dus wat ik zei eigenlijk.....quote:Op vrijdag 2 mei 2008 13:39 schreef littledrummergirl het volgende:
ik zou wat meer geld uitgeven aan dingen die een antiaanbaklaag hebben, In merken ben ik verder niet zo thuis. Aardappels koken kan in een pan van 5 euro net zo goed als in een van 50 ( hoewel duurdere vaak dikker zijn en je aardappels langer warm houden in de pan)
Ik zou daarbij wel in acht nemen dat je met een anti-aanbak laag ontzettend goed moet oppassen dat je geen troep-pannen neemt. Anders vreet je binnen de kortste keren die laag zelf op, en dat is niet bepaald bevorderlijk.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 13:39 schreef littledrummergirl het volgende:
ik zou wat meer geld uitgeven aan dingen die een antiaanbaklaag hebben, In merken ben ik verder niet zo thuis.
Precies, daarom zeg ik ook: geef daar in eerste instantie niet te veel aan uit. Besteed dat liever aan betere koekenpannen en/of braadpannen, zeker als je budget relatief beperkt is.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 13:39 schreef littledrummergirl het volgende:
Aardappels koken kan in een pan van 5 euro net zo goed als in een van 50 ( hoewel duurdere vaak dikker zijn en je aardappels langer warm houden in de pan)
kloptquote:
quote:Op vrijdag 2 mei 2008 19:53 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
klopt![]()
ben het met je eensvriendelijk toch
Zoek je nuquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:05 schreef Stansfield het volgende:
Wat is eigenlijk een beetje de gradatie in pannen?
Ik ken alleen de merken tefal en sola. Maar er moet toch vast wel een volgorde zijn van merken van goedkoop/minder goed tot heel duur en super goed?
Hoe verhouden sola pannen zich tot tefal pannen bijvoorbeeld?
Hear, hear! In de kast staat een volledige set van de meyere, het was even bloeden maar dan heb je ook wat! Geweldige warmteverdeling, niet kapot te krijgen en iets goeds oppakken wat gemaakt is om goed te zijn, dat is ook wat waard! Daar is een spreekwoord voor....quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:14 schreef misteriks het volgende:
www.demeyere-pannen.nl geeft levenslange garantie voor de privegebruiker en 10 jaar voor de professional !
Ook de topchefs koken met dit materiaal. Is pokkeduur ; maar heb ze zelf ooit eens in een uitverkoop kunnen scoren. Ratio de 700¤ voor een bijna volledig gamma(5tal potten en 2 pannen )
Voor mij is dit "probleem" levenslang van de baan
Tevens zal ik nooit meer "besparen" om materiaal dat dagelijks gebruikt moet worden. Iemand het mooie 365besteksetje van IIkea als eens bekeken na een tweetal maanden gebruik ?![]()
![]()
Ik zoek dus eigenlijk alle pannen. Vandaag bij Sola geweest. Daar wel een er mooie 6 delige pannenset gezien. maar danmoet je er dus ook nog een losse koekenpan bij.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 20:45 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Zoek je nu
[ afbeelding ]
of zoiets
[ afbeelding ]
De eerste keukenzaak waar je een keuken van 10k kan kopen waar je ook nog de 'showbink' mee bent mag je me laten zien. 20-30.000 euro komt al meer in de richting, zonder dat je al te gek doet. Je bent wellicht niet veel gewend!?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 00:57 schreef fm07 het volgende:
Kookpannen (voor je aardappeltjes en je boontjes) hoef je idd niet dure shit voor aan te schaffen (tenzij je een showbink bent en een design keuken van 10,000 euro heb aangeschaft koop dan ook maar een goede pannenset)
Ik weet niet door wie jij je hebt laten flashen bij de aanschaf van je keuken , maar voor 10,000 heb ik gewoon een SIe-Matic of een Bruynzeel .quote:Op donderdag 14 augustus 2008 01:12 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
De eerste keukenzaak waar je een keuken van 10k kan kopen waar je ook nog de 'showbink' mee bent mag je me laten zien. 20-30.000 euro komt al meer in de richting, zonder dat je al te gek doet. Je bent wellicht niet veel gewend!?In Nederland gebruik je overigens een punt als scheidingsteken voor de duizendtallen, geen komma.
Sola heb ik wel prima ervaring mee. Heb zelf een hele goedkope pan uit hun fabriekswinkel in Zeist. Na een paar jaar gebruik begint de anti-aanbaklaag wel te bladderen... maar wat wil je voor een tientje. Ze hebben bij mijn weten pannensets in verschillende prijsklasses, dus ze zijn niet over één kam te scheren.
Het advies van de Hackman pannen die verkrijgbaar zijn/waren bij de Appie zeker ter harte nemen! Ik heb zowel de kleine als grote stoofpan en gebruik ze zeer regelmatig. Met goed onderhoud blijven ze prachtig. Prijs/kwaliteit is simpelweg fantastisch. Al heeft LeCreuset hele mooie spullen, ik betwijfel of de prijs navenant is aan de meerwaarde.
Verder maak ik gebruik van de IKEA 365+ pannen. Ik heb een hapjespan en de kleine en grote pannen om in te koken. Alle drie de pannen voldoen prima en ze zien er nog behoorlijk goed uit ook. Prijs kwaliteit lijkt me ook hier geen issue. Enige wat ik er op aan kan merken is dat het handvat aan de dunne kant is. Het zit wel allemaal stevig vast hoor, don't worry! Voelt daardoor iets minder degelijk.
Tevens heb ik nog een Fissler koekepan/hapjespan met een bolle deksel. Deze is behoorlijk kostbaar, maar werkt uiteraard ook zeer fijn. Handvat voelt oerdegelijk aan, net als de rest van de pan. Onverwoestbaar.
Tot slot het puntje 'wok'. Zelf heb ik een gietijzeren wok van Hackman, maar gebruik deze eigenlijk nooit. De wok blijft veel te lang warm. Omdat ik geen gas heb ben ik eigenlijk veroordeeld tot een dergelijke wok. Als je gas hebt dan is de keuze makkelijk: de meest goedkope (handgeslagen) plaatstalen wok die je kunt vinden. Meestal is dat bij de Chinese groothandel/toko. Al het dure spul kun je voor wokken links laten liggen... die el cheapo units werken super.
Op het moment dat ik vaste inkomsten heb (i.e. klaar ben met studeren en kan werken) dan komt er t.z.t. wel een mooie set kook/koekepannen. Tot die tijd ben ik zeer tevreden met de Fissler en IKEA pannen. De Hackman pannen kan ik komende 40 jaar nog wel gebruiken vermoed ik.
Het zal ongetwijfeld een zeer prima pannenset zijn, zeker voor dat geld. Het design is mijn smaak niet, maar daar gaat het nu ook niet om .;) Die diepe deksels lijken me alleen niet heel erg praktisch bij het afgieten. Ik zou het moeten zien om te beoordelen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:47 schreef Stansfield het volgende:
Ik zit zwaar te denken aan deze set
http://www.sola.nl/kookset-delig-carré-p-1376.html
Die ligt nu in de fabriekswinkel in zeist voor 139 euro. Dat kan ik toch bijna niet laten liggen. Dan moet ik alleen nog een koekenpan want die in deze set is meer een hapjes pan dan koekenpan. Dan kan ik daarvan wel een goede nemen van bijvoorbeeld BK en verschillende maten ofzo.
Precies, zie mijn vorige post. Een wok moet juist ontzettend dun zijn zodat hij snel weer afkoelt. Anders ben je je ingrediënten alleen maar aan het stomen ipv aan het roerbakken.quote:En qua wok zat ik ook al aan woks bij de toko vandaan te denken. Die dingen zijn echt goedkoop en volgens mij weten die gasten wel waar ze het over hebben qua woks. En ik ga op gas koken dus dan kan ik lekker wokken.
Qua diepte van de deksels valt volgens mij mee. En gelukkig heeft iedereen een andere smaak hequote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:52 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld een zeer prima pannenset zijn, zeker voor dat geld. Het design is mijn smaak niet, maar daar gaat het nu ook niet om .;) Die diepe deksels lijken me alleen niet heel erg praktisch bij het afgieten. Ik zou het moeten zien om te beoordelen.
[..]
Precies, zie mijn vorige post. Een wok moet juist ontzettend dun zijn zodat hij snel weer afkoelt. Anders ben je je ingrediënten alleen maar aan het stomen ipv aan het roerbakken.
Een wok van gietijzer moet je inbranden.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:55 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Qua diepte van de deksels valt volgens mij mee. En gelukkig heeft iedereen een andere smaak he
Maar ik heb wel eens gelezen dat je bij die woks een of andere laag zelf moet creeren ofzo? Klopt dat?
Die 625 is volgens mij alles los. Hij staat op de site voor 310 euro. En dan in fabrieksverkoop voor 139 bij een serie die eruit gaat kan dat wel. Zeker ook als ik de kortingen zie die op andere sites.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 11:51 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Een wok van gietijzer moet je inbranden.
http://www.cookfusion.be/inbranden-van-de-wok-ep-28-0.html
En wat betreft die Sola set. Van 625 nu voor 139. Tja ik zou er niet intrappen.
Die van de Toko sucken echt big-time , is nog niet eens RVS als je dan een keer iets laat aanbrande en je zet je wok een nacht in de week of een paar uur zelfs is je halve pan weggeroestquote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:47 schreef Stansfield het volgende:
Ik zit zwaar te denken aan deze set
http://www.sola.nl/kookset-delig-carré-p-1376.html
Die ligt nu in de fabriekswinkel in zeist voor 139 euro. Dat kan ik toch bijna niet laten liggen. Dan moet ik alleen nog een koekenpan want die in deze set is meer een hapjes pan dan koekenpan. Dan kan ik daarvan wel een goede nemen van bijvoorbeeld BK en verschillende maten ofzo.
En qua wok zat ik ook al aan woks bij de toko vandaan te denken. Die dingen zijn echt goedkoop en volgens mij weten die gasten wel waar ze het over hebben qua woks. En ik ga op gas koken dus dan kan ik lekker wokken.
Dan weet je niet hoe je er mee om moet gaan: geen zeep gebruiken bij het schoonmaken met water, hoogstens eventueel aangekoekt eten met een metaalsponsje wegschuren. Na gebruik afdrogen en even heel licht oliën. De donkere laag die in de pan ontstaat is een natuurlijke 'anti-aanbaklaag' en helpt prima.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:21 schreef fm07 het volgende:
Die van de Toko sucken echt big-time , is nog niet eens RVS als je dan een keer iets laat aanbrande en je zet je wok een nacht in de week of een paar uur zelfs is je halve pan weggeroest
Vind je het zelf praktisch??quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:41 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Dan weet je niet hoe je er mee om moet gaan: geen zeep gebruiken bij het schoonmaken, hoogstens eventueel aangekoekt eten met een metaalsponsje wegschuren. Na gebruik afdrogen en even heel licht oliën. De donkere laag die in de pan ontstaat is een natuurlijke 'anti-aanbaklaag' en helpt prima.
Denk je zelf dat de Aziaten allemaal met RVS in de weer zijn ofzo?
Koken hoef niet altijd praktisch te zijn. Daarbij is het in dit geval ook nog eens geen enkele moeite. Een normale koekepan zonder anti-aanbaklaag moet je ook vaak even met een schuursponsje schoonmaken, dus dat verschilt al niet. Het enige dat 'extra' is, is het invetten. Dat kost je vast wel een halve minuut.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:44 schreef fm07 het volgende:
Vind je het zelf praktisch??![]()
Koop toch gewoon een BK of Tefal wok en probeer niet hip te doen door op dezelfde manier als Aziaten te willen koken.
Daarnaast kan ik (gelukkig) niet eens met zo,n wok koken omdat je ze niet op halogeen kunt gebruiken
of anders in RVS misschien?quote:Plaatstalen wok met een ronde bodem. Deze wok dient u voor het eerste gebruik in te branden om roest te voorkomen en om anti-aanbaklaag op te bouwen.
Diameter = 41cm
Houten handvat
Hoe kan men deze wok inbranden?
Verwijder het dunne laagje beschermende olie met een normaal afwasmiddel en een zacht vaatsponsje
Spoel de wok vervolgens met warm water
Droog de wok met een droogdoek
Smeer de binnenkant van de wok in met een olie die bestand is tegen een hoge temperatuur (gebruik hiervoor best arachideolie en zeker geen olijfolie)
Plaats de wok op een middelhoog vuur en laat 15min. inbranden
Haal de wok van het vuur en laat deze afkoelen
Veeg vervolgens de wok proper met keukenpapier dat zwart zal kleuren
Herhaald de procedure vanaf puntje 4 tot 3maal toe, tot het keukenpapier waar u de wok mee proper veegt, schoon blijft
De wok is nu klaar voor gebruik maar dient na gebruik steeds ingesmeerd te worden met olie om roesten te voorkomen.
Waarom koop je dan geen wokbrander?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:56 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Koken hoef niet altijd praktisch te zijn. Daarbij is het in dit geval ook nog eens geen enkele moeite. Een normale koekepan zonder anti-aanbaklaag moet je ook vaak even met een schuursponsje schoonmaken, dus dat verschilt al niet. Het enige dat 'extra' is, is het invetten. Dat kost je vast wel een halve minuut.
Wokken met anti-aanbaklaag is echt te jammer voor woorden. Die pannen kan je niet zo heet maken door die teflonlaag en je eten komt er ook anders uit dan wanneer je het in een normale wok gooit. Het gebruik van een plaatstalen wok heeft daarom ook helemaal niets met 'hip doen' te maken. Wokken moet loeiheet en snel, zonder dat de pan te lang de warmte vasthoudt als het van het vuur is.
* TheSilverSpoon baalt dat hij momenteel niet op gas kan koken
Laatste maanden van mijn studie woon ik in een soort van 'studio' waarvan de keuken al niet te groot is, en waar ik ook niet echt ruimte heb om zo'n wokbrander op te ruimen. Dit schrijvende bedenk ik me dat er ook geen gasaansluiting zit i.v.m. brandgevaar. Momenteel dus gewoon even roeien met de riemen die ik heb, en tot dusver gaat het prima. Evengoed bedankt voor de tipquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 13:45 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Waarom koop je dan geen wokbrander?
Die pannen zien er best leuk uit maar ik vraag me af ze echt om te koken zijn.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:26 schreef hierissieweer het volgende:
Ik ben van plan een gietijzeren koekenpan en braadpan aan te schaffen
Braadpan
[ afbeelding ]
Ikea
of deze braadpan:
[ afbeelding ]
Wederom bij de ikea
Ik weet niet of er voordelen/nadelen tussen de serie zitten.(jullie ideeën?) Maar de 2de braadpan past mooier bij deze koekenpan
[ afbeelding ]
En dan deze pannen van ikea
[ afbeelding ]
En dan 2 van 3 liter en een van 5 liter
En deze accessoires:
spatdeksel
[ afbeelding ]
vergietding
[ afbeelding ]
BKquote:Op dinsdag 29 december 2009 15:39 schreef Popples het volgende:
Tefal doet het hier prima niks geen problemen mee. geef mij maar tefal of bk.
sola en de andere zooi
Nee, het is overprijsd. Ik heb een aantal pannen van Le Creuset, en het is net niet helemaal goed.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 01:12 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Al heeft LeCreuset hele mooie spullen, ik betwijfel of de prijs navenant is aan de meerwaarde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |