abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 mei 2008 @ 17:05:07 #26
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_58901548
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 17:04 schreef BloodyLotte het volgende:
In Canada is het net zo bekend als dyslectie hier is trouwens.
Dat gaat toch ook helemaal nergens over, of zijn die kwaaltjes geografisch gebonden? .

Je zegt zelf dat men je het stempeltje heeft opgeplakt, gebeurde dat door een 'pro', of een stukje zelfdiagnose?
Ik ga naar huis.
pi_58904536
Ik ken iemand met NLD

Aan hem kan je, zoals bij alle nld-ers, niets merken. Zijn resultaten zijn goed. LO is ook zijn ding niet.
pi_58906939
Aan de weinige reacties te zien is het toch nog een relatief onbekend verschijnsel in Nederland.
Ik denk dat dit grotendeels samenhangt met wat Ree hierboven zegt: omdat het een neurologisch probleem betreft is het niet opgenomen in de dsm IV en wordt door psychiaters meestal de diagnose "asperger" gesteld.

In landen als Belgie, Amerika en Cnada is NLD al veel langer een bekend verschijnsel en wordt het ook door psychiaters als een neuropsychologische afwijking erkend.

Ik zal eens een balletje opgooien in het autismetopic: wie weet gaat er voor veel mensen die met asperger zijn gediagnostiseerd wel een wereld open.
  zondag 25 mei 2008 @ 22:04:32 #29
108913 Godshand
guide4you
pi_58907320
ik vind het maar een mode-kreet als ik het zo lees...

zo kan je wel alles een stoornis noemen en psychiaters en psychologen werk verschaffen
joh,half vrouwelijk NL heeft geen ruimtelijk inzicht... so be it...

ik moest ook aan vrouwen denken toen ik de beschrijving las
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_58910700
Hmm.. ben gruwelijk onhandig en niet bepaald het sociale wonder van het jaar. Het IQ klopt ook,. mijn ene hersenhelft heeft het IQ van een patatverslaafde Tokkie en mijn andere hersenhelft kan zich aanmelden bij Mensa...

Ik kom dit niet alleen in testuitslagen tegen, maar ook in het dagelijkse leven. Mijn vriend zegt dat hij niet weet wat ik ben, een genie of een zwakbegaafde, hij ziet beide kanten dagelijks

Ben geen ster in wiskunde, maar het totaal NIET kunnen heb ik ook niet. Met een beetje oefenen haal ik mooie cijfers voor statistiek. Ik heb ook een zeer levendige visuele fantasie. Of dat NLD uitsluit, ik weet het niet..
pi_58910930
Godshand,

Ik vind je reactie erg jammer.
pi_58919260
Tjsa, het is zijn mening. Er valt wat voor te zeggen.
pi_58920151
Zwemmerseczeem,

En daar heb je ook wel weer gelijk in, ieder zijn mening. Ik kan me trouwens ook reuze goed voorstellen dat mensen het scharen onder het zoveelste "kwaaltje" wat men tegenwoorig diagnostiseerd. Kijk je echter naar de achtergronden en de medische erkenning van NLD wereldwijd, dan kun je weldegelijk spreken van een (serieus te nemen) aandoening. Je kunt het daarnaast gewoon neurologisch en objectief waarnemen.

Ik persoonlijk heb door deze kwaal ontzettend veel problemen ervaren in mijn leven. Ik heb planty mogelijkheden, voel me geen zielepoot, en bovendien opgelucht nu ik weet waar mijn persoonlijke tekortkomingen liggen. Dat geeft geen beperkingen, maar juist (een heleboel) nieuwe kansen. Zelfinzicht is naar mijn mening een van de belangrijkste dingen in een mensenleven.
pi_58932890
NLD is toch een soort Autisme, zoals pdd-nos en asperger?
pi_58941116
F4,

NLD heeft (qua eigenschappen) veel overlap met asperger. Het grote verschil is dat NLD neurologisch is en asperger een geestelijke aandoening.

Ik kan me bijvoorbeeld uitstekend inleven in andere mensen, echter moet ik niet teveel prikkels om me heen hebben en heb ik moeite met het begrijpen van non-verbale signalen doordat mijn twee hersenhelften niet goed samenwerken. Ook het ruimtelijk inzicht van een asperger/autist ontbreekt bij mij. Verbaal ben ik daarintegen weer heel erg sterk.
pi_58950249
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:51 schreef tja.... het volgende:
Ik persoonlijk kan nog geen rechte lijn trekken, laat staan dat ik de stelling van pythagoras begrijp. Geschiedenis, Duits, Frans, maatschappijleer en Engels kan (en kon ik op de middelbare school) altijd hartstikke goed.
Tja, dat geldt voor zo ongelooflijk veel mensen. Zoals iemand hierboven ook al schreef: vooral vrouwen zullen zich hier gemakkelijk in kunnen herkennen.

Van de week stonden in Vrij Nederland en de Volkskrant interviews met de Nederlandse hoogleraar Trudy Dehue. Zij zegt zeer wijze dingen, zoals:

"Wat je ziet gebeuren, is dat symptomen niet langer het gevolg zijn van bepaalde gevoelens en gedragingen, maar gezien worden als oorzaak. In het geval van depressie: je bent niet depressief omdat je lusteloos en verdrietig bent, maar je bent lusteloos en verdrietig omdat je depressief bent."
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 21:38:50 #37
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_58950593
NLD is toch de afkorting van Nederland?

Ontopic
Ergens herken ik mijzelf wel in de genoemde dingen. Maar ik denk dat de meeste dingen die ik heb toch te zijn verklaren door een ontwikkelingsachterstand die ik had als klein kind.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_59119724
quote:
Op zondag 25 mei 2008 16:17 schreef ShadyLane het volgende:
Hoe bepalen ze het verschil tussen een kind dat moeite heeft met rekenen, ruimtelijk inzicht, en die hele rits andere tekortkomingen in de OP, omdat het NLD heeft en een kind dat moeite heeft met die dingen omdat het daar gewoon niet zo goed in is?

Bij dyslexie kan ik me er nog wat bij voorstellen, dat je door middel van tests kunt vaststellen dat iemand wel degelijk best slim is, maar specifiek op taalgebied problemen heeft. Omdat de tekortkoming daar duidelijk op 1 gebied ligt. Maar hoe doe je dat bij NLD?

Anders gezegd, hoe overtuig je een advocaat van de duivel ervan dat NLD niet gewoon een moderne benaming is voor 'niet bovengemiddeld slim, maar wel gebekt'?
Dit vroeg ik mij inderdaad ook af. Wanneer is een kind dan gewoon niet goed in bepaalde vakken, en wanneer verdiend zo'n kind die NLD stempel? hier ben ik wel benieuwd naar
Het klinkt zo namelijk als iets wat gewoon ontzettend veel voorkomt.
pi_59119860
Oh ja, dit topic.
Ik heb me er eerlijk gezegd eigenlijk al ontzettend lang niet meer mee bezig gehouden... Het gaat goed zoals het gaat. Ik wijt niet meer alles wat fout gaat bij mij aan NLD (deed ik vroeger wel). Ik leef zoveel mogelijk op een normale manier en eigenlijk gaat dat wel goed zo.
pi_60827839
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 16:11 schreef LazyBones het volgende:

[..]

Dit vroeg ik mij inderdaad ook af. Wanneer is een kind dan gewoon niet goed in bepaalde vakken, en wanneer verdiend zo'n kind die NLD stempel? hier ben ik wel benieuwd naar
Het klinkt zo namelijk als iets wat gewoon ontzettend veel voorkomt.
Helaas zal ik het antwoord nooit krijgen
  donderdag 14 augustus 2008 @ 16:36:02 #41
162543 MooieLuL
er is maar één lul zo mooi
pi_60828673
leuk, weer een stickertje om mensen mee te labelen, gezellig
ja echt...tjeck Feaubeaux! :')
pi_60830464
Ik herken mezelf in vrijwel alle punten, maar ik vind het te onbenullig om mezelf te laten diagnosticeren. Want wat heb je dan uiteindelijk? Een labeltje met NLD erop. Helemaal nergens goed voor.

Zelf heb ik altijd veel problemen gehad met wiskunde en economie, maar heb uiteindelijk toch met veel moeite mijn gymnasium met economie en maatschappij afgemaakt; met hoge cijfers voor de talen en aardrijkskunde/geschiedenis.

Toen ik nog klein was, gingen mijn leeftijdsgenootjes net praten, en kon ik al volzinnen zeggen en letters herkennen. Boeken lezen kon ik al voordat ik naar groep 3 ging, maar rekensommen fatsoenlijk oplossen kwam pas jaren later.

Motorisch kwam het bij mij ook allemaal wat later, ik kan me nog duidelijk de speciale fysio herinneren waarin mij werd geleerd hoe ik moest hardlopen

TVP dus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')