Ik ga jullie gewoon negeren, want dit is nu mijn topic hoor.
Verder over Dora.
Tijdens die uitzending had Dora D. het ook over de eenzaamheid die eerder mens overvalt, juist op de meest belangrijke momenten in het leven. Zoals het moment van doodgaan. Ze vertelde over een dierbare die kort daarvoor overleden was, en dat ze had gezien dat die, alhoewel omringd door geliefden, toch heel eenzaam was in het proces. Maar, zo zei ze ook: eenzaamheid, daar moet je niet bang voor zijn. Je gaat dan natuurlijk nu meteen denken aan hoe zij is doodgegaan. Ze had kanker, las ik.
Verder was het een vrolijk en nuchter mens. Dit maakte ze bijvoorbeeld.
![]()
De documentaire was gemaakt door haar dochter. In het begin zag je hoe zij probeerde op een georganiseerde, gestructureerde manier haar moeder in beeld te brengen. Maar Dora trok zich daar niets van aan. Elke keer als de dochter een serieus vraaggesprek probeerde, begon Dora te zingen, of ze liep weg. Ze had weinig zin om te praten. Terecht natuurlijk. Dus in de documentaire zie je vooral hoe ze aan het werk is, met haar kleinkinderen speelt, af en toe ineens toch iets openhartigs vertelt, en je ziet veel van haar kunstwerken.
Ik kende haar helemaal niet. Ze woonde in R'dam en er is nu, tot eind mei, een tentoonstelling in Boymans.