Waarom [49]? Ik zei het misschien wat onorthodox maar ik zou het kind niet ter wereld brengen.quote:Op maandag 5 mei 2008 20:07 schreef Five_Horizons het volgende:
De [49]-reacties kunnen achterwege blijven.......
Dan zeg je dát.quote:Op maandag 5 mei 2008 20:08 schreef LasTeR het volgende:
[..]
Waarom [49]? Ik zei het misschien wat onorthodox maar ik zou het kind niet ter wereld brengen.
Niet altijd, maar de hypothese van TS is dus dat dat wél het scenario is.quote:Op maandag 5 mei 2008 20:12 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik zou op zoek gaan naar een arts die géén voorbarige uitspraken doet. Hoe een kind zich ontwikkeld kan je namelijk helemaal niet zo zeker voorspellen.
Hele goeie!quote:Op maandag 5 mei 2008 20:12 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik zou op zoek gaan naar een arts die géén voorbarige uitspraken doet. Hoe een kind zich ontwikkeld kan je namelijk helemaal niet zo zeker voorspellen.
Ik vind idd ook dat gehandicapt niet altijd inhoud dat het "tijdverspilling" is voor de ouders. Ik denk wel dat als het kind écht een ernstige handicap heeft, en er dus zelf ook veel last van heeft, ik de zwangerschap zou willen afbreken.quote:Op maandag 5 mei 2008 19:57 schreef weasel85 het volgende:
Weet niet of hierover al een topic is geweest...
Oke, zelf ben ik nog geen ouder maar hierover heb ik al met een aantal mensen een discussie over gevoerd.
Stel dat ( ja wanneer weet ik niet precies) je in de 15de week moet komen voor echografie, en je krijgt te horen dat het kind als gehandicapte ter wereld zou komen... Het is een kind dat vrijwel elke dag op controles moet in ziekenhuizen,24/7 in de gaten gehouden moet worden, in een rolstoel moet, je er niet normaal tegen kunt praten en normaal antwoord terug kan krijgen.
Hoe zou je hierop reageren?
Ik persoonlijk, ja, ik denk niet dat ik hiermee zou kunnen leven. Lijkt me zinloos tijd vergooien om elke dag met je kind naar het ziekenhuis te moeten gaan. Je kunt niet eens normaal weg met het kind. Geen leuke dingen doen. Geen leuke gesprekken mee voeren ( als hij/zij wat ouder is hè)
Jà, wat als je vriendin/vrouw zegt, ik wil het kindje houden?en je wilt het zelf niet?
![]()
Om in een keer te zeggen; "mijn steun krijg je niet" komt natuurlijk ook hard over. Maar het moet duidelijk zijn dat ik hier niet achter sta.
In dit geval sta ik achter een abortus... Hoe hard het ook klinkt, ik denk niet dat deze kind nuttig zou zijn in deze maatschappij, en enkel tijdsverlies is voor de ouders.
Dus was benieuwd hoe jullie als ouders, degene die dit meegemaakt hebben en of een gehandicapt kind hebben/kennen dit ervaren.
Er zijn gevallen waarbij een syndroom en de uitwerking daarvan wél met zekerheid te voorspellen valt. En daar heeft de TS het over denk ikquote:Op maandag 5 mei 2008 20:12 schreef MinderMutsig het volgende:
Mja, in dat geval kun je dat besluit nooit nemen. Het blijft kansberekening....quote:Op maandag 5 mei 2008 20:12 schreef MinderMutsig het volgende:
Inderdaad.quote:Op maandag 5 mei 2008 20:12 schreef MinderMutsig het volgende:
Nuance is er ook niet bij, he? Een handicap waarbij een kind ondraaglijk lijden kán hebben, is wel wat anders dan sommige vormen van Down.quote:Op maandag 5 mei 2008 20:24 schreef beware_reageerd het volgende:
Als TS het idd tijdverspilling vindt, heb ik zojuist een echt egoist moegen aanschouwen in zijn fotoboek.
Dat is alvast 1.
Een kind is een kind omdat je graag een kind wilt, als dit, wanneer het wat meer tijd en moeite kost, tijdverspilling is, heb je meer dan een probleem met je zelf.
Want dan wil je gewoon nog niet, ook goed, maar zeg dat dan. Dat was 2.
En 3 kun je zelf wel invullen he, beetje makkelijk, alles voor ZICHzelf op een rijtje en gunt kennelijk een ander die wat minder kan meedoen niets. Dit voor het geval je hem zelf nog niet helemaal begrepen had.
Elk kind heeft wel wat. En wat is een handicap, wanneer vind jij het tijdverspilling (nooit aan kinderen denken als je dit in je hoofd hebt) ???
Ikzelf ben ook gehandicapt, uiteindelijk heeft mijn kind daar iets van mee, maar no way jose dat ik haar wil missen.
Wij zijn trots en hebben voor ons kind alle tijd. Dat zal het verschil zijn.
Gewoon niet meer neuken. Heb je ook geen kans op tijdverspilling.
quote:Op maandag 5 mei 2008 20:11 schreef hierissieweer het volgende:
Maar om in te gaan op je opmerking over dat het alleen een tijdsverlies is voor de ouder: Volgens mij vinden de ouders ook veel liefde en geluk bij hun kind, ookal heeft een handicap.
Ik snap je punten, maar ik ben het niet eens met je verwoording ervan
quote:Op maandag 5 mei 2008 20:24 schreef beware_reageerd het volgende:
punt 1. Wat heb ik ermee te maken? Ik roep enkel een discussie op. Heb geen haat jegens niemand. Wat ik wil bereiken hiermee: De meningen opvragen van anderen. Dit punt schrap ik dus.
punt 2.
Ik snap wat je duidelijk wilt maken. Maar als ik naar ziekenhuisdocumentaires kijk, zie ik ouders die zelf een verhaal vertellen van; ja, we moeten dagelijks met ons kind naar het ziekenhuis om dit en dat te doen. Vanuit mijn bank denk ik van... Ik zou dit niet willen hoor.. dagelijks met je kind naar het ziekenhuis gaan. Tijdverspilling (op dit punt)
Zou een kind dat een lichamelijk handicap, dat in een rolstoel zit wel lol kunnen hebben met leeftijdgenootjes op school? Het gaat erom hoe het kind alles zelf meemaakt. Als ouder is dit niet zo'n probleem. Het gaat puur om wat het kind moet meemaken in zijn leven. Begrijpt het kind wel wat hij ervaart?
Ik wil zelf ouder worden, graag zelfs. Zelf zit ik niet te wachten op een zwaar gehandicapt kind.
Ik snap je punt volledig. Maar kan niet echt inzien hoe je plezier kunt hebben met een kind dat niet kan praten en in een rolstoel zit...quote:Op maandag 5 mei 2008 20:38 schreef Llewella het volgende:
Nutteloos en tijdsverspilling vind ik zeer zeker niet! Want je kunt wel degelijk veel liefde ervaren met een kind met een zware handicap, en als ouder, omgeving of maatschappij valt er nog veel van te leren! (Bijv oprecht kinderlijk te genieten ipv altijd maar dingen rationeel in te willen delen, een stukje gevoel bijbrengen, sympathie).
Dit bedoel ik inderdaadquote:Op maandag 5 mei 2008 20:51 schreef Trusten het volgende:OT:
Ligt er aan wat de mate van handicap is, als ze me zouden verzekeren dat het kind als kasplant door het leven zou moeten gaan dan zou ik abortus wel overwegen. In veel gevallen ben ik echter van mening dat 'het zo bedoeld is'
Mijn mening is gebaseerd op ervaring uit de nabije omgeving. (heb overigens zelf nog geen kinderen) En, zoals je zelf ook al stelt ik zou abortus alleen overwegen indien er sprake zou zijn van een kasplantjes bestaan of een mensonvriendelijk leven.quote:Op maandag 5 mei 2008 20:51 schreef Trusten het volgende:
Ik vraag me altijd af of mensen die meteen abortus roepen wel ervaring hebben met kinderen met een handicap of zich baseren op bijvoorbeeld ideeen van anderen, tv e.d. Iedereen mag uiteraard zijn/haar eigen keuze daarin maken maar ben altijd gewoon heel erg benieuwd op welke overtuigingen die keuze steunt. Ik pas als bijbaantje op op kinderen met een handicap (verstandelijk en/of lichamelijk) en pas onder andere op een meisje van 6 met het verstand van een 1,5 jarige maar ik heb nog nooit zo'n levenslustig en vrolijk kind meegemaakt...
OT:
Ligt er aan wat de mate van handicap is, als ze me zouden verzekeren dat het kind als kasplant door het leven zou moeten gaan dan zou ik abortus wel overwegen. In veel gevallen ben ik echter van mening dat 'het zo bedoeld is'
Waren die kinderen dan ook zwaar verstandelijk gehandicapt? Want anders heb je natuurlijk nog lichamelijk contact en er is een vorm van gebarentaal waarbij je 'tekent' in de hand van de doofblinde. Dat duurt allemaal wel langer en het is heel intensief (zeker met een drielingquote:Op maandag 5 mei 2008 21:41 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het erg moeilijk en heel erg afhankelijk van de handucap. Wat mij bijvoorbeeld heel erg lijkt, is als je geen contact kunt maken met je kind. Ik zag laatst een stukje op tv over de moeder van een doofblinde drieling. Echt, zo ongelofelijk triest en zwaar. En wat zij ook zei was dat ze het zo vreselijk vond dat ze al die jaren (de drieling was 6) gewoon geen contact met haar kinderen had kunnen maken.
Veel dingen weet je echter gewoonweg niet vantevoren. Aan kinderen beginnen is risico's nemen dat alles heel anders wordt dan je had gehoopt, gedroomd, gewild, denk ik. Als je dat niet aan kunt, moet je er niet aan beginnen.
Toch zou ik dat "alleen voor ons" niet zo relativeren... het is nogal wat... tuurlijk is het voor broers en zusjes ook hartstikke erg, maar ik zou er niet gek van staan te kijken als in veel gezinnen het voor de ouders even zwaar of nog zwaarder is... ervan uitgaande dat de ouders de andere kinderen niet "verwaarlozen". Kinderen kunnen heel flexibel zijn en ouders zouden het misschien nóg moeilijker hebben met het aanschouwen van hun eigen zeer zieke kind...quote:Op maandag 5 mei 2008 21:42 schreef Moonah het volgende:
Ik vind dit zo hypothetisch...
Toen ik zwanger was van mijn zoon wist ik dat ik hem hoe dan ook zou accepteren en liefhebben. Wij hebben dan ook geen enkele test gedaan. Maar het was bij ons dan ook de eerste, een evt handicap zou alleen gevolgen hebben voor ons. Als er al andere kinderen zijn, is de situatie vast complexer...
Toch bestaat er ook een andere kant, het nichtje van mijn man is meervoudig gehandicapt dankzei zuurstoftekort tijdens de geboorte.quote:Op maandag 5 mei 2008 20:25 schreef maok het volgende:
Dat van niet nuttig voor de maatschapij en tijdsverlies vind ik erg slechte argumenten. Ik zou zelf het gewoon laten komen.
Ik heb een verstandelijk gehandicapte oom gehad, dat koste het gezin (van mijn vader) natuurlijk veel tijd, maar dat maakte daar helemaal niets uit, het was iedereens lievelingetje. Het was (toen hij nog leefte) ook mijn lievelings oom. Hij heeft veel in het ziekenhuis gelegen maar het was wel de gelukkigste man die ik kende.
Een eerste kind is sowieso een geheel nieuw avontuur dat je leven op zijn kop zet.quote:Op maandag 5 mei 2008 21:54 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Toch zou ik dat "alleen voor ons" niet zo relativeren... het is nogal wat... tuurlijk is het voor broers en zusjes ook hartstikke erg, maar ik zou er niet gek van staan te kijken als in veel gezinnen het voor de ouders even zwaar of nog zwaarder is... ervan uitgaande dat de ouders de andere kinderen niet "verwaarlozen". Kinderen kunnen heel flexibel zijn en ouders zouden het misschien nóg moeilijker hebben met het aanschouwen van hun eigen zeer zieke kind...
maar ook voor mij puur hypothetisch, heb daarnaast ook geen kinderen
Ik ken een situate van een gezin waarvan de oudste zeer zwaar autistisch en verstandelijk gehandicapt is en die jongen heeft tot zijn 15e thuis gewoond en dit is echt heel heel zwaar geweest voor zijn ouders, maar ook wel degelijk voor het jongere broertjequote:Op maandag 5 mei 2008 21:54 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Toch zou ik dat "alleen voor ons" niet zo relativeren... het is nogal wat... tuurlijk is het voor broers en zusjes ook hartstikke erg, maar ik zou er niet gek van staan te kijken als in veel gezinnen het voor de ouders even zwaar of nog zwaarder is... ervan uitgaande dat de ouders de andere kinderen niet "verwaarlozen". Kinderen kunnen heel flexibel zijn en ouders zouden het misschien nóg moeilijker hebben met het aanschouwen van hun eigen zeer zieke kind...
maar ook voor mij puur hypothetisch, heb daarnaast ook geen kinderen
En wat jij beschrijft valt niet te zien op een echo, want in principe was het een gezond en goed aangelegd kind, dan toch?quote:Op maandag 5 mei 2008 21:58 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
Toch bestaat er ook een andere kant, het nichtje van mijn man is meervoudig gehandicapt dankzei zuurstoftekort tijdens de geboorte.
Ze is nu 23 en kan niks, is heel klein , ze kan niet zelf eten, niet zelf drinken, niet praten alleen lachen en huilen.
Het ergste is dus dat ze het meeste huilt, ze heeft veel pijn en ligt regelmatig in het ziekenhuis, haar botten en spieren zijn misvormd door het altijd liggen en zit onder de medicatie voor vanalles.
Dat wil toch niemand een kind aandoen lijkt me.
Deze moeder stond er vanaf het begin in haar eentje voor, pa was al pleiten. En het was in de VS, waar je echt niet veel hulp krijgt als je er niet veel geld voor kunt betalen. Uiteindelijk heeft ze inderdaad hulp gekregen om die gebarentaal-die-je-voelt te leren en aan haar kinderen te leren. Ze was helemaal gelukkig toen ze van een van haar kindjes de vraag kreeg of ze een koekje mocht. Voor het eerst echt het gevoel dat er contact is.quote:Op maandag 5 mei 2008 21:52 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Waren die kinderen dan ook zwaar verstandelijk gehandicapt? Want anders heb je natuurlijk nog lichamelijk contact en er is een vorm van gebarentaal waarbij je 'tekent' in de hand van de doofblinde. Dat duurt allemaal wel langer en het is heel intensief (zeker met een drieling) maar zeker niet onmogelijk.
Sorry, maar :quote:Op maandag 5 mei 2008 20:38 schreef Llewella het volgende:
een stukje lot,
Nee, niet het lot van het kind, zo bedoel ik het zeer zeker niet indien je die indruk kreeg!quote:
Kan je met 20 weken nog aborteren dan?quote:Op maandag 5 mei 2008 22:32 schreef Troel het volgende:
Mijn man is heel duidelijk geweest, als bij de 20 weken echo zou blijken dat ons kindje nooit thuis zou kunnen wonen, dan zou hij voor abortus zijn. Ik heb zelf echter het gevoel dat ik dat nooit zou kunnen. Heel blij dus dat ik nooit voor die keuze heb gestaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |