Postbedrijf TNT Post blijft heer en meester op de Nederlandse postmarkt, dit tot grote woede van concurrenten als Sandd en Selekt Mail. Het kabinet besloot gisteren voor onbepaalde tijd de liberalisering van de postmarkt te staken.
Post tot 50 gram blijft daardoor in Nederland het exclusieve domein van TNT Post.
De nieuwe postbedrijven Sandd en Selekt Mail hadden gehoopt op liberalisering op 1 juli van dit jaar. Om hun goede wil te tonen richting staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) sloten zij al bij voorbaat een raamovereenkomst met een aantal vak bonden om tot een bedrijfstak-cao te komen.
,,Ik ben verschrikkelijk boos, verbijterd over het standpunt van Heemskerk. Zonder goede argument blokkeert hij de markwerking. Bedrijven en consumenten zijn de dupe,’’ fulmineert de hoogste baas van Sandd, Bart Stomphorst. ,,Ik zet alles op een laag pitje. Dus ook de gesprekken met de vakorganisaties over een cao.’’
Inge Bakker van CNV Publieke Zaak en Jan de Hoop van FNV Bondgenoten begrijpen de opstelling van de werkgevers: ,,Naar een sector-cao kunnen we nu wel fluiten. We zouden doorpraten als de liberalisering een feit was. De bestellers van van de nieuwe postbedrijven zullen nu geen arbeidsovereenkomst krijgen. Staatssecretaris Heemskerk zal met een oplossing moeten komen.’’
----------------
Goed nieuws, lijkt mij, maar wat ik niet begrijp is dat die lui van CNV kennelijk tegen zijn. De liberalisering is juist uitgesteld omdat er bij de concurrenten geen goede arbeidsvoorwaarden zijn, en er dus van eerlijke concurrentie geen sprake was. Doorpraten over een sector CAO als de liberalisering een feit is, zoals CNV betoogt, lijkt me dan ook de omgekeerde volgorde. Eerst een goede CAO voor iedere postwerker, dan liberaliseren. Weliswaar hadden de "nieuwe" postbedrijven een intentieverklaring ondertekend, maar zoiets is weinig waard, het zijn dan immers geen harde afspraken, alleen maar wat vrijblijvende plannen.
Gelukkig ben ik geen lid van deze vakbond.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...