abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 mei 2008 @ 14:12:48 #101
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_58554243
Deze hele "filosofische" discussie leidt nergens toe, alles is zo'n beetje gezegd.

We hebben mediums op tv die als "illusionisten" in een "show" worden neergezet.
Niemand is er persoonlijk bij geweest, dus het blijft giswerk allemaal.

Het zou leuk zijn als iemand hierin zich zou mengen die een persoonlijke
sessie met de besproken mediums zou hebben gehad.

Laten we proberen in plaats van elkaar te overrulen eens met een open instelling naar elkaar te luisteren.
Zoals ik geprobeerd heb mijn persoonlijke ervaringen te delen...

Aan die typische oneliners zonder toevoeging heeft niemand iets. Kom eens met ervaringen of opgedane wijsheid en deel dat eens in plaats van dat welles nietes gedrag.

[ Bericht 0% gewijzigd door DaantjeF op 08-05-2008 14:48:49 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans...
  donderdag 8 mei 2008 @ 14:41:16 #102
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_58554788
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 14:12 schreef DaantjeF het volgende:
Deze hele "filosofische" discussie leidt nergens toe,m alles is zo'n beetje gezegd.

We hebben mediums op tv die als "illusionisten" in een "show" worden neergezet.
Niemand is er persoonlijk bij geweest, dus het blijft giswerk allemaal.

Het zou leuk zijn als iemand hierin zich zou mengen die een persoonlijke
sessie met de besproken mediums zou hebben gehad.

Laten we proberen in plaats van elkaar te overrulen eens met een open instelling naar elkaar te luisteren.
Zoals ik geprobeerd heb mijn persoonlijke ervaringen te delen...

Aan die typische oneliners zonder toevoeging heeft niemand iets. Kom eens met ervaringen of opgedane wijsheid en deel dat eens in plaats van dat welles nietes gedrag.
Is het je opgevallen dat er al maanden word geroepen dat mensen hun eigen ervaringen niet meer willen vertellen ? zodra ze dat doen worden ze afgebrand omdat het niet wetenschappelijk is ., wie dat wel doet is na een paar zinnen al meteen genezen van die drang en druipt af .
virtueel weggetrapt door sceptici , in tru , terug in de tijd waar je er niet over mocht praten of anders ...
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
  donderdag 8 mei 2008 @ 15:11:51 #103
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_58555339
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 14:41 schreef Summers het volgende:

[..]

Is het je opgevallen dat er al maanden word geroepen dat mensen hun eigen ervaringen niet meer willen vertellen ? zodra ze dat doen worden ze afgebrand omdat het niet wetenschappelijk is ., wie dat wel doet is na een paar zinnen al meteen genezen van die drang en druipt af .
virtueel weggetrapt door sceptici , in tru , terug in de tijd waar je er niet over mocht praten of anders ...
Eerlijk gezegd is het mij niet opgevallen, want ik ben alleen in een klein aantal topics aanwezig geweest, hoewel mijn aanwezigheid wel toeneemt de laatste tijd. Ik neem dat dus even van je aan op dit moment en zal er op letten. Of ik met bepaalde personen in discussie wil gaan is mijn keuze. Voor mij hangt dat af van de toon in respect.

Verder vind ik dat afbranden, als dat zo is, betreurenswaardig. Omdat ik persoonlijk het meest geleerd heb van mensen die mij in vertrouwen, kennis en persoonlijke ervaringen omtrent mystiek en occult met mij deelde. Het feit dat sceptici aanwezig zijn op een dergelijk plek als de TRU, duidt er voor mij persoonlijk op, dat er twijfel is. Anders mag ik aannemen dat ze zich meer in de "voetbal-" en "onzin-sectie" zouden bewegen... En het is ook goed dat er sceptici zijn, zij houden de boel helder, mits ze waarheden hanteren en niet gevoelloos, recalcitrant opgefokt hun eigen realiteit opdringen, totdat ze deze in later stadium gedwongen worden bij te stellen door mogelijke ervaringen van dit facet op hun levenspad.

Als ik wat over mezelf mag vertellen kan ik zeggen dat ik voorheen de grootste scepticus mogelijk was. Het is door ontmoetingen, overdracht van kennis (zoals ondermeer boven beschreven) en door persoonlijke ervaring op gebied van mystiek en occult dat ik verder ben gaan kijken. Louter op zoek naar feiten voor mezelf. Deze deel ik dan graag en ik vind het ook interessant om dit met mensen te bespreken die een dergelijk bewustzijns stadium hebben om vervolgens zelf, maar ook samen verder te komen.

Even nog voor de loutere sceptici: Ik insinueer hier dus niet dat ik mezelf omhoog praat of anderen omlaag schrijf, hier heeft niemand iets aan. je bent wie je bent en het leven is een leerschool. Vroeg of laat komt er iets op een ieders pad waardoor deze zal groeien in bewustzijn. Daar geloof ik in.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans...
  donderdag 8 mei 2008 @ 15:49:26 #104
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_58556024
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 15:37 schreef Scorpie het volgende:
Je bent zelf diegene die uiteindelijk als enig argument over kan houden dat je het zelf 'voelt'.
Ja nou, stel, je hebt een kist bier gedronken. Vervolgens krijg je enorme aandrang in je blaas.
Je voelt dus wat. Weet je dan zeker dat je naar de plee moet of wil je dat eerst wetenschappelijk bewezen hebben? Of handel je naar je gevoel en ga je plassen?
Of ga je alleen maar plassen omdat het wetenschappelijk bewezen is dat de zenuwen in je blaas een signaal afgeven dat het vol is blah blah blah.

Hoe moeilijk kan iets nou zijn?

Stel, je loopt in een donkere steeg. Ineens een enge man met een bijl. Je wordt bang. Je gevoel zegt "rennen!!!".
Wat doe je? Ga je rennen? Of blijf je staan, want misschien is het wel een grapje, of een bananasplit uitzending. Of een man met een aansteker vermomd als bijl. Je weet het niet
Maar goed, je hele lichaam is in "alarmstand". Wat doe je? Wachten tot er iemand een dubbelblinde studie over gepubliceerd heeft? Of rennen?

Nou, het gevoel dat mensen met een 6e zintuig krijgen op het moment dat ze "iets doorkrijgen" is zo zeker als de situaties hierboven beschreven. Er is geen ontkomen aan.

Ik kan het niet beter uitleggen, ik meen het echt heel serieus en ik bedoel het echt heel goed.
Maar bij mij komt het constant over als dat men zegt dat ik maar gewoon met die man met die bijl een biertje moet gaan drinken omdat het niet bewezen is dat hij mij die bijl door m'n harsens wil hakken. Terwijl mijn gevoel zegt dat ik moet wegwezen. Men zegt dat ik niet naar mijn gevoel mag luisteren.
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  donderdag 8 mei 2008 @ 15:58:15 #105
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_58556245
Maedel, wil je nou zeggen dat je gevoel het nooit mis kan hebben ?

Niemand zegt dat je niet naar je gevoel mag luisteren, alleen sommige mensen proberen duidelijk te maken dat gevoel niets meer is dan dat : gevoel.
Je gevoel kan het mis hebben, punt.
Daarom is gevoel dus geen bewijs, en geen goed argument in een discussie.
zzz
pi_58556490
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 15:49 schreef maedel het volgende:

[..]

Ja nou, stel, je hebt een kist bier gedronken. Vervolgens krijg je enorme aandrang in je blaas.
Je voelt dus wat. Weet je dan zeker dat je naar de plee moet of wil je dat eerst wetenschappelijk bewezen hebben? Of handel je naar je gevoel en ga je plassen?
Of ga je alleen maar plassen omdat het wetenschappelijk bewezen is dat de zenuwen in je blaas een signaal afgeven dat het vol is blah blah blah.
Kom op zeg, dat is toch niet hetzelfde als contact leggen met 'geesten' van andere zijde, of iets dergelijks. Kinderen van 3 weten al wanneer ze aandrang hebben, dat kan je imo niet zien als een valide argument.
quote:
Hoe moeilijk kan iets nou zijn?
Nou, volgens jouw voorbeeld blijkbaar behoorlijk lastig.
quote:
Stel, je loopt in een donkere steeg. Ineens een enge man met een bijl. Je wordt bang. Je gevoel zegt "rennen!!!".
Wat doe je? Ga je rennen? Of blijf je staan, want misschien is het wel een grapje, of een bananasplit uitzending. Of een man met een aansteker vermomd als bijl. Je weet het niet
Maar goed, je hele lichaam is in "alarmstand". Wat doe je? Wachten tot er iemand een dubbelblinde studie over gepubliceerd heeft? Of rennen?
Dat je een schrikreactie op een situatie hebt waarbij je lichaam adrenaline aanmaakt op basis van stimulansen in de hersenen, is perfekt meetbaar in de wetenschap. Dat jij gaat rennen wil zeggen dat je bewust getraind bent op zulke panieksituaties, waarbij je de context herkent en actie onderneemt.

Dus dat is ook geen goed voorbeeld imo.
quote:
Nou, het gevoel dat mensen met een 6e zintuig krijgen op het moment dat ze "iets doorkrijgen" is zo zeker als de situaties hierboven beschreven. Er is geen ontkomen aan.
Verklaar dan de 1 uit 20 eens van Derek in de aflevering van Randi. Hij was ervan overtuigd dat hij de deal kon winnen, maar faalde opzichtig. Heb je het filmpje gezien?
quote:
Ik kan het niet beter uitleggen, ik meen het echt heel serieus en ik bedoel het echt heel goed.
Maar bij mij komt het constant over als dat men zegt dat ik maar gewoon met die man met die bijl een biertje moet gaan drinken omdat het niet bewezen is dat hij mij die bijl door m'n harsens wil hakken. Terwijl mijn gevoel zegt dat ik moet wegwezen. Men zegt dat ik niet naar mijn gevoel mag luisteren.
Natuurlijk mag je naar je gevoel luisteren. Een ieder moet doen wat hij/zij zelf moet doen. Maar verwacht dan niet dat: a) de mensen dat klakkeloos van je aannemen, b) de wetenschap je 6e zintuig voor waar aanneemt en c) zeker niet dat we hier geen discussie over gaan houden en d) we het zeer zeker niet als bewijs aan gaan voeren in een discussie.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2008 16:11:33 ]
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:18:28 #107
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58556625
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:10 schreef Scorpie het volgende:
Kom op zeg, dat is toch niet hetzelfde als contact leggen met 'geesten' van andere zijde, of iets dergelijks. Kinderen van 3 weten al wanneer ze aandrang hebben, dat kan je imo niet zien als een valide argument.
Bovendien is hier de oorzaak ook te vinden die het gevoel geeft: namelijk de volle blaas. Je kunt bij een volle blaas zelfs op je onderbuik voelen dat deze vol is (druk er eens op, dat geeft nog meer aandrang). Kortom, een gevoel wat te manipuleren valt, te meten valt, en dat ook weg is nadat je naar de wc bent gegaan.

En in die zin is het ook heel anders dan geesten, of Reiki, want daar is de bron niet te meten, behalve door het gevoel dat het opwekt bij de ontvanger. Als voorbeeld: je kunt ook drie kommen met water vullen, eentje warm, eentje koud, en eentje lauw. Nu doe je een hand in de warme kom, en eentje in de koude. Na een tijdje doe je ze beide in de lauwe: De ene hand zal het water warm vinden, het andere zal het koud vinden.
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 15:49 schreef maedel het volgende:
Terwijl mijn gevoel zegt dat ik moet wegwezen. Men zegt dat ik niet naar mijn gevoel mag luisteren.
Het voorbeeld met de kommen geeft de subjectiviteit van gevoel aan. Voorbeelden dat het gevoel vaak juist is, rechtvaardigen niet om te concluderen dat het, zoals jij ogenschijnlijk doet, altijd juist is. Het is vaak min of meer correct. Als je een kat hebt, zul je zien dat die het gevoel heeft dat als er een klein voorwerp snel heen en weer beweegt het wel eens eetbaar zou kunnen zijn, en hij zal het proberen op te jagen, ook al is het van stof. Mensen zijn heel goed in het herkennen van gezichten, ook als er geen zijn. Dus, je gevoel bedriegt je wel eens. Doorgaans is het goed om te luisteren naar je gevoel: als je trek hebt, als je naar de wc moet, als je dorst hebt. Als je gedronken hebt, en je gevoel zegt dat je nog best kunt rijden is het echter misschien wijzer om eens naar je vrienden te luisteren en een taxi te bellen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:21:52 #108
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_58556676
Nou ja, ik heb het proberen uit te leggen.
Niet de wetenschappelijke verklaring, maar de zekerheid van het gevoel.
Blijkbaar is het niet gelukt. Het zij zo.
pi_58556770
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:21 schreef maedel het volgende:
En wij hebben geprobeerd uit te leggen dat 'gevoel' bedriegelijk kan zijn, en ook dat is blijkbaar niet gelukt. Helaas. No hard feelings
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:29:52 #110
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58556849
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:21 schreef maedel het volgende:
De zekerheid van het gevoel? Ik ken wel de hevigheid van het gevoel, maar het hele aspect van gevoel is dat het objectief gezien niet zeker 100% zeker is. Soms heb je het gevoel dat iemand naar je kijkt, en dan kijk je op, en is er niemand. Soms heb ik het gevoel dat ik iemand zie bewegen in m'n ooghoek, en dan kijk ik op, en blijkt het een shirt aan de waslijn te zijn. En soms komt er inderaad iemand aan. Het gevoel is in beide gevallen even sterk, soms is het juist, soms is het onjuist.

En wat ik stel is dat het gevoel van het ‘6e zintuig’, hoe sterk het ook is, daarom nog niet juist hoeft te zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:34:07 #111
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_58556938
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En wij hebben geprobeerd uit te leggen dat 'gevoel' bedriegelijk kan zijn, en ook dat is blijkbaar niet gelukt. Helaas. No hard feelings
Dat is best gelukt hoor, ik ben het er alleen niet mee eens.
Alleen word je in TRU dat uitgemaakt voor debiel... En dat is nou zo jammer.
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:40:35 #112
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_58557060
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:34 schreef maedel het volgende:

[..]

Ik vind dat wonderlijk, mensen die denken dat hun gevoel altijd gelijk heeft.
Wel handig, geen leugendetector meer nodig
zzz
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:53:46 #113
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58557300
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:34 schreef maedel het volgende:
Je wilt serieus stellen dat jouw gevoel onfeilbaar is? Je hoeft maar naar een paar optische illusies te kijken waarbij je het gevoel hebt dat er dingen draaien die dat in feite niet doen om te weten dat betrouwbaarheid ver te zoeken is.
  Moderator donderdag 8 mei 2008 @ 18:38:32 #114
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_58558996
Ik gooi hier voorlopig even een opruim slotje op

Het gaat weer lekker
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')