abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58301215
Naar aanleiding van het gesloten topic over stockfotografie van zojuist wil ik nog wel zijn laatste vraag herhalen:
Zijn er meer mensen die hun foto's op stocksites zetten en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Ikzelf heb een aantal foto's op twee verschillende websites staan: Istockphoto en Dreamstime.
Shutterstock ben ik nog niet 'binnen' (je moet eerst een aantal foto's laten keuren voordat je 'echt' mag uploaden naar de site).
Dit is bij de andere twee makkelijker gegaan dan bij shutterstock.

Je kunt niet veel verdienen per foto, maar het gaat vooral om kwantiteit.
Na een tijdje niet meer naar mijn 9 foto's op istockphoto te hebben omgekeken bleken er ineens al een aantal te zijn gedownload.
Ik heb besloten zo nu en dan wat fotootjes toe te voegen aan mijn profiel om langzamerhand meer downloads te krijgen en de uitbetalingslimiet te halen.

Het is overigens niet de bedoeling dat er referrals in dit topic geplaatst worden en een discussie over of je wel of niet je foto's op deze manier wilt verkopen wil ik hier ook niet.

Zijn er nog meer mensen die dit doen?
  FOK!fotograaf woensdag 20 augustus 2008 @ 17:22:26 #2
200114 Mascleta
Non me ne frega un cazzo!
pi_60986330
Ik heb een tijdje geleden me aangemeld bij Shutterstock en bij Istockphoto. bij Shutterstock ben ik ook nog niet binnen. en bij Istockphoto is een raar verhaal, ik had die test gedaan, en was toegelaten, maar toen ik die foto's upgeload had werden ze stuk voor stuk afgekeurd. dusja, ik zit nu met een goedgekeurd account bij Istockphoto, maar heb nog geen foto's online staan.

De komende dagen heb ik geregeld wat tijd dus ga ik maar eens proberen enkele leuke stockfoto's te schieten.

Ik ben benieuwd.
Canon EOS 5D MkII | Canon 24-70 F/2.8 | | Canon 70-200 F/2.8 | Canon 580EX
-----
1500m: 5.55.4 | 3000m: 12:02:05 | 5km: 20:59 | 10km: 47:21 | Halve Marathon: 1:51:03 | Marathon: 4:09:57
-----
pi_60987603
Hmm betalen die site's ook uit met paypal?
"Op Fok! val je pas op als je normaal bent." -mazaru
  woensdag 20 augustus 2008 @ 19:08:03 #4
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_60988668
ja
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_60989616
istockphoto word het dus niet...
"(cash out your earnings when your account balance is over $100)"
Pfff
Weet iemand een andere sites waar ze bij minder al uitbetalen(met paypal)
pi_61000820
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 19:41 schreef Flepke het volgende:
istockphoto word het dus niet...
"(cash out your earnings when your account balance is over $100)"
Pfff
Weet iemand een andere sites waar ze bij minder al uitbetalen(met paypal)
je maakt een paar vergissingen. Ten eerste dat je een site zou moeten kiezen. Ik zit bij zes sites (linkjes kun je vinden in de rechterbalk van mijn blog, ik neem aan dat het hier niet de bedoeling is referal links te gaan zitten spammen).

Ten tweede, selectie obv uitbetalingsdrempels is niet verstandig. Er zijn wel een paar sites die ´al´ bij $75 uitbetalen, maar daar duurt het echt stukken langer om aan die 75 te komen dan aan 100 bij iStock of Shutterstock. Die twee maken nou eenmaal volumes waar de andere sites alleen maar van kunnen dromen. Ik zit, zoals ik zei, bij zes sites, maar 60 tot tachtig procent van mn inkomen komt bij Shutterstock en iStock vandaan.

Bovendien betaal je paypal een relatief hogere fee als je kleine bedragen laat overmaken nar je bankrekening.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_61004701
Ik heb een tijdje geleden naar istckphoto gekeken maar ben toen afgehaakt omdat ik dacht dat het meer voor de Amerikaanse markt was, mzzr schijnbaar is het voor Europeanen ook makkelijk om er mee te werken?

Dan ga ik er nog even naar kijken.

edit: Ik lees net dat de type foto's die ik veel maak, zij juist niet nodig hebben
pi_61031553
Grappig om te lezen. Naar aanleiding van dit item ook maar aangemeld bij Shutterstock maar alle foto's keihard afgewezen. Misschien maar wat minder spannende foto's toesturen.
Nikon D200 / D50
Nikkor AF-D 18-55mm, AF-D 55-200mm, AF-D 50mm f/1.8, 28-105mm
Peleng Fisheye, Sigma 170-500mm DG, Sigma 15-30mm DG
** http://flickr.com/photos/67472504@N00/ **
pi_61032439
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:43 schreef EricDePeerik het volgende:
Grappig om te lezen. Naar aanleiding van dit item ook maar aangemeld bij Shutterstock maar alle foto's keihard afgewezen. Misschien maar wat minder spannende foto's toesturen.
Zet ze hier eens neer dan?
pi_61032538
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 08:25 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

je maakt een paar vergissingen. Ten eerste dat je een site zou moeten kiezen. Ik zit bij zes sites (linkjes kun je vinden in de rechterbalk van mijn blog, ik neem aan dat het hier niet de bedoeling is referal links te gaan zitten spammen).

Ten tweede, selectie obv uitbetalingsdrempels is niet verstandig. Er zijn wel een paar sites die ´al´ bij $75 uitbetalen, maar daar duurt het echt stukken langer om aan die 75 te komen dan aan 100 bij iStock of Shutterstock. Die twee maken nou eenmaal volumes waar de andere sites alleen maar van kunnen dromen. Ik zit, zoals ik zei, bij zes sites, maar 60 tot tachtig procent van mn inkomen komt bij Shutterstock en iStock vandaan.
Hmm zit wat in, bedankt
quote:
Bovendien betaal je paypal een relatief hogere fee als je kleine bedragen laat overmaken nar je bankrekening.
Ik laat het niet overmaken naar mijn bankrekening
Ik gebruik mijn paypal als een soort spaarpot, hij zit niet aan mijn bankrekening.
pi_61033128
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:43 schreef EricDePeerik het volgende:
Of gewoon betere

je reactie past heel mooi in de standaard reacties die mensen vertonen bij hun eerste afwijzing: de reviewers snappen niets van fotografie, de reviewers staan niet open voor artistieke prestaties, etc, etc.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_61033431
Upload a copy of one piece of photo identification (passport, government issued picture ID, or driver's license). File must be in .jpg format.
Wtf?
Hebben jullie dit gewoon gedaan?
pi_61034001
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:01 schreef Flepke het volgende:
Upload a copy of one piece of photo identification (passport, government issued picture ID, or driver's license). File must be in .jpg format.
Wtf?
Hebben jullie dit gewoon gedaan?
joa, ik wel
Ik heb 3 van mijn foto's gesubmit en kreeg daarna de mededeling dat het nog 2 weken kan gaan duren vanwege de grote belangstelling. Even afwachten dus

Edit: ik zal mijn ingezonden foto's zo ook even posten
blub blub
pi_61034042
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:23 schreef Flepke het volgende:

[..]

Zet ze hier eens neer dan?
blub blub
pi_61034247
Dit heb ik gesubmit:

Kheb ze hier wel verkleind
blub blub
pi_61035190
Het waren zo wie zo mijn foto's die in Flickr Explore waren terechtgekomen.
Geen garantie voor kwaliteit, maar echt slecht zullen ze ook wel niet zijn.
Overigens had ik wel rekening gehouden met een afwijzing hoor. Stockfoto's en verantwoorde foto's hoeven niet hetzelfde te zijn. Kijk maar naar de meest gedownloade foto's van Shutterstock.

http://bighugelabs.com/flickr/dna.php?username=67472504@N00
Nikon D200 / D50
pi_61037248
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:04 schreef EricDePeerik het volgende:
Het waren zo wie zo mijn foto's die in Flickr Explore waren terechtgekomen.
Geen garantie voor kwaliteit, maar echt slecht zullen ze ook wel niet zijn.
Overigens had ik wel rekening gehouden met een afwijzing hoor. Stockfoto's en verantwoorde foto's hoeven niet hetzelfde te zijn. Kijk maar naar de meest gedownloade foto's van Shutterstock.

http://bighugelabs.com/flickr/dna.php?username=67472504@N00
Klinkt leuk, en als je je er beter door voelt, moet je dat vooral blijven geloven en de spoiler niet lezen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_61037661
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:23 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Klinkt leuk, en als je je er beter door voelt, moet je dat vooral blijven geloven en de spoiler niet lezen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is er volgens jou mis met zijn foto's dan?
pi_61037783
@nielsgeode: Dat zijn imo mooie foto's... en die zijn afgwezen?
75 topics = FIN
pi_61037840
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:40 schreef FP128 het volgende:
@nielsgeode: Dat zijn imo mooie foto's... en die zijn afgwezen?
dat hoor ik nog he
Kheb gisteren ingestuurd en het kon 2 weken duren
blub blub
pi_61038235
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:37 schreef PankPinther het volgende:

[..]

Wat is er volgens jou mis met zijn foto's dan?
Ik heb geen idee, ik heb die foto's niet op het detailniveau bekeken waarop die reviewers dat doen. Het gaat me ook helemaal niet specifiek om zijn foto's, maar meer om zijn reactie: ze worden afgewezen dus zijn de reviewers niet wijs en/of is stockfotografie van een lager niveau dan 'verantwoorde' foto's. De idee dat het heel misschien gewoon aan de kwaliteit van de foto's ligt, is kennelijk onbespreekbaar. Dergelijke reacties zie je heel vaak bij afgewezen fotografen.

Mijn ervaring met de reviewers van die sites is dat ze best wel eens een missertje maken, maar in het overgrote deel van de gevallen haarfijn zien wat er mis is. Mooie reacties krijgen op een community site is één ding, foto's maken die geschikt zijn voor commercieel gebruik een ander.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_61038399
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:54 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ik heb geen idee, ik heb die foto's niet op het detailniveau bekeken waarop die reviewers dat doen. Het gaat me ook helemaal niet specifiek om zijn foto's, maar meer om zijn reactie: ze worden afgewezen dus zijn de reviewers niet wijs en/of is stockfotografie van een lager niveau dan 'verantwoorde' foto's. De idee dat het heel misschien gewoon aan de kwaliteit van de foto's ligt, is kennelijk onbespreekbaar. Dergelijke reacties zie je heel vaak bij afgewezen fotografen.

Mijn ervaring met de reviewers van die sites is dat ze best wel eens een missertje maken, maar in het overgrote deel van de gevallen haarfijn zien wat er mis is. Mooie reacties krijgen op een community site is één ding, foto's maken die geschikt zijn voor commercieel gebruik een ander.
Als ik zo ff snel kijk dan heb ik eerder het idee dat ze al zat van dat soort foto's hebben in plaats dat het aan de kwaliteit ligt.

En dan komen we dus bij de vraag: Watvoor foto's doen het goed op stocksites?
Iemand?
pi_61038524
Ho even,

Ik heb absoluut niet geroepen dat het zeker niet aan de kwaliteit van mijn foto's lag.
De eisen liggen blijkbaar hoger dan ik had verwacht. Desalniettemin zie ik het zeker als een uitdaging om mijn foto's op dat niveau te krijgen.

Die laatste opmerking ben ik het trouwens zeker met je eens. Mooie reacties op een communitie zeggen zeker niet alles.
Nikon D200 / D50
pi_61039501
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:54 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Hoe gaat het eigenlijk als je eenmaal bent toegelaten? Wordt elke foto die je toe wilt voegen opnieuw beoordeeld?
blub blub
pi_61041663
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 14:00 schreef PankPinther het volgende:

[..]

Als ik zo ff snel kijk dan heb ik eerder het idee dat ze al zat van dat soort foto's hebben in plaats dat het aan de kwaliteit ligt.

En dan komen we dus bij de vraag: Watvoor foto's doen het goed op stocksites?
Iemand?
http://submit.shutterstock.com/top50.mhtml?span=week&filter=photos

http://www.istockphoto.com/most_popular.php
Mijn DeviantART gallery
,
pi_61041852
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 14:38 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Hoe gaat het eigenlijk als je eenmaal bent toegelaten? Wordt elke foto die je toe wilt voegen opnieuw beoordeeld?
Ja. De filosofie van dergelijke sites is dat de site instaat voor de kwaliteit van de foto, zodat de klant niet meer hoeft te kijken of een foto in orde is en puur af kan gaan op de eerste indruk. Dat heeft soms wel als nadeel dat ze een verder goede foto afwijzen voor bijvoorbeeld een beetje ruis waar je in 9 vd 10 gevallen geen last van hebt, maar ze houden die tiende klant ook graag binnen boord.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_61042589
Foto's voor coroprate websites en folders zo te zien
pi_61042688
Als ik op zo'n stockfotosite rondwandel denk ik alleen aan 'helder, strak en fris'. Dat zijn volgens mij wel de dingen die een foto bijna 'moet' hebben.
pi_61043646
Het soort foto's ligt me wel geloof ik
Ik heb nog wel wat dingen liggen waar anders toch nooit wat mee gebeurd.

De releaseforms zijn alleen in het nederlands, zal eens vragen of dat een probleem is.
pi_61048725
ja dus...

Heeft iemand een releaseform in 2 talen liggen?
pi_61058837
Wat denken jullie trouwens van https://www.bigstockphoto.com?
Het regime is daar volgens mij iets "losser" dan bij bovengenoemde site's, meer mijn stijl
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 08:18:37 #32
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61058874
Ik ben met mijn eerste batch op shutterstock afgewezen. dat is even slikken en je voelt je best een beetje op je teentjes getrapt ( ik tenminste wel) het ging niet om wat er op de foto stond maar de kwaliteit (ruis, belichting e.d.)

Ik ga het zeker nog een keertje proberen en meer op dat soort dingen letten (ja V.V. ik ga snel weer aan de slag )
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_61062033
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 08:18 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ben met mijn eerste batch op shutterstock afgewezen. dat is even slikken en je voelt je best een beetje op je teentjes getrapt ( ik tenminste wel) het ging niet om wat er op de foto stond maar de kwaliteit (ruis, belichting e.d.)

Ik ga het zeker nog een keertje proberen en meer op dat soort dingen letten (ja V.V. ik ga snel weer aan de slag )
Eerste wat mij opvalt is de lage hoeveelheid downloads van de populairste foto's. En ook dat zijn weer van die foto's voor op een coroprate website of folder. Vind het allemaal niet echt interessante foto's
pi_61064225
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 12:54 schreef Kremers het volgende:

[..]

Eerste wat mij opvalt is de lage hoeveelheid downloads van de populairste foto's.
Hebben wij het over dezelfde populairste foto's? Of vind jij ruim twaalfduizend weinig?
quote:
En ook dat zijn weer van die foto's voor op een coroprate website of folder. Vind het allemaal niet echt interessante foto's
Dat kan natuurlijk. Jij hoeft ze ook niet te kopen. Dat doen anderen wel
Mijn DeviantART gallery
,
pi_61064529
Nou mijn eerste foto is "Pending Approval" spannend
pi_61064801
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 14:44 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Hebben wij het over dezelfde populairste foto's? Of vind jij ruim twaalfduizend weinig?
[..]

Dat kan natuurlijk. Jij hoeft ze ook niet te kopen. Dat doen anderen wel
bigstockphotos

Ja, ik snap dat anderen ze kopen Maar ik bedoel als je daar je foto's wilt verkopen moeten ze dus daar een beetje bij aansluiten En dat doen de mijne absoluut niet
pi_61065502
Denken jullie dat hij doorgaat?:
http://www.bigstockphoto.com/photo/view/3513753
Eventuele dingen die ik de volgende keer beter kan doen?
pi_61065574
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 15:48 schreef Flepke het volgende:
Denken jullie dat hij doorgaat?:
http://www.bigstockphoto.com/photo/view/3513753
Eventuele dingen die ik de volgende keer beter kan doen?
Krijg hem niet te zien Waarschijnlijk omdat hij pending is.
pi_61065785
Hmm, ip gebonden dus, even niet opgelet
Anyway:

En??
pi_61072655
Ik gok van niet...

Tenzij het regime inderdaad een stuk losser is daar.
pi_61077938
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 21:12 schreef PankPinther het volgende:
Ik gok van niet...

Tenzij het regime inderdaad een stuk losser is daar.
Fout gegokt
Klik toch wel ego strelend

[ Bericht 8% gewijzigd door Flepke op 24-08-2008 07:41:13 ]
pi_61079536
Sorry, the image you are trying to locate is no longer for sale.
This is normally due to the photographer who created the photo requesting it be removed and no longer for sale

Al klaar met strelen?
pi_61079941
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 04:00 schreef Timmos het volgende:
Sorry, the image you are trying to locate is no longer for sale.
This is normally due to the photographer who created the photo requesting it be removed and no longer for sale

Al klaar met strelen?
Een smiley binnen een url-tag wekt dus niet
Inmiddels doet hij het weer

[ Bericht 0% gewijzigd door Flepke op 24-08-2008 12:05:53 ]
pi_61079979
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 01:21 schreef Flepke het volgende:

[..]

Fout gegokt
Klik toch wel ego strelend
Gefeliciteerd

Overigens ging ik uit van wat ik bij istock had gelezen

1) geen bloemen, want daar hebben ze er al tigduizenden van.
2) geen slecht uitgesneden objecten. (ik vind em lelijk aan de randen)
pi_61080010
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 08:03 schreef PankPinther het volgende:

[..]

Gefeliciteerd

Overigens ging ik uit van wat ik bij istock had gelezen

1) geen bloemen, want daar hebben ze er al tigduizenden van.
2) geen slecht uitgesneden objecten. (ik vind em lelijk aan de randen)
Bedankt
Ja inderdaad nogal lelijk bij gesneden, helemaal niet opgelet
  zondag 24 augustus 2008 @ 08:34:31 #46
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_61080039
Het taggen, man man man wat is dat een kutwerk zeg
Huilen dan.
  zondag 24 augustus 2008 @ 09:05:58 #47
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_61080131
inderdaad dat taggen is rete irritant
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_61082075
Ik ben nu begonnen met mijn foto's in te delen in Lightroom, als ik nu alles in 1 keer goed doe dan hoef ik nooit meer tags titels etc in te voeren
Lightroom
pi_61084210
Ik heb een jaar geleden ook wat foto's op istockphoto, fotolia en shutterstock gezet, maar verder nooit meer naar omgekeken. De 25 dollar ( ) die ik intussen daarmee verdiend heb is niet eens te cashen, want <100 dollar = niks Het is wel erg leuk om te zien dat mensen je werk willen kopen, alleen is het natuurlijk voor een spotprijs
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:31:43 #50
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_61084973
Ik ga het ook eens proberen
reset
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')