Praat hier over schuitjezeilen, polstokverspringen en meer van zulks.quote:Fries bloed kom in beweging
Bruis, kook, en bons door onze aderen!
Kom op! Wij bezingen het beste land van de aarde,
Het Friese land vol eer en roem
Refrein:
Klink dan en daver ver in het rond
Jouw oude eer, o Friese grond!
Klink dan en daver ver in het rond
Jouw oude eer, o Friese grond!
En op Fok...quote:De Friese vrijheid is in de andere Friese gebieden op verschillende manieren ten onder gegaan. In West-Friesland eindigde de vrijheid al eerder met de verovering door de graven van Holland.
In de Friese Ommelanden in Groningen werd het machtsvacuüm in de loop van de 14e en 15e eeuw opgevuld door de stad Groningen. De stad sloot met de verschillende Ommelanden verdragen, waarbij voorzien was in de instelling van een rechtscollege dat bevoegd was om in beroep uitspraak te doen, en, door de macht van de stad, ook in staat was op nakoming van die uitspraken toe te zien. De stad presenteerde zich daarbij ook nadrukkelijk als Friese stad, en als kampioen van de Friese Vrijheid.
Na de machtsovername van Albert van Saksen in Friesland zag de stad zich echter gedwongen steun te zoeken bij vreemde heren. Na een korte periode waarbij Karel van Gelre als Heer werd aangenomen werden uiteindelijk de stad en de Ommelanden door Karel V toegevoegd aan zijn rijk, waarbij Karel zich beriep op de oude rechten van de Utrechtse bisschop.
In Oost-Friesland eindigde de Friese Vrijheid halverwege de vijftiende eeuw door de opkomst van de Cirksena's die het tot een graafschap wisten te maken.
Doe maar niet.quote:Op donderdag 8 mei 2008 16:06 schreef 2cv het volgende:
Ik ga deel 9 openen ...
Oh, deze mag wel?quote:
Deel 10 is ook al open. Ik denk dat ik deel 11 maar klaar ga zetten want er zijn een paar blauwen hier die het nog niet snappen ...quote:
Ben ik toch wel even benieuwd.quote:Op donderdag 8 mei 2008 16:11 schreef Misstique het volgende:
Ja, deze mag wel, want in het NL.
En topics sluiten gaat sneller dan openen..
Een lijn trekken: nee, dat mag niet ! En de Mods mogen het goede voorbeeld gaan geven ...quote:Op donderdag 8 mei 2008 16:13 schreef Mof het volgende:
[..]
Ben ik toch wel even benieuwd.
Hoe zit het met handtekeningen onderaan posts? En gebruikersnamen? Mogen deze wel in een andere taal dan ons geliefde Hollandsch?
quote:Op donderdag 8 mei 2008 16:13 schreef Mof het volgende:
[..]
Ben ik toch wel even benieuwd.
Hoe zit het met handtekeningen onderaan posts? En gebruikersnamen? Mogen deze wel in een andere taal dan ons geliefde Hollandsch?
quote:Op donderdag 8 mei 2008 16:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, het gaat om posts en topics en níet om sigs en ondertitels, als je daar in het Fries wil babbelen dan is het prima. Als je daar tekst in het arabisch neerzet, ook goed, er zijn mensen die dat kunnen vertalen en een sig of een ondertitel is veel statischer dan een gesprekstopic.
Dus we houden het gewoon vrolijk over de topics en topics gaan primair, hoofdzakelijk, met af en toe een uitspattingkje door de vingers ziend in het Nederlands.
En dat is verder geen discussie ofzo hoor, het is niet alsof je de FA's op een ander standpunt kan brengen hierover.
Wiif is mei dûbel iquote:Op donderdag 8 mei 2008 16:20 schreef Shift-Happens het volgende:
Misstique is een smarge kloate wief
Vertaald:
Misstique is een smerig klote wijf
Wit net as it ferfelend is, dat ik dy ferbetterje, mar dat is it geve Frysk. As it al ferfelend is moast it sizze, dan doch ik it net werquote:Op donderdag 8 mei 2008 16:20 schreef Shift-Happens het volgende:
Misstique is een in smarge smoarch kloate wief wiif
Frysk is een recht, geen plichtquote:Op donderdag 8 mei 2008 16:22 schreef maok het volgende:
Hoi. Mag ik hier ook posten als in Friesland werkende? Ik spreek alleen geen Hollands, mag Nederlands ook?
Het eigen dialect niet eens beheersen en er dan nog zo'n ophef over maken. Hmmm, hoe makkelijk willen jullie het maken nog?quote:Op donderdag 8 mei 2008 16:23 schreef Deansensitized het volgende:
[..]
Wiif is mei dûbel i
[..]
Wit net as it ferfelend is, dat ik dy ferbetterje, mar dat is it geve Frysk. As it al ferfelend is moast it sizze, dan doch ik it net wer
Taalquote:Op donderdag 8 mei 2008 16:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het eigen dialect niet eens beheersen en er dan nog zo'n ophef over maken. Hmmm, hoe makkelijk willen jullie het maken nog?.
En tiek is een schat trouwens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |