http://www.cbsnews.com/st(...)source=related_storyquote:AP) Iran, OPEC's second-largest producer, has completely stopped conducting oil transactions in U.S. dollars, a top Oil Ministry official said Wednesday, a concerted attempt to reduce reliance on Washington at a time of tension over Tehran's nuclear program and suspected involvement in Iraq.
http://www.cbsnews.com/st(...)ws/main4056941.shtmlquote:CBS) A second American aircraft carrier steamed into the Persian Gulf on Tuesday as the Pentagon ordered military commanders to develop new options for attacking Iran. CBS News national security correspondent David Martin reports that the planning is being driven by what one officer called the "increasingly hostile role" Iran is playing in Iraq - smuggling weapons into Iraq for use against American troops
"I have reserve capability, in particular our Navy and our Air Force so it would be a mistake to think that we are out of combat capability," Mullen said.
Targets would include everything from the plants where weapons are made to the headquarters of the organization known as the Quds Force which directs operations in Iraq. Later this week Iraqi Prime Minister Nouri al-Maliki is expected to confront the Iranians with evidence of their meddling and demand a halt.

want?quote:Op woensdag 30 april 2008 23:23 schreef LXIV het volgende:
Tegen landen die de US-dollar niet meer als dé currency voor grondstoffen (m.n. olie) zien.

als ze niet in dollars kunnen betalen is het niet 'gratis' voor ze.quote:

Als grondstoffen niet meer in US$ worden verhandelt is dat het einde van die munt. Amerika reduceert dan tot wat het eigenlijk is: een bananenrepubliek.quote:

Hrm.quote:A few weeks ago, I highlighted the fact that the U.S. government was topping off the strategic petroleum reserve at a time when oil prices were over $100 and during an election year. I also mentioned that Vice President Cheney was in the Middle East at the end of March and I would add that President Bush met with Vladimir Putin just a few weeks ago. Something didn’t smell right and based on the trading in crude in the past few weeks, we're starting to understand why.
This week, we learned that the Israelis did in fact bomb a Syrian nuclear reactor last year and the United States in now claiming that the North Koreans were assisting the Syrians in their efforts. Today, the Chairman of the Joint Chiefs of Staff accused the Iranians of increasing their efforts to train and arm insurgents in Iraq and Afghanistan.
Folks, the saber rattling is getting louder and its no wonder that crude is back to all-time highs. I’m not sure what the agenda is, but it does appear that the Bush administration is trying to 1) force a confrontation or 2) get everyone to the negotiating table. This feels like high-stakes poker to me.

Ja, ik kan me voorstellen dat de US het niet fijn vindt, en voor ons is in dollars nu ook best gunstig qua prijs, maar verder ... Lijkt me geen ramp als men in Amerika de werkelijke olieprijs wat meer voelt.quote:Op woensdag 30 april 2008 23:33 schreef mr.marcus het volgende:
[..]
als ze niet in dollars kunnen betalen is het niet 'gratis' voor ze.
dollars drukken ze gewoon, met als gevolg dat alle grondstoffen in dollars gewoon gratis zijn.

Nee, het gaat erom dat het hele monetaire systeem van de VS draait op de situatie dat alle grondstoffen in dollars worden afgerekend. Hierdoor "lift" de VS gratis mee met de wereldeconomie: wanneer deze groeit kunnen zij zonder al te veel problemen dollars bijdrukken. Iedereen heeft natuurlijk dollars nodig om met elkaar te kunnen handelen. Alleen al het hebben uitstaan van zoveel dollars is een enorme bron van inkomsten. Nog los van de mogelijkheid om straffeloos geld bij te drukken. Dat geld wordt immers door de gehele wereld geabsorbeerd ipv enkel in eigen land.quote:Op woensdag 30 april 2008 23:23 schreef Elfletterig het volgende:
Wat is je punt precies? Wil je nu toch een samenhang aantonen tussen deze berichten? De enige die ik zie is dat de Iraanse regering vijandig staat tegenover alles wat westers is. De regering laat geen mogelijkheid onbenut om dat te benadrukken. Omgekeerd zegt de VS te beschikken over aanwijzingen dat terroristen in Irak steun krijgen vanuit Iran, wat mij zeker mogelijk lijkt.

mij ook niet....quote:Op woensdag 30 april 2008 23:38 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ja, ik kan me voorstellen dat de US het niet fijn vindt, en voor ons is in dollars nu ook best gunstig qua prijs, maar verder ... Lijkt me geen ramp als men in Amerika de werkelijke olieprijs wat meer voelt.

Het duurde inderdaad niet lang nadat Saddam hetzelfde deed ze aangevallen werden dus wie weet...quote:Op woensdag 30 april 2008 23:43 schreef OldJeller het volgende:
Dat is dan ook de achterliggende gedachte van de Irak en Afghanistanoorlog en ook als er een oorlog met Iran begonnen zou worden, namelijk: economische belangen.
De genoemde redenen zijn slechts een wassen neus.

Iedereen geloofde dat er massavernietigingswapens waren in Irak.quote:

Praat voor jezelf. Maar waarom moet er opgetreden worden tegen dingen zoals dit terwijl een land als Amerika sinds de tweede wereldoorlog, of zelfs al tijdens de tweede wereldoorlog, alles uit eigen belang doet? En waarom moeten wij wel de hoofdprijs betalen voor alles, terwijl zij altijd voor een duppie op de eerste rij zitten? Ik zie niet in dat we ook maar enigszins baat hebben bij het verdedigen van de dollar, terwijl zij zichzelf naar de klote willen helpen.quote:Op donderdag 1 mei 2008 00:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Iedereen geloofde dat er massavernietigingswapens waren in Irak.

eeuh, en wat had je willen doen als Amerika nu, doodleuk, in z'n eentje gaat optrekken naar Iran, net zoals ze toen met Irak deden .. je gaat alà minuut troepen terugtrekken hier en daar oid, nou dat zet zoden aan de dijk ?quote:Op donderdag 1 mei 2008 00:11 schreef Billary het volgende:
[..]
Het duurde inderdaad niet lang nadat Saddam hetzelfde deed ze aangevallen werden dus wie weet...
Al lijkt me het wel een hele domme actie momenteel mocht Amerika Iran gaan aanvallen.
Immers wie dan nog geloofd dat het om vrijheid/terrorisme etc gaat moeten wel heel erg goedgelovig zijn. Als ze het wel doen is het gewoon zelfmoord in mijn opinie en een 3e WO komt dan wel heel erg dichtbij ben ik bang.

Onzin.quote:Op woensdag 30 april 2008 23:23 schreef Elfletterig het volgende:
De enige die ik zie is dat de Iraanse regering vijandig staat tegenover alles wat westers is.
Uiteraard steunen ze terroristen,quote:Omgekeerd zegt de VS te beschikken over aanwijzingen dat terroristen in Irak steun krijgen vanuit Iran, wat mij zeker mogelijk lijkt.
 ! Wie is er nou geen terrorist in Irak?
! Wie is er nou geen terrorist in Irak?

Mhoa ik weet niet. Het is dan wellicht de vraag of je als land nog een succesvolle oorlog kan voeren als je economie zo in puin ligt (als grondstoffen dus niet meer voor dollars worden verkocht) .quote:Op donderdag 1 mei 2008 01:32 schreef moussie het volgende:
[..]
eeuh, en wat had je willen doen als Amerika nu, doodleuk, in z'n eentje gaat optrekken naar Iran, net zoals ze toen met Irak deden .. je gaat alà minuut troepen terugtrekken hier en daar oid, nou dat zet zoden aan de dijk ?
en tja, de USA heeft een WWW aan basissen en een uitgebreid arsenaal van van alles en nog wat, die kunnen wel eens heel onaangenaam worden als de economische macht van de dollar verdwijnt

hehe, je gaat ervan uit dat ze verstandig zullen zijn en daar heb ik dus zo mijn twijfels over, welbeschouwd konden zij zich die oorlog in Irak ook al niet veroorlovenquote:Op donderdag 1 mei 2008 11:39 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Mhoa ik weet niet. Het is dan wellicht de vraag of je als land nog een succesvolle oorlog kan voeren als je economie zo in puin ligt (als grondstoffen dus niet meer voor dollars worden verkocht) .

Das waarquote:Op donderdag 1 mei 2008 11:54 schreef moussie het volgende:
[..]
hehe, je gaat ervan uit dat ze verstandig zullen zijn en daar heb ik dus zo mijn twijfels over, welbeschouwd konden zij zich die oorlog in Irak ook al niet veroorloven

Heb het filmpje niet maar er is een insider die er van overtuigd is dat het plan is om een atoombom op Iran te gooien. Niet dat ik geloof dat dat zal gebeuren (wie wel?). Ex generaal ofzo en dat dit plan al tientallen jaren betaat.quote:Op donderdag 1 mei 2008 01:32 schreef moussie het volgende:
[..]
eeuh, en wat had je willen doen als Amerika nu, doodleuk, in z'n eentje gaat optrekken naar Iran, net zoals ze toen met Irak deden .. je gaat alà minuut troepen terugtrekken hier en daar oid, nou dat zet zoden aan de dijk ?
en tja, de USA heeft een WWW aan basissen en een uitgebreid arsenaal van van alles en nog wat, die kunnen wel eens heel onaangenaam worden als de economische macht van de dollar verdwijnt

Ik geloof niet dat de VS een (openlijke) oorlog zullen starten, in welke vorm dan ook. Bush is 'vleugellam' wegens een Democratische meerderheid in zowel het Huis van Afgevaardigen als het Senaat (voor de duidelijkheid, om een oorlog te beginnen is geld nodig. Geld voor o.a. oorlogen wordt door Commissies gecontroleed, Commissies die gedomineerd worden door Democraten). Verder is de geloofwaardigheid van de VS in de wereld en in eigen land op dit moment zodanig laag dat er maar zeer weinig of zelfs geen landen (lees landen met politieke en militaire betekenis) zullen zijn die de VS zullen steunen hier in. Solitair optreden is qua militaire capaciteit weliswaar mogelijk, maar is beperkt tot luchtaanvallen en misschien kleine, precisie missies op de grond. Maar een grootschalige landoorlog zoals in Afghanistan en Irak is niet mogelijk, daar hebben ze de manschappen niet voor. Daarnaast denk ik dat áls ze Iran aan zouden vallen, Rusland (belangrijke leverancier van wapens en kernenergie aan Iran), China, Syrië, Jordanië en Sauodi-Arabië Iran zouden steunen. Afgezien van Syrië zijn dit landen waarvan de VS het zich niet kunnen veroorloven tegen zich te hebben. China, samen met Japan, is de enige reden dat de Amerikanen überhaupt nog een economie hebben.quote:Op donderdag 1 mei 2008 12:20 schreef Billary het volgende:
[..]
Heb het filmpje niet maar er is een insider die er van overtuigd is dat het plan is om een atoombom op Iran te gooien. Niet dat ik geloof dat dat zal gebeuren (wie wel?). Ex generaal ofzo en dat dit plan al tientallen jaren betaat.
Maar goed ik denk dat het voornamelijk dus aanvallen zijn vanuit de lucht en daarna komen ze misschien met een dreiging; luister nu naar ons of anders zouden wij weleens nog heel wat ergers kunnen doen.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |