Bouwt Opel de betere Passat?
Het is Opel menens met de nieuwe Insignia. Het Duitse merk wordt steeds minder geassocieerd met de betere middenklasser. Instituten als de Ascona, Rekord en Omega verdwenen en de 3e generatie Vectra heeft nooit aan de verkoopverwachtingen voldaan. Dat Opel zijn verkopen nog enigszins op peil kon houden, is vooral te danken aan de Corsa. Leuk, maar dat is niet het ideale model om aan te tonen dat de ingenieurs in Rüsselheim even goed zijn als hun collega’s in Wolfsburg. Opel pakt nu de handschoen op met de Insignia. Een model dat maar amper korter is dan de 2e generatie Senator. En naar eigen zeggen de sportiefste en meest premiumachtige auto in zijn klasse. Er is maar één manier om daar achter te komen en dat is een rechtstreekse confrontatie met de Volkswagen Passat. De Ford Mondeo verkoopt in Nederland weliswaar beter, maar op Europees niveau is de Passat marktleider. Bovendien is de Insignia samen met de Passat de enige D-segment aanbieding van een volumemerk dat met voorwielaandrijving of met vierwielaandrijving kan worden besteld.
Het Duitse magazine Autobild vergeleek de nieuwe Opel met de Volkswagen en was onder de indruk. “Opel geeft weer gas”, zo luidt het commentaar. Een auto die reeds in basisuitvoering mooi compleet is en waar je aan het interieur kan merken dat het van de directie een paar euro mocht kosten. Dit in tegenstelling tot de Passat, waar je op diverse punten kan merken dat de boekhouders de finale stem hadden. Vol lof is Autobild ook over de styling van de Insignia: voornaam, maar ook modern en sportief met een liefdevolle, correcte afwerking. Ondanks de coupévorm is de Opel niet minder ruim dan de Volkswagen.
Het is niet alleen Autobild dat een preview van de nieuwe Insignia kreeg, ook de redactie van het Britse maandbla What Car? kon reeds kennis maken met de middenklasser. Ontwerper Mark Adams laat weten bijzonder tevreden te zijn met zowel het exterieurdesign als het interieurontwerp: “De Vectra werd beschouwd als koud en steriel, maar de Insignia is warm en uitnodigend”. De meeste hoofdbrekens bezorgde de crashbestedigheid, want moedermaatschappij General Motors wil de Insignia overal ter wereld gaan verkopen. De Corsa hoefde enkel te voldoen aan de Europese veiligheidseisen, maar de Insignia moet ook naar Amerikaanse maatstaven veilig zijn. Dat is volgens Adams gelukt en hij merkt op dat verkoop van de dieseluitvoeringen in de Verenigde Staten evenmin in beletsel is, omdat de nieuwe 2.0 CDTi dieselmotor (die reeds aan de Euro5 emissienormen voldoet) met kleine aanpassingen in alle 50 Amerikaanse staten verkocht kan worden.
Autobild kon nog niet rijden met de Insignia, maar de redactie van What Car? mocht alvast wel een blokje om met de 220 pk sterke 2.0 Turbo uitvoering. Deze variant wordt standaard geleverd met het zogeheten Flexride ophangingsysteem, dat een doorontwikkeling is van het IDS onderstel van de Vectra. Zoals gebruikelijk zijn er 3 instellingen beschikbaar (normaal, sport en comfort) waarbij ook de besturing, de gaspedaalreacties en de aansturing van de automaat aangepast wordt. De eerste rijproef van What Car? wees uit het systeem ook in de sportstand nog voldoende veercomfort biedt. De rechtuitstabiliteit is exemplarisch met precies de juiste bekrachtiging voor de besturing en uitstekende communicatie. Minpunten vond de redactie te vage schakeling (geen verbetering ten opzichte van de Vectra) en de wat rauwe loop van de motor, die minder gecultiveerd klinkt dan de 2.0 TFSI unit uit de Passat. Anders dan de Astra/Zafira OPC is het onderstel van de Insignia wel berekend op het hoge vermogen. Afgezien van het motorgeluid is de Insignia mooi stil, met amper windgeruis of rolgeluiden.
Het is nog te vroeg om een definitief oordeel over de nieuwe Opel te geven. De Mondeo hoeft zich iets minder zorgen te maken, want die is achterin ruimer en rijdt scherper. Maar zelfs Autobild, dat doorgaans erg welwillend staat tegenover de modellen van Volkswagen, moet erkennen dat Opel uitstekend werk heeft verricht.
Autointernationaal.nl
![]()