De combinatietest hebben wij wel laten doen. Het werd vergoed (ben 36

) en met een verrassingszwangerschap vlot na 2 andere (waarvan laatste zwangerschap zeer moeizaam) leek het ons wijs om onze kansen daarop in te laten schatten. Bij verhoogde kans hadden we nader willen laten kijken naar lichamelijke afwijkingen, dat vonden we zwaarder wegen dan verstandelijke. Was gelukkig niet nodig, kans van 1 op 3500.
Zwangerschapsgym voor de 3e keer niet gedaan. Wilde het deze keer eigenlijk wel, met name om medezwangeren in mijn omgeving te kennen, maar het is er niet van gekomen. Aan de gym zelf, mis ik niet zoveel als ik mijn vriendin mag geloven. Zij had niets aan Kortjakje tijdens de bevalling!

Ik heb overigens ook bij de vorige bevallingen heel anders gepuft, omdat het lichaam aangaf dat het zó moest en niet anders op dat moment!
Heb morgen onverwacht een spannend dagje. Belde vanmorgen naar de vlos omdat we vergeten waren een vervolgafspraak te maken en heb meteen even aangegeven dat ik weer meer jeuk kreeg. Het is nog niet ondraaglijk en wist eigenlijk niet of ik het nu al aan moest geven omdat ik bang was dat ze nu voor niets prikken en het volgende week misschien wel ernstig is (en ik dan niet meer serieus zou worden genomen).
*Even stukje voorgeschiedenis: heb bij mijn 1e hele nachten op de trap doorgebracht om de onderkant van mijn voeten te schuren, zo jeukten ze. Vlos reageerde met: "Tja, jeuk hoort erbij". Bij mijn 2e idem dito, totdat ze in het ziekenhuis waar ik toen na een bloeding verbleef, er bij toeval achter kwamen dat ik zwangerschapscholestase had. Dit houdt een verhoogde leverfunctie in, wat een sterftekans van 1 tot 2 % voor de baby betekent.
Tussen mijn ziekenhuisverblijven in even een 'goed gesprek' met mijn vlos aangegaan, omdat ze zowel dit hadden laten liggen, alswel de bloedingen maar matig serieus hadden genomen totdat het echt ernstig werd.* Nou, deze keer werden er korte metten met mijn mededeling/vraag gemaakt; ik moest vanmiddag meteen bloed laten prikken en heb morgen om 10 uur een afspraak met de gyn. Verbaast me wel, want lijkt me dat het ook telefonisch kan om die uitslag door te bellen, maar misschien willen ze me ook wel zien i.v.m. de op handen zijnde curretage na de bevalling?!

Afijn, we wachten af. Verwacht er niet teveel van, want -zoals al gezegd, het valt nu nog mee en ach, inmiddels is de afdeling gyneacologie iets als 'thuiskomen' voor me!