Daar hebben wel meer mannen last vanquote:Op zondag 18 mei 2008 23:34 schreef Juup© het volgende:
Mijn vrouw vindt ook dat het goed gaat tussen ons, alleen heeft zij wel moeite met het feit dat ik haar emoties vaak niet herken of kan aanvoelen o.i.d..
Ik denk dat het juist heel veel uitmaakt. Hoe je het noemt, maakt uit voor je zelfbeeld. Als je het camouflage noemt, kun je jezelf daar slecht over voelen omdat je "niet jezelf" bent. Als je het aanpassen noemt, ligt het eraan of je de aanpassing van autistisch naar normaal positief of negatief vindt, maar ook dat heeft invloed op je zelfbeeld. In Logi's post lees ik dat het voor haar een hele bevrijding was om haar "ware autistische zelf" te erkennen en als ik dan vervolgens in Kasta's posts lees dat ze juist ontzettend sociaal was, vind ik dat zo zonde.. Daarentegen zou ik de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt juist omschrijven als aanpassen en dat dat erg goed gelukt is/nog steeds goed lukt heeft mijn zelfvertrouwen een enorme boost gegeven.quote:Op zondag 18 mei 2008 20:39 schreef Stupendous76 het volgende:
Als je jezelf hebt aangepast is dat heel mooi. En of je dat camouflage noemt of aanpassen maakt daarbij niet uit.
Dat weet ik niet. Ik ben het met je eens dat ook mensen zonder de diagnose zich soms "autistisch" kunnen gedragen, maar zijn die dan ook autistisch? Laat zich dat ook zien in de hersenen op die manier dat de hersenen van een autist afwijken, d.w.z. is diezelfde afwijking dan ook in "normale" hersenen zichtbaar, maar dan gewoon in veel mindere mate?quote:Daar heb je helemaal gelijk in. Ik vermoed dat autisme bij iedereen voorkomt, zij het in of hele kleine mate of op maar heel weinig gebieden. Kan je het dan autisme noemen? Daar is geen ja of nee op te antwoorden, dat is een beetje het probleem met psychologie: het is onmogelijk om er een allesomvattend etiket op te plakken.
Eens.quote:En zoals je al aangeeft: hoe meer je ergens over weet, hoe meer je je er op gaat richten. Voor mijzelf kan ik die scheiding denk ik redelijk goed aanhouden, maar voor anderen die zich niet van dat gevaar bewust zijn kan het meer problemen opleveren dan dat er mee wordt voorkomen.
Ik begrijp erg goed wat je bedoelt, ik ben irl trouwens nog steeds sociaal denk ik, het verschil is alleen dat ik nu wat beter kan begrijpen waar ik precies aldoor de fout in ga bij mensen, het niet echt of schijnheilig overkomen bijv, omdat ik te veel mijn best doe. Dat is iets waar ik nu iets mee kan, wat ik nu kan leren om wel goed te doenquote:Op maandag 19 mei 2008 00:03 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist heel veel uitmaakt. Hoe je het noemt, maakt uit voor je zelfbeeld. Als je het camouflage noemt, kun je jezelf daar slecht over voelen omdat je "niet jezelf" bent. Als je het aanpassen noemt, ligt het eraan of je de aanpassing van autistisch naar normaal positief of negatief vindt, maar ook dat heeft invloed op je zelfbeeld. In Logi's post lees ik dat het voor haar een hele bevrijding was om haar "ware autistische zelf" te erkennen en als ik dan vervolgens in Kasta's posts lees dat ze juist ontzettend sociaal was, vind ik dat zo zonde.. Daarentegen zou ik de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt juist omschrijven als aanpassen en dat dat erg goed gelukt is/nog steeds goed lukt heeft mijn zelfvertrouwen een enorme boost gegeven.
[..]
Dat weet ik niet. Ik ben het met je eens dat ook mensen zonder de diagnose zich soms "autistisch" kunnen gedragen, maar zijn die dan ook autistisch? Laat zich dat ook zien in de hersenen op die manier dat de hersenen van een autist afwijken, d.w.z. is diezelfde afwijking dan ook in "normale" hersenen zichtbaar, maar dan gewoon in veel mindere mate?
[..]
Eens.
Dat klinkt beterquote:Op maandag 19 mei 2008 00:22 schreef Logician het volgende:
[..]
Ik begrijp erg goed wat je bedoelt, ik ben irl trouwens nog steeds sociaal denk ik, het verschil is alleen dat ik nu wat beter kan begrijpen waar ik precies aldoor de fout in ga bij mensen, het niet echt of schijnheilig overkomen bijv, omdat ik te veel mijn best doe. Dat is iets waar ik nu iets mee kan, wat ik nu kan leren om wel goed te doenEn ik ben irl echt niet ineens verandert in een zielig hoopje mens hoor, ik schrijf alleen voor het eerst op hoe ik het van binnen voel, en dat is heel anders met hoe ik mij altijd naar buiten toe heb gedragen.
Herkenbaarquote:Ik denk wel dat omdat dit zo bevrijdend voelde ik misschien te veel op zoek was naar herkenning in die gevoelens, maar ik verlies me dan ook nogal snel in iets wat mij bezighoud...![]()
Zoals Logician al aangeeft kan je als autist toch heel sociaal zijn, naar buiten toe.quote:Op maandag 19 mei 2008 00:03 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist heel veel uitmaakt. Hoe je het noemt, maakt uit voor je zelfbeeld. Als je het camouflage noemt, kun je jezelf daar slecht over voelen omdat je "niet jezelf" bent. Als je het aanpassen noemt, ligt het eraan of je de aanpassing van autistisch naar normaal positief of negatief vindt, maar ook dat heeft invloed op je zelfbeeld. In Logi's post lees ik dat het voor haar een hele bevrijding was om haar "ware autistische zelf" te erkennen en als ik dan vervolgens in Kasta's posts lees dat ze juist ontzettend sociaal was, vind ik dat zo zonde.. Daarentegen zou ik de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt juist omschrijven als aanpassen en dat dat erg goed gelukt is/nog steeds goed lukt heeft mijn zelfvertrouwen een enorme boost gegeven.
[..]
Dat weet ik niet. Ik ben het met je eens dat ook mensen zonder de diagnose zich soms "autistisch" kunnen gedragen, maar zijn die dan ook autistisch? Laat zich dat ook zien in de hersenen op die manier dat de hersenen van een autist afwijken, d.w.z. is diezelfde afwijking dan ook in "normale" hersenen zichtbaar, maar dan gewoon in veel mindere mate?
[..]
Eens.
Ik weet hier niet veel vanaf, maar de eerste hit op google gaf deze link aan, als je doorklikt komt er best wel wat informatie naar voren.quote:Op maandag 19 mei 2008 21:18 schreef L-eon het volgende:
Ik zit eigenlijk met een raar vraagje,
Ik krijg regelmatig de vraag wat PDD-Nos nu eigenlijk precies is. Ik weet wel wat het is, maar kan het niet duidelijk vertellen. Mischien dat jullie mij hierbij kunnen helpen?
alvast bedankt!
Zo ervaar ik het dus niet. Althans, vaak niet.quote:Op maandag 19 mei 2008 16:45 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Zoals Logician al aangeeft kan je als autist toch heel sociaal zijn, naar buiten toe.
Het probleem zit binnenin, je voelt dat je niet jezelf bent (tenminste, zo ervaar ik mijzelf, wat an sich ook al raar is dat zo te benoemen).
Ik meld me ook even: sinds maandag "70% Aspie" (psych is 70% zeker, ben doorverwezen naar 'n autisme centrum)quote:Op maandag 19 mei 2008 16:45 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Zoals Logician al aangeeft kan je als autist toch heel sociaal zijn, naar buiten toe.
Het probleem zit binnenin, je voelt dat je niet jezelf bent (tenminste, zo ervaar ik mijzelf, wat an sich ook al raar is dat zo te benoemen).
Hulde , de eerste reply die ik van voor tot achter kan ondersteunen.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:19 schreef Remexxy het volgende:
Veel mensen, zelfs sommige autisten zijn autisme als negatieve shit. Jammer want er zijn ook een aantal die super gelukkig zijn met hun autisme.
Ik zelf ben aan de ene kant behoorlijk blij dat ik autisme heb. Want ik kan het combineren met veel dingen, zoals creativiteit, techniek, wetenschap. En weet je. Ook qua sociaal zijn kan je als autist een relatie of een vriendschap behoorlijk voor vol aan voelen je voelt je echt, en super. Maar dit kan ook na delen hebben, want als mensen je laten barsten dan voel dat echt hard aan. Voor de rest je kunt als autist zijne van veel dingen genieten, die bij een gewoon doorgaand mens de normaalste zaak is.
Ik kan ook behoorlijk lachen en binnenpretjes krijgen over 1 grappig iets, het liefst de hele dag door.
Ik denk ook dat bepaalde dingen intensere en warmer worden ervaren. Als kind heb ik erg veel van dingen genoten, en dat gevoel is niet te beschrijven met een pen. Maar zins ik volwassen ben zijn veel dingen normaal geworden, en voelt het leven veel minder intens, met grote teleurstelling van me zelf. Want genieten is toch 1 van de belangrijkste ingrediënten van een goed leven. Maar het heeft ook zin voordelen als je volwassen bent. Ik heb met mijn autisme zo veel dingen mee gemaakt, dat ik gewoon een echt mens ben geworden. Die niet in de matrix theorie leeft, zoals veel normale mensen dat wel hebben. Ik leef gewoon puur
Kortom autisme is echt niet slecht. Want je leert er veel van, en sommige dingen zijn gewoon veel spannender. Ik krijg al veel positieve opwinding van dingen die een normaal mens niet heeft
Leven met autisme = een warmer leven
Maar je moet er wel voor open staan,
Gelukkig heb ik weinig last van die overprikkeling... maar het is inderdaad heerlijk om iets op te merken en er dan een binnenpretje over te kunnen hebben wat verder niemand snapt. Ook is het geweldig om (in mijn geval) supersnel verbanden te zien en analytisch te zijn... Hoewel ik sociaal dingen niet altijd even goed aanvoel, zullen er altijd mensen op deze aardkloot zijn die dat niet erg vinden, die mij accepteren zoals ik ben. Juist die mensen zijn me veel waard, daar kunnen hele diepe vriendschappen uit ontstaan.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:29 schreef SHE het volgende:
[..]
Hulde , de eerste reply die ik van voor tot achter kan ondersteunen.
Mijn hele jeugd en eigenlijk nu ook nog weleens, maar niet zo heftig, was één grote aaneenschakeling ( s dit wel 1 woord ?? ) van bijzondere gevoelens.
Vlinders, insecten, mijn vergrootglas, het gras, het bos..ik kan het vergelijken met een snuif coke en dan leuker.
Misschien dat ik daarom ook niet functioneer in een vinex-wijk...daar sterf ik duizend doden.
Maar goed, ik ben al gevoelig voor de kleuren in mijn interieur, of de kleding die ik draag, de geuren buiten, of bij een bedrijf.
Die kortsluiting een paar keer per dag is best lekker; als je je eraan kunt overgeven.
quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:19 schreef Remexxy het volgende:
Veel mensen, zelfs sommige autisten zijn autisme als negatieve shit. Jammer want er zijn ook een aantal die super gelukkig zijn met hun autisme.
Ik zelf ben aan de ene kant behoorlijk blij dat ik autisme heb. Want ik kan het combineren met veel dingen, zoals creativiteit, techniek, wetenschap. En weet je. Ook qua sociaal zijn kan je als autist een relatie of een vriendschap behoorlijk voor vol aan voelen je voelt je echt, en super. Maar dit kan ook na delen hebben, want als mensen je laten barsten dan voel dat echt hard aan. Voor de rest je kunt als autist zijne van veel dingen genieten, die bij een gewoon doorgaand mens de normaalste zaak is.
Ik kan ook behoorlijk lachen en binnenpretjes krijgen over 1 grappig iets, het liefst de hele dag door.
Ik denk ook dat bepaalde dingen intensere en warmer worden ervaren. Als kind heb ik erg veel van dingen genoten, en dat gevoel is niet te beschrijven met een pen. Maar zins ik volwassen ben zijn veel dingen normaal geworden, en voelt het leven veel minder intens, met grote teleurstelling van me zelf. Want genieten is toch 1 van de belangrijkste ingrediënten van een goed leven. Maar het heeft ook zin voordelen als je volwassen bent. Ik heb met mijn autisme zo veel dingen mee gemaakt, dat ik gewoon een echt mens ben geworden. Die niet in de matrix theorie leeft, zoals veel normale mensen dat wel hebben. Ik leef gewoon puur
Kortom autisme is echt niet slecht. Want je leert er veel van, en sommige dingen zijn gewoon veel spannender. Ik krijg al veel positieve opwinding van dingen die een normaal mens niet heeft
Leven met autisme = een warmer leven
Maar je moet er wel voor open staan,
Zoals wat? Ik denk dat niet autistische mensen ook van vanalles kunnen genieten. Het ligt er per persoon gewoon aan hoe ze in elkaar zitten. Het is geen verschil tussen autisten en niet-autisten, toch?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 20:19 schreef Remexxy het volgende:
Voor de rest je kunt als autist zijne van veel dingen genieten, die bij een gewoon doorgaand mens de normaalste zaak is.
Niet op mij van toepassing dusquote:Op maandag 26 mei 2008 01:00 schreef tja.... het volgende:
Goedenacht,
Een van de hoofdkenmerken van NLD is het totaal ontbreken van ruimtelijk inzicht.
enquote:Op maandag 26 mei 2008 01:00 schreef tja.... het volgende:
Goedenacht,
Ik zou alle aspergers graag even willen wijzen op het volgende topic:
Hierin hebben we het over NLD: een psychiatrische aandoening die erg veel overlap heeft met asperger, maar het niet is en (alleen in Nederland) niet door de psychiatrie gediagnostiseerd wordt omdat het een neurologische hersenafwijking betreft. Hierdoor lopen er veel mensen met de diagnose "asperger" rond terwijl ze eigenlijk NLD hebben. Een van de hoofdkenmerken van NLD is het totaal ontbreken van ruimtelijk inzicht. In landen als Belgie, Canada en Amerika kent iedereen het en is er op vrijwel elke basisschool speciale aandacht en lesmethodes voor mensen met NLD.
Nu ja, kijk maar.
I agreequote:
Nee, bedoelde meer als in: is ook niet van toepassing op mij. Ruimtelijk inzicht is bij mij ver boven gemiddeldequote:
Ik snapte jou welquote:Op dinsdag 27 mei 2008 00:49 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nee, bedoelde meer als in: is ook niet van toepassing op mij. Ruimtelijk inzicht is bij mij ver boven gemiddelde(komt wel vaker voor bij autisten)
Dat vermoeden had ik alquote:
quote:Autism Detected At 9 Months Of Age Using Research Tool
21 May 2008
The ability to detect autism in children as young as nine months of age is on the horizon, according to researchers at McMaster University.
The Early Autism Study, led by Mel Rutherford, associate professor of psychology in the Faculty of Science, has been using eye tracker technology that measures eye direction while the babies look at faces, eyes, and bouncing balls on a computer screen.
Rutherford presented her peer-reviewed research at the 7th Annual International Meeting for Autism Research in London. (http://www.autism-insar.org/).
Nou, die slowchat is er wel een beetje tussenuit zo langzamerhandquote:
Ja idd, ik dacht ik kick het topic omhoog, even gezellig, maar nee, sja weet momenteel verder ook weinig anders te vertellen, behalve dat ik me steeds gelukkiger begin te voelen sinds ik die gesprekken met de pysch hebquote:Op woensdag 4 juni 2008 22:09 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nou, die slowchat is er wel een beetje tussenuit zo langzamerhand
Dat is mooi voor jouquote:Op donderdag 5 juni 2008 00:06 schreef Logician het volgende:
[..]
Ja idd, ik dacht ik kick het topic omhoog, even gezellig, maar nee, sja weet momenteel verder ook weinig anders te vertellen, behalve dat ik me steeds gelukkiger begin te voelen sinds ik die gesprekken met de pysch heb
Present. En jullie kunnen allemaal de tyfus krijgen.quote:
Ik ben redelijk braaf zoals altijdquote:Op donderdag 5 juni 2008 00:17 schreef SHE het volgende:
[..]
Present. En jullie kunnen allemaal de tyfus krijgen.
Alles braaf Juup? Ik ga je snel weer lezen, heb ik gemist.
Pardon?quote:Op donderdag 5 juni 2008 00:17 schreef SHE het volgende:
[..]
Present. En jullie kunnen allemaal de tyfus krijgen.
Alles braaf Juup? Ik ga je snel weer lezen, heb ik gemist.
Doe net als ik, vier de verjaardag nietquote:Op donderdag 5 juni 2008 00:24 schreef Troel het volgende:
Ik baalZaterdag vier ik mijn verjaardag en van de weinige mensen die komen heeft de helft ook nog eens last van de staking van de trams en bussen waardoor ze waarschijnlijk dus niet komen. Ik haat saaie verjaardagen van mezelf
Misschien wel jaquote:Op donderdag 5 juni 2008 00:25 schreef SHE het volgende:
Ik kan hier toch mezelf zijn ?
@ Juup : Cool, herkeuringen zijn leuk. Ga je wel kwijlen en tussen de volzinnen door für Elise neuriën? Op de meest hinderlijke toonhoogte he?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |