Ik heb al eens eerder gevraagd waar de lijn ligtquote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:01 schreef P8 het volgende:
darkwolf, kan je dit allemaal ook met insecten?
bier zegt wel eens tegen mij dat het graag in mijn buikje wil zittenquote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:05 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik heb al eens eerder gevraagd waar de lijn ligt
Muggen ? Huismijt ? Bacterien ? Eencelligen ? Planten ? Een blikje cola ?
Telepathie werkt? Daar is geen enkel bewijs van. Wat vreemd is als het echt bestaat, het zou namelijk kinderlijk makkelijk aan te tonen moeten zijn zonder dat nodig is om te weten HOE het werkt.quote:Op maandag 12 mei 2008 21:47 schreef Chrrris het volgende:
Telepathie werkt met gevoel en gedachtes. Als je wil kan je aan je familielid denken die in Zweden zit, je denkt er alleen aan en je denkt het.
De TS sleept er zelf de natuurkunde bij, maar rukt het uit z'n verband, dus dat mag best recht gezet worden. Het gaat er niet om wie het met wie oneens is, maar welke argumenten en bewijzen door iemand aangedragen worden.quote:Sowieso heb ik zo'n hekel aan de manier van praten van sommige..
Als je er niet mee eens bent of het niet natuurkundig klinkt dan moet je wel nonsense uit je nek kramen, zoiets zag ik voorbij komen. Dat je uberhaubt nog zin hebt om die mensen te replyen.
Je hoeft hier geen natuurlunde expert voor te zijn, 10 minuten googelen en je ziet dat de QM hier verkeerd geciteerd wordt.quote:En jij zit jezelf natuurlijk als de natuurkunde expert.
De natuurkundige principes waar we het hier over hebben zijn theoretisch en experimenteel bewezen en onderbouwd. Dat kun je niet zomaar vergelijken met het paranormale, alsof dat gewoon een ander bewezen domein is. Het paranormale heeft nog nooit iets kunnen demonstreren op dat het uberhaupt bestaat. Het paranormale is een theorie die gebaseerd is op enkel de theorie zelf en ondanks dat er genoeg dingen zijn die experimenteel goed te testen zijn heeft dat altijd aangetoond dat de theorie niet klopt.quote:Maar wat bedoel je met andere domeinen. Filosofie, natuurkunde, paranormaal etc?
If so, dan ben ik met je eens dat het lastiger is als je niet in hetzelfde domein praat. Maar dit kan ook verruimend zijn, je krijgt immers van verschillende domeinen/insteken info over dit onderwerp. Hoewel je wel impliceert dat natuurkunde hèt domein is wat zorgt dat we over hetzelfde onderwerp hebben.
Zeggen dat telepathie nooiit bewezen is noem jij een gewaagde uitspraak? Als het al bewezen was dan hadden wij deze discussie uberhaupt niet en had de wetenschap het al als bestaand geaccepteerd.quote:Hier doe je gewaagde uitspraken. 'Telepathie is nooit bewezen en zal nooit bewezen, en al helemaal niet dat je verbinding met een dier anders is dan met andere mensen/apparaten of zelfs je eigen lichaam.'.
Welke bewijzen zijn er volgens jou dan? Die zijn er niet.quote:En hoe kom je bij deze weet, heb je uberhaubt gezocht naar bewijzen?
Het gaat er niet om hoeveel de wetenschap van de wereld om ons heen begrijpt, maar dat alles WAT de wetenschap beweert, onderbouwd wordt door testbare theorieen en experimenten. Terwijl het paranormale in exact 0% van de gevallen dergelijke bewijzen aandraagt.quote:Op maandag 12 mei 2008 22:22 schreef JohnDope het volgende:
Je moet dit soort paranormale activiteiten niet proberen te verklaren dmv de hedendaagse wetenschap, want dat werkt niet.
Ik geloof dat die wetenschappelijke droeftoeters maar 15% van de hersenen begrijpen.
Waarom kan jij en wie dan ook in de wereld dat dan niet demonstreren? En dan hebben we het niet over "je paard zegt dat hij ergens pijn heeft" maar een gedegen onderzoek met verschillende dieren om zo de kansbrekening uit te sluiten over veel voorkomende dingen.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:31 schreef Darkwolf het volgende:
In feite is met alles te communiceren.
Alles wat leeft het tot op zekere hoogte een "bewustzijn".
Mijn ervaring met insecten, bomen en planten is zeer beperkt en leverd niet dezelfde (complexe) gesprekken op zoals met bijvoorbeeld een paard.
Dus als de wetenschap bewezen heeft dat veel dieren geen bewustzijn hebben of zelfbewustzijn kan dat best kloppen ja.
Het zou toch wat zijn als je eigen cellen een dusdanig zelf bewustzijn gaan krijgen dat ze eissen gaan stellen en op een gegeven moment gaan staken.
"Hey Jim! Wist je dat morgen de hartspier gaat staken voor een paar minuten? Tja het schijnt dat deze het er niet helemaal mee eens is betreft de lichaamsbeweging die we krijgen met z'n allen!"![]()
Mijn ervaring ligt meer bij zoogdieren in onze naaste omgeving. Dus alle algemene huisdieren van groot tot klein!
Joh hou jij eens even op met dat negatieve gezwam. Ongeloofelijk zeg!quote:Op zaterdag 17 mei 2008 02:30 schreef mike_another het volgende:
Zeg 'ns eerlijk, als een keer niks doorkomt van een dier of niks blijkt te kloppen, zie je dat dan als mogelijke aanwijzig dat het misschien allemaal helemaal niet werkt, of dat het dan gewoon even niet lukt omdat je niet geconcentreerd genoeg bent?
wat ik bedoelde te zeggen is dat bijvoorbeeld konijnen en paarden geen zelfbewustzijn hebben en daardoor jou niet kunnen vertellen waar ze pijn hebben. Om te vertellen waar je pijn hebt, moet je je bewust zijn van je eigen lichaam.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 16:31 schreef Darkwolf het volgende:
Dus als de wetenschap bewezen heeft dat veel dieren geen bewustzijn hebben of zelfbewustzijn kan dat best kloppen ja.
Quatsch.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 22:43 schreef P8 het volgende:
[..]
wat ik bedoelde te zeggen is dat bijvoorbeeld konijnen en paarden geen zelfbewustzijn hebben en daardoor jou niet kunnen vertellen waar ze pijn hebben. Om te vertellen waar je pijn hebt, moet je je bewust zijn van je eigen lichaam.
Bij deze dan even een correctie: dieren als konijnen en zeker paarden zijn juist super zelf bewust van hun eigen lichaam.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 22:43 schreef P8 het volgende:
wat ik bedoelde te zeggen is dat bijvoorbeeld konijnen en paarden geen zelfbewustzijn hebben en daardoor jou niet kunnen vertellen waar ze pijn hebben. Om te vertellen waar je pijn hebt, moet je je bewust zijn van je eigen lichaam.
Mijn vriendin heeft vaak niet eens door dat haar telefoon afgaat en neemt vervolgens ook niet op.quote:Op zondag 18 mei 2008 02:24 schreef L.Denninger het volgende:
Toch benieuwd waarom mensen die beweren telepathisch begaafd te zijn toch vaak een mobiele telefoon hebben
Hoezo ?quote:Op zondag 18 mei 2008 11:20 schreef Darkwolf het volgende:
Mijn vriendin heeft vaak niet eens door dat haar telefoon afgaat en neemt vervolgens ook niet op.
Als dat al niet gaat, denk ik niet dat zoiets als telepathie dan gaat werken!
Ging dat maar zo makkelijk. De ontvanger moet er wel open voor staan.quote:Op zondag 18 mei 2008 12:37 schreef L.Denninger het volgende:
Hoezo ?
Met de telefoon kan het zijn dat je 'm niet hoort, als iemand direct in je hersenpan loopt te schreeuwen lijkt me dat iets moeilijker, toch ?
Indedaad! Gat in de markt! Die ringtone van "laat je telefoon harder trillen dan ooit!" is dan de eerste ringtone die ik ga "porten" voor mijn vriendin!quote:Op zondag 18 mei 2008 18:06 schreef Prst_ het volgende:
Misschien heb je ook ringtones bij telepathie?
Mijn mening over het "je moet er voor open staan" is inmiddels wel bekend, daar zal ik maar niet op in gaanquote:Op maandag 19 mei 2008 07:41 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Ging dat maar zo makkelijk. De ontvanger moet er wel open voor staan.
Dieren staan hier al natuurlijk voor open, maar de mens niet.
Dolfijnen, apen, vogels, walvissen, olifanten - ze communiceren allemaal net als wij, met een meer of minder gecompliceerde taalstructuur, dat is bekend.quote:Deze heeft uiteindelijk leren praten en daardoor is zijn natuurlijke gave (niks geen super powers zoals je in het vorige topic zei) verzwakt geraakt.
Dieren zijn over het algemeen vrij "spiritueel" en telepathie is daar een onderdeel van.quote:Op maandag 19 mei 2008 09:59 schreef L.Denninger het volgende:
Mijn mening over het "je moet er voor open staan" is inmiddels wel bekend, daar zal ik maar niet op in gaan
Maar ik snap die "natuurlijk" niet zo goed eerlijk gezegd.
Waarom is dat natuurlijk ?
Wij krijgen van kinds af aan bombardementen aan informatie en leren alleen maar communiceren via de spreektaal en vergeten onze intuitieve manier van communiceren zoals dieren dit van nature doen.quote:Dolfijnen, apen, vogels, walvissen, olifanten - ze communiceren allemaal net als wij, met een meer of minder gecompliceerde taalstructuur, dat is bekend.
Waarom zijn die het dan niet verleerd en wij wel ?
(Of - wat is het nut voor hen om met geluid te communiceren als ze 't ook telepathisch kunnen ?)
Dat vind ik alweer zo'n rare aanname.quote:Op maandag 19 mei 2008 11:58 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Dieren zijn over het algemeen vrij "spiritueel" en telepathie is daar een onderdeel van.
Zij staan een stuk dichter bij hun eigen natuur dan wij, zelfs de gedomestificeerde dieren.
"zoals dieren doen" zoals dolfijnen, walvissen, apen, vogels, leeuwen en de rest - namelijk via geluid, net als wij ?quote:Wij krijgen van kinds af aan bombardementen aan informatie en leren alleen maar communiceren via de spreektaal en vergeten onze intuitieve manier van communiceren zoals dieren dit van nature doen.
Nog wat opmerkingen over de film:quote:I was edited in such a way as to completely suppress my actual views about the matters the movie discusses. I am, indeed, profoundly unsympathetic to attempts at linking quantum mechanics with consciousness. Moreover, I explained all that, at great length, on camera, to the producers of the film ... Had I known that I would have been so radically misrepresented in the movie, I would certainly not have agreed to be filmed.
Neem WTBDWK alsjeblieft met een paar kilo zout.quote:Raj Persaud, Gresham Professor for Public Understanding of Pyschiatry and Consultant Psychiatrist at the Maudsley Hospital:
“I thought that the film made a lot of statements about quantum physics, but also on neurobiology, the brain and the mind. Most of these statements are gross distortions of recent scientific findings. For example, there was a claim that the latest brain scanning research suggests the brain could not distinguish between reality, memory or imagination and this is simply not true.
“There is also a scene at the end where the heroine of the film throws away her medication as a solution to medical problems. This seems a dangerous suggestion by the filmmakers given that the only alternatives they offered appeared to be the idea if you want something badly enough you can make it happen.”
Dr Simon Singh, Science Author, Journalist and Broadcaster:
"It is the third highest grossing documentary ever and it claims to be about quantum physics, but in fact it makes gross distortions that would make any self-respecting scientist squirm. For example, the film states that experiments imply that labelling a bottle of water with words like 'love' or 'hate' can change its molecular structure. Indeed, the film suggests that quantum physics can explain why this is the case. Apparently quantum physics can also be exploited to bring about world peace through meditation. Having spent the last fifteen years making documentaries and writing about science, I care hugely about the accurate and honest portrayal of science."
Dr Paul Stephenson, Department of Physics, University of Surrey:
“The film is quite a lot of fun, but it is a mix of believable and unbelievable science and it would be easy for someone to pick up the wrong ideas. One of the central ideas of the film is that consciousness can control matter, but if this were true then we could all make our lottery numbers come up.
“Quantum physics is the weirdest part of physics, if not the whole of science. In fact there is enough weirdness in quantum physics to make a whole film. However, it is a minor victory that quantum science has been portrayed in a film at all.”
Dr Tim Evans, Theoretical Physics, Imperial College:
“I think this film is dangerous because it exploits people’s genuine desire to understand the big questions – like why we are here – then gives the answers the veneer of science. My worry is that my friends – who are all very intelligent people but not scientifically trained – will not know where the good science ends and the speculation begins – that’s the insidious side.”
Dr Jim Al-Khalili, Department of Physics, University of Surrey:
“Some of the science is good but some is new-age clap trap. But I welcome it and I don’t think that getting the science wrong on quantum physics has the same kind of societal implications that films on climate change or GM may have. In fact, I think any film which opens up debates about quantum physics and encourages people to ask more questions is good news.”
Reverend Professor Tony Bell, Department of Plasma Physics, Imperial College:
“I’m not worried about it discrediting science but was worried about it undermining religion – it smacked of the Creationist debate. It takes a credible nugget and turns it into something incredible.”
En daarbij ook de suggestie doet dat het bewustzijn sturing geeft. Dat is al helemaal niet zo. Zelfs als het bewustzijn tot ineenstorting van de golffunctie zou leiden; of in het WTBDWK voorbeeld, zou bepalen dat een electron niet door beide spleten gaat, dan nog is niet te bepalen middels het bewust zijn door wélke spleet het electron gaat.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 22:37 schreef L.Denninger het volgende:
Het uitgangspunt is weer dat kwantum-mechanica zou impliceren dat er een aanschouwend bewustzijn nodig zou zijn om de realiteit te maken, en dat is niet zo - dat is slechts 1 interpretatie van de velen.
Ik dacht serieus te lezen "korreltje".quote:Neem WTBDWK alsjeblieft met een paar kilo zout.
Misschien, maar de nadenkertjes zijn vaak gestoeld op verkeerde premissen.quote:Op woensdag 21 mei 2008 08:32 schreef Darkwolf het volgende:
Ik dacht serieus te lezen "korreltje".
Want dat is dan nog wel realistisch te noemen.
Was Loos zegt: er zitten zat goede nadenkertjes in.
Waar baseer je dat op? Er is ontzettend in gemanipuleerd. De interpretatie van kwantummechanica is zeer eenzijdig en speculatief, en soms spreekt het zichzelf tegen (ze lenen soms van de meerdere wereld interpretatie, en soms van de consciousness causes collapse, dat zijn twee interpretaties die niet beide gaan, daar het twee verklaringen voor hetzelfde fenomeen zijn. Dat is kiezen of delen.)quote:What The Bleep is een goede documantaire.
Maar ze verkopen voor een groot gedeelte gewoon onzin. Dat is m.i. wel een beetje kwalijk.quote:Iedereen schijnt ook de bescheidenheid van de film niet te zien.
Zeggen ze alles op feiten is berust? Precies!
De documantaire heet "What the Bleep do we know!?" en ze sluiten de film letterlijk af met iets in de trant van "Maar je hoeft ons niet persee te geloven, probeer en zoek het gewoon zelf uit en doe er mee wat je wilt!"
What the bleep is imho een slechte documentaire.quote:Op woensdag 21 mei 2008 08:32 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Ik dacht serieus te lezen "korreltje".
Want dat is dan nog wel realistisch te noemen.
Was Loos zegt: er zitten zat goede nadenkertjes in.
What The Bleep is een goede documantaire.
Veel van de geinterviewde mensen zeggen dat er op ze is ingepraat tot ze bepaalde gewenste antwoorden gaven, waar ze zelf meestal helemaal niet achter stonden.quote:En zoveel zal er niet in geknipt zijn bij de meesten, want vele speeches zijn ononderbroken in een shot opgenomen.
Voor mij ook niet, er zitten ook best leuke stukken in maar ik ben het niet eens met een documentaire waarvan de premisse is gebaseerd op halve waarheden en onzin.quote:Dat die ene meneer op Sonar spijt heeft met het meewerken is jammer om te horen, maar dat maakt voor mij niet de hele film in een keer ongeloofwaardig.
Da's toch niet zo vreemd, dat de wetenschap een broertje dood heeft aan films die zich presenteren als "documentaire" maar het niet zo nauw nemen met de waarheid ?quote:Dat de wetenschappelijke wereld er tegen aan schopt met allemaal negativiteit, tja... dat heb je met alles.
Zeker met dingen die niet echt een grond legging hebben
Het is een interessante film om te kijken, en misschien hou je er inderdaad iets positiefs aan over.quote:Feit blijft dat er genoeg stof in zit om over na te denken en er in veel dingen een kern van waarheid zit, ook al is niet alles direct te relateren aan quantum physics wat in de documantaire behandeld word.
Wat ??? Het is een documentaire !!!!quote:Iedereen schijnt ook de bescheidenheid van de film niet te zien.
Dat kan best wezen, maar als je in de film zelf dingen met stelligheid verkondigt ("de wetenschap heeft recent ontdekt dat..." etc.) vind ik dat een heel mager excuus.quote:De documantaire heet "What the Bleep do we know!?" en ze sluiten de film letterlijk af met iets in de trant van "Maar je hoeft ons niet persee te geloven, probeer en zoek het gewoon zelf uit en doe er mee wat je wilt!"
Dat doen ze dus wel door allerlei zaken uit de wetenschap losjes te koppelen aan paranormaal geneuzel. Het is geen 'documentaire' voor kritische denkers, maar voor goedgelovigen. Als je geïnteresseerd bent in 'what de bleep' wij allemaal weten over dit soort zaken dan kun je beter serieuze natuurkundige en filosofische literatuur lezen.quote:Op woensdag 21 mei 2008 08:32 schreef Darkwolf het volgende:
Iedereen schijnt ook de bescheidenheid van de film niet te zien.
De documantaire heet "What the Bleep do we know!?" en ze sluiten de film letterlijk af met iets in de trant van "Maar je hoeft ons niet persee te geloven, probeer en zoek het gewoon zelf uit en doe er mee wat je wilt!"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |