Dat mensen die een chromosoompje teveel hebben niet mongool genoemd worden lijkt me nog logisch en te billijken. Dit wordt immers ook als scheldwoord gebruikt.quote:Op donderdag 1 mei 2008 00:40 schreef RacerDKB het volgende:
Kankermongolen.
Noem ik je nu verstandelijk gehandicapte.quote:Op donderdag 1 mei 2008 00:43 schreef BobbySixkiller het volgende:
[..]
Dat mensen die een chromosoompje teveel hebben niet mongool genoemd worden lijkt me nog logisch en te billijken. Dit wordt immers ook als scheldwoord gebruikt.
Bij de term verstandelijk gehandicapte is dit niet het geval.
Wat ben jij stoer, knulletje.quote:Op donderdag 1 mei 2008 00:46 schreef Emimich het volgende:
Ik vind retard een mooie benaming voor dit soort zwakzinnigen.
Op zich niet eens verkeerd, artsen spreken ook over mentale retardatie. Dat die Amerikanen het nou als scheldwoord gebruikenquote:Op donderdag 1 mei 2008 00:46 schreef Emimich het volgende:
Ik vind retard een mooie benaming voor dit soort zwakzinnigen.
verstandelijk uitgedaagdenquote:Op donderdag 1 mei 2008 07:36 schreef Overdrive het volgende:
Mongool --> Iemand met syndroom van Down --> Iemand met verstandelijke beperking --> Mensen met een uitdaging.
Ik heb 't niet verzonnen...
Een etnische zuivering is toch echt iets anders als een genocide, ze worden alleen vaak door elkaar gehaald.quote:[b]Op donderdag 1 mei 2008 02:32 schreef g
Genocide --> etnische zuivering
Ze hebben het zelfs geprobeerd om het om te turnen in,' mensen met mogelijkheden.' Ja, dat heeft ieder mens hè, mogelijkheden.quote:Op donderdag 1 mei 2008 07:36 schreef Overdrive het volgende:
Mongool --> Iemand met syndroom van Down --> Iemand met verstandelijke beperking --> Mensen met een uitdaging.
Ik heb 't niet verzonnen...
Zeer weledelgeleerde heer mongool.quote:Op donderdag 1 mei 2008 02:29 schreef Nikmans het volgende:
Is het gemanierd om heer te zeggen tegen een mongool?
Is dat zo? Wist ik niet, kun je uitleggen wat het verschil is?quote:Op donderdag 1 mei 2008 10:12 schreef First het volgende:
[..]
Een etnische zuivering is toch echt iets anders als een genocide, ze worden alleen vaak door elkaar gehaald.
Kijk maar gewoon op wikipedia :pquote:Op donderdag 1 mei 2008 11:16 schreef Koenholio het volgende:
[..]
Is dat zo? Wist ik niet, kun je uitleggen wat het verschil is?
Het is heel simpel.quote:Op donderdag 1 mei 2008 11:24 schreef Koenholio het volgende:
Ah, al gevonden:
Er is sprake van etnische zuiveringen wanneer er acties ondernomen worden om een etnische groepering in een gebied in substantieel aantal te verminderen. Het onderscheid met genocide is dat hierbij niet noodzakelijk sprake is van massamoord
En ook special people.quote:Op donderdag 1 mei 2008 10:19 schreef noekje het volgende:
Mensen met een uitdaging komt uit the US. Daar zijn ze nl mentally challenged.
Ik vind het ook teveel lettergrepen allemaal. Mongool is toch het makkelijkst.quote:Op donderdag 1 mei 2008 00:39 schreef BobbySixkiller het volgende:
Vroeger noemde je hen "geestelijk gehandicapten". Op een gegeven moment is er besloten dat dit geen prettige benaming was en diende je de term "verstandelijk gehandicapten" te bezigen.
Soit.
Nu lees/hoor je meer en meer de term "mensen met een verstandelijke beperking".
De term 'verstandelijk gehandicapten' bezigen, lijkt inmiddels ook al niet meer politiek correct.
Waar komen dit soort eufemismen vandaan. Wie verzint ze?
Wellicht kunnen mensen die werkzaam zijn in deze 'branche' wat licht op de zaak werpen? Wat is er mis met de term 'verstandelijk gehandicapten'. Is dit grievend?
Dude, dat was een (overigens bijzonder effectieve) marketingstunt van Buys...quote:Op donderdag 1 mei 2008 11:16 schreef Koenholio het volgende:
Maar vindt je het gek, in een land waar we "Negerzoenen" gaan vervangen door "Zoenen" omdat een paar negers zwarten zwarte mensen [vul hier de juiste term in, ik weet het echt niet meer] het woord 'neger' (mijns inziens een heel normaal woord) beledigend en discriminerend vonden. om maar een voorbeeld te noemen
Gehandicapt betekent toch gewoon letterlijk dat je een beperking/belemmering hebt? Een handicap zegt niets over de ernst van de belemmering. Net zoals een beperking dat doet. Een beperking kan inhouden dat je wat hulp nodig hebt om je leven in goede banen te leiden, maar kan ook betekenen dat je volledig op de zorg van derden aangewezen bent. Ik zie het verschil qua "lading" dus niet tussen handicap en beperking...quote:Op donderdag 1 mei 2008 12:53 schreef het_grobbekuiken het volgende:
Niet iedereen met een verstandelijke beperking heeft het syndroom van down. Dat heeft niks te maken met politieke correctheid.
Een aantal mensen met een verstandelijke beperking vindt het beledigend als ze verstandelijk gehandicapt worden genoemd, omdat ze zichzelf niet als gehandicapt zien. Dus deze mensen ervaren dit inderdaad als grievend.
Ikzelf gebruikt meestal de term verstandelijk gehandicapten als ik over de groep praat waar ik werk, omdat ze dermate beperkt zijn dat je van een handicap mag spreken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |