve geschiedenisproject van de publieke omroep is niet alleen te volgen op televisie. Ook op radio, internet en het digitale themakanaal ‘\Geschiedenis’ wordt aandacht besteed aan de rijke historie op sportgebied, zowel nationaal als internationaal.

De redactie van Andere Tijden Sport zal dit medium actief gaan gebruiken om allerhande materiaal te verzamelen om daarmee ‘oral history‘ te kunnen schrijven.


Programmering
quote:
Zondag 11 mei 2008

EK 1988 – De Zegetocht

Een verhaal over de herrijzenis van Nederland. Het grootste volksfeest sinds Bevrijding van de Duitsers aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Op zoek naar de bewoners van de zinkende woonboot, de mensen op de bruggen over de snelweg en naar uniek videomateriaal van de mensen die de bus op zijn zegetocht van het vliegveld Eindhoven naar het Museumplein in Amsterdam hebben gefilmd.

Met stewardessen, ME’ers, half verzopen fans, een bezorgde burgemeester Van Thijn, radioverslaggever Jack van Gelder, een toen 10-jarige fan, de chauffeur van de spelersbus en vele, vele anderen.

Makers: Marcel Goedhart & Casper Brasser

Zondag 18 mei 2008

EK 1976 – De Afgang

Favoriet Nederland, vice-Weltmeister ’74, verliest dit in Joegoslavie gehouden EK 1976 na twee keer rood (Neeskens en Van Hanegem) in de halve finale tegen Tsjechoslowakije. Nederlandse spelers provoceerden en schopten, voetbalvandalisme binnen de lijnen.

Verslag van een sportief drama, met alle direct betrokkenen. Cruijff, Van Hanegem, Neeskens, bondscoach George Knobel en scheidsrechter Clive Thomas alias ‘The Book’.

Makers: Tom Egbers & Monique Tesselaar

Zondag 25 mei 2008

EK 1996 – Het Conflict

Het ware verhaal achter de rel Hiddink-Davids (”Steek je kop in de reet van een andere speler”) op het EK 1996 in Engeland. De kwalificatie voor dit toernooi werd behaald door het zwartste Nederlands elftal ooit, bijna allemaal spelers van Ajax.

De kiem voor het conflict ligt dan ook in Amsterdam. De zwarte Ajax-spelers verdienden fors minder dan de zogenaamde A-spelers waartoe Blind, Van der Sar en de gebroeders De Boer behoorden.

De hoofdrolspelers spreken openlijk over de gang van zaken bij het Nederlands Elftal en bij Ajax. Met Ronald de Boer, Winston Bogarde, de toenmalige bondscoach Guus Hiddink en Maarten Oldenhof, de algemeen directeur van Ajax uit die periode.

Makers: Marcel Rözer & Misha Wessel

Zondag 1 juni 2008

EK 1988 – De Bom

Of: hoe NL bijna het EK van 1988 misliep na de ontploffing van een vuurwerkbom in de Kuip tegen Cyprus. Door een listige lobby in Zwitserland kreeg Oranje niet de reglementaire drie punten in mindering, maar mocht het de wedstrijd tegen Cyprus zonder publiek overspelen. In een leeg stadion De Meer in Amsterdam won Nederland met 4 – 0 en plaatste zich voor het EK 1988 in Duitsland.

Een reconstructie met alle direct betrokkenen.

Makers: Kees Jongkind & Monique Tesselaar

Zondag 6 juli 2008

Volleybalgoud Atlanta 1996

Olympisch goud in een bloedstollende finale tegen Italie op de Spelen van Atlanta in 1996. Na de winst danst coach Joop Alberda een eenzame rondedans op het veld. Het televisiebeeld werd verkozen tot het Sportmoment van de Eeuw. Een opzienbarende reconstructie met alle direct betrokkenen. Bevat nooit eerder vertoond beeldmateriaal van binnenuit, tijdens het Olympische toernooi van Atlanta gemaakt door volleyballer Bas van de Goor.

Maker : Marcel Goedhart

Research : Misha Wessel

Zondag 13 juli 2008

Wielergoud Tokio 1964

De eerste gouden Olympische medaille sinds Fanny Blankers-Koen werd in 1964 in Tokio gewonnen bij het wielrennen op de 100 kilometer ploegentijdrit. Een illuster Nederlands viertal Bart Zoet, Jan Pieterse, Gerben Karstens en Eef Dolman versloeg Frankrijk en Zweden. Coach was Joop Middelink. Dolman en Zoet leven niet meer, de anderen wel.

We vertellen het verhaal van drank, drugs, vrouwen, heldendom en de altijd wenkende goot. Een reconstructie van de rit, een beeld van het met amfetamine doordrenkte wielrennen in het begin van de jaren zestig en een karakterschets van het kwartet renners.

Makers : Jan Kelder & Misha Wessel (research)

Zondag 20 juli 2008

Fanny of Foekje ?

De Friese hardloopster Foekje Dillema vormde in 1949 een serieuze bedreiging voor de suprematie van Fanny Blankers-Koen, de koningin van de Nederlandse baanatletiek die op de Spelen van 1948 in Londen vier gouden medailles had gewonnen. Een nooit eerder opgehelderde kwestie voorkwam dat De Vliegende Huisvrouw van haar troon werd gestoten. Fanny noemde haar een man. De uitslag van een seksetest door de KNAUop 13 juli 1950 zou het bewijs hiervoor hebben geleverd. Het leverde een schorsing voor het leven van het Friese talent op. Foekje Dillema trok zich terug in haar woonplaats Burum in Friesland. Tot haar dood, op 5 december 2007 heeft ze gezwegen over de zaak.

De Friese filmmaker Jan – Pieter Tuinstra woont op loopafstand van het dorp en gaat met zijn collega Thomas Blom op zoek naar de ultieme waarheid rond Foekje Dillema. Geholpen door haar biograaf Max Dohle, van wiens hand medio juli een boek verschijnt over het sportieve en menselijke mysterie.

Makers: Jan – Pieter Tuinstra & Thomas Blom mmv Max Dohle

Zondag 27 juli 2008

Amsterdam 1928

De enige keer dat Nederland gastheer was van de Olympische Spelen. Tachtig jaar later kijken we of Bep van Klaveren terecht goud won. Zijn Argentijnse tegenstander was stukken beter, althans volgens de Argentijnen die na afloop slaags raakten met de politie om zo hun woede over het vermeende onrecht te koelen. Verder vertellen we het verhaal van de manier waarop voor het eerst een Olympische fakkel de vlam van de marathontoren ontsteekt en onderzoeken we de achtergronden van het hardhandige politieoptreden in de Vijzelstraat tegen de horde Nederlandse supporters die een kaartje voor de voetbalwedstrijd tegen Uruguay probeert te bemachtigen. Geschiedschrijving in optima forma.

Makers : Jan Kelder (regie), Casper Brasser, Frits van Rijn & Marnix Koolhaas (research)

Zondag 3 augustus 2008

Atletiekgoud Barcelona 1992

Ellen van Langen. De winnende 800 meter race minutieus gereconstrueerd. Haar trainer, haar tegenstanders, publiek, pers, fotograaf Hans Heus, Sierd de Vos met zijn telefoontje naar huis, commentator Theo Reitsma leverde niet alleen op een legendarische manier commentaar, hij had de overwinning al een jaar eerder voorspeld. Atletiekgoud op de OS is het hoogst haalbare. De race als meisjesboek.

Makers : Kees Jongkind & Monique Tesselaar (research)
Website
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  zondag 11 mei 2008 @ 13:23:04 #2
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_58608386
mis bij het ek overzicht, het ek in eigen land in 2000
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
  zondag 11 mei 2008 @ 13:59:52 #3
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_58608956
Had het van de week al bij DWDD gezien, ben benieuwd
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_58608990
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_58609202
topic heb ik ook in gepost ja, volgens mij is het alleen meer iets voor dit subforum (of allebei)?
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_58616617
kwartiertje nog
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_58616649
waar gaan we posten hier of bij deze [tv-tip NL2]Andere tijden sport: vanaf zondag 11 mei 22.15
pi_58616809
goede vraag..deze staat in het goede subforum..andere was eerder
Programma gaat niet alleen over voetbal in ieder geval.
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_58617890
doe hier maar een slotje op, andere is een stuk drukker
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  Moderator zondag 11 mei 2008 @ 23:10:36 #10
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_58618197
Slotje dan maar.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')