Bronquote:IJsbeer niet met uitsterven bedreigd
OTTAWA - De ijsbeer is niet met uitsterven bedreigd. De diersoort verkeert echter wel in nood en heeft speciale bescherming nodig.
Tot deze conclusie is een Canadese commissie gekomen die zich over bedreigde diersoorten in het land boog.
In delen van het verspreidingsgebied neemt het aantal ijsberen sterk af, maar in sommige andere streken groeit de populatie, aldus de commissie vrijdag.
Gevoelig
Canada herbergt naar schatting 15.500 ijsberen, ongeveer twee derde van de wereldwijde populatie. De wetenschappelijke commissie erkent dat de soort "uiterst gevoelig" is voor menselijke activiteiten.
Problemen vormen overbevissing, olie- en gaswinning en het verdwijnen van ijs als jachtgebied in de zomer.
Vertel ze dat maar eens van dichtbij. Het is een van de gevaarlijkste dieren die totaal geen angst voor de mens heeft.quote:
Juist.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:54 schreef niet_links het volgende:
[..]
Vertel ze dat maar eens van dichtbij. Het is een van de gevaarlijkste dieren die totaal geen angst voor de mens heeft.
Gast, heb je de 2e zin van je bericht wel gelezen?quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:14 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Maar als ie niet met uitsterven wordt bedreigt waarom heeft ie dan wel speciale bescherming nodig?
Tuurlijk moeten ze niet uitsterven vind het hele mooie beesten. Maar schattig nee. Zag laatst op youtube een filmpje van een vrouw die dacht dat ze schattig waren en te dicht bij het hok kwam. Met een voorspelbaar resultaat.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:56 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Juist.
Beren in het algemeen eigenlijk.
Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat ze niet uitsterven, ze hebben een belangrijke rol in het ecosysteem.
Maar schattig? Nee.
Ow, dieren moeten nut hebben. You learn something new everyday.quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat moet ik met een ijsbeer? 't Is niet alsof het ding nut heeft, ik zie ze nooit, en ik kan me niet voorstellen dat ze daar zouden uitsterven, ze kunnen gewoon zeehondjes eten en kleine ijsbeertjes maken..
Goed punt.quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:00 schreef Floripas het volgende:
Waar is PietVerdriet dan gebleven? Nou?
er zijn nu nog zeg +/- 23000 ijsberen dat is niet echt een bedreiging op DIT moment. echter kan dat veranderen aangezien ze het steeds moeilijker krijgen. het is dus van belang dat er nu maatregelen worden getroffen.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:14 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Maar als ie niet met uitsterven wordt bedreigt waarom heeft ie dan wel speciale bescherming nodig?
het hele leven op aarde is één grote keten en als die keten word onderbroken doordat een diersoort uitsterft kan dat grote gevolgen hebben voor die keten.quote:Op zaterdag 26 april 2008 13:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat moet ik met een ijsbeer? 't Is niet alsof het ding nut heeft, ik zie ze nooit, en ik kan me niet voorstellen dat ze daar zouden uitsterven, ze kunnen gewoon zeehondjes eten en kleine ijsbeertjes maken..
dus? de natuur creëert dan weer een nieuw keten, zo is het altijd gegaan. dat dit ten koste gaat van wat de mens lieve dieren vindt is heel jammer maar we hebben daar allemaal aan meegedaan, hoe onbewust dan ook.quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:26 schreef GewoneMan het volgende:
het hele leven op aarde is één grote keten en als die keten word onderbroken doordat een diersoort uitsterft kan dat grote gevolgen hebben voor die keten.
En in welke zin is dat erg? Dat hebben wij bedacht!quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:26 schreef GewoneMan het volgende:
het hele leven op aarde is één grote keten en als die keten word onderbroken doordat een diersoort uitsterft kan dat grote gevolgen hebben voor die keten.
Volgens mij 3;quote:Op zaterdag 26 april 2008 16:22 schreef LoggedIn het volgende:
ik heb btw een discussie hoeveel ijsberen er nou op de bovenstaande afbeelding te zien zijn (1, 2 of 3). Doet iemand eens een mening geven?
Toch? Vooral die middelste lijkt best veel op gewoon sneeuw, vind ikquote:Op zaterdag 26 april 2008 16:38 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Volgens mij 3;
Een moeder met haar 2 jongen.
ja met een oorquote:Op zaterdag 26 april 2008 16:48 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Toch? Vooral die middelste lijkt best veel op gewoon sneeuw, vind ik
99% van de diersoorten sterft uiteindelijk uit, het is een geheel normaal geven in de natuur. Meer nog, het uitsterven van diersoorten is essentieel bij evolutie, zonder dat zou er uberhaupt geen evolutie zijn.quote:Op zaterdag 26 april 2008 14:26 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
er zijn nu nog zeg +/- 23000 ijsberen dat is niet echt een bedreiging op DIT moment. echter kan dat veranderen aangezien ze het steeds moeilijker krijgen. het is dus van belang dat er nu maatregelen worden getroffen.
[..]
Nou ja, de Wikipedia zegt dat ijsberen, als soort, nog maar zo'n tweehonderdduizend jaar oud zijn. Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, is er sindsdien geen tijd geweest dat het ijs (dikte, oppervlakte) zo'n niveau bereikt als wat men zeer mogelijk acht in de nabije toekomst. Maar zelfs als dat wel zo zou zijn, dan is de situatie nog steeds heel verschillend: mensen. Er zijn nooit mensen geweest om die ijsberen af te maken als ze in de buurt van een dorp kwamen. Misschien zijn er nog andere verschillen, maar dat weet ik zo even niet.quote:Op zaterdag 26 april 2008 17:27 schreef Demophon het volgende:
Het lijkt mij trouwens sterk als de ijsbeer door de opwarming van de aarde zou uitsterven, aangezien ze meerdere perioden van glacialen (ijstijden) en interglacialen (relatieve warme, ijsvrije tijden) succesvol hebben doorstaan. Waarom zouden ze dan nu erdoor het loodje leggen?
Ja de zichbare ijsberen die worden meer, omdat hun jacht gedrag zich door het verdwenen zeeijs moet aanpassen worden meer dorpen gestoord door ijsberen die op zoek zijn naar eten.quote:Op maandag 28 april 2008 17:32 schreef Viajero het volgende:
Een vriend van me was vorig jaar in Canada, en hij vertelde dat ze daar nog nooit zoveel ijsberen hebben gehad als nu.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |