abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 april 2008 @ 09:27:58 #1
164241 Dorkquemada
I won't enjoy it.
pi_58272020
Gisteren logde ik in op mijn internetbankieren en zag ik dat er ongeveer 550 euro van mijn rekening was afgeschreven voor Centerparcs Europe NV.
Vreemd detail is dat ik nooit op vakantie ga en zeker niet naar Center Parcs

Dus ik bel de Postbank, want online terugboeken lukte niet.
Helaas kreeg ik daar nul op rekest.
Ik moest maar Center Parcs bellen (0,50 euro per minuut).
Enfin, ik doe dat maar en krijg iemand aan de lijn die door de gegevens gaat.
Blijkt dat iemand online heeft geboekt met:
-Mijn rekening nummer
-Mijn voor letter en achternaam
-Mijn plaats

Maar niet het correcte email adres of postadres.
Van Center Parcs kreeg ik te horen dat het wel vreemd is dat iemand met zoveel informatie boekte en dat het probleem maar bij mij moet liggen.
Nieuw telefoontje naar mijn boekhouder die mij toch echt verteld dat ik weer naar de bank moet later, bel ik weer naar de bank.
Deze keer krijg ik iets meer hulp, ze gaan het "uitzoeken"

Vandaag nog maar eens gebeld naar de bank voor een zogenaamde follow up, waar ik te horen kreeg dat ze er in ieder geval mee bezig zijn en mogelijk stappen zullen ondernemen gezien het gebrek aan controle aan Center Parcs.
Het kan wel enkele weken duren voordat ik mijn geld weer terug heb.

Wijze les... blijkbaar hoeft iemand maar je rekeningnummer te krijgen samen met naam en plaats (iets wat bijv. bij een overboeking naar een andere rekening zichtbaar is op rekening van iemand anders) en ze kunnen je rekening lekker leegplukken.

Misschien dat iemand nog tips heeft, de bank is er gelukkig nu wat serieuzer mee bezig.

Update:
Ik heb zojuist een brief van de bank gekregen.
Strekking is dat ze dit gaan onderzoeken en hangende het onderzoek ik alvast het geld terug krijg.
Mocht de incassant alsnog een goede machtiging kunnen tonen dan nemen ze het geld alsnog terug.
Hier kan ik voorlopig mee leven, goed gedaan Postbank.

Nu maar hopen dat ze de kampers pakken die dit gedaan hebben

[ Bericht 7% gewijzigd door Dorkquemada op 24-04-2008 16:41:47 ]
"Life, loathe it or ignore it, you can't like it"
pi_58272098
Hoelang is het geleden? Die afschrijving? Meestal kun je gewoon de betaling laten storneren.
I spent a lot of my money on booze, birds and fast cars, the rest I just squandered.
pi_58272123
eenmalige incasso kun je altijd terugboeken binnen 2 weken.
pi_58272134
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:31 schreef Artbij het volgende:
Hoelang is het geleden? Die afschrijving? Meestal kun je gewoon de betaling laten storneren.
Niet als het een eenmalige incasso is.
Het is inderdaad wel een prutszooitje als dat zo makkelijk gaat, op iemand anders z'n naam een reisje boeken.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 24 april 2008 @ 09:34:21 #5
164241 Dorkquemada
I won't enjoy it.
pi_58272145
Gisteren.
De bank blijft aangeven dat het echt niet mogelijk is om het direct te storneren.

Blijkbaar is er een soort special case voor dingen als kanspelen en online/telefonische machtigingen.
Wat mij wel dom lijkt trouwens, maar gezien de bank mij vanmorgen vertelde dat het misschien goed is om de politie in te schakelen en de consumentenbond ga ik er vanuit dat ze hier "in hun recht staan"

Blijkbaar zijn ze geen partij in dit soort situaties
pi_58272162
Civiele procedure zeggen ze dan, maar ik zou gelijk mijn rekening opzeggen bij die bank
pi_58272173
quote:
Van Center Parcs kreeg ik te horen dat het wel vreemd is dat iemand met zoveel informatie boekte en dat het probleem maar bij mij moet liggen.
Dat mochten ze willen. Ze kunnen op geen enkele manier bewijzen dat jij degene bent die die boeking heeft gedaan.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_58272211
In zo'n situatie moet er toch altijd ergens een handtekening gezet worden? D'r moet altijd een trail zijn dat terug loopt naar jou. Dat de handtekening daarvoor een slecht middel is laat ik trouwens in het midden.
Why do they call themselves the human race?
Do they think someone's going to win?
pi_58272223
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:36 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat mochten ze willen. Ze kunnen op geen enkele manier bewijzen dat jij degene bent die die boeking heeft gedaan.
Maar het tegendeel wellicht ook niet..
  donderdag 24 april 2008 @ 09:40:10 #10
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58272251
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:38 schreef Adjeuj het volgende:

[..]

Maar het tegendeel wellicht ook niet..
in dit geval lijkt me dat centerparcs de bewijzende partij zou moeten zijn...
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  donderdag 24 april 2008 @ 09:40:32 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58272258
en anders gewoon op vakantie gaan
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  donderdag 24 april 2008 @ 09:40:49 #12
164241 Dorkquemada
I won't enjoy it.
pi_58272263
quote:
In zo'n situatie moet er toch altijd ergens een handtekening gezet worden?
Hoeft niet bij online boekingen.
Maar ik heb hier echt een slecht gevoel bij.. niet vanwege het geld (wat ik uiteindelijk vast wel terug krijg) maar gewoon de onbegrip die je krijgt vannuit bijv Centerparcs en ook een beetje vannuit de bank (gisteren dan, vandaag kreeg ik wel goede hulp)
Nu weet ik in ieder geval wat "Identity theft" betekend.
pi_58272283
quote:
In zo'n situatie moet er toch altijd ergens een handtekening gezet worden? D'r moet altijd een trail zijn dat terug loopt naar jou. Dat de handtekening daarvoor een slecht middel is laat ik trouwens in het midden.
Een eenmalige automatische incasso kun je bij een fatsoenlijke bank gewoon terugdraaien inderdaad als je geen handtekening hebt gezet.
  donderdag 24 april 2008 @ 09:42:29 #14
164241 Dorkquemada
I won't enjoy it.
pi_58272293
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:40 schreef teamlead het volgende:
en anders gewoon op vakantie gaan
Centerparcs liet iets vallen dat ze "ingecheckt" waren.
Geen idee of ze willen zeggen dat ze in het park zitten of dat de boeking definitief is ( )

Ik hoop dat het maar goed komt
pi_58272298
Bij mij werd door een of andere Duitse loterij 70 euro afgeschreven van mijn Postbankrekening. Toen werkten ze wel mee en was het geld binnen twee dagen gestorneerd. Lekker consequent dat ze dat nu niet doen .
pi_58272326
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:42 schreef Dorkquemada het volgende:

[..]

Centerparcs liet iets vallen dat ze "ingecheckt" waren.
Geen idee of ze willen zeggen dat ze in het park zitten of dat de boeking definitief is ( )

Ik hoop dat het maar goed komt
Kijk nu begint het topic wat twijfelachtige randjes te vertonen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2008 09:44:18 ]
pi_58272330
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:40 schreef Dorkquemada het volgende:

[..]

Hoeft niet bij online boekingen.
Maar ik heb hier echt een slecht gevoel bij.. niet vanwege het geld (wat ik uiteindelijk vast wel terug krijg) maar gewoon de onbegrip die je krijgt vannuit bijv Centerparcs en ook een beetje vannuit de bank (gisteren dan, vandaag kreeg ik wel goede hulp)
Nu weet ik in ieder geval wat "Identity theft" betekend.
Klopt dat je in dat geval niet HOEFT te tekenen. Maar dat neemt niet weg dat er toch een soort van mechanisme moet zijn waardoor Centerparcs (of jouw bank) kan verifieren dat jij dat betaald hebt. Als dat niet het geval is moet het niet zo moeilijk zijn om inderdaad de boel terug te draaien.
Inderdaad een schoolvoorbeeld van identity theft, zo simpel is het. Zijn allemaal publieke gegevens, maar ik denk dat je je inderdaad niet zo druk moet maken over het terugkrijgen. Kortom: wekelijks even kijken hoe je rekening ervoor staat..

Succes ermee.
pi_58272385
Vaag gedoe hoor.
Ook raar dat je bij Centerparcs schijnbaar kunt boeken en betalen met alleen plaats, naam en rekeningnummer.

Denk dat ik ook eens wat huisjes op andermans naam ga boeken
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 24 april 2008 @ 09:47:01 #19
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_58272389
Ik zou zeggen: doe aangifte bij de politie en laat de politie de mensen die straks vakantie vieren van jouw geld oppakken. Centerparks weet vast wel om welke periode het gaat en welk huisje... Gewoon laten komen en oppakken die hap, makkelijker kan niet.

Of het moet een 'geintje' zijn dat echt op jouw is gericht, net zoals pizza's voor iemand bestellen ofzo.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_58272400
Aangifte doen bij de politie. Dit is gewoon diefstal.
Verder kan Center Parcs natuurlijk wel zien voor wanneer er waar geboekt is, en mocht degene die geboekt heeft onder jouw naam zo stom zijn op te komen dagen, dan kan hij meteen gearresteerd worden.

@GreatWhiteSilence: GMTA
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_58272424
Kom je daar zie je een complete kamper familie die jou het leven zuur zal maken. Ze hebben iig al de rek. naam + plaats.

Nu nog een nerd kamper en ze hebben zou jou hyves
A little bit hateful
pi_58272462
tvp
pi_58272476
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:49 schreef Liquidootje het volgende:
Nu nog een nerd kamper en ze hebben zou jou hyves
Da's natuurlijk een heel ander verhaal. Dat soort zaken doe je moedwillig aan mee, dat MOET niet (en het is mij een raadsel waarom zoveel mensen zoveel persoonlijke info op hun hyves zetten). Als je daar de dupe van wordt moet je niet zeiken, want dat is je eigen schuld in veel gevallen.
  donderdag 24 april 2008 @ 09:56:04 #24
12913 GreatWhiteSilence
pi_58272580
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:47 schreef spijkerbroek het volgende:
Verder kan Center Parcs natuurlijk wel zien voor wanneer er waar geboekt is, en mocht degene die geboekt heeft onder jouw naam zo stom zijn op te komen dagen, dan kan hij meteen gearresteerd worden.

Het zou toch wat zijn als die gast idd zo dom is daar echt vakantie te gaan vieren.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_58272626
Moet je je niet legitimeren bij aankomst? Of een naar je postadres verstuurde bevestigingsbrief tonen? Of is zelfs dat te printen, dat zou helemaal mooi zijn van Center Parcs.
Wederom een voorbeeldje van een toepassing die het gebruiksgemak boven de privacy van zijn gebruikers verkiest. En zo komen er nog veel meer ben ik bang.
pi_58272732
heb je al gedacht aan aangifte? kan aan mij liggen maar dit lijkt me toch een gevalltje diefstal. het betreffende park bellen (dus niet het algemene CP nummer!) en de zaak uitleggen plus de mededeling dat die mensen daar nu in dat huisje zitten op jouw kosten danwel dat de politie laten doen kan ook helpen.

wat spijkerbroek al zei dus!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_58272749
Op marktplaats kan dat al langer hoor gewoon op een ander zijn rekening advertentie plaatsen.
pi_58272751
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:46 schreef DroogDok het volgende:
Vaag gedoe hoor.
Ook raar dat je bij Centerparcs schijnbaar kunt boeken en betalen met alleen plaats, naam en rekeningnummer.

Denk dat ik ook eens wat huisjes op andermans naam ga boeken
dat kan bij de meeste 'huisjehuren' sites wel hoor.
  donderdag 24 april 2008 @ 10:05:06 #29
12913 GreatWhiteSilence
pi_58272766
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:03 schreef simmu het volgende:
heb je al gedacht aan aangifte? kan aan mij liggen maar dit lijkt me toch een gevalltje diefstal. het betreffende park bellen (dus niet het algemene CP nummer!) en de zaak uitleggen plus de mededeling dat die mensen daar nu in dat huisje zitten op jouw kosten danwel dat de politie laten doen kan ook helpen.

wat spijkerbroek al zei dus!
Ik zei het als eerst!
pi_58272781
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:05 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ik zei het als eerst!
great minds think alike
pi_58272898
Had gewoon gevraagd voor welke periode je had geboekt en waar precies. Vervolgens wanneer de tijd daar is de vakantievierder opwachten met wat wetshandhavers.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_58272946
quote:

More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_58273073
quote:
Ik zou aangifte doen tegen Center Parcs. Zij pakken je geld af. Foutjes kunnen gebeuren, maar die herstellen ze maar binnen twee dagen. Hoe dat verder zo gekomen is jouw probleem niet, hoewel men dat natuurlijk graag jouw probleem maakt wat je dan zelf moet oplossen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_58273255
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik zou aangifte doen tegen Center Parcs. Zij pakken je geld af. Foutjes kunnen gebeuren, maar die herstellen ze maar binnen twee dagen. Hoe dat verder zo gekomen is jouw probleem niet, hoewel men dat natuurlijk graag jouw probleem maakt wat je dan zelf moet oplossen.
Dit lijkt me toch meer een civiele zaak, iig richting Centerparcs.
pi_58273305
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:35 schreef schvvmert het volgende:
Civiele procedure zeggen ze dan, maar ik zou gelijk mijn rekening opzeggen bij die bank
Wel wachten tot je je geld terug hebt.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_58273344
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:04 schreef simmu het volgende:

[..]

dat kan bij de meeste 'huisjehuren' sites wel hoor.
Geen ervaring mee.

Maar bij de sites van Nachtjeweg, Kras enz. gaat het in mijn beleving niet zo makkelijk.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58273475
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:29 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Hoezo? Uiteraard is het ook een civiele zaak, feit blijft dat Center Parcs zonder toestemming je rekening plundert, en dat mag ik niet en dat mag Center Parcs ook niet.
pi_58273737
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoezo? Uiteraard is het ook een civiele zaak, feit blijft dat Center Parcs zonder toestemming je rekening plundert, en dat mag ik niet en dat mag Center Parcs ook niet.
Zij zullen menen dat voldoende geverifieerd was wie de boeking plaatste...
  donderdag 24 april 2008 @ 10:56:04 #39
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_58273812
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ook richting de Postbank. Zij geven, zonder goed te controleren, zomaar het geld van TS weg, en zelfs nadat TS heeft aangegeven dat dit ten onrechte is gebeurd, weigeren zij het geld te storneren...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_58273894
De enige schuldige is toch degene die heeft geboekt en valselijk gebruik heeft gemaakt van de rekening van TS.
Center Parcs en de bank hebben in "good conscience" gewerkt. Dat de "boeker" een gat in het systeem heeft gevonden, doet daar niets aan af.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 24 april 2008 @ 11:06:29 #41
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_58274022
quote:
Op donderdag 24 april 2008 11:00 schreef spijkerbroek het volgende:
De enige schuldige is toch degene die heeft geboekt en valselijk gebruik heeft gemaakt van de rekening van TS.
Center Parcs en de bank hebben in "good conscience" gewerkt. Dat de "boeker" een gat in het systeem heeft gevonden, doet daar niets aan af.
Dan kan wel, maar nadat TS heeft aangegeven dat de afboeking ten onrechte is gebeurd weigeren beide instellingen de fout te herstellen. Op dat moment handelen ze mijn inziens niet meer ter goeder trouw.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_58274053
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:52 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Zij zullen menen dat voldoende geverifieerd was wie de boeking plaatste...
Ja en? Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat ze van andermans geld afblijven. Dat zij zich laten bedriegen moeten ze niet afwentelen op anderen. Natuurlijk menen ze dat zij voldoende doen, meer doen kost namelijk geld en op deze manier krijgen ze ook hun geld wel binnen.
pi_58274239
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:56 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Ook richting de Postbank. Zij geven, zonder goed te controleren, zomaar het geld van TS weg, en zelfs nadat TS heeft aangegeven dat dit ten onrechte is gebeurd, weigeren zij het geld te storneren...
Dat hoeft de Postbank ook helemaal niet te controleren... Bedrijven die incasso's mogen innen worden geacht betrouwbaar te zijn.

En mocht dit vaker gebeuren, laat je gewoon een incassoblokkade zetten.
pi_58274249
quote:
Op donderdag 24 april 2008 11:06 schreef bug_me_not2 het volgende:
Dan kan wel, maar nadat TS heeft aangegeven dat de afboeking ten onrechte is gebeurd weigeren beide instellingen de fout te herstellen. Op dat moment handelen ze mijn inziens niet meer ter goeder trouw.
Ze weigeren helemaal niet om TS het geld terug te geven. Ze gaan het onderzoeken. En dat is hun goed recht.
Stel: TS heeft het wél geboekt, en wil zonder kosten de boeking annuleren. Niet dat ik zeg dat TS dat doet, maar dat zou best eens een overweging van Center Parcs kunnen zijn. Logisch dat ze het eerst onderzoeken voordat ze zomaar geld terug gaan geven.
pi_58274335
quote:
Op donderdag 24 april 2008 11:16 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat hoeft de Postbank ook helemaal niet te controleren... Bedrijven die incasso's mogen innen worden geacht betrouwbaar te zijn.

En mocht dit vaker gebeuren, laat je gewoon een incassoblokkade zetten.
En elke incasso opdracht kun je binnen een bepaalde tijd altijd storneren bij een fatsoenlijke bank, doen ze zelf ook als je teveel rood staat.
pi_58274338
Ook een keer een rekening gekregen van Wehkamp. Die lokken met hun manier van betalen ook fraude uit. Een rekening en aanmaling van ze ontvangen en beide keren een pittig gesprek gevoerd met de manager van de belgeiten. En sinds dien wordt ik niet meer lastig gevallen.

Is het overigens mogelijk om een rekening op voorhand te blokkeren tegen eenmalige incasso's?
pi_58274354
quote:
Op donderdag 24 april 2008 11:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja en? Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat ze van andermans geld afblijven. Dat zij zich laten bedriegen moeten ze niet afwentelen op anderen. Natuurlijk menen ze dat zij voldoende doen, meer doen kost namelijk geld en op deze manier krijgen ze ook hun geld wel binnen.
Maar waar komt hier het strafrecht om de hoek kijken? Het moge duidelijk zijn dat ze het geld terug moeten betalen, maar strafrechtelijk zie ik niet wat CP verkeerd heeft gedaan.
pi_58274372
quote:
Op donderdag 24 april 2008 11:20 schreef schvvmert het volgende:

[..]

En elke incasso opdracht kun je binnen een bepaalde tijd altijd storneren bij een fatsoenlijke bank, doen ze zelf ook als je teveel rood staat.
Kan alleen bij langlopende incasso's, eenmalige kun je niet storneren.
pi_58274393
quote:
Op donderdag 24 april 2008 11:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Kan alleen bij langlopende incasso's, eenmalige kun je niet storneren.
Zeker weten van wel, juist die bedrijven die eenmalig een incasso doen, anders wordt het verhaal als je zelf de overboeking doet.
pi_58274464
quote:
Op donderdag 24 april 2008 11:16 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ze weigeren helemaal niet om TS het geld terug te geven. Ze gaan het onderzoeken. En dat is hun goed recht.
Nee, TS heeft niks met centerparcs en de onderzoekingen in hun eigen bedrijfsvoering te maken. Dus ze mogen onderzoeken wat ze willen, eerst het geld terugstorten.
quote:
Stel: TS heeft het wél geboekt, en wil zonder kosten de boeking annuleren. Niet dat ik zeg dat TS dat doet, maar dat zou best eens een overweging van Center Parcs kunnen zijn. Logisch dat ze het eerst onderzoeken voordat ze zomaar geld terug gaan geven.
Dat is het probleem van Center Parcs en het gevolg van de keuzes die zij maken tav de bedrijfsvoering en de risico's die zij lopen als ondernemer. Anders moeten ze maar een ID -controle doen of acceptgiro's versturen. Dat kunnen ze niet afwentelen op een willekeurige rekeninghouder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')