abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58295353
Ervaringen van ouders gevraagd

Onze zoon, bijna 14 maanden, is een geweldig lief en leuk mannetje. Hij begint al te brabbelen. Kan zich optrekken aan van alles, is de ruimte om zich heen aan het ontdekken en kan ook leuk spelen.
Alleen niet alleen. Een paar maanden geleden wel. Toen kon hij zich uren in zin eentje vermaken met al zijn speeltjes. Maar nu kan hij alleen spelen als we er bij in de buurt gaan zitten.

Iets voor jezelf doen, ook al is het op een paar meter afstand op de bank (hij speelt meestal bij de box) is er niet meer bij. Hij eist constante aandacht. Aangezien hij niet huilt, maar krijst, dus zonder traantjes ongeveer 120 decibel produceren, is dit lastig te negeren. Maar als dat de oplossing zou zijn dan komen we daar wel doorheen.

Dat krijsen is trouwens iets dat hij al bij zijn geboorte deed, in het ziekenhuis zeiden ze al dat we gehoorbescherming nodig zouden hebben.

De kinderopvang raadde ons aan om naar een osteopaat te gaan vanwege het gekrijs. Dit gaan we dan ook doen volgende week. Ik ga voor het eerst naar zo’n zweefneef (in mijn ogen) maar ik wil wel alles gedaan hebben.

We zijn best lieve ouders, al zeg ik het zelf. We gaan regelmatig met hem op de grond zitten en boekje lezen en meespelen. Maar we willen ook wel eens iets anders doen dan dat !

Dus mijn vragen zijn aan de ervaren ouders :

• Wat doe je met een alle aandacht eisend kind van 13 maanden?
  • Zijn er mensen met ervaringen met een osteopaat?

Graag jullie serieuze reacties.
  • was het niet Julias Ceasar die zei: "Mensen die andere mensen citeren hebben een gebrekkige fantasie voor eigen gedachten" aldus Aldo71. <br>
    En ja ik maak ZpelVouten... So shoot me.
    pi_58295475
    Gezien je zoon wel uren... ( ?) rustig heeft gezeten, lijkt mij dat het gaat om AANDACHT!
    En niet iets lichamelijks....maar goed ik ben geen dokter.
    Zou daar maar niet teveel aan toe geven, dus oorpluggen in.

Wel in de buurt blijven en af en toe een aai over de bol, zeker als ie maar 2 seconden stil is.
    Manneke moet wel gerustgesteld worden als hij het goed doet.
    Maar verder geen aandacht schenken, zeker niet als er 120 decibel uitkomt.
    En nog een heel belangrijk punt wat heel moeilijk gaat worden, je geduld niet verliezen.
    Steeds als ik tegen de lamp loop,
    neem ik een stukje licht mee.
    Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
      vrijdag 25 april 2008 @ 09:20:14 #3
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58295670
    Ik vind het zelf altijd behoorlijk eng om zo’n teer babytje z’n (nek)gewrichten ‘bijgesteld’ te zien worden.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_58295720
    quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 09:07 schreef Oblivion het volgende:
    Gezien je zoon wel uren... ( ?) rustig heeft gezeten, lijkt mij dat het gaat om AANDACHT!
    En niet iets lichamelijks....maar goed ik ben geen dokter.
    Zou daar maar niet teveel aan toe geven, dus oorpluggen in.

Wel in de buurt blijven en af en toe een aai over de bol, zeker als ie maar 2 seconden stil is.
    Manneke moet wel gerustgesteld worden als hij het goed doet.
    Maar verder geen aandacht schenken, zeker niet als er 120 decibel uitkomt.
    En nog een heel belangrijk punt wat heel moeilijk gaat worden, je geduld niet verliezen.
    Dat denk ik ook.
      vrijdag 25 april 2008 @ 09:23:33 #5
    2964 Armageddon
    Oldbies Automatisering BV.
    pi_58295724
    Gewoon een hengst geven.
    pi_58295744
    quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 09:23 schreef Armageddon het volgende:
    Gewoon een hengst geven.
    Alsof dat manneke al paard kan rijden...
    Oftewel, rot op naar onzin...
    pi_58295751
    behalve dat 't mij ook wel goed lijkt om niet te veel aandacht aan het krijsen te besteden zou je daarnaast mijns inziens wel meer moeten doen dan een aai over de bol.
    geef tussendoor juist véél knuffels, boekjes lezen, stoeien, vul verder zelf maar iets in wat hij fijn vindt om samen met je te doen. lekkere aandachtsbombardementen. maar niet als reactie op gekrijs, gewoon als jij er even tijd & zin voor hebt. of wanneer hij 't op een minder negatieve manier vraagt. dus dat hij merkt dat je genoeg aandacht voor 'm hebt.
    zichzelf vermaken moet hij blijkbaar gewoon nog leren. op de momenten dat je even geen tijd voor 'm hebt daar zo duidelijk mogelijk in zijn, en dan dus echt niet ingaan op het gegil. verwacht niet dat je kind dat meteen heel lang achter elkaar kan, dat kun je 't beste langzaamaan wat opvoeren. je kunt wel tussendoor benoemen dat hij 't moeilijk vindt, of dat ie boos is, enz. dus dat je laat merken dat je 'm wel hoort. maar hij mag ook merken dat dat gillen niet de manier is.
    pi_58295760
    Ook nog een tip: Je eigen stem nog lager maken ook al schreeuwt en krijst hij erover heen.
    "Gewoon" tegen hem blijven praten.
      Moderator vrijdag 25 april 2008 @ 09:25:55 #9
    5428 crew  miss_sly
    pi_58295769
    Wil hij misschien juist liever niet meer in zijn eentje in de box spelen? Als hij zo bezig is met ontdekken en ontwikkelen is de box om zich te amuseren wellicht een te begrensde ruimte.
    And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
    The wisdom that the old can't give away
    pi_58295883
    quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 09:24 schreef bixister het volgende:
    behalve dat 't mij ook wel goed lijkt om niet te veel aandacht aan het krijsen te besteden zou je daarnaast mijns inziens wel meer moeten doen dan een aai over de bol.
    geef tussendoor juist véél knuffels, boekjes lezen, stoeien, vul verder zelf maar iets in wat hij fijn vindt om samen met je te doen. lekkere aandachtsbombardementen. maar niet als reactie op gekrijs, gewoon als jij er even tijd & zin voor hebt. of wanneer hij 't op een minder negatieve manier vraagt. dus dat hij merkt dat je genoeg aandacht voor 'm hebt.
    zichzelf vermaken moet hij blijkbaar gewoon nog leren. op de momenten dat je even geen tijd voor 'm hebt daar zo duidelijk mogelijk in zijn, en dan dus echt niet ingaan op het gegil. verwacht niet dat je kind dat meteen heel lang achter elkaar kan, dat kun je 't beste langzaamaan wat opvoeren. je kunt wel tussendoor benoemen dat hij 't moeilijk vindt, of dat ie boos is, enz. dus dat je laat merken dat je 'm wel hoort. maar hij mag ook merken dat dat gillen niet de manier is.
    De aai over de bol is het begin hè?
    Nu hebben ze al zoveel aandacht gegeven omdat hij niet stopt met krijsen.
    Zitten, spelen en voorlezen betekend nu krijsen! want dan krijgt hij het.
    pi_58295925
    ja maar alleen negeren is volgens mij teveel de 'straf'kant op. 't is veelal beter om tegelijk vast de positieve kant in te slaan.
    pi_58295944
    Daar schreef ik ook, wel in buurt blijven... af en toe aai over de bol....
    Stomweg negeren werkt bij geen een kind.

-edit, vind dat jij ook gelijk hebt hoor, maar gewoon even terug naar af en dan weer opbouwen...
    Hoeft niet zolang te duren...

(Hopelijk..)
    pi_58295991
    ja, snap ik hoor. maar mijns inziens is die aai dus wat te mager. hier werkte de positieve modus vaak beter. dus echt even op 't overdrevene af met positieve aandacht aandacht bekogelen.
    pi_58296167
    Er even van uitgaande dat het kind niks lichamelijks mankeert:
    Het gaat er nu even om dat hij het doorkrijgt dat hij met krijsen zijn "zin" niet krijgt.
    TS zegt al dat hij en zijn vrouw regelmatig zitten, spelen en voorlezen etc etc en het stopt niet.
    Dus dan werkt dat niet.
    Kan je wel overdreven veel aandacht geven, maar volgens mij wordt het dan van kwaad tot erger.
    Kind associeert dan (nu dus al) krijsen met aandacht.
    En daar moeten ze vanaf.

Die aai is mager, maar een zeer duidelijk teken...
    Worden de tijden van stilte langer dan kan je hem meer aandacht gaan geven.
    pi_58296191
    Hij zit bijna nooit in de box. Hij speelde er vaak bij, onder de box zitten laden waarin zijn speelgoed zit.
    Hij houdt op met krijsen als hij aandacht krijgt dus dan is het moeilijk om hem tijdens het krijsen aandacht te geven omdat hij dan beloond word voor zijn gekrijs.

Ik heb gisteren wat zitten experimenteren.
    Eerst heb ik een boekje met hem gelezen toen we thuis kwamen van de kinderopvang.
    Toen heb ik hem alleen laten spelen, dit duurde ongeveer 20 seconden.
    Toen heb ik mijn gehoorbescherming opgezet (overgehouden aan een verbouwing) en ben ik wat gaan lezen.
    10 minuten lang heeft hij geschreeuwd.
    Ik ben toen een paar meter van hem af op de grond gaan zitten met mijn oordoppen op.
    Ik heb hem niet aangekekeken.
    Hij hield gelijk op met krijsen en kwam op mij af met een boekje.
    Ik heb hem genegeerd.
    Hij klom toen op me, en maakte schattige geluidjes.
    Ik heb niks met hem gedaan en ben weer op de bank gaan zitten.
    Het krijsen begon geljik weer.
    Dus ook al geef ik geen aandacht, hij is dan wel rustig als ik bij hem op de grond zit.
    Toen ik weer in het zicht ging staan (hij weet wel dat ik op de bank ga zitten) hield het weer even op.
    Deed ik een stap verder dat ik uit het zicht verdween, begon het weer.
    Als ik heem neerzet waar hij me kan zien als ik toch op de bank ga zitten is het ook krijsen geblazen.
    Dus ik kan het niet aan verlatingsangst toeschrijven.
    Maar ik mag gewoon niet op de bank gaan zitten.
    was het niet Julias Ceasar die zei: "Mensen die andere mensen citeren hebben een gebrekkige fantasie voor eigen gedachten" aldus Aldo71. <br>
    pi_58296302
    Waarom negeer je hem op een moment dat hij niet schreeuwt en dus wel lief doet (bij je op schoot kruipt en schattige geluidjes maakt)? Op het moment dat je kind niet schreeuwt, lijkt het me (net zoals Bixister zegt) bij uitstek de gelegenheid om je kind wél aandacht te geven.
    Variety is the spice of life
      vrijdag 25 april 2008 @ 10:01:37 #17
    20925 n00cL30n
    ..::RSTRCTD::..
    pi_58296404
    Gewoon onder de koude douche zetten.

Dan koelt hij wel weer af.
    Een beetje zo'n kleintje de baas laten zijn, kom zeg. Dan maar eens wat harder optreden.
      vrijdag 25 april 2008 @ 10:02:14 #18
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_58296426
    Pff lastig.

Ik denk dat de meeste pedagogen het volgende advies wel zullen geven. Negatief gedrag negeren, positief gedrag belonen. Dus het krijsen negeren en zodra hij ophoudt met krijsen, en bijvoorbeeld naar je toe gaat, dat wel loven, knuffelen en dergelijke. Zodra hij weer krijst, negeren. Is hij stil, meteen belonen met iets korts. een kus en een knuffel, of een boekje samen lezen. Krijsen, aandacht weer weg.

Deze methode werkt over het algemeen heel goed, maar niet bij elk kindje. Rond de 13 maanden worden wel veel kinderen eenkennig of krijgen ze verlatingsangst. Dat hoeft niet perse alleen boven te komen als je uit het zicht bent, overigens. En deze methode kost wat tijd, je kunt geen wonderen verwachten binnen een paar dagen, het kind moet doorkrijgen dat het beloond wordt door goed gedrag.

En als je er echt niet uitkomt kun je altijd hulp vragen. Ik heb overigens geen ervaring met een osteopaat en snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom dat aangeraden wordt? Het lijkt mij toch meer vragen om aandacht dan pijn of last hebben van iets, dan zou je kindje met aandacht nog steeds krijsen.

Succes!
      vrijdag 25 april 2008 @ 10:02:21 #19
    40180 Stiemie
    20-07-2007
    pi_58296431
    Sorry TS maar ik moest wel even hard lachen om je experiment. Ik zag het gewoon voor me

Maar inderdaad het gillen negeren en het lief zijn belonen. Onze dochter is pas 9 maanden maar als ze een bui heeft waarin ze denkt dat ze met gillen en krijzen haar zin krijgt, leg ik haar na 2 waarschuwingen zonder verder iets te zeggen in haar kamertje in bed met de deur dicht. Zodra ze rustig is (meestal binnen een minuut of 5), haal ik haar er dan weer gezellig met geklets en geknuffel uit. Tot nu toe werkt dat ook prima.
    pi_58296434
    quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 09:57 schreef nebelung het volgende:
    Waarom negeer je hem op een moment dat hij niet schreeuwt en dus wel lief doet (bij je op schoot kruipt en schattige geluidjes maakt)? Op het moment dat je kind niet schreeuwt, lijkt het me (net zoals Bixister zegt) bij uitstek de gelegenheid om je kind wél aandacht te geven.
    Omdat hij alleen maar opgehouden is met krijsen omdat ik bij hem ben gaan zitten.
    Als ik dan met hem ga spelen heeft hij zijn zin gekregen.
    Maar ik dacht, als ik nu laat zien dat ik er gewoon ben, helpt het misschien.
    Toen ik hem ook geen aandacht gaf, is hij een beetje zelf gaan spelen.
    Als ik er maar bij ben is het denk ik ook.

Maar ik wil ook wel eens op de bank gaan zitten, of de was opruimen ofzo.
    was het niet Julias Ceasar die zei: "Mensen die andere mensen citeren hebben een gebrekkige fantasie voor eigen gedachten" aldus Aldo71. <br>
    pi_58296468
    quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 09:51 schreef aldo71 het volgende:

Ik ben toen een paar meter van hem af op de grond gaan zitten met mijn oordoppen op.
    Ik heb hem niet aangekekeken.
    Hij hield gelijk op met krijsen
    Toen had je hem dus aai over zijn bol moeten geven...
    Gelijk weer gaan zitten en dan zelf ook een boekje gaan lezen.
    Hij en jij samen en toch apart.
    Belonen, verder gaan lezen...NIET spelen.
    Jij doet jouw ding en hij moet dan het zijne gaan doen.

Na een aantal minuten wel met hem gaan spelen (grotere beloning), mits hij dus zelf is gaan spelen.

Blijft moeilijk kinderen groot brengen.
      vrijdag 25 april 2008 @ 10:06:21 #22
    45621 Suzanna
    Mama van...
    pi_58296528
    Volgens mij deed TS dat vanwege het experiment, nebelung.

Verder vind ik dat het kind wel genegeerd zou moeten worden op momenten dat hij dus op een negatieve manier (krijsen) aandacht vraagt, maar wel aandacht moet worden gegeven (als dat kan) op momenten dat hij gewoon lief aan het kletsen is, naar je toe komt gekropen etc.

Hier zit mijn jongste (15 maanden) nog regelmatig in de box, ze wordt soms ook heel boos in de box maar als ik haar een tijdje laat piepen gaat het meestal wel goed.
    pi_58296585
    quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 10:02 schreef Silmarwen het volgende:
    Pff lastig.

Ik denk dat de meeste pedagogen het volgende advies wel zullen geven. Negatief gedrag negeren, positief gedrag belonen. Dus het krijsen negeren en zodra hij ophoudt met krijsen, en bijvoorbeeld naar je toe gaat, dat wel loven, knuffelen en dergelijke. Zodra hij weer krijst, negeren. Is hij stil, meteen belonen met iets korts. een kus en een knuffel, of een boekje samen lezen. Krijsen, aandacht weer weg.

Deze methode werkt over het algemeen heel goed, maar niet bij elk kindje. Rond de 13 maanden worden wel veel kinderen eenkennig of krijgen ze verlatingsangst. Dat hoeft niet perse alleen boven te komen als je uit het zicht bent, overigens. En deze methode kost wat tijd, je kunt geen wonderen verwachten binnen een paar dagen, het kind moet doorkrijgen dat het beloond wordt door goed gedrag.

En als je er echt niet uitkomt kun je altijd hulp vragen. Ik heb overigens geen ervaring met een osteopaat en snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom dat aangeraden wordt? Het lijkt mij toch meer vragen om aandacht dan pijn of last hebben van iets, dan zou je kindje met aandacht nog steeds krijsen.

Succes!
    Ik snap wat je bedoeld. Alleen ons mannetje houdt niet op met krijsen tot hij zijn zin heeft. En aangezien het nogal hard is en zich schor schreeuwd, en gaat hoesten, heb je al snel de neiging dan maar weer wat aandacht te geven. FOUT denk je dan, maar hij word bij dat langdurig krijsen (5-10 minuten) helemaal rood en wint zich nogal op. Dus we krijgen de kans niet goed gedrag te belonen omdat hij kennelijk de overstap niet kan maken van krijs modus naar "dan maar alleen even spelen" modus.

Ostepaat was dus aangeraden door de kinderopvang. Hij mankeert niks lichamelijks, maar hij wil maar niet gaan huilen. (met traantjes) Hij krijst alleen maar. Ik kijk daar wel waar ik die zweefneef aan laat zitten en waar niet. (het is trouwens een vrouwelijke osteopaat)
    pi_58296614
    Een kind van die leeftijd kan nog helemaal niet alleen spelen, ik vind het bijna zielig dat je hem gaat negeren als hij stil naar je toe komt met een boekje.

edit: oh, een experiment

Ik denk dat je de tijd voor jezelf moet zoeken in de momenten dat hij op bed ligt. En dat is helemaal niet uitzonderlijk, daarin is je zoontje helemaal geen vreemd kind.
    De kinderen die op deze leeftijd een hele tijd zoet alleen kunnen spelen zijn eerder in de minderheid.

De tijd dat hij wakker is kan je je maar beter instellen op zijn aanwezigheid en zijn aandacht.
    Een aai over de bol is geen echte aandacht. Echte aandacht is een kwartier met hem gaan zitten, hem knuffelen, kietelen, met hem spelen. Een boekje lezen, samen een boterham eten, etc. Een kind heeft dondersgoed door of je hem écht aandacht geeft of dat je met hem speelt om zo snel mogelijk weer wat voor jezelf te doen.

Wat bij mijn dochter overigens wel helpt is om haar te betrekken bij wat ik doe. Als ik aan het koken ben krijgt zij een pan en een houten lepel, als ik de was aan het doen ben loopt ze heen en weer met was van de mand naar mij, etc.

Negatief gedrag kan je prima negeren maar dat kan nooit (bij niets) zónder het belonen van positief gedrag.

Misschien helpt het om het niet zo zeer te zien als een battle of willpower waarin je hem gelijk geeft maar en manier waarop hij aan geeft dat hij meer aandacht nodig heeft. Waarmee ik niet wil zeggen dat je hem zijn zin moet geven maar dat je het voor moet zijn en er misschien een wat andere attitude in moet hebben om het voor jezelf dragelijker te maken.
    pi_58296701
    Nee, aai over de bol is geen aandacht...
    Het is een geruststelling---> Lichaamstaal, het enige wat ze bijna allemaal kunnen herkennen op die leeftijd.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')