Dat denk ik ook.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:07 schreef Oblivion het volgende:
Gezien je zoon wel uren... ( ?) rustig heeft gezeten, lijkt mij dat het gaat om AANDACHT!
En niet iets lichamelijks....maar goed ik ben geen dokter.
Zou daar maar niet teveel aan toe geven, dus oorpluggen in.
Wel in de buurt blijven en af en toe een aai over de bol, zeker als ie maar 2 seconden stil is.
Manneke moet wel gerustgesteld worden als hij het goed doet.
Maar verder geen aandacht schenken, zeker niet als er 120 decibel uitkomt.
En nog een heel belangrijk punt wat heel moeilijk gaat worden, je geduld niet verliezen.
Alsof dat manneke al paard kan rijden...quote:
De aai over de bol is het begin hè?quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:24 schreef bixister het volgende:
behalve dat 't mij ook wel goed lijkt om niet te veel aandacht aan het krijsen te besteden zou je daarnaast mijns inziens wel meer moeten doen dan een aai over de bol.
geef tussendoor juist véél knuffels, boekjes lezen, stoeien, vul verder zelf maar iets in wat hij fijn vindt om samen met je te doen. lekkere aandachtsbombardementen. maar niet als reactie op gekrijs, gewoon als jij er even tijd & zin voor hebt. of wanneer hij 't op een minder negatieve manier vraagt. dus dat hij merkt dat je genoeg aandacht voor 'm hebt.
zichzelf vermaken moet hij blijkbaar gewoon nog leren. op de momenten dat je even geen tijd voor 'm hebt daar zo duidelijk mogelijk in zijn, en dan dus echt niet ingaan op het gegil. verwacht niet dat je kind dat meteen heel lang achter elkaar kan, dat kun je 't beste langzaamaan wat opvoeren. je kunt wel tussendoor benoemen dat hij 't moeilijk vindt, of dat ie boos is, enz. dus dat je laat merken dat je 'm wel hoort. maar hij mag ook merken dat dat gillen niet de manier is.
Omdat hij alleen maar opgehouden is met krijsen omdat ik bij hem ben gaan zitten.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:57 schreef nebelung het volgende:
Waarom negeer je hem op een moment dat hij niet schreeuwt en dus wel lief doet (bij je op schoot kruipt en schattige geluidjes maakt)? Op het moment dat je kind niet schreeuwt, lijkt het me (net zoals Bixister zegt) bij uitstek de gelegenheid om je kind wél aandacht te geven.
Toen had je hem dus aai over zijn bol moeten geven...quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:51 schreef aldo71 het volgende:
Ik ben toen een paar meter van hem af op de grond gaan zitten met mijn oordoppen op.
Ik heb hem niet aangekekeken.
Hij hield gelijk op met krijsen
Ik snap wat je bedoeld. Alleen ons mannetje houdt niet op met krijsen tot hij zijn zin heeft. En aangezien het nogal hard is en zich schor schreeuwd, en gaat hoesten, heb je al snel de neiging dan maar weer wat aandacht te geven. FOUT denk je dan, maar hij word bij dat langdurig krijsen (5-10 minuten) helemaal rood en wint zich nogal op. Dus we krijgen de kans niet goed gedrag te belonen omdat hij kennelijk de overstap niet kan maken van krijs modus naar "dan maar alleen even spelen" modus.quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:02 schreef Silmarwen het volgende:
Pff lastig.
Ik denk dat de meeste pedagogen het volgende advies wel zullen geven. Negatief gedrag negeren, positief gedrag belonen. Dus het krijsen negeren en zodra hij ophoudt met krijsen, en bijvoorbeeld naar je toe gaat, dat wel loven, knuffelen en dergelijke. Zodra hij weer krijst, negeren. Is hij stil, meteen belonen met iets korts. een kus en een knuffel, of een boekje samen lezen. Krijsen, aandacht weer weg.
Deze methode werkt over het algemeen heel goed, maar niet bij elk kindje. Rond de 13 maanden worden wel veel kinderen eenkennig of krijgen ze verlatingsangst. Dat hoeft niet perse alleen boven te komen als je uit het zicht bent, overigens. En deze methode kost wat tijd, je kunt geen wonderen verwachten binnen een paar dagen, het kind moet doorkrijgen dat het beloond wordt door goed gedrag.
En als je er echt niet uitkomt kun je altijd hulp vragen. Ik heb overigens geen ervaring met een osteopaat en snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom dat aangeraden wordt? Het lijkt mij toch meer vragen om aandacht dan pijn of last hebben van iets, dan zou je kindje met aandacht nog steeds krijsen.
Succes!
Je hoeft toch niet altijd te doen wat hij wil. En meer speelgoed is de oplossing ook niet.quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:22 schreef aldo71 het volgende:
Maar altijd maar doen wat hij wil.
Hij is gemiddeld 9 uur wakker per dag.
Dus dan constant zijn handje vast houden?
Lijkt me niet de goede manier.
Misschien dat er ook iets in zit dat op de kinderopvang veel andere kinderen en speelgoed is om hem af te leiden. Bij ons zijn er 2 ouders en wat minder speelgoed.
Zou dat uitmaken?
Heb je serieus gehoorkappen in huis, die je dan ook nog opzet??quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:51 schreef aldo71 het volgende:
...knip...Toen heb ik mijn gehoorbescherming opgezet (overgehouden aan een verbouwing) en ben ik wat gaan lezen.
10 minuten lang heeft hij geschreeuwd.
Ik ben toen een paar meter van hem af op de grond gaan zitten met mijn oordoppen op.
...knip...
Dit dus, positief conditioneren.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:57 schreef nebelung het volgende:
Waarom negeer je hem op een moment dat hij niet schreeuwt en dus wel lief doet (bij je op schoot kruipt en schattige geluidjes maakt)? Op het moment dat je kind niet schreeuwt, lijkt het me (net zoals Bixister zegt) bij uitstek de gelegenheid om je kind wél aandacht te geven.
quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:07 schreef Oblivion het volgende:
Gezien je zoon wel uren... ( ?) rustig heeft gezeten, lijkt mij dat het gaat om AANDACHT!
En niet iets lichamelijks....maar goed ik ben geen dokter.
Zou daar maar niet teveel aan toe geven, dus oorpluggen in.
Wel in de buurt blijven en af en toe een aai over de bol, zeker als ie maar 2 seconden stil is.
Manneke moet wel gerustgesteld worden als hij het goed doet.
Maar verder geen aandacht schenken, zeker niet als er 120 decibel uitkomt.
En nog een heel belangrijk punt wat heel moeilijk gaat worden, je geduld niet verliezen.
9 maanden is toch ook nog wel erg jong om met waarschuwingen en zo te werken? Ik vind het moeilijk om die tijd terug te halen, maar ik geloof toch niet dat een kind van 9 maanden iets kan met het systeem van 2 waarschuwingen en dan de consequentie moeten aanvaarden.quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:02 schreef Stiemie het volgende:
Sorry TS maar ik moest wel even hard lachen om je experiment. Ik zag het gewoon voor me![]()
Maar inderdaad het gillen negeren en het lief zijn belonen. Onze dochter is pas 9 maanden maar als ze een bui heeft waarin ze denkt dat ze met gillen en krijzen haar zin krijgt, leg ik haar na 2 waarschuwingen zonder verder iets te zeggen in haar kamertje in bed met de deur dicht. Zodra ze rustig is (meestal binnen een minuut of 5), haal ik haar er dan weer gezellig met geklets en geknuffel uit. Tot nu toe werkt dat ook prima.
Wat is er zweefneverig aan een osteopaat?quote:Op vrijdag 25 april 2008 10:09 schreef aldo71 het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoeld. Alleen ons mannetje houdt niet op met krijsen tot hij zijn zin heeft. En aangezien het nogal hard is en zich schor schreeuwd, en gaat hoesten, heb je al snel de neiging dan maar weer wat aandacht te geven. FOUT denk je dan, maar hij word bij dat langdurig krijsen (5-10 minuten) helemaal rood en wint zich nogal op. Dus we krijgen de kans niet goed gedrag te belonen omdat hij kennelijk de overstap niet kan maken van krijs modus naar "dan maar alleen even spelen" modus.
Ostepaat was dus aangeraden door de kinderopvang. Hij mankeert niks lichamelijks, maar hij wil maar niet gaan huilen. (met traantjes) Hij krijst alleen maar. Ik kijk daar wel waar ik die zweefneef aan laat zitten en waar niet. (het is trouwens een vrouwelijke osteopaat)
Het kan best zijn dat ze er te jong voor is, maar ik heb echt geen zin om haar steeds haar zin te geven.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:55 schreef livelink het volgende:
[..]
9 maanden is toch ook nog wel erg jong om met waarschuwingen en zo te werken? Ik vind het moeilijk om die tijd terug te halen, maar ik geloof toch niet dat een kind van 9 maanden iets kan met het systeem van 2 waarschuwingen en dan de consequentie moeten aanvaarden.
Ik mag soms ook niet op de bank zitten en een boekje lezen. Hij vindt dat alle vrije tijd die ik heb naar hem moet gaan. Ik wist ook niet wat ik ermee moest. Uiteindelijk heb ik het patroon doorbroken met zijn gekrijs en boven op mij klimmen te negeren. Ik begon met hem aandacht te geven als hij stil was. Box hebben we nog want het is zijn rustplek als hij een gevaar voor zichzelf en omgeving vormt. Hij zit er minstens één keer per dag 20 minuten in. Hij pikte het een tijdje idd niet, maar nu weer wel.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:51 schreef aldo71 het volgende:
Hij zit bijna nooit in de box. Hij speelde er vaak bij, onder de box zitten laden waarin zijn speelgoed zit.
Hij houdt op met krijsen als hij aandacht krijgt dus dan is het moeilijk om hem tijdens het krijsen aandacht te geven omdat hij dan beloond word voor zijn gekrijs.
Ik heb gisteren wat zitten experimenteren.
Eerst heb ik een boekje met hem gelezen toen we thuis kwamen van de kinderopvang.
Toen heb ik hem alleen laten spelen, dit duurde ongeveer 20 seconden.
Toen heb ik mijn gehoorbescherming opgezet (overgehouden aan een verbouwing) en ben ik wat gaan lezen.
10 minuten lang heeft hij geschreeuwd.
Ik heb hem niet aangekekeken.
Hij hield gelijk op met krijsen en kwam op mij af met een boekje.
Ik heb hem genegeerd.
Hij klom toen op me, en maakte schattige geluidjes.
Ik heb niks met hem gedaan en ben weer op de bank gaan zitten.
Het krijsen begon geljik weer.
Dus ook al geef ik geen aandacht, hij is dan wel rustig als ik bij hem op de grond zit.
Toen ik weer in het zicht ging staan (hij weet wel dat ik op de bank ga zitten) hield het weer even op.
Deed ik een stap verder dat ik uit het zicht verdween, begon het weer.
Als ik heem neerzet waar hij me kan zien als ik toch op de bank ga zitten is het ook krijsen geblazen.
Dus ik kan het niet aan verlatingsangst toeschrijven.
Maar ik mag gewoon niet op de bank gaan zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |